Støy fra PC ved ressursbruk, f.eks. flytting av mus og utføring av krevende oppgaver.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Støy fra PC ved ressursbruk, f.eks. flytting av mus og utføring av krevende oppgaver.

Jeg har et støyproblem som kommer fra PCen når jeg flytter mus, åpner nye programmer eller gjør andre ressurskrevende ting, spesielt ved mye harddiskbruk.

Men det er et stort men her, jeg har et Asus Xonar Essence STX lydkort, et ganske bra lydkort. Jeg får ingen støy i det hele tatt ved å koble hodetelefonene direkte i denne, og jeg har heller aldri oppdaget støy fra RCA-utgangene på det da jeg hadde de koblet på forsterkeren (ikke jordet) her.

Nylig kjøpte jeg med Little Dot mk3 hodetelefonforsterker, og det var da jeg oppdaget buzzinga, denne er koblet fra lydkortets RCA-utgang inn i en RCA-splitter (med omkoblingsbryter), som kjører signalet videre ut til headamp.

Jeg får ingen buzzing fra andre enheter som CD-spiller (med teit kabel) og platespiller (via RIAA), som også går via RCA-splitteren.

Alt er jordet på samme punkt, og skruer og alt sitter godt fast i PCen, slik at jording skal være best mulig.

Jeg har også prøvd å koble jack-utgangen på lydkortet til jack-inngangen på RCA-splittern, og fikk samme buzzing, slik at jeg elminierte at det var RCA-utgangen det er noe feil med (i seg selv).

Det eneste jeg ikke har testet er "ground loop isolator", men det kan virke som de er hovedsakelig for å fikse konstant buzzing? Eller er det noe som kan skje mellom lydkort og jordet headamp? Bør jeg kjøpe en slik?

Ev. andre ting som finnes der ute som kan redusere støyen?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det PCI-E-lydkort? Kan du prøve å flytte lydkortet til et annet PCI-E-spor?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Er det PCI-E-lydkort? Kan du prøve å flytte lydkortet til et annet PCI-E-spor?
    PCI-E-kort ja, men hvordan kan det forbedre noe, når jeg ikke har problem med det før jeg kobler til en jordet headamp?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slike ting skjer rett som det er med datamaskiner, blant annet fordi de er ustabile spenningskilder.

Mitt beste forslag er å kjøpe en ekstern dac, og koble til datamaskinen med optisk kabel.

Du kan prøve med en ground loop isolator først og se om det funker. Men de går alltid litt på bekostning av lydkvaliteten.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forresten prøvd å koble datamaskinen rett i hodetelefonforsterkeren, uten å bruke RCA-splitteren?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Har du forresten prøvd å koble datamaskinen rett i hodetelefonforsterkeren, uten å bruke RCA-splitteren?
    Ja, splittern gjør ingen forskjell. Det var den første tingen jeg sjekket siden dette er en clasohlson sak :P

Men jeg har gått til innkjøp av en Argon Ground Loop Isolator, se om den gjør jobben. Er en dyrere variant og skal i følge hifiklubben bevare lydkvaliteten på best mulig måte (naturligvis! :P). Men den koster en del mer enn vanlige støyfiltere. Dog er det ikke så krise med PC-lyden, platespillern som er viktigst og som jeg trenger lydkvaliteten fra.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Solved!

Støyfilter gjorde susen, også kjent som "Ground Loop Isolator"

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord har du isolert jord i PC'n din fra støy på jord i huset ditt. Trolig ville du oppnådd det samme ved å koble deg til en ujordet kontakt...

De fleste skilletrafoer isolerer 230V strøm men sender jord rett igjennom. Hvis det har innebygd Ground Loop Isolator, isoleres også jord.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Med andre ord har du isolert jord i PC'n din fra støy på jord i huset ditt. Trolig ville du oppnådd det samme ved å koble deg til en ujordet kontakt...

De fleste skilletrafoer isolerer 230V strøm men sender jord rett igjennom. Hvis det har innebygd Ground Loop Isolator, isoleres også jord.
    Naturligvis, men å koble seg til en ujordet kontakt er uaktuelt når utstyret helst skal være på jordet linje. Dessuten vil strømmen også være mer stabil.

Jeg reagerte mest på at det er noe som mener at dette ikke skulle ha en dritt å si, til og med en som kalte seg "lydingeniør" på et eller annet utenlandsk forum :P

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørest ut som støy som forplanter seg internt i PC'en, f.eks. over strømforsyningen og ikke så mye som jordstøy. Støy som forplanter seg over nettet er gjerne overharmoniske av 50Hz og hører mest ut som en variant av brum. Det du beskriver har jeg hørt en del ganger. Når du flytter musa er det typisk aktiviteter på diverse busser inni selve PCen med taktfaste mellomrom ("pulsene" du hører). Og det kan også være fra strømtrekket til harddisken (som jobber i pulser). Jeg tror det er smitting/stråling av signaler internt mellom/over ledninger i PCen, altså et EMC (Electromagnetic Compatibility) problem.

Slike ting som har med EMC er en kompleks affære med mange fasetter. Skifte strømforsyning. Flytte lydkortet til en annen plass. Sette ferriter (http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rrite_core.jpg)
    ut fra strømforsyningen i PC. Kanskje ferrit på lydkabelen ut av lydkortet.

Jeg forstår deg slik at du ikke får støy når du kobler headsettet i lydkortet. Får du det når du bruker samme utgang og kobler denne til anlegget?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2011
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Dette hørest ut som støy som forplanter seg internt i PC'en, f.eks. over strømforsyningen og ikke så mye som jordstøy. Støy som forplanter seg over nettet er gjerne overharmoniske av 50Hz og hører mest ut som en variant av brum. Det du beskriver har jeg hørt en del ganger. Når du flytter musa er det typisk aktiviteter på diverse busser inni selve PCen med taktfaste mellomrom ("pulsene" du hører). Og det kan også være fra strømtrekket til harddisken (som jobber i pulser). Jeg tror det er smitting/stråling av signaler internt mellom/over ledninger i PCen, altså et EMC (Electromagnetic Compatibility) problem.

Slike ting som har med EMC er en kompleks affære med mange fasetter. Skifte strømforsyning. Flytte lydkortet til en annen plass. Sette ferriter (http://upload.wikimedia.org/wikipedi...rrite_core.jpg)
    ut fra strømforsyningen i PC. Kanskje ferrit på lydkabelen ut av lydkortet.

Jeg forstår deg slik at du ikke får støy når du kobler headsettet i lydkortet. Får du det når du bruker samme utgang og kobler denne til anlegget?
    Nei, får det kun hvis jeg kobler det til et jordet aparat.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •