Sonos bitrate - ekstern dac

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up Sonos bitrate - ekstern dac

En liten innledning for å dele mine erfaringer.
    Har gjort ivestering i en ekstern DAC. Valget falt på en Cambridge dacmagic plus. Har i lang tid trodd at det ikke ville gi noe effekt ifht lydkvalitet. Har vært av den tro at DACen som sitter i reciveren er god nok. Men jeg tok feil:-o

Etter å gjort noen ivesteringer i senere tid som ikke har gitt det resultat jeg håpet på, startet søken etter det svakeste ledd. Når det blir gjort oppgraderinger, så flytter en det svakeste ledd og har ikke helt skjønt hvor det var for øyeblikket. Det på tide låne med en DAC for å se hva jeg fikk ut av det. Det var som å ta av seg badehetta eller fjerne ullteppet - mange gode uttrykk for det. Godfølelsen er tilbake og det låter fortreffelig godt. Et øyeblikk av den slags fornøyelse, kan vanskelig forklares..

Og hvor er det svakeste leddet nå:?:

Kjøpte Sonos for en liten tid tilbake og har så langt vært meget fornøyd bruker vennligheten kontra Squeezeboxen jeg har hatt noen år nå.

Så til sakens kjerne - bitrate. På DACen leser jeg incoming bitrate 44.1 fra sonos, mens jeg får 96 bitrate fra PC inn på DACen, fra akkurat samme sangen i spotify.

Noen spørsmål:
    1) Gir lavere bitrate dårligere lydkvalitet?
    2) Kan man hente ut høyere bitrate fra Squeezebox enn fra Sonos

Da var det bare å google.. Finner noe informasjon i Sonos tråden hvor det siteres som følger:
    "For min del så var det vel egentlig bare at den kjører 44.1KHz som var drawbacken på Sonos".

"Klart at det vil være forskjeller på samme låtmateriale når du sammenligner 44.1 med mer høyoppløst materiale fra PC".

Har desverre ikke fått testet det ut skikkelig enda (frua er hjemme), men håper for all del at jeg slipper å bruke PC for å oppnå best mulig resultat. Har blitt borskjemt med enkle og brukervennlige dingser.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify har bare 44.1khz samplerate, så nei - det vil ikke gi deg noen fordeler.

Hvis du får 96khz fra PCen så har du tydeligvis et lydkort som upsampler eller noe, men det vil uansett ikke bli bedre enn det opprinnelige kildematerialet.
    --
    Thorbjørn

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt bør man vel justere innstillingene på PC slik at de stemmer overens med kildematerialet, og la Dac'en alene ta seg av oppsamplingen.
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Spotify har bare 44.1khz samplerate, så nei - det vil ikke gi deg noen fordeler.

Hvis du får 96khz fra PCen så har du tydeligvis et lydkort som upsampler eller noe, men det vil uansett ikke bli bedre enn det opprinnelige kildematerialet.
    Takk Hybris for oppklarende svar:razz:

Sitat Opprinnelig postet av Bumblebee
    Generelt bør man vel justere innstillingene på PC slik at de stemmer overens med kildematerialet, og la Dac'en alene ta seg av oppsamplingen.
    Har det noe praktisk betydning?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Takk Hybris for oppklarende svar:razz:

Har det noe praktisk betydning?
    Nei samplingsfrekvens betyr veldig lite. Det som kan ha noe for seg er bit dybden på 16 eller 24
    Hvis du har satt pcen til 24 bit/96khz så vil du kun merke forskjell hvis du kommer over en kilde med slik innspilling.

De fleste her på forumet sier de synes cd er best for finlytting. Cd er vanligvis 16/44.1 så det er godt nok.
    Noen cder er 24/44.1 og svært få hører forskjell på vanlige anlegg.
    Med godt anlegg vil du derimot få litt ekstra med godt kildematerialet. Det hele kommer ann på anlegget totalt og spesielt høyttalerne dine.

Lytt til musikken og ikke heng deg opp i disse tallene.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •