Høydekanaler eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høydekanaler eller ikke?

Hei.

Har nettopp kjøpt en Onkyo TX-NR3010 og denne har muligheter for høydekanaler. Har lyst til å prøve.

Bør det være samme merke og klang som frontene?
    Bør de være så dyre og kraftige som mulig eller er det egentlig ikke så viktig?

TV-en står litt for høyt, men kan ikke senkes mer pga høy senterkanal og rack.
    Vil høydekanalene hjelpe godt på å øke sentertalen mer opp mot bildet?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hei.

Har nettopp kjøpt en Onkyo TX-NR3010 og denne har muligheter for høydekanaler. Har lyst til å prøve.

Bør det være samme merke og klang som frontene?
    Bør de være så dyre og kraftige som mulig eller er det egentlig ikke så viktig?

TV-en står litt for høyt, men kan ikke senkes mer pga høy senterkanal og rack.
    Vil høydekanalene hjelpe godt på å øke sentertalen mer opp mot bildet?
    Det hjelper hvertfall på å løtfte dialogen her hos meg med Yamaha 3020 - kan justere i flere nivå hvor mye den skal løftes !

Du trenger nok ikke noe kraftige saker - der at på Yamaha m så kan man ikke velge om høydekanalene skal være large el small engang , men litt kvalitet bør det nok vere.

Selv bruker MA Apex 10 som høydekanaler - hadde disse liggende da jeg brukte som bak-ht før !

Kanskje Radius serien til MA hadde vert noe ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er A10 som står høyest på lista. Men 5.000 er litt mye hvis det ikke er helt verdt det.
    Lagt ut ønskes kjøpt annonse og der vil en selge meg noen Kef KHT 3005 høyttalere til ca 1100. Det er de velkjente egga.
    Lurte på om det kan brukes slike eller om det blir for dårlig? Fin pris hvertfall og billig å prøve.
    Er ikke Yamaha sitt system bedre på høydekanaler enn det Audyssey er også?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan. Stemmer det at du prøvde dine RXFX som høydekanaler og det ble ikke noen suksess?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Torolan. Stemmer det at du prøvde dine RXFX som høydekanaler og det ble ikke noen suksess?
    Ja det stemmer - det virker nok bedre med tradisjonelle høyttalere til slik bruk etter hva jeg opplevde !

Jo Yamaha har jo drevet med sine "presence-ht" en god stund , så det er mulig dem har et lite forsprang der , men jeg har ikke prøvd Adussey-receivere , så det kan jeg ikke uttale meg om.

"Eggene" kan sikkert fungere bra dem , og det koster jo ikke all verden !

Hvordan opplever du Onkyoen din kontra Denon da ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått prøvd så altfor mye på høyt volum siden jeg har fått en ny nabo som går berserk hvis volumet går høyere enn 80 db. Subbene ruster vel snart fast :-)
    Onkyo-en oppleves som mye åpnere og mer morsom og dynamisk.
    Til film gir Onkyo-en et stort, engasjerende lydbilde med svært god kanalseperasjon.
    Denon-en blir kjedeligere, men samtidig med en del varmere og rundere i klangen.

Onkyo-en er noen mil bak Denon-en når det kommer til brukervennlighet og spesielt det at man mister bilde og lyd støtt og stadig med Onkyo irriterer meg. Man må f.eks slå av og på PS3-en for å få bilde. Eller slå av og på forsterkeren en 10-15 ganger. Ingen logikk i det heller for noen ganger kommer det med en gang-andre ganger ikke.
    Ser man TV via parabol må man være svært rask for å lese på hva som står på de forskjellige kanalene. Blar man vanlig må man hele tida vente noen sekunder mellom hver kanal.
    Mister også bilde noen sek en gang i blant når man ser på TV i 60 hz modus. Dette hjalp når jeg satt parabolen over i 50 hz modus.

TV-en er også ny og den kan ha noe av skylda, men hadde ikke samme problemet med Denon. Denon-en var fra 2008 (eller før), så at en 2012 modell fra Onkyo ligger langt bak der overrasker meg veldig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke fått prøvd så altfor mye på høyt volum siden jeg har fått en ny nabo som går berserk hvis volumet går høyere enn 80 db. Subbene ruster vel snart fast :-)
    Onkyo-en oppleves som mye åpnere og mer morsom og dynamisk.
    Til film gir Onkyo-en et stort, engasjerende lydbilde med svært god kanalseperasjon.
    Denon-en blir kjedeligere, men samtidig med en del varmere og rundere i klangen.

Onkyo-en er noen mil bak Denon-en når det kommer til brukervennlighet og spesielt det at man mister bilde og lyd støtt og stadig med Onkyo irriterer meg. Man må f.eks slå av og på PS3-en for å få bilde. Eller slå av og på forsterkeren en 10-15 ganger. Ingen logikk i det heller for noen ganger kommer det med en gang-andre ganger ikke.
    Ser man TV via parabol må man være svært rask for å lese på hva som står på de forskjellige kanalene. Blar man vanlig må man hele tida vente noen sekunder mellom hver kanal.
    Mister også bilde noen sek en gang i blant når man ser på TV i 60 hz modus. Dette hjalp når jeg satt parabolen over i 50 hz modus.

TV-en er også ny og den kan ha noe av skylda, men hadde ikke samme problemet med Denon. Denon-en var fra 2008 (eller før), så at en 2012 modell fra Onkyo ligger langt bak der overrasker meg veldig.
    Litt kjedelig med disse drop-outs'ene ja - virker som Onkyo har litt å gå på når det gjelder dette !
    Hender jeg må slå av og på Yamahaen for å få lyd , hvis jeg slår den på før TV'en , men ellrs aldri noe tull !

Ble litt OT dette nå men......

Prøv de Kefene til 1100,- du - billig måte og teste ut på om det er noe , så går det jo an å oppgradere etter hvert hvis du synes det har noe for seg!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke testet all verdens på dette, men mine førsteinntrykk er at Yamaha sitt system med Presence kanaler klart overgår Audyssey MultEQ XT med høydekanaler. Presence kanalene "smeltet" rett inn i lydbildet følte jeg, mens lydbildet blir litt rart nå med høydekanalene aktivert...

Nå har jeg endelig fått huset for meg selv helt til i morgen, så bare ikke alkoholen tar helt overhånd satser jeg på få kjørt en del målinger snart. Vi får se om det blir lydbildet eller hodet til Dolbytor som blir rart etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dolbytor
    Nå har jeg ikke testet all verdens på dette, men mine førsteinntrykk er at Yamaha sitt system med Presence kanaler klart overgår Audyssey MultEQ XT med høydekanaler. Presence kanalene "smeltet" rett inn i lydbildet følte jeg, mens lydbildet blir litt rart nå med høydekanalene aktivert...

Nå har jeg endelig fått huset for meg selv helt til i morgen, så bare ikke alkoholen tar helt overhånd satser jeg på få kjørt en del målinger snart. Vi får se om det blir lydbildet eller hodet til Dolbytor som blir rart etterhvert
    Men du bruker McIntosh prosessor nå? Hva slags RK bruker de? Audyssey MultiEQ XT?
    Høydekanalene dine koster jo "bare" 30.000. Helt vilt :-)

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De tingene du snakker om her med problemene du har med Onkyo kjenner jeg meg ikke igjen i. Er godt fornøyd med min ,men er jo et par år eldre og vi har sikkert forskjellige preferanser for bruk.

Ang. høydekanaler så bruker jeg samme merke som de andre høyttalerne, men en noe billigere utgave. Mine er montert helt oppunder taket og rett over frontene og det har gitt lydbildet et fint sømløst løft syns jeg da. Har testet forskjellige lydmoduser og PLIIz Height er klart best.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du bruker McIntosh prosessor nå? Hva slags RK bruker de? Audyssey MultiEQ XT?
    Høydekanalene dine koster jo "bare" 30.000. Helt vilt :-)
    Ja McIntosh bruker Audyssey (MX121 er en delvis rebrand av Marantz 7705...

Høydekanalene mine hadde jeg "tilfeldigvis" liggende, men jeg måtte kjøpe et par NC275 for å drive dem. Kvaliteten på høydekanalene spiller (nesten) ingen rolle, så lenge de spiller like høyt som resten av systemet :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    De tingene du snakker om her med problemene du har med Onkyo kjenner jeg meg ikke igjen i. Er godt fornøyd med min ,men er jo et par år eldre og vi har sikkert forskjellige preferanser for bruk.

Ang. høydekanaler så bruker jeg samme merke som de andre høyttalerne, men en noe billigere utgave. Mine er montert helt oppunder taket og rett over frontene og det har gitt lydbildet et fint sømløst løft syns jeg da. Har testet forskjellige lydmoduser og PLIIz Height er klart best.
    Dette høres veldig bra ut. PLIIz Height er en lydmodus man bruker også på f.eks DTS HD Master signal?
    Kan man bruke dette med Dynamic EQ og evt sammen med nightmode eller blir den slags deaktivert da?
    Har du tiltet de litt nedover eller står de rett frem? Tenkt å plassere de relativt likt som deg med ca 30 cm ut fra hver front og så høyt som mulig.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, bruker de på alt egentlig som vil si til film, tv og serier. DD, DTS og DTS HDMSTR går det mest i her. Funker med Dyn Eq og Vol og ja. Har tiltet de nedover noe og de er vel 10-15cm lengre ut til siden i forhold til frontene ved nærmere øyesyn her.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •