DAC til mitt oppsett ?? hjelp :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC til mitt oppsett ?? hjelp :)

jeg har yamaha rx663 forsterker , monitor audio bronze bx5 og dårlige kabler ... hører all musikk gjennom winamp på pc.. ikke noe spes lydkort ennå noen råd på hva eg burde oppgradere ?? og hjelper en hegel dac her ??

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, tror ikke en DAC vil hjelpe mye her. Prøv å koble PCen digitalt til receiveren din. Enten med en optisk -eller coax-kabel.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo begynne med å bruke den DACen du har i receiveren din. Det er bare å koble til en av de digitale inngangene du har. Det er ikke noen naturlov som sier at en ekstern DAC vil gi deg noe bedre lyd.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har optisk kabel fra pc til forsterker--- så dac er beregnet på dyrere lydoppsett ?? skal kjøpe meg nye høytalerkabler og ny forsterker

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariuso811
    har optisk kabel fra pc til forsterker--- så dac er beregnet på dyrere lydoppsett ?? skal kjøpe meg nye høytalerkabler og ny forsterker
    Vel - det kommer an på. Det er ikke nødvendigvis slik at den innebygde DACen i en surroundreceiver er det svakeste leddet. Noen ganger kan en ekstern DAC gi bedre lyd - andre ganger blir det ikke rare forskjellen, om noen. Jeg ville uansett ha testet før jeg brukte penger på en ekstern DAC.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar _) hvis noen har noen tips til å få bedre lyd utav monitor høytalerne mine i en "normal" prisklasse ........ feel free

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er rimelig noob her men eg hører ikke forskjell på en mp3 fil og en flac ... er det eg som er helt ute å kjøre her ? hehehe

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel meget ann på hva du hører på og.

Sjøl føler jeg det ikke mangler noe på infected mushroom mp3 filene mine, men klassisk barokk, jazz etc så vil forskjellen bli markant.

Kommer selvsagt litt ann på annleget og, men syntes jeg hørte like mye forskjell på mine gamle concept 6 som på mentorene mine nå.

Der mentorene mine istedet kan være langt mer klar på innspilling enn conceptene var, og kan jeg velge mellom em mp3 med veldig god innspilling og en flac med komprimert dynamikk hadde jeg valgt mp3'en.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er rimelig noob her men eg hører ikke forskjell på en mp3 fil og en flac ... er det eg som er helt ute å kjøre her ? hehehe
    Neida - ikke veldig unormalt, dette. Det kommer litt an på kvalitetene i anlegget, på lytteforholdene/akustikken og på dagsformen. Susing fra vifter, during fra kjøleskap, trafikkstøy og slikt som mange av oss plages mer eller mindre med, spiller også inn. For min del må jeg gjerne ty til hodetelefoner for å kunne høre veldig klare forskjeller. Mp3 er jo heller ikke mp3. Det er stor forskjell på mp3 i 320 kbps - som ligger veldig tett opptil CDlyd - og la oss si 128 kbps - som er ganske langt unna.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Kommer vel meget ann på hva du hører på og.

Sjøl føler jeg det ikke mangler noe på infected mushroom mp3 filene mine, men klassisk barokk, jazz etc så vil forskjellen bli markant.

Kommer selvsagt litt ann på annleget og, men syntes jeg hørte like mye forskjell på mine gamle concept 6 som på mentorene mine nå.

Der mentorene mine istedet kan være langt mer klar på innspilling enn conceptene var, og kan jeg velge mellom em mp3 med veldig god innspilling og en flac med komprimert dynamikk hadde jeg valgt mp3'en.

går mest i infected og pinkfloyd men trenger ikke noe spes mottager av flac ?? som hd trenger en hd dekoder for se hd på hdtv ? om du tok den

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Neida - ikke veldig unormalt, dette. Det kommer litt an på kvalitetene i anlegget, på lytteforholdene/akustikken og på dagsformen. Susing fra vifter, during fra kjøleskap, trafikkstøy og slikt som mange av oss plages mer eller mindre med, spiller også inn. For min del må jeg gjerne ty til hodetelefoner for å kunne høre veldig klare forskjeller. Mp3 er jo heller ikke mp3. Det er stor forskjell på mp3 i 320 kbps - som ligger veldig tett opptil CDlyd - og la oss si 128 kbps - som er ganske langt unna.

har det meste i 320 og flac .. og har seff 128 og, men har ikke skiftet alt ut ennå før eg vet om eg trenger noe extra for å faktisk bruke en flac fil takk fra mr noob

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har det meste i 320 og flac .. og har seff 128 og, men har ikke skiftet alt ut ennå før eg vet om eg trenger noe extra for å faktisk bruke en flac fil takk fra mr noob
    Tenker du på hardware eller software?
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mik92
    Tenker du på hardware eller software?
    winamp skal vel støtte flac --- ?? men er vel mer på forsterker siden eg tenker på

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig så blir vel signalet tolket og mikset til en standard i pcen selv om du kjører digitalt signal til receiver, så her blir vel da egentlig winamp det man ser på som 'avspiller', hadde du ikke hatt støtte for det så hadde du ikke hørt noe som helst (eller en masse fæle fæle lyder).
    Kjenner ikke så veldig til yamaha men kan ikke se at denne har støtte for nettverks streaming ?

Det du kanskje kan kikke på er og øke oppløsning og bit rate på selve ut signalet fra windows, windows pleier og være ganske forsiktig med denne innstillingen. Hvordan dette gjøres varier litt på hvilken windows du har, men skulle være ganske likt for vista, w7, w8.

H.klikk på volum ikonet i taskbar-> avspillings enheter (playback devices på engelsk)

I vinduet som åpnes, h.klikk på lydkortet som tar for seg avspillingen -> egenskaper (properties)
    I dette vinduet gå rett på fanen "Avanser" (skulle være ytterst til høyre)

Her har du et valg for "standard lydformat" eller noe tilsvarende (har engelsk OS så ikke 100% sikker på hva de kaller det på norsk) her pleier nemlig windows som regel og velge DVD kvalitet altså 16bit/48k hz, men receivern din skal fint støtte 24bit/192k hz etter hva jeg ser på spec sidene til yamaha, ta en test lyd for og sjekke at det spiller om du ikke hører noen lyd så gå ned på bit raten (skulle ikke trenge det imo)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for all hjelp dette kalles god service

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig så blir vel signalet tolket og mikset til en standard i pcen selv om du kjører digitalt signal til receiver, så her blir vel da egentlig winamp det man ser på som 'avspiller', hadde du ikke hatt støtte for det så hadde du ikke hørt noe som helst (eller en masse fæle fæle lyder).
    Kjenner ikke så veldig til yamaha men kan ikke se at denne har støtte for nettverks streaming ?

Det du kanskje kan kikke på er og øke oppløsning og bit rate på selve ut signalet fra windows, windows pleier og være ganske forsiktig med denne innstillingen. Hvordan dette gjøres varier litt på hvilken windows du har, men skulle være ganske likt for vista, w7, w8.

H.klikk på volum ikonet i taskbar-> avspillings enheter (playback devices på engelsk)

I vinduet som åpnes, h.klikk på lydkortet som tar for seg avspillingen -> egenskaper (properties)

Her har du et valg for "standard lydformat" eller noe tilsvarende (har engelsk OS så ikke 100% sikker på hva de kaller det på norsk) her pleier nemlig windows som regel og velge DVD kvalitet altså 16bit/48k hz, men receivern din skal fint støtte 24bit/192k hz etter hva jeg ser på spec sidene til yamaha, ta en test lyd for og sjekke at det spiller om du ikke hører noen lyd så gå ned på bit raten (skulle ikke trenge det imo)

når eg gjorde dette begynner det å hakke ca hvert 15 sek...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gikk vekk på 24 bit 96

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gikk vekk på 24 bit 96
    Det er ikke alle recivere om støtter høyere enn 96 men det gjør ingen ting. Det finnes få innspillinger om er tatt opp og mastret i høyere oppløsning likevel.

Spiller du dvd, cd eller Spotify er du begrenset av kildematerialet og ikke ditt utstyr.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •