Hvorfor har lydanlegg negativ WAF?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor har lydanlegg negativ WAF?

Jeg hadde en guttegjeng på besøk i går og vi så en film på min nye hjemmekino. Gjengs tilbakemelding er ofte "å, jeg skulle gjerne hatt anlegg jeg også, men kona vil ikke ha det". Hvorfor er det slik? Hvorfor har lydanlegg negativ WAF?

Nå er jeg over gjennomsnittet interessert i lyd (og det er sikkert de fleste her på forumet) og er ikke representativ. For folk flest virker det som det er akseptert og nesten forventet at man skal ha større og større og større flatskjerm for hvert år som går. Men det er færre og færre folk som invisterer i lydanlegg. Det finnes semigode løsninger, som lydplanker, men ikke "skikkelig" anlegg. Hvorfor har man ikke den samme aksepten på lydanlegg?

La meg ta et fiktivt eksempel hvor jeg som n00b skal kjøpe to ting jeg ikke har peiling på: Dersom jeg skal kjøpe en bil og bilselgeren sier at jeg må kjøpe den dyrere bilen fordi den har dobbel girkasse og da er den såå mye bedre. Ja, da kjøper jeg den bilen fordi den er jo så mye bedre -- selv om jeg ikke har peiling. I tillegg skryter jeg av featuren til mine venner. Altså et moment av status.

Dersom jeg så går i en butikk og skal kjøpe en TV. Selgeren sier til meg at jeg må ha lydanlegg i tillegg for å få god lyd. Så svarer jeg "Nei takk, det trenger jeg ikke." Så her lar jeg meg ikke overbevise at jeg behøver denne featuren, ei heller er det assosiert med status.

Jeg vil ikke forvente av folk flest at de hører fine detaljforskjeller i lyden, men har folk så dårlig gehør at de ikke hører forskjell og dermed syns de TV-lyden er OK og dedikert anlegg er overflødig? (Nå ser jeg ofte ungdommer med headset utenpå lua da. Det må da låte forferdelig.) Er årsaken at det er utrendy med lydanlegg? Er det estetikken? Hvorfor har vi blitt opplært til at at HT er stygt?

Hva tenker dere? Har dere reflektert over dette?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye tider i bransjen
    Har selv gått over til å høre mer på ipod og hodetelefoner eller propper enn på stereoanlegget mitt.
    Var kun cd som var godt nok for meg for ca. 5 år siden.
    Selv Hi-Fi klubben bruker Wimp til dyre anlegg.
    Store høyttalere er en gutte/manne ting nå som før

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min gode mann, det hele bunner i Penis envy!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror mye ligger i det at det skal være minimalisme for alle penga rundt om i norske hjem for øyeblikket, og med flate tv'er, så stikker store dype høyttalere ut myyye mer enn før. På stort sett alle nybygg så ligger alt av kabler osv skjult i vegg/tak osv, samt at man får skjult høyttale i vegg/tak osv. Tilbudet in-wall/in-ceiling er jo mye større nå enn for noen år siden (vurderte å begynne med import av dette for noen år siden, og angrer litt på det nå, men det er lett å være etterpåklok). Så er det dessverre slik at vi som bor i hus som ikke tillater alle slike ting må ta til takke med lydplanker eller dedikerte rom. Har selv en lydplanke på stua, og er godt fornøyd med den, men vi (fruen inkludert) trekker i gutterommet når det er film tid, og sånn tror jeg nok det vil bli fremover.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sånn det er blitt desverre. Man skal ikke trives og bo i egne hjem lengre, heimen er blitt en ting som skal vises fram og skrytes av. Er og mange som er sammen med damer som ikke deler lydinteressen, så da hvis de vil ha og hvis de får lov til å ha lydanlegg blir de skuffet inn på små gutterom. Er og trendy med så stor kul tv som mulig, det er dessverre lite fokus på kvalitet. Jeg for min del skal ha bra stort bilde og bra anlegg der hvor jeg oppholder meg mest og trives, nettopp i stua. Samboer bryr seg ingenting om noen av delene bare det er bilde og hun hører hva som skjer. Jeg for min del gir blaffen i waf og hva som regnes som waf. Men er jo altfor mange som må bry seg om det dessverre.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Nye tider i bransjen
    Har selv gått over til å høre mer på ipod og hodetelefoner eller propper enn på stereoanlegget mitt.
    Var kun cd som var godt nok for meg for ca. 5 år siden.
    Selv Hi-Fi klubben bruker Wimp til dyre anlegg.
    Store høyttalere er en gutte/manne ting nå som før
    Hi-Fi Klubben bruker wimp siden de holder på å betateste flac-streaming. Man trenger ikke nye Bremnes i 24bit for å like god lyd. Musikken er det viktigste, og den kommer godt frem ved bruk av spotify. Jeg bruker det selv 90% av tiden, og har aldri angret på innkjøp av stor stereo. Selv samboer synes epicon 6 er et fint møbel, så de ville hun gjerne ha i den nye stuen. Jeg synes mannfolka burde slutte å "spørre" om lov og heller vise sin lidenskap for god lyd. En partner burde respektere dette ønsket, sålenge man ikke fyller hele stuen med monoblokker og brannslanger.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Er sånn det er blitt desverre. Man skal ikke trives og bo i egne hjem lengre, heimen er blitt en ting som skal vises fram og skrytes av. Er og mange som er sammen med damer som ikke deler lydinteressen, så da hvis de vil ha og hvis de får lov til å ha lydanlegg blir de skuffet inn på små gutterom. Er og trendy med så stor kul tv som mulig, det er dessverre lite fokus på kvalitet. Jeg for min del skal ha bra stort bilde og bra anlegg der hvor jeg oppholder meg mest og trives, nettopp i stua. Samboer bryr seg ingenting om noen av delene bare det er bilde og hun hører hva som skjer. Jeg for min del gir blaffen i waf og hva som regnes som waf. Men er jo altfor mange som må bry seg om det dessverre.
    Det er mange materialistiske slaver der ute. Det kjøpes mye og det kastes mye, alt skjer etter trendene. Dette er en skummel utvikling. Det går altfor mye kvinneprogrammer på tv om oppussing, interiør og mote. Mye vil ha mer heter det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Negativ WAF får man vel lett om man bare trør dritet inn i stua å er fornøyd med det. Gjerne i svart vinyl, kobber elementer og størst mulig aka komfrimantanlegg.

Det går an å jobbe litt med å finne en pen tv/stereobenk, jobbe med rydding av kabler, streaming idag sparer oss for litt komponenter i hylla. Høyttalere fåes i hvit høyglans, man må bare tørre å kjøpe det
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV-er har gjennomgått rivende utvikling fra CRT til flatskjerm. Jeg husker godt at 70kg 32" billedrørstv hadde ekstremt negativ WAF. Dagens flate TVer er mye mer plasseringsvennlige og dermed har man ikke samme problem der lengre.

Jeg tror en del av problemet ligger på fysikken og teknologien setter begresninger for størrelsen til høyttalere. En kan ikke forvente at en høyttaler med diameter på 3cm skal klare å gjengi samme kvalitet (=frekvensrespons) som en på 16cm. Problemet her er jo at et HT element krever en kasse av et gitt volum i tillegg.

Jeg tror ikke kodingsteknologi (mot f.eks. CD) er veldig utslagsgivende i denne sammenheng. Det er mye større forbedring i å gå fra en TV-høyttaler til en dedikert høyttaler, enn sammenligningen på MP3 vs FLAC. Altså at koding ikke spiller så stor rolle i WAF-setting.

Sitat Opprinnelig postet av metallsulten
    Det er mange materialistiske slaver der ute. Det kjøpes mye og det kastes mye, alt skjer etter trendene. Dette er en skummel utvikling. Det går altfor mye kvinneprogrammer på tv om oppussing, interiør og mote. Mye vil ha mer heter det.
    Jeg leste et innlegg fra en sosialantropolog (fant det ikke på nettet nå) om at det er et økende sosialt problem for kjønnsdelingen at innredning av våre hjem gjerne gjøres av kvinner. Det gjør at det nordiske idealet for det prefekte hjem er veldig feminint. Dersom lyd og bilde ansees som maskulint, så kan jeg være med på problemstillingen.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, jeg har PAF jeg, ikke WAF 8)
    men jeg liker og holde det stilrent og ikke slik mange andre slafsete ungdommer har det.. men jeg ser ikke problemet i høyttalere bare de er under en viss størrelse, blir noe annet med store høyttalere som CV ol.

men det er som dere sier, TV'ene blir slankere og mange høyttalere blir dypere

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Hi-Fi Klubben bruker wimp siden de holder på å betateste flac-streaming. Man trenger ikke nye Bremnes i 24bit for å like god lyd. Musikken er det viktigste, og den kommer godt frem ved bruk av spotify. Jeg bruker det selv 90% av tiden, og har aldri angret på innkjøp av stor stereo. Selv samboer synes epicon 6 er et fint møbel, så de ville hun gjerne ha i den nye stuen. Jeg synes mannfolka burde slutte å "spørre" om lov og heller vise sin lidenskap for god lyd. En partner burde respektere dette ønsket, sålenge man ikke fyller hele stuen med monoblokker og brannslanger.
    Du hellige jul dette er jeg så enig i, denne satt som ei kula.

" Jeg synes mannfolka burde slutte å "spørre" om lov og heller vise sin lidenskap for god lyd. En partner burde respektere dette ønsket, sålenge man ikke fyller hele stuen med monoblokker og brannslanger"

Når jeg ser disse hjemmene rundt så synes jeg det er mange hjem der kvinnen har satt preg på alt, det feminine råder rundt og alt er tilpasset gardiner og vegger. Skulle tro mannen ikke hadde noe man skulle ha sagt lengre, heldigvis har jeg en kjempegod samboer som vil ha stor tv og bra lyd i stuen. Da er det ikke noe som er bedre enn det, selv synes jeg det bør inngå komprimiss, når dama kan dra inn sine ting ho brenner for så kan jeg dra inn mine.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Du hellige jul jeg så enig, denne satt som ei kula.

" Jeg synes mannfolka burde slutte å "spørre" om lov og heller vise sin lidenskap for god lyd. En partner burde respektere dette ønsket, sålenge man ikke fyller hele stuen med monoblokker og brannslanger"
    +2
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Negativ WAF får man vel lett om man bare trør dritet inn i stua å er fornøyd med det. Gjerne i svart vinyl, kobber elementer og størst mulig aka komfrimantanlegg.

Det går an å jobbe litt med å finne en pen tv/stereobenk, jobbe med rydding av kabler, streaming idag sparer oss for litt komponenter i hylla. Høyttalere fåes i hvit høyglans, man må bare tørre å kjøpe det
    This!

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er alt for mange tøfler der ute! Dem må spørre samboer om å få lov til både det ene og det andre. Kan ikke stikke på byen med kompiser fordi dem må sitte hjemme å holde samboer i hånden mens hun ser på Paradise Hotel. Og når du kommer hjem til dem så er hvert eneste rom stappet fult av alt dama har kommet over i pyntebutikken. Eneste som representerer mannen er et par bilder han er med på.

Vi kjenner alle noen slike tøfler..gjør vi ikke?

Men all skyld skal ikke på kvinnfolka heller synes jeg. Det er MYE høyttalere der ute som ikke er spesielt pene og som rett og slett ikke tar seg ut i en normal stue.
    Ta fks Klipsch høyttalere, slikt tar seg ikke ut i en stue. Så der er jeg enig med kvinnfolka....bare for å ta et eksempel.

Slikt må være i et dedikert rom og ikke i en stue synes jeg. Men det finnes jo masse pene høyttalere som glir enkelt inn i en stue. Og som leverer lyd i bøtter å spann.
    Bare pga vi er mannfolk og liker skikkelig lyd behøver ikke at vi skal sette noen svære tre kasser i stua....det går an å gjøre det pent samtidig.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, litt på samme måte som designvesker, sko det ikke går an å gå på, sjampoo med Arganolje og ansiktsmaske ikke appellerer så voldsomt til menn.
    Som alltid er der unntak, jeg ser av og til en mann med en veske, og sannelig ser jeg også av og til en jente der liker god lyd. Så ja, selvfølgelig er lyd & bilde maskulint, min skal gjerne være større enn din.
    Tenk på f.eks. salg av fast eiendom, hvor mange bilder finder du hvor man ser et steroanlegg og høyttalere?
    Hvor mange her på forum har skjult anlegget? Det er ikke mange, alt skal gjerne stå på rad og rekke foran så det virkelig kan ses....
    Roy Ervin Solstad er en af de der har satt et vanligt rack inneni nydelige skap med glass, helt rått anlegg pakket inn i waf så det holder.
    Så ja, jeg mener vel man i samråd med samboeren kan bli enig om det meste, noen ganger må man kanskje bare pakke det pent inn.

Det var ikke helt planlagt, men det viste seg at den platespiller jeg kjøpte hadde helt samme farge som speilet, gjett om hun syntes det var kult!

Active Olebrum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Er alt for mange tøfler der ute! Dem må spørre samboer om å få lov til både det ene og det andre. Kan ikke stikke på byen med kompiser fordi dem må sitte hjemme å holde samboer i hånden mens hun ser på Paradise Hotel.

Og når du kommer hjem til dem så er hvert eneste rom stappet fult av alt dama har kommet over i pyntebutikken. Eneste som representerer mannen er et par bilder han er med på.

Vi kjenner alle noen slike tøfler..gjør vi ikke?

Men all skyld skal ikke på kvinnfolka heller synes jeg. Det er MYE høyttalere der ute som ikke er spesielt pene og som rett og slett ikke tar seg ut i en normal stue.

Ta fks Klipsch høyttalere, slikt tar seg ikke ut i en stue. Så der er jeg enig med kvinnfolka....bare for å ta et eksempel.

Slikt må være i et dedikert rom og ikke i en stue synes jeg. Men det finnes jo masse pene høyttalere som glir enkelt inn i en stue. Og som leverer lyd i bøtter å spann.

Bare pga vi er mannfolk og liker skikkelig lyd behøver ikke at vi skal sette noen svære tre kasser i stua....
    +1

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes faktisk unntak. Kona mi er (heldigvis) en av de få som er interessert i film og musikk, og som skjønner at man må ha høyttalere for å få god lyd. Men til gjengjeld prøver jeg å gjøre ting så pent som mulig.

Vi har bestemt at vi ikke skal ha noe multimedia på hovedstua. Det kan være det kommer opp et lite minianlegg for å ha bakgrunnsmusikk når vi har gjester, men ingenting stort. Loftstua har vi innredet til et mediarom. Men det betyr ikke brannslanger og monoblokker. I stedet er kabling skjult for å holde et så rent uttrykk som mulig.

Ikke ment som penisforlenger eller skryt, men her er vår loftstue hvor vi mener vi har fått til både lyd/bilde og estetikk. (*edit* Heh. Ser hjertebildet øverst til høyre kom med. Så ja, kona er med å kjører showet her også )

Hvorfor har lydanlegg negativ WAF?-2013-04-08-01-02-37-jpg

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tenk på f.eks. salg av fast eiendom, hvor mange bilder finder du hvor man ser et steroanlegg og høyttalere?
    Du... Kona mi viste meg et unntak. Bildet viser en artikkel fra rom-1-2-3 utgave 1/2013. Tror det er første gangen jeg ser TV, HT, og sub i et interiørblad.

Hvorfor har lydanlegg negativ WAF?-2013-04-08-00-59-10-jpg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig stue Midas, og igjen, et unntak, du er en av de få der ikke har ørten bokser i et åpent rack under lerretet, veldig stiligt. Liker måten du har kappet av de bakeste bena på reolen til senteren, og at ingen kabler er synlige.
    Jeg hadde kino der vi bodde før, hadde eget rom i kjellaren, men de tider er forbi, alt er solgt.
    Her er et stemningsbilde fra min stue....all elektronikk, utenom platespiller og subwoofer jo, er inne i skapet.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smart løsning det der... er absolutt for at det skal se bra ut. Tror jeg er mer nøye på det enn sambo, er vel derfor waf faktoren er fremmed for meg. Har dratt inn bokser her i mange år og ho bryr seg ikke. "Bare du er fornøyd og har noe å holde på med sier ho. Og boksene blir jeg vant med" Ho setter selvfølgelig og preg på huset på sine måter som ikke jeg blander meg så mye i. Har altfor mange kjente som ikke har det sånn. Så fort de begynner å ymte frampå om stor tv og høyttalere er de der med en gang med pisken, hehe...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •