Fullbalansert oppsett - Fantastisk lyd eller "kun for å skryte" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stålekrapyl
    Emotivas XPA-1L har egen bryter for valgfri bruk av balansert/ubalansert inngang i tillegg til mulighet for å velge mellom klasse A (inntil 35Watt) og klasse A/B (inntil 250-500Watt rated).

Manual og specs. som jeg forstår de er jo i grenseland til "for godt til å være sant", spesielt når prisen tas inn i regnestykket, men jeg tok sjangsen på å bestille ett sett likevel.

http://emotiva.com/resources/manuals/xpa1l_manual.pdf
    Litt off topic men står veldig mye i den dedikerte tråden på Emotiva sitt eget forum. Der har flere av "sjefene" svart. Frister med et par slike når det blir salg hos de.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan vel trygt si at det er ikke her slaget står om godlyden. Har hatt noen ekte balanserte forsterkere. Forskjellen mellom å bruke balansert og ubalansert har vært helt minimal. Ørlite lavere støygulv som gjør det låter bittelitt renere. Men man skal virkelig høre etter for å detektere noe som helst forskjell.
    Og dersom single ended lages bedre, er det ikke sikkert det er noe forskjell.

I støyete omgivelser som innen studio og PA så er det åpenbart en fordel å lede til jord. I tillegg er XLR pluggene bedre og mer solide.

Så må man ikke glemme at XLT gir 6 dB mer i nivå når man skal sammenligne. Nivåmatching må til for en god sammenligning.

Vektlegt heller gode høyttalere, jobbing med plassering, integrering av sub(er) og akustiske tiltak. Da snakker vi om gigantiske forskjeller som selv bestemor på 80 år hører.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Man kan vel trygt si at det er ikke her slaget står om godlyden. Har hatt noen ekte balanserte forsterkere. Forskjellen mellom å bruke balansert og ubalansert har vært helt minimal. Ørlite lavere støygulv som gjør det låter bittelitt renere. Men man skal virkelig høre etter for å detektere noe som helst forskjell.
    Og dersom single ended lages bedre, er det ikke sikkert det er noe forskjell.

I støyete omgivelser som innen studio og PA så er det åpenbart en fordel å lede til jord. I tillegg er XLR pluggene bedre og mer solide.

Så må man ikke glemme at XLT gir 6 dB mer i nivå når man skal sammenligne. Nivåmatching må til for en god sammenligning.

Vektlegt heller gode høyttalere, jobbing med plassering, integrering av sub(er) og akustiske tiltak. Da snakker vi om gigantiske forskjeller som selv bestemor på 80 år hører.

Men vil det ikke være større forskjell på en ekte balansert forsterker og balanserte signalkabler.
    Om jeg har oppfattet rett så fungerer en ekte balansert effektforsterker slik at både + og - er aktive, noe som gjør at elementene kjøres aktivt begge veier i en slags motfase.
    Er dette feil, og/eller har det ingen praktisk betydning for lydkvaliteten?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil det ikke være større forskjell på en ekte balansert forsterker og balanserte signalkabler.
    Om jeg har oppfattet rett så fungerer en ekte balansert effektforsterker slik at både + og - er aktive, noe som gjør at elementene kjøres aktivt begge veier i en slags motfase.
    Dette er nok ikke helt korrekt. I en balansert konstruksjon har man en leder i normal fase og en i 180 graders fase, samt egen jordleder. Det som gjøres er at disse to fasene sammenlignes og det som er ulikt trekkes da fra. Det vil si at om man har fanget opp støy utenfra vil denne støyen være i feil fase i forhold til signalet på den ene lederen i forhold til den andre. Denne forskjellen fjernes da.

Geir Arne

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring tilsier ikke at det nevneverdige forskjeller. Vi snakker i beste om noe som du må lytte frem og tilbake over langt tid for å i det hele tatt å høre noe som helst forskjell. Det er helt minimalt og handler kun om støygulvet.

Og har du f.eks ikke gode akustiske forhold, så ville jeg tro den ørlite potensielle forskjellen (vil avhenge av konstruksjonen) forsvinner fullstendig.

Har lagt ved noen kommentarer fra KJ (sentralen) som forklarer det mer fra den tekniske siden.

Mange velanskrevne produkter har kun balansert/differensiell inngang/utgang, uten at den interne forstrekningen er differensiell. Dette gjelder majoriteten av profesjonelle produkter, og bl.a. produkter fra velanskrevene «hifiprodusenter» som Jeff Rwoland, Boulder og Bryston. NB Dette er ikke det samme som å si at nevnte produsenter evt. ikke har levert produkter med differensiell forsterkning/signalføring tvers igjennom.

Differensiell signaltransmisjon har sin forse ved undertrykking av innstrålt støy, og dette oppnås ved korrekt konvertering fra et differensielt signal til et jord-referert signal (aka. «ubalansert» og/eller «single ended signal»). Undertrykking av innstrålt støy kan til en viss grad også oppnås med et opprinnelig jord-referert signal som i avsenderenden er terminert som et differensielt signal og som mottas som et differensielt signal. Målet på denne undertrykkingen av støy angis i «common mode rejection ration» - CMRR. Undertrykking av innstrålt styøy er den viktigste årsaken til at differensiell signaltransmisjon benyttes i profesjonell sammenheng. Smitteffekten over til HiFi skyldes muligens først og fremst hensyn til kompatibilitet med profesjonelt og «semi-profesjonelt» utstyr, etter på har det av mange ymse årsaker fått en snøballeffekt.

Fordelene knyttet til differensiell forsterkning er knyttet til to forhold: 1) potensielt sett 3 dB bedre signal støyforhold (dvs. i de fleste sammenhenger ganske bagatellmessig); og 2) undertrykking av forvregningskomponenter av lik orden - 2. 4. 6. etc - dvs de «euforiske» forvregningskomponentene; mens de «disharmoniske» av ulik orden forblir uberørt. Allt annet likt så kan det hevdes at et «fullbalanserert» forsterkertrinn potensielt sett låter litt «skarpere i kantene» - selvfølgelig helt avhengig av forsterkertrinnets grunnleggende forvregningsstruktur.
    Til orientering er majoriteten av balansert utstyr i pro-delen av bransjen det du omtaler som «kvasibalansert», i den forstand at de konverterer det balanserte signalet til ubalansert ved inngangen, og evt. tilbake igjen ved utgangen. Dette peker på utgangspunktet for balanserte signaler - som er signaltransmisjon - ikke forsterking. Fordelene ved balansert signaltransimisjon realiseres ved konvertering fra blansert til ubalansert, og uttrykkes i CMRR - Comon mode rejection ratio. Denne tilnærmingen benyttes også av mange anerkjente HiFi-produsenter, bl.a. Jeff Rowland.

Det som i denne sammenhengen er nymotens er nettopp «fullbalansert design» dvs. balansert forsterking (til forskjell fra balansert signaltransmisjon). Fordelene med balansert forsterking er undertrykking av forvregning av lik orden (2. 4. etc.), og større overstyringsmargin ved en gitt forsyningsspenning, støy er denne i sammenhengen et forholdsvis marginalt forhold (selvfølgelig helt avhengig av den praktiske realiseringen av kretser og kretsutlegg).

om nevnt er det vanskelig å forstå hva «full balansert» egentlig betyr. I den tekniske litteraturen jeg har lest er det vanskelig å finne gode henvisninger til hva det er eller innebærer.

Et apparat med f.eks. trafo-balanserte inn og utganger får jeg f.eks. ikke til å rime med «full balansert», da slikt utstyr som regel er ubalansert internt (i mellom trafoene). Det er mange eksempler på at slike apparater kan gi framifrå ytelse, spesielt med balansert signaltransmisjon. Trafobalanserte inn-/utganger er ofte (elektrisk sett) direkte kompatible med ubalanserte kilder og mottakere. Dvs i motsetning til noen (ikke alle) «elektronisk balanserte utganger» som ikke tåler å drive en halvdel av signalet direkte til jord (kortslutning av signalhalvdelen til jord).
    Som nevnt tidligere: «Balansert» viser først og fremst til ut- og inngangsimpedansen i tilsluttet utstyr, jf.Balanced line - Wikipedia, the free encyclopedia og det er et relevant begrep i signaltransmisjonen.

Med hensyn til forsterking så gir «balansert» imidlertid liten mening, og det er mer relevant å snakke om differensiell forsterking evt med differensiell utgang. jf.Differential amplifier - Wikipedia, the free encyclopedia (merk at det i linken ikke er vist til eksempler med differensiell utgang, merk også at OPAMPER er differensielle forsterkere men med enkel utgang referert til jord). Suksessen i en differensiell forsterker/balansert inngang uttrykkes teknisk i begrepet «common mode rejection ratio» (aka. CMRR), dvs i hvilken grad forsterkingen undertrykker signaler som opptrer med samme nivå og polaritet/fase på de to inngangene. En undertrykking på 40 dB er middelmådig og kan indikere at den er begrenset av motstander med 1% toleranse. 60 dB i CMRR er «OK» og kan indikere motstander med toleranser på 0,1%. 80 dB er godt over gjennomsnittlig og kan indikere motstander med toleranser på 0,01%. Som regel er CMRR ganske frekvensavhengig slik at den kan være god ved frekvenser f.eks. opp til 100 Hz, mens den faller fort over dette (f.eks. i takt med fallende open loop forsterking i OPAMPene som brukes). Dersom det skal oppnås CMRR på 60 dB eller bedre ved høye frekvenser 1-10 kHz så bør man benytte OPAMPer med høy båndbredde, evt bruke «aktive» teknikker for å dempe «common mode» signalet (ulik impedans og forsterking for differenttial vs common mode).

Måten «full balansert» beskrives på så får jeg inntrykk av at det kan omfatte et design med separate forsterkerkretser til hver del av signalparret. Dette er imidlertid en helt tullete måte å gjøre det på, da kretsen vil gi lik forsterking av signalet om «common mode». «Full balansert» brukes også for å antyde/implisere «kvalitet», noe jeg mener er noe naivt uten helt konkret kjennskap til kretsdesignet og spec.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XPA-1L 35Watt klasse A

Mildt sagt et tungt tema dette her.
    Slik jeg oppfatter manualen for XPA-1L så er også negativ ( - ) på forsterker utgangen aktiv i den forstand at det er spenning også på denne.
    Dette til forskjell fra de fleste A/B forsterkere som kun sender ut spenning på pluss ( + ) tilkoblingen.

Dette må i så tilfelle fungere som en push/pull funksjon der signalene går i motfase ut til høyttaleren noe som burde kunne gi bedre kontroll og forhåpentligvis også bedre lydkvalitet.

Men igjen så er jeg amatør på temaet.
    Jeg er egentlig godt fornøyd om forsterkeren gir meg "godlyd" for pengene uavhengig av funksjonsmåter, og ser på prisingen av XPA-1L som en mulighet til å teste ut "dyrere" konsepter for fornuftige penger.

Time wil sjov om dette var en god innvestering.

Newcomer Della sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Vigrestad
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei,

For min del kommer det litt an på utstyret om jeg vil ha balansert eller ikke, men når det er sagt så er jeg veldig svak for den fine "klikkelyden" når en setter på plass en god balansert kabel, det er helt annen følelse enn å mase med de der RCA'ene

I det nye huset mitt er det stor fare for at høyttalerne og en stk monoblokk kommer til å havne på hver sin side av en 6 meter langt glass-dør/vindu. Da kommer jeg til å bruke balanserte kabler i og med at vi her snakker 10 meter kabel, da tørr jeg ikke satse på at RCA er like bra. Balanserte kabler skal en jo i prinsippet kunne dra veeldig langt uten at signalet skal forverres.

I dag har jeg RCA-kabler fordi Ayon mener at balanserte kabler ikke har noe for seg i et vanlig hifi-anlegg, og at det er bedre å bruke de ekstra pengene de sparer ved å kun ha RCA til å gjøre de komponentene de allerede har enda bedre. I tillegg er de visst veldig glade i dette prinsippet om kortest mulig signalgang.. :-D
    Della
    TV : 50PFL5008T
    Kilder : Pioneer BDP-LX55 - Airport Express - Violectric V800 DAC
    Forsterkeri : Primare SP32 - Primare A30.7 -Ayon Spark mkii - Orpheus II og 2x Orpheus III Mono
    Høytalere : Piega Coax 70,2 - Piega Premium 5 - Piega Premium 3
    Styrt av: Ipad2/Iphone5

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Sikker på at effektdelen også er fullbalansert?
    På hjemmesiden til Soundgarden ser jeg kun at de skriver fullbalansert forforsterker..

Men hvis du mener lyden er bedre koblet med XLR så er det jo bare å nyte det som høres
    Både utgangene fra dac og inngangene på forsterker er balansert. Det er også forforsterkeren. Effekt delen er vel et slik dual monoopplegg. Så alle analoge signaler utenom rca er balansert.
    Sant og si vet jeg ikke hvordan utgangsdelen er satt opp men det gir jeg rett og slett blaffen i
    Det er resultatet som teller......

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •