RCA vs DAC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: RCA vs DAC

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RCA vs DAC

Hei

Har planer om switche ut hjemmekinoen med vanlig stereo. I den anledning lurer jeg på noe.

Når jeg nå er vant til å bare plugge hdmi rett i reciveren/prosessoren og en stereo forsterker ikke har hdmi, hva gjør jeg?

Er det bra nok å bare koble alle kilder med hdmi til tv og deretter to rca kabler (rødoghvit) fra tv og til forsterker? eller vil jeg få bedre lyd ved å bruke optisk utgangen på tvn og så via en dac?

men da forsterkeren jeg har planer om å kjøpe har mange innganger, og hvis dac er unødvendig, er da bedre å koble alle kilder direkte til forsterker uten å gå via tv?

er dette med dac kun hvis det er snakk om 3,5mm minijack (hodetelfonutgang) eller overgår dac også rca?

eller bør jeg beholde multikanals prosessoren min og droppe 2 kanals forforsterker?

får jeg fullt utbytte av 48k og 96k fra blu-ray ved rca, eller gjelder dette bare hdmi? støtter rca alle formater eller bare 44.1?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TeeJaySunde
    Hei

Har planer om switche ut hjemmekinoen med vanlig stereo. I den anledning lurer jeg på noe.

Når jeg nå er vant til å bare plugge hdmi rett i reciveren/prosessoren og en stereo forsterker ikke har hdmi, hva gjør jeg?

Er det bra nok å bare koble alle kilder med hdmi til tv og deretter to rca kabler (rødoghvit) fra tv og til forsterker? eller vil jeg få bedre lyd ved å bruke optisk utgangen på tvn og så via en dac?

men da forsterkeren jeg har planer om å kjøpe har mange innganger, og hvis dac er unødvendig, er da bedre å koble alle kilder direkte til forsterker uten å gå via tv?

er dette med dac kun hvis det er snakk om 3,5mm minijack (hodetelfonutgang) eller overgår dac også rca?

eller bør jeg beholde multikanals prosessoren min og droppe 2 kanals forforsterker?

får jeg fullt utbytte av 48k og 96k fra blu-ray ved rca, eller gjelder dette bare hdmi? støtter rca alle formater eller bare 44.1?
    HDMI inneholder bildesignal i tilegg til lyd. Hvis du kobler direkte fra lydkilde til forsterker med analog tilkobling mister du bilde/ lyd synkroniseringen i tillegg till alle høy oppløste lydformater.

Hvis du kjører HDMI til tv og bruker optisk ut vil du kunne justere lyd/bilde synk på tven samt beholde digital lyd i flere formater.

På noen tver kan du velge om du vil ha 2 kanals pcm lyd ut eller direkte lyd.
    Har du stereo system bør du sette tven til pcm stereo da flerkanal lyd på 2 kanals dac chip kan lage mye støy og ulyd.

Jeg kjører optisk ut fra tv hvor alle bildekilder er koblet til.
    Bruker Hegel HD 11 dac og har koblet tv til optisk, BR spiller til coax.

Da kan jeg ha forsterker og dac på samme inngang og velge via tv hva som vises og spilles.

Skulle jeg ønske å spille cd kan jeg legge den i BR spilleren uten å ha tven på og bruke coax inngangen på dacen.

Da får jeg optimal lyd til cd og film. Dacen gir dessuten et vesentlig løft i lydkvaliteten i forhold til den som er innebygd i Hegel H 70 forsterkeren min så en god dac er viktig i dagens systemer da nesten alt er levert digitalt.

Newcomer Audio:Physic sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk ut

NAD M51 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Er veldig fornøyd med denne. Kan koble til 2 HDMI

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har en ok BD spiller f.eks. kan du bruke Front L/R Out til en linjeinngang på forsterker. I BD spillerens meny huker du "NO" for senter, sub og surround høyttalere.
    Har du en Cambridge BD 751 BD spiller vil du med dette også få LFE ut til dine høyttalere når du velger Dolby Digital som lydspor.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •