40-årslag i selskapslokale - vil følgende utstyr duge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

40-årslag i selskapslokale - vil følgende utstyr duge?

Hei.

Vi skal arrangere 40-årslag og det er forventes megen discodans.

Jeg kan låne et par pent brukte Dali 109 (DALI 109 - Dynamic Fidelity) og så har svigerfar en NAD C356 (NAD C356BEE Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben).

Vi dette utstyret gi en god opplevelse i et lokale på 130kvm? Vi har bare dette ene rommet tilgjengelig, så det blir dansing i den ene delen og skravling i den andre.

/r

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får lyd, men ikke forvent for mye.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både høyttaler og forsterker skal nok få kjørt seg her, uten at man - som det sies ovenfor - skal vente seg for mye.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

Er det primært forsterkeren eller høyttalerne som er begrensningen?

Kan supplere med en B&W 10CM (B&W ASW 10CM Subwoofer | Hi-Fi Klubben) for å hjelpe litt til med de lavere frekvensene (det er pre out på forsterkeren). I hvor stor grad vil det hjelpe på opplevelsen?

Har en slektning med Parasound Halo P3 og A21, men utlån til en gjeng feststemte 40-åringer står nok ikke høyest på vedkommendes ønskeliste ... :-)

/r

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje prøve å leie skikkelig annlegg burde funke? som et par 15" og et par topper med PA-effekt og mixepult?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raathass
    Takk.

Kan supplere med en B&W 10CM (B&W ASW 10CM Subwoofer | Hi-Fi Klubben) for å hjelpe litt til med de lavere frekvensene (det er pre out på forsterkeren). I hvor stor grad vil det hjelpe på opplevelsen?

Har en slektning med Parasound Halo P3 og A21, men utlån til en gjeng feststemte 40-åringer står nok ikke høyest på vedkommendes ønskeliste ... :-)

/r
    Det er disse feststemte 40-åringene som bekymrer meg. Ikke noe problem med utstyrskombinasjonen din hvis vi hadde snakket om en normal høytspillingslyttekveld.

Men disse DALI'ene dine er 4 ohms høyttalere - og de krever mer strøm enn 8 ohms høyttalere - litt mer stress for forsterkeren. Stress som kan bli litt i meste laget hvis feststemte 40-åringer finner ut at de skal dra på for fullt - slik man gjerne gjør når festen har vært i gang en stund. Nå har jo NAD vanligvis beskyttelseskretser som slår inn hvis forsterkeren begynner å vrenge eller blir for varm - men man kan jo aldri vite....

Og hvis det blir VELDIG høyt, kan dere risikere å svi av et høyttalerelement eller to.

Mulig at jeg er litt pessimist her - men det er bedre å være føre var.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Jan Frode sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips, skriv hvor i landet du befinner deg. Det er utrolig hvor mange hjelpsomme sjeler du kan finne her inne som muligens kan gi deg et tips om event utleie, eller er villige til å feks ta med et par med CW og forsterkeri mot at de få bli med på festen :-)

Oppsettet du nevner i starten vil nok gi grei lyd, men dog meget begrenset i et såpass stort lokale.

Uansett, lykke til og ha en god fest :-)
    Stue: Primare I32 - Primare DAC30 - Sonus Faber Venere 2.5 - Viablue SC-2 - HTPC - Chromecast Audio - Ipad Air - Spotify Premium

Reserveutstyr/ til salgs: Nakamichi Amplifier 2
    - Arendal Sound 1723 Tower -System Audio Saxo 30 - Onkyo A-9010 - Sennheiser Momentum

Det er bedre med en god trekant enn en ond sirkel

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.

/r
    En sub vil nok hjelpe ja
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville leie et sett aktive PA høyttalere om det var meg, de har overbelastningssikring og vil gruse Daliene...

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det duger nok bare du får tak i litt kraftigere forsterker enn nad 356.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger.

Kona har et par aktive PA-hyttalere på jobben, tror det er Mackie 450, med schwær miksepult og greier. Har brukt dem tidligere og de har effekt i massevis, men lyden er beyond grøtete. Ett eller annet jeg ikke får til å fungere i lydkjeden.

Jeg har en Pioneer VSX LX55 i hjemmekinoen (http://www.pioneer.eu/eur/products/a...X55/page.html). Ser nå at de påstår det er 150W pr kanal i effekt i 6 ohm, og det er jo en viss grad av sannsynlighet for at den klarer å levere dette med kun to kanaler i bruk. Er det grunn til å tro at resultatet blir bedre med denne enn NAD-en til svigerfar?

/r

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, tror ikke det. Lån de aktive høyttalerne og eksperimenter litt med pulten. Da trenger du jo bare en cd spiller eller pc, evt. en dac til pc`en.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dem Daliene begynner å dra på åra, men nå kjenner jeg ikke til dem HT men opphenget kan være vedlig svakt og ryke.

Hva med å kjøpe brukt på finn.no også selge igjen etter festen??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kommer til å spille høyt nok for noen 40åringer,det er nok ikke alle som vil like ekstremt volum på festen din.
    Utstyret ditt med sub kommer til å trøkke bra nok.
    I gammle dager brukte jeg og noen venner en elektrisk vifte på forsterkeren slik at den ikke ble for varm8) Det funker til avkjøling.
    Folk kommer til å skifte sanger hele tiden,da får utstyret hvile litt i mellom slagene.
    Men!" jo større jo bedre" er jo et stort rom:-D

Rune Bakke
    Guest
    Jeg vedder årslønna mi på at Mackiene både låter høyere OG sansyneligvis bedre enn alt du har av hifi! Dette er norges mest solgte aktive PA høyttaler og det er ikke uten en grunn!

Om du synes den er grøtete er det enten noe galt med den, de er tilkoblet galt eller du må få sjekket opp dine ører! Det stemmer rett og slett ikke.

INGENTING av det du nevner vil spille høyere enn 2 Mackie SRM450!

PS: hvordan kan du ha problemer med å koble til et par aktive høyttalere? Det er jo bare å koble en PC eller telefon rett i høyttaleren! Du trenger ikke miksebordet.

Kona har et par aktive PA-hyttalere på jobben, tror det er Mackie 450, med schwær miksepult og greier. Har brukt dem tidligere og de har effekt i massevis, men lyden er beyond grøtete. Ett eller annet jeg ikke får til å fungere i lydkjeden.
    /r

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Benza
    Dette kommer til å spille høyt nok for noen 40åringer,det er nok ikke alle som vil like ekstremt volum på festen din.
    Utstyret ditt med sub kommer til å trøkke bra nok.
    I gammle dager brukte jeg og noen venner en elektrisk vifte på forsterkeren slik at den ikke ble for varm8) Det funker til avkjøling.
    Folk kommer til å skifte sanger hele tiden,da får utstyret hvile litt i mellom slagene.
    Men!" jo større jo bedre" er jo et stort rom:-D
    Jeg skal si deg at 30-40+ er noe av de værste festene jeg er med på.. Driver selv med utleie/konserter, og de er som regel de værste.. Ikke 18åringene som drar på hjemme :-)

Forøvrig er Mackiene en bra PA høyttaler, men jeg har aldri vært stor fan av de, men grøttete er nok feil definisjon. Du vil nok også sannsynligvis merke at disse gir deg ganske lite bunn, men mer en Daliene.. For å få "disco/danse"-stemning er det et must med en 15-18" sub eller to - spør du meg.. Evt en større PA høyttaler med 1x15/2x15".

Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    PS: hvordan kan du ha problemer med å koble til et par aktive høyttalere? Det er jo bare å koble en PC eller telefon rett i høyttaleren! Du trenger ikke miksebordet.
    Er jo også feil da SRM450 ikke har RCA inn bak, men XLR.. Da bør du kjøre en liten mikser

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som oftest så er pa beregnet på mye høyere spenning på signalsiden enn det vi har innen
    hifi. Gjerne opp mot 7v
    Miksepult er da nesten et must da en pc eller mobil knapt leverer 3 gode volt.
    Kan ingenting, gjør alt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anlegget er kjøpt inn for å brukes på ulike typer arrangement. Det er en relativt stor mikser (husker ikke merke/modell) som er satt i en kasse hvor det er en (semi?)proff CD-spiller under. I tillegg er det forgrener til strøm samt plass til kabler, mikrofoner, etc for enkel transport.

Ut av kassen er det én strømkabel, samt to lange bunter av strøm + (XLR)signal til hver av høyttalerne.

Det er mange volumkontrollere på lydkjeden:
    - Volum på kilden
    - Gain på input
    - Volum på kanalen
    - Master volum på mikseren
    - Volum på høyttalerne.

Finnes det noen tommelfingerregler for hvordan dette skal justeres?

Når jeg spiller musikk fra CD-spilleren låter det slettes ikke ille, det er når jeg bruker andre kilder (PC-er, nettbrett, telefoner) jeg synes lyden er grøtete. Jeg har så langt ikke brukt noen ekstern DAC, og dette kan være noe av forklaringen. Har lånt meg en slik og skal sette opp for å prøve før festen.

/r

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anlegget er kjøpt inn for å brukes på ulike typer arrangement. Det er en relativt stor mikser (husker ikke merke/modell) som er satt i en kasse hvor det er en (semi?)proff CD-spiller under. I tillegg er det forgrener til strøm samt plass til kabler, mikrofoner, etc for enkel transport.

Ut av kassen er det én strømkabel, samt to lange bunter av strøm + (XLR)signal til hver av høyttalerne.

Det er mange volumkontrollere på lydkjeden:
    - Volum på kilden
    - Gain på input
    - Volum på kanalen
    - Master volum på mikseren
    - Volum på høyttalerne.

Finnes det noen tommelfingerregler for hvordan dette skal justeres?

Når jeg spiller musikk fra CD-spilleren låter det slettes ikke ille, det er når jeg bruker andre kilder (PC-er, nettbrett, telefoner) jeg synes lyden er grøtete. Jeg har så langt ikke brukt noen ekstern DAC, og dette kan være noe av forklaringen. Har lånt meg en slik og skal sette opp for å prøve før festen.

/r
    Hei.

Du kobler inputene slik du vil, vanlig er minijack->jack/RCA/XLR. Så stiller du gain slik at den er på "oransje" eller litt under, husk å sjekk med en sang med mye dynamikk, så lenge den ikke klipper (rødt) så er det OK. Så stiller du fader opp til ønsket nivå, samme med Master. Dersom du når rødt på mikseren før høyttalerner klipper (lager ulyder, blinker rødt e.l), skrur du opp bak på høyttalerne. Tommelfingerregel er på klokka 12 til å begynne med, men varierer fra høyttaler til mikser osv.

Så kan du evt. stille in EQ for å få noe mer bunn eller mindre skriking i mid/high.

Jeg har aldri brukt DAC i livesammenheng og mobiltlf/PC eller lignende er helt kurant så lenge materialet du spiller av er i god kvalitet.. Crap in -> Crap out gjelder det meste.

Trenger mer info om mix/måte du kobler ting på for å evt. gi deg noe mer rundt "grøten".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.

Har testet det meste, både flac og mp3 med høy bitrate og god encoder, men i 2013 blir det mer og mer Wimp med hq påslått.

På hjemmeanlegget synes jeg dette låter bra, men på dette anlegget er det langt mer punch og dynamikk når man går via CD-spilleren.

Nuvel. Får teste litt og se om det er noe forskjell med DAC eller om jeg finner noen gode innstillinger. Det siste er jo litt motstridende da store deler av kjeden er den samme uavhengig av input :-)

/r

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •