analog kabeltv på projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

analog kabeltv på projektor

hei, jeg har en gammal kabeltvkontakt i leiligheta. en slik hvor man strekker en kabel fra stikket og inn i tv-en. trur dette heter coaxial kontakt.
    vel, jeg kunne godt tenkt meg å få projisert tv-bilder på lerret mitt via projektoren.
    jeg planlegger en benq7800 pj, så la oss ta som utgangspunkt at jeg kjøper denne.
    hva slags utstyr må jeg ha for å få til dette. vil gjerne kjøre komponent (til nøds s-video) signaler opp til pj.

en enkel løsning slik jeg ser det er å kjøpe en vhs-spiller med komponent eller s-video, koble analog coaxial kabeltv til vhs-spilleren, for så å dra en komponent/s-video kabel fra vhs-spilleren til pj.

er dette en god løsning? er dette en løsning som vil fungere?

jeg har ikke noen tv-signal innputs på pre-ampen min (rotel 1068), så jeg kan ikke skjønne at jeg skulle kunne klare å kjøre noe via den.

det var de første spørsmålene. så spørsmålene vedr. komprimering av 4:3 format på pj.

benq 7800 er native 16:9. siden jeg ikke har digitaltv/satelitt får jeg sendinger i 4:3. kan jeg ved bruk av pj komprimere bildet slik at jeg får sett det i 16:9?
    det er ikkenoe kult å ha halve bildet på veggen, og resten av bildet på lerretet sett at jeg ikke kunne omforme bildet til 16:9, eller få det til å passe på annet vis.
    det skal også nevnes at jeg har et 16:9 lerret.

håper at noen kan hjelpe meg! hadde vært artig å se utforkjøringa i vinter på lerret! :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en S-vhs spiller som har S-video utgang og som sender ut tv signal via denne. Kjør signalet til prosessor og la denne gjøre signalet om til komponent.

Det du også kan gjøre er å kjøpe en DVD opptaker som har komponent ut. (videospillere har ikke det). Men du mp sjekke at den sender ut TV signalet ut som komponent.

Og hvorfor i all verden skal du ødelegge bildet med å strekke det.

Kjøp deg noen gardiner som du kan maskere sidene hvis du ikke liker at det er noe hvitt på lerretet i 4:3 modus.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette høres ut som en dyr løsning. hvor mye ligger en ok s-vhs videospiller på i pris?
    hva med en ok dvd-opptaker?

i så fall, er det noe du anbefaler?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ikkenoe kult å ha halve bildet på veggen, og resten av bildet på lerretet sett at jeg ikke kunne omforme bildet til 16:9, eller få det til å passe på annet vis.
    Du får ikke bildet utenfor lerretet. Stiller du projektoren til å vise 4:3 får du sorte felter på sidene, og bildet fyller helt ut i topp og bunn. Ellers kan du strekke det til 16:9, men det blir ikke bra. Noen har også en zoom instilling, hvor du fyller et 16:9 lerret, men mister litt av toppen og bunnen av 4:3 bildet.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Du får ikke bildet utenfor lerretet. Stiller du projektoren til å vise 4:3 får du sorte felter på sidene, og bildet fyller helt ut i topp og bunn. Ellers kan du strekke det til 16:9, men det blir ikke bra. Noen har også en zoom instilling, hvor du fyller et 16:9 lerret, men mister litt av toppen og bunnen av 4:3 bildet.
    det er dette jeg er ute etter!

så lenge bildet blir begrensa i én retning er det helt ok. jeg vil nemlig unngå at bildet blir "off-set" i forhold til selve lerretet. får jeg "fylt opp" i høyden, men ikke bredden plager ikke dette meg. :wink:
    kan du evt. bekrefte at benq7800 har en slik funksjon?

tilbake til slike s-vhs videospillere... noen som har en slik, eller noen spesielle som anbefales? lavere prisklasse, men fortsatt ok kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tilfeldigvis en s-vhs spiller som jeg skal kvitte meg med...JVC HR-S6950. Den er vel 8mnd gammel eller noe sånt.
    Send en PM hvis du er interessert

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvilke alternativer du har på BenQen, men det kan sikkert en av de som har den svare på.

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra BenQ PE7800 manual på www.benq.com:
    Select an aspect ratio to suit the format of the video signal. There are five aspect ratios available:
    1. ANA (ANAMORPHIC): Scales an image so that it is displayed in the center of
    the screen with a 16:9 aspect ratio.
    2. Standard (4:3): Scales an image so that it is displayed in the center of the screen
    with a 4:3 aspect ratio.
    3. LB (LETTERBOX): Enlarges an image with letterbox format to display it in fullscreen
    format with a 16:9 aspect ratio. The upper and lower portions of the
    image are cropped. Use this setting for Cinemascope and Vista video wide screen formats.
    4. THRO (Through): One-to-one mapping is performed on the input signal without any scaling with the
    image displayed at the center of the screen.
    5. WIDE: A 4:3 aspect ratio image is enlarged NON-linearly in horizontal direction to accommodate 16:9
    full-screen display.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •