Fullbalansert oppsett - Fantastisk lyd eller "kun for å skryte"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Fullbalansert oppsett - Fantastisk lyd eller "kun for å skryte"

Vurderer konstant diverse oppsett, men har fundert litt over nevnte topic.

Hvis man har et stereooppsett med en avspiller/dac og forsterker som er fullbalansert (ikke bare mulighet for balansert kabling), vil man da oppnå dramatisk bedre lyd enn med et ubalansert oppsett?

Eller er dette med fullbalansert tvers igjennom mer for de som liker å skryte av det, enn at lyden faktisk blir hørbart bedre for den almenne?

Spør rett og slett fordi jeg er usikker, og vet ikke hvilken av delen jeg selv tror mest på..

Håper på mange konstruktive innspill

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig er der fordeler, de lager det ikke bare fordi det ser fint ut. Balansert betyr 0 støy og det resulterer selvfølgelig i bedre lyd, om du vil betegne det som fantastisk avhenger av dine ører.
    Avhengig av konstruksjon kan der være ganske store forskjelle på single ended og balansert, andre ganger ingen forskjell man kan høre.
    Balansert har jo også mye høyere signalstyrke enn single ended.
    Balanced audio - Wikipedia, the free encyclopedia
    Om du ha renest mulig lyd er det kanskje bedre først og fremst å telle bokser. Istedet for kilde, forforsterker, effektforsterker og høyttalere kan man veldig ofte få mye bedre lyd om man slår noen bokser sammen til èt produkt.
    TESTED: Benchmark DAC1 Pre Digital-to-Analog Converter and Preamp | The Absolute Sound
    eller dens etterfølger, med fjernkontroll DAC1 HDR | Benchmark Media
    Benchmark DAC1 Pre USB D/A headphone amplifier DAC1 HDR, September 2010 | Stereophile.com
    DAC1 Package | Benchmark Media
    Nå er der mange andre produkter derute men du ser hvor jeg vil hen.

Bedre lyd kan være så mangt, noen går over fra cd til vinyl vet du....

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hovedsaklig støy. Nada støy i full ballansert oppsett.

Jeg sliter fortsatt med å forstå at det ikke kan leveres recivere og stereo amper i budsjettsprisleiet med ballanserte innganger og utganger. Og hvorfor man må opp i prisklassen 10k ++.

Hvis man ser på PA verden, så leveres alt utstyr (f.eks amper ned i prisklassen 2k) med ballanserte innganger/utganger.

XLR->RCA overganger pleier som regel å skape støy, så er ikke optimalt akkurat
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Selvfølgelig er der fordeler, de lager det ikke bare fordi det ser fint ut. Balansert betyr 0 støy og det resulterer selvfølgelig i bedre lyd, om du vil betegne det som fantastisk avhenger av dine ører.
    Avhengig av konstruksjon kan der være ganske store forskjelle på single ended og balansert, andre ganger ingen forskjell man kan høre.
    Balansert har jo også mye høyere signalstyrke enn single ended.
    Balanced audio - Wikipedia, the free encyclopedia
    Om du ha renest mulig lyd er det kanskje bedre først og fremst å telle bokser. Istedet for kilde, forforsterker, effektforsterker og høyttalere kan man veldig ofte få mye bedre lyd om man slår noen bokser sammen til èt produkt.
    TESTED: Benchmark DAC1 Pre Digital-to-Analog Converter and Preamp | The Absolute Sound
    eller dens etterfølger, med fjernkontroll DAC1 HDR | Benchmark Media
    Benchmark DAC1 Pre USB D/A headphone amplifier DAC1 HDR, September 2010 | Stereophile.com
    DAC1 Package | Benchmark Media
    Nå er der mange andre produkter derute men du ser hvor jeg vil hen.

Bedre lyd kan være så mangt, noen går over fra cd til vinyl vet du....
    Takker for utfyllende svar

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvis man ser på PA verden, så leveres alt utstyr (f.eks amper ned i prisklassen 2k) med ballanserte innganger/utganger.

XLR->RCA overganger pleier som regel å skape støy, så er ikke optimalt akkurat
    Men balanserte inn- og utganger i seg selv gjør jo ikke en forsterker balansert, så er vel kun minimalt å hente på XLR da vil jeg tro

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig er ikke jeg ute etter best mulig lyd, men heller lyden jeg liker best.

Selvsagt er bedre lyd en stor del av dette men jeg er jo absolutt ikke alene med og ikke sikte etter en snor rett frekvens kurve.

Balanserte koblinger er jo hovedsaklig laget for PA hvor kabel strekk er lange og ofte i omgivelser med mye strøm, kanskje ikke nødvendig i et hjem men det kan umulig skade og kanskje gjøre løsninger mulig man ellers kanskje ikke ville vurdert.

Men enn så lenge har ikke jeg effekt forsterker engang, så hva jeg egentlig skravler om er vel et godt spørsmål. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, det er ditt valg, vil se manualen for effektforsterkeren før jeg er overbevist. 35 watt klasse A er mye, veldig mye, og sammen med den transformer vil jeg se det før jeg tror det.
    Musical Fidelity | AMS35i Integrated Amplifier
    http://www.musicalfidelity.com/uploa...i/4_AMS35i.pdf
    Musical Fidelity AMS 35i

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nja, det er ditt valg, vil se manualen for effektforsterkeren før jeg er overbevist. 35 watt klasse A er mye, veldig mye, og sammen med den transformer vil jeg se det før jeg tror det.
    Musical Fidelity | AMS35i Integrated Amplifier
    http://www.musicalfidelity.com/uploa...i/4_AMS35i.pdf
    Musical Fidelity AMS 35i
    Ja blir spennende å se, men nå er jo Emotiva en produsent som ikke oppererer med 400-500% fortjeneste per produkt, samt selger direkte til forbruker uten mellomledd - så må anta at de kan lage en forsterker til en vesentlig lavere pris enn feks Musical Fidelity..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men back to topic her!

Jeg tenker i alle fall at jeg muligens ikke ville hørt forskjell på et fullbalansert oppsett og et som ikke er det. Min musikksmak er allsidig, men heller ofte mot dance/trance/electrohouse i tillegg til noe rolig ala Enya, Melua, Jones, Melissa Horn etc. Noe Evanescence og Within Temptation blir det også.
    Om noe heller den ene eller andre veien i nyanseforskjeller så gjør ikke det mye fra eller til for musikkopplevelsen..

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Vurderer konstant diverse oppsett, men har fundert litt over nevnte topic.

Hvis man har et stereooppsett med en avspiller/dac og forsterker som er fullbalansert (ikke bare mulighet for balansert kabling), vil man da oppnå dramatisk bedre lyd enn med et ubalansert oppsett?

Eller er dette med fullbalansert tvers igjennom mer for de som liker å skryte av det, enn at lyden faktisk blir hørbart bedre for den almenne?

Spør rett og slett fordi jeg er usikker, og vet ikke hvilken av delen jeg selv tror mest på..

Håper på mange konstruktive innspill
    Hvis man har ett stereoanlegg å kjører ubalansert og har 0/ingen hørbar støy,
    er det overhodet ingen ting å hente på å endre til balansert kabling.

I PA/proffverden der balansert alltid brukes, er en helt annen sak med mange flere bokser, lange kabelstrekk osv. der må ofte balansert brukes for å unngå støy.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Hvis man har ett stereoanlegg å kjører ubalansert og har 0/ingen hørbar støy,
    er det overhodet ingen ting å hente på å endre til balansert kabling.

I PA/proffverden der balansert alltid brukes, er en helt annen sak med mange flere bokser, lange kabelstrekk osv. der må ofte balansert brukes for å unngå støy.
    Takker for svar

Nei balansert kabling vil sjelden utgjøre det store dersom man ikke sliter med støy, men tråden ble laget med tanke på forskjeller på balansert vs ubalansert forsterkerkonstruksjon og ikke kabling

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Nei balansert kabling vil sjelden utgjøre det store dersom man ikke sliter med støy, men tråden ble laget med tanke på forskjeller på balansert vs ubalansert forsterkerkonstruksjon og ikke kabling
    Jeg mener det fortsatt ikke spiller noen rolle, så lenge alt er i orden, signalene er 100% like (om det er balanser eller ubalansert),
    en forsterker ikke signalene på forskjellige måter, selv om forsterkeren skiller på signaljord og skjermjord.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halvor
    Jeg mener det fortsatt ikke spiller noen rolle, så lenge alt er i orden, signalene er 100% like (om det er balanser eller ubalansert),
    en forsterker ikke signalene på forskjellige måter, selv om forsterkeren skiller på signaljord og skjermjord.
    Takk for svar

Høres fornuftig ut, og det beste er jo at det er minimalt å hente ved fullbalansert konstruksjon.
    Da er det jo penger spart ved å ikke "blakke" seg på slikt og heller legge pengene et annet sted

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emotiva 35Watt Klasse A monoblokker

Bestillte faktisk Emotivas nye monoblokker og er spent på hvordan jeg vil oppfatte lyden, og om det eventuelt er åpenbar forskjell mellom A klasse og A/B klasse.

XPA-1L er en balansert konstruksjon, noe som etter det jeg kan forstå bla. innebærer at både + og - ut av forsterkerene er aktive.
    Om dette er likt med både balansert og ikke balansert input fra preamp er mer enn jeg vet, men tipper på at det er lik forsterkerfunksjon.

Manuell og autoswitching mellom 35Watt Klasse A og 350-550Watt klasse A/B fristet også da det gir meg en enkel mulighet for å teste ut en klasse A forsterker uten å hverken sprenge banken eller kompromisse på effekt.

Planen var opprinnelig å kjøpe hjem en XPA-2 som har fått gode skussmål rundt forbi, spesielt om pris/ytelse tas med i regnestykket.
    Forventer at XPA-1L blokkene ligger endel over XPA-2, og falt for fristelsen til å bli en av de aller første som la inn bestilling.

Har også lurt på å sette opp anlegg med XDA-2 og eventuelt XSP-1 , men venter med videre handel til forsterkerene er testet ut i heimen først.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare husk å kontrollere at XLR terminalene stemmer med kilde og forsterker, der er litt forskjellige standarder ute å gå noen gange omkring hvilke pinner der blir brukt til "HOT" og hvilke der er brukt til "ground".
    Vil vel sige der ikke alltid er åpenbar forskjell på klasse A og AB, kommer jo også veldig an på hvilket utstyr du ellers har.
    Forsterkere er "voiced", har en signatur fra fabrikken, men lydens kvalitet har jo uante variabler i form av kombinasjon av utstyr og høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Høres fornuftig ut, og det beste er jo at det er minimalt å hente ved fullbalansert konstruksjon.
    Da er det jo penger spart ved å ikke "blakke" seg på slikt og heller legge pengene et annet sted
    Hegel H 70 og Hegel HD11 via XLR er full balansert og koster 12000kr pluss kabel. Du trenger ikke blakke deg heltfor å få fullbalansert anlegg. Om det er en nødvendighet og noen målsetning er en annen sak. Jeg vet bare at min nevnte kombinasjon er veldig støysvak og låter fantastisk bra til prisen!

Jeg har testet med vanlig phono fra dacen og da synes jeg lydbildet blir litt mindre dynamisk. Jeg vet ikke om det er kabelen, inngangstrinnet i forsterkeren eller utgangen på dacen som gjør forskjellen, men lyden er best ved bruk av XLR kabel.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er greit å tenke på, og som er nevnt tidligere, er at en balansert inngang/utgang ikke betyr at komponenten er balansert innvendig. Det er også mer kostbart å bygge en balansert konstruksjon, og da kan man diskutere hvorvidt det er mer fornuftig å lage en "bedre" single ended konstruksjon fremfor en "støyreduserende" balansert konstruksjon.

Til trådstartes spørsmål om man vil få "dramatisk bedre lyd" ved å ha fullbalanserte produkter er mitt svar; nei. I de fleste tilfeller er det kun "for show".

At pro utstyr har denne muligheten har nok bare noe med standard å gjøre, samt at XLR er bedre for "hotwiring"(om jeg har forstått det rett).

Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Hegel H 70 og Hegel HD11 via XLR er full balansert og koster 12000kr pluss kabel. Du trenger ikke blakke deg heltfor å få fullbalansert anlegg. Om det er en nødvendighet og noen målsetning er en annen sak. Jeg vet bare at min nevnte kombinasjon er veldig støysvak og låter fantastisk bra til prisen!
    Jeg skal ikke være 100% påstålig, men jeg tviler på at noen av disse er "fullbalansert". Vil tippe signalet er single ended i så å si hele signalveien.

Jeg har testet med vanlig phono fra dacen og da synes jeg lydbildet blir litt mindre dynamisk. Jeg vet ikke om det er kabelen, inngangstrinnet i forsterkeren eller utgangen på dacen som gjør forskjellen, men lyden er best ved bruk av XLR kabel.
    Dette vil jeg tippe kun har med høyere volum å gjøre grunnet høyere signal ut fra de balanserte utgangene fra HD11.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikker på at effektdelen også er fullbalansert?
    På hjemmesiden til Soundgarden ser jeg kun at de skriver fullbalansert forforsterker..

Men hvis du mener lyden er bedre koblet med XLR så er det jo bare å nyte det som høres

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Emotiva XPA-1L, 35Watt Klasse A monoblokker

Emotivas XPA-1L har egen bryter for valgfri bruk av balansert/ubalansert inngang i tillegg til mulighet for å velge mellom klasse A (inntil 35Watt) og klasse A/B (inntil 250-500Watt rated).

Mao. skal oppkobling være rimelig problemfri med rca i det minste.
    Hva angår XLR og forskjellige standarder, så skal du ha mange takk for tipset Nielsen, må nok sjekke litt mer på det temaet når tiden kommer.

Manual og specs. som jeg forstår de er jo i grenseland til "for godt til å være sant", spesielt når prisen tas inn i regnestykket, men jeg tok sjangsen på å bestille ett sett likevel.

Ser ingen åpenbare "mangler" i spesifikasjonene innenfor oppgitt effekt på 250-500 som også testresultatene ser ut til å støtte på tross av en strømtrafo på litt beskjedne 450VA.
    Regner ikke med å reellt sett ha bruk for mer enn gode 150-200 ærlige Watt, så strømforsyningen og reservene skulle kunne fylle ethvert behov til også betydelig mer tungdrevne høyttalere enn mine nåværende som ligger på 8Ohm 90-92db.

Men kritiske kommentarer er like velkommen som positive, er tross alt her for å lære litt.

http://emotiva.com/resources/manuals/xpa1l_manual.pdf

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •