DAC/mediespiller til Cambridge 851A

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC/mediespiller til Cambridge 851A

Hei dere,

Har nettopp skaffet meg ny forsterker i Cambridge Azur 851a til mine B&W 683, og skal ha meg en ny DAC etterhvert. Har tidligere hatt komboen H100+HD11 og fornøyd med Hegel DAC-en. Slik sett har tanken vært å skaffe meg HD20 som DAC til 851. Så har jeg imidlertid sett litt på alternativene og begynt å gruble litt... har vært kjekt med litt innspill.

1. Hegel HD20 på brukten til rundt 5k. Regner med at dette er en reell oppgradering fra HD11. Men oppskalerer den? Hva ligger evt i dette? Et annet klart pluss for Hegel er jo at det er dritlett å selge...

2. Cambridge Stream Magic 6 - rundt 5500 nytt. Nysgjerrig på at denne oppskalerer. Ligger det her en fordel når man uansett snakker om musikk som stort sett er kjøpt i iTunes? Teknisk sett sender jeg uansett til en Airport Express og kjører optisk til 851, så på et vis er vel nesten eneste gevinst nettradio (pointless). Men HAR Stream Magic en fordel med oppskalering?

3. Cambridge 851C. Skal jeg være litt tålmodig og skaffe Cambridge sin egen CD-spiller på brukten? Vet at DAC-en i den også er veldig bra. Hvordan er den opp mot HD20?

4. Electrocompaniet DP1? Ser den selges for rundt 5k på brukten... Vet den har en helt annen signatur enn Hegel. Jeg er sånn sett tilbøyelig og nysgerrig på å prøve noe nytt, eneste er at jeg har inntrykk av at Hegel er MYE lettere å få solgt enn EC.

Andre forslag til rundt 5-6-7k?

Setter pris på innspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ops. Sorry. Sender selvfølgelig ikke optisk til 851. Men planen er å sende optisk til den kommende DAC-en.

Hvilket også bringer et spørsmål. Hvis HD20. Vil man få et tap i en toslink->coax overgang? Forstår det slik at man absolutt bør bruke coax på HD20 om man kan...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen...?? Evt Nad M51?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomaswilhelmsen
    Ops. Sorry. Sender selvfølgelig ikke optisk til 851. Men planen er å sende optisk til den kommende DAC-en.

Hvilket også bringer et spørsmål. Hvis HD20. Vil man få et tap i en toslink->coax overgang? Forstår det slik at man absolutt bør bruke coax på HD20 om man kan...
    1. Toslink->koaks-overganger fungerer helt problemfritt.

2. Jeg har en Hegel HD10, og har sammenlignet optisk og koaks - og hørte overhodet ingen forskjell. For alt det jeg vet, kan HD20 være noe HELT annet, men jeg tviler......
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyst på å prøve HD20 så er det bare å gjøre det. legg ut en Ønskes kjøpt HD20 til 5K, funker det ikke så sleger du den. solgte en HD20 i går for 5k og den for på noen timer.

Tror jeg hadde hørt på klangen i anlegget som det er i dag og valgt etter hvilken vei du ville at klangen skal gå.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på du hører forskjell med eller uten oppskalering.
    Om du skal ha cd spiller vet du vel best selv. Vil du lade en cd i skuffen hver gang eller vil du velge musikk med tastetrykk på en fjernkontroll?
    Med en dac må du velge kilde på dac`en, er det ønskeligt eller ikke noe du tenker på.
    Du får streamingsløsninger fra mange fabrikanter, Logitech Touch kan fås brukt billigt, naim, Linn, Cambridge, Pioneer, osv, du må finde ut hva du vil ha, hva du trenger (M51 har jo hdmi), men jeg synes jo en dac til 12K er litt overkill da, men for all del, jeg har jo det samme.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Det unike med HD20 skal vel egentlig være Coax1 - sier de i hvert fall selv og L&B/Hjemmekino.

Problemstillingen HD20 vs Nad M51 v 851C går vel på kvaliteten på Dac-en. Jeg har forstått det slik at DAC-en i 851c er såpass bra at man nesten bare får et drivverk med på kjøpet, så det er mest derfor den er interessert. Samt klang selvfølgelig.

Nad M51 hører/leser jeg enormt mye bra om, også britiske blader. Dessuten ser den jo veldig bra ut OG har HDMI. Her tenker jeg at jeg evt måtte være litt tålmodig, inntil den havner på bruken for ca 6k, for en DAC til 12k blir litt overkill på mitt nåværende oppsett.

Teoretisk sett virker det som om HD20 er best for krona akkurat nå, så det blir vel muligens det.

Men jeg MÅ si (og hadde satt pris på andres erfaringer her):

Har tidligere hatt H100 - og alt av Hegel har jo blitt hypet og lovpriset i norsk sammenheng. Jeg ville ikke ha klaget på H100, den hadde definitivt overskudd. Men jeg må si at jeg opplever at Cambridge 851A har en helt annen 3-dimensjonalitet i toppen enn H100. Begge trenger riktignok litt rydding av en DAC i bunnen. Det gjør at jeg atter en gang setter store spørsmålstegn ved linjen enkelte Soundgardenselgere/medier legger seg på, når de antyder at H100 er en helt annen klasse enn Cambridge sin 800-serie. At man har ulike subjektive opplevelser er én sak, men at det er klasseforskjell er tydeligvis bare humbug. Det er jo sånne antydninger som gjør at en stiller spørsmålstegn til at f.eks Hegel faktisk ER så mye VFM som norske lydblad/Soundgarden skal ha det til. Inntil nå har jeg vel egentlig bare handlet med utgangspunkt i hva jeg har lest meg frem til i omtaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomaswilhelmsen
    Takk for svar.

Det unike med HD20 skal vel egentlig være Coax1 - sier de i hvert fall selv og L&B/Hjemmekino.

Problemstillingen HD20 vs Nad M51 v 851C går vel på kvaliteten på Dac-en. Jeg har forstått det slik at DAC-en i 851c er såpass bra at man nesten bare får et drivverk med på kjøpet, så det er mest derfor den er interessert. Samt klang selvfølgelig.

Nad M51 hører/leser jeg enormt mye bra om, også britiske blader. Dessuten ser den jo veldig bra ut OG har HDMI. Her tenker jeg at jeg evt måtte være litt tålmodig, inntil den havner på bruken for ca 6k, for en DAC til 12k blir litt overkill på mitt nåværende oppsett.

Teoretisk sett virker det som om HD20 er best for krona akkurat nå, så det blir vel muligens det.

Men jeg MÅ si (og hadde satt pris på andres erfaringer her):

Har tidligere hatt H100 - og alt av Hegel har jo blitt hypet og lovpriset i norsk sammenheng. Jeg ville ikke ha klaget på H100, den hadde definitivt overskudd. Men jeg må si at jeg opplever at Cambridge 851A har en helt annen 3-dimensjonalitet i toppen enn H100. Begge trenger riktignok litt rydding av en DAC i bunnen. Det gjør at jeg atter en gang setter store spørsmålstegn ved linjen enkelte Soundgardenselgere/medier legger seg på, når de antyder at H100 er en helt annen klasse enn Cambridge sin 800-serie. At man har ulike subjektive opplevelser er én sak, men at det er klasseforskjell er tydeligvis bare humbug. Det er jo sånne antydninger som gjør at en stiller spørsmålstegn til at f.eks Hegel faktisk ER så mye VFM som norske lydblad/Soundgarden skal ha det til. Inntil nå har jeg vel egentlig bare handlet med utgangspunkt i hva jeg har lest meg frem til i omtaler.
    Hegel har et lavere støygulv enn Cambridge har. Jeg har hatt begge disse forsterkerne på prøving hjemme og valgte Hegel pga en god deal her på bruktmarkedet.
    Cambridgen er en meget god forsterker så jeg ville valgt en dac fra samme merke.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •