Ommøblering av leiligheten

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer golfsko sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ommøblering av leiligheten

Hei!

Har kjøpt ny leilighet, men sliter med å få til planløsningen, på grunn av dører.
    Jeg har kjempeutsikt fra vinduene ved altanen, men får ikke utnyttet dette slik stuen står idag. Sofaen er idag vendt innover i leiligheten, så det blir en mørk, litt utrivelig krok. Ikke er det noe spesielt bra lyd heller

Jeg kunne tenke meg å flytte sofaen ned til vinduet slik at jeg får utsikten fra sofaen, men det er da konfliktene begynner med de hersens dørene. Da kommer ene høyttaleren i konflikt med altandøren, mens stereobenk og TV kommer i konflikt med soveromsdøren.

Er det noen som har noe tips til hva som kan gjøres her? Legger ved en PDF av hvordan leiligheten står idag, og et bilde av hvordan jeg kunne tenke meg å hatt det.

Setter pris på alle tips Dørene er vanskelig å flytte, på grunn av brytere og kontakter ved tak mot kjøkkenet. Og altandøren er uaktuelt å flytte

-golfsko-

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det så ikke helt enkelt ut, dette.

Det eneste jeg kommer på i farten, er at du kan speilvende sofa-TV-løsningen - slik at du får en passasje til terrassedør og soveromsdør bak sofaen. TV+stereo blir da stående inntil den eneste ledige veggen du har. Det kan jo bli litt kort lytteavstand, kanskje.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, det er den løsningen jeg også har sett for meg, men da mister jeg utsikten, da jeg ser rett inn i en stor, svart blokk som står på skrå foran i den retningen

Nesten så man angrer på hele kjøpet, vanskelig å se for seg slike ting når man er på visning

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kona og jeg bestemte oss for å selge huset og flytte til leilighet for et par år siden, var hifiens plass et helt sentralt punkt. Mange i og for seg helt allrighte leiligheter viste seg fort å bli uaktuelle p.g.a. håpløse forhold for hifien. Mens meglerne som styrte visningene, var mest opptatt av beliggenhet, beliggenhet og alt det der, gikk jeg rundt med falkeblikk og tommestokk for å finne plass til stereoanleggene mine. Jeg måtte forklare mer enn én megler at "sofaen finner alltid sin plass - det er hifien som er utfordringen her".

Men hvis du snur den andre vinklene på sofaen også - slik at den vender mot spisestuen? Får du litt bedre utsikt da? Så får du heller lide litt når du sitter i sweet-spot.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, skjønner godt meglere sliter litt med å forstå interessen vår

Men vet ikke om jeg er helt med på hva du mener? Legger ved to bilder jeg.

Har sett litt på at sofaen vender mot vinduet, slik som på ene bildet, men sofaen er så svær, at det ble ikke noe fint.. Så lurer på om hele sofaen må byttes.. men da går det måneder for at frøkenen skal ha akkurat den med det rette stoffet i :roll:

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo - jeg tenkte som på det siste bildet - en L mot soverom og spisestue. Jeg så jo for meg at det kan hende ikke ville bli helt ideelt, men jeg ser faktisk ikke noen andre muligheter heller. Høyttalerne dine er jo ganske velvoksne også - de krever sin plass.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de er det.. Men det er jo selve guttedrømmen, regner med om jeg selger de nå, så blir det aldri igjen :???: Så høyttalerne må nesten få bli

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å glasse inn altanen så det blir en slags vinterhage med god utsikt, og så kan du åpne glassdørene ut mot naturen når været tillater det, og ha høyttalerne i rommet innenfor?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, innglassing av altanen har vært et tema, men er ikke det da snakk om rundt 40-50 000? Da er det billigere å få flyttet døren inn til soverommet, og få en elektriker til å legge om ledningene som går mellom bryter og kontakt på veggen mot kjøkkenet tror jeg..

En annen løsning er jo å la anlegget stå der det står idag, men bare ta med seg TV-en og henge den på veggen ved siden av soveromsdøren. Men da har jeg kun spinkel TV-lyd til serier og filmer.

"Gjør det noe da"? spurte frøkenen her om dagen, så for hun er det visst shit the same :roll: Tror vi har litt forskjellige interesser :grin:

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ingenting om pris, men jeg tipper det koster en del, ja. Samtidig - da får dere jo et nytt rom som kan brukes om vinteren, også.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jo du er jo definitivt inne på noe der da:wink:

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innglasset veranda høres veldig bra ut - men husk:

Siden du bor i en leilighet, er det sikkert noen som skal godkjenne dette - et styre eller et årsmøte - hva enten du bor i et borettslag eller i et sameie. Her møter man som regel veldig firkantede synspunkter.

Ellers må du regne med at en slik innglassing også er meldepliktig til din lokale plan og bygningsetat - og her kan du også støte på en del motbør.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått sjekket litt, og det er ikke aktuelt med innglassing av altanen, så tok å bestemte meg og ommøblerte hele stuen og satt det slik som har vært omsnakket tidligere i tråden her, se bilde 1.

Ellers har vi bestemt oss for å selge sofaen, den blir altfor stor i leiligheten, uansett hvordan den snur Så blir nok å kjøpe en lenestol og en sofa og en puff istedenfor, ble en mye finere løsning, legger ved to perspektiver over hvordan det kommer til å bli

Takk for brainstormingen til dere som har hjulpet til her

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •