Hvor høyt spiller dere? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 91
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette er selvfølgelig en problemstilling de fleste av oss på forumet har et forhold til. Jeg bor heldigvis nederst i en sokkelleilighet, i tillegg til at naboen her er veldig grei. Har aldri fått noe klager, selv om jeg ser film og hører på moderat høy musikk temmelig ofte.

Fra et økonomisk perspektiv er dette en veldig interessant problemstilling, og jeg kommer automatisk til å tenke på Coase-teoremet. Videoen under viser egentlig et tilsvarende scenario som vi opplever. Lege vs. candy maker, aka. nabo vs. oss.

44. Externalities and The Coase Theorem - YouTube

At naboen irriterer seg over lyden fra anlegget ditt kan anses som en kostnad for han, men at du ikke kan høre på musikk slik som du ønsker er naturligvis også en kostnad for deg. Hvem skal bære kostnaden?

Coase-teoremet sier at dersom det er klart spesifiserte eiendomsrettigheter, vil partene selv finne en optimal løsning. Det vil si at man må finne ut om du har rett til å bråke, eller om han har rett på stillhet. Det er ikke gitt at han har enerett.

Anta at det er du som faktisk har rett til å bråke. Da kan du komme med forslaget om at han kan betale deg en viss sum penger, slik at du skal slutte å høre på musikk. Dersom han derimot har retten på sin side, er det du som må betale han. Beløpet dere blir enige om på en eller annnen måte vil følgelig være en økonomisk effektiv løsning.

Bare en liten teoretisk tilnærming til problemet.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ender
    Evt kan du jo kjøpe et par høytalere til han som spiller konstant motfase med hva du enn måtte spille hos deg

Spøk til side, syntes det var et godt forslag å sette på litt musikk å ta turen opp til han, ta med db måler. Kan jo ta han med ned til deg også å spørre om han faktisk syntes lydnivået hos deg er ute av kontroll når du spiller 60db. Hvis han syntes det så får du vise noen plansjer fra statens lydstøyværn eller hva de enn måtte hete (antar at vi sikkert har et slikt obskurt institutt eller lignende i Norge).
    Ja skal ta meg en tur opp til han i morgen og snakke med han.
    Men har funnet ut at jeg skal bruke litt av feriepengene på å rive ned taket her og lydisolere skikkelig, for tror faktisk ikke at det er noe isolasjon mellom etasjene.. Blokka er vel fra 50-tallet og da var det liksom ikke lydisolasjon så ekstremt viktig..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasbha
    Dette er selvfølgelig en problemstilling de fleste av oss på forumet har et forhold til. Jeg bor heldigvis nederst i en sokkelleilighet, i tillegg til at naboen her er veldig grei. Har aldri fått noe klager, selv om jeg ser film og hører på moderat høy musikk temmelig ofte.

Fra et økonomisk perspektiv er dette en veldig interessant problemstilling, og jeg kommer automatisk til å tenke på Coase-teoremet. Videoen under viser egentlig et tilsvarende scenario som vi opplever. Lege vs. candy maker, aka. nabo vs. oss.

44. Externalities and The Coase Theorem - YouTube

At naboen irriterer seg over lyden fra anlegget ditt kan anses som en kostnad for han, men at du ikke kan høre på musikk slik som du ønsker er naturligvis også en kostnad for deg. Hvem skal bære kostnaden?

Coase-teoremet sier at dersom det er klart spesifiserte eiendomsrettigheter, vil partene selv finne en optimal løsning. Det vil si at man må finne ut om du har rett til å bråke, eller om han har rett på stillhet. Det er ikke gitt at han har enerett.

Anta at det er du som faktisk har rett til å bråke. Da kan du komme med forslaget om at han kan betale deg en viss sum penger, slik at du skal slutte å høre på musikk. Dersom han derimot har retten på sin side, er det du som må betale han. Beløpet dere blir enige om på en eller annnen måte vil følgelig være en økonomisk effektiv løsning.

Bare en liten teoretisk tilnærming til problemet.
    Intressant..
    Har tenkt litt på å lydisolere skikkelig mellom etasjene her og da burde jo egentlig han ta halve evt hele regningen siden loven sier at det er lov å bråke til en vis grad innenfor et bestemt klokkeslett.. Eller boretslaget har en sånn regel da, vet ikke om det er en bestemt lov..

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme jeg har det ufattelig godt :-)

Leier selv leigliheten av nær familie i en enebolig og de er like glad i bass som jeg er så, på helgene blir det nesten duelerende subwoffere i hver etasje siden de arva min gamle når jeg kjøpte 2 xtz 12.16 (hvis jeg vil kan jeg vinne lett mohaha).

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Må innrømme jeg har det ufattelig godt :-)

Leier selv leigliheten av nær familie i en enebolig og de er like glad i bass som jeg er så, på helgene blir det nesten duelerende subwoffere i hver etasje siden de arva min gamle når jeg kjøpte 2 xtz 12.16 (hvis jeg vil kan jeg vinne lett mohaha).
    Høres bra ut. Jeg spiller stort sett så,høyt jeg vil, men prøver allikavel å ta litt hensyn, igjen så spiller jeg høyt får ikke klager. Koser meg godt nå... Lyden er høy, og ingen banker aggressivt på her nei... :-D

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen løsningsforslag:

-selg stereoen
    -selg naboen
    -selg leiligheten og kjøp enebolig i grisegrendt strøk med 2 mil til nærmeste nabo

Blokk/bygård/rekkehus spesielt av litt eldre årgang er ikke spesielt forenlig med musikkelskende stereonerder...

Lydisolere taket kan du (nesten garantert) drite i hvis det er en 50 talls konstruksjon. Lyden vil vandre i veggene uansett...

Ps: tåler ikke naboen 60 dB musikk så kjøp han en pall med sov-i-ro eller noe Zanax.
    Du har mest sannsynlig borettslag reglene på din side. Sålenge du tar litt hensyn rundt morgen, middag og etter kl 23 kan han bare "snurpe igjen smella"

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør uten tvil snakke med den naboen, ikke sette på testtone eller musikk og dukke uanmeldt opp med desibelmåler. Grunnen til at han klager er at han er misfornøyd, og han blir i alle fall ikke mer fornøyd hvis han oppfatter at du prøver å provosere.

Gå og snakk med ham, ta med en flaske vin og forklar at du prøver å ikke forstyrre ham, og at du lover å være stille innen et visst tidspunkt. Ja, da legger du deg på kompromisslinjen, men jeg kan garantere at det er mye mer behagelig i lengden.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom øyeblikkelig til å tenke på en klassisk Donald Duck-tegneserie. D. D. og en gammel grinebiter av en nabo ligger i krig med hverandre pga. uskyldige lyder i leilighetene til hverandre.

-30/-25 på volumhjulet brukes her 80% av tiden. Og musikken står på hele dagen. Naboen er heltids-nav'er og klager ikke. Jeg skulle mene naboen din overdriver.

Til trøst: et klipp fra Polanskis The Tenant/Leieboeren (scena mellom 7:30 og 8:45).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan enten følge reglene og drite i naboen, noe som ikke vill gjøre forholde deres noe bedre.

Eller som noen har nevnt, ta en prat og forsøk å inngå ett kompromiss. Som f.eks stille etter 9. Det suger, men du får ivertfall ikke flere problemer med sur nabo.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Noen løsningsforslag:

-selg stereoen
    -selg naboen
    -selg leiligheten og kjøp enebolig i grisegrendt strøk med 2 mil til nærmeste nabo

Blokk/bygård/rekkehus spesielt av litt eldre årgang er ikke spesielt forenlig med musikkelskende stereonerder...

Lydisolere taket kan du (nesten garantert) drite i hvis det er en 50 talls konstruksjon. Lyden vil vandre i veggene uansett...

Ps: tåler ikke naboen 60 dB musikk så kjøp han en pall med sov-i-ro eller noe Zanax.
    Du har mest sannsynlig borettslag reglene på din side. Sålenge du tar litt hensyn rundt morgen, middag og etter kl 23 kan han bare "snurpe igjen smella"
    Ytterveggene er byttet ut og isolert skikkelig, inne i leiligheten er alle vegger blitt isolert og puttet på et lag med gipsplater og et lag med huntonit plater uten på der igjen, men i taket det kun byttet plater og ikke blitt lagt et lag med gips plater og det er heller ikke blitt isolert mellom etasjene.. Jeg hører ingenting hvis jeg lukker igjen døren til hobbyrommet og går ut på stua som ligger vegg i vegg, når jeg spiller med rundt 50-60db..

Så du tror ikke det vil hjelpe litt å rive ned taket og putte inn isolering og doblegipsplater?
    Men vet at det ikke vil hjelpe mot bassen, men har forstått at jeg må pensjonere den til jeg får meg enebolig eller naboer som tåler litt bråk..

Skriver dette fra ipad, så ikke slakt meg for skrivefeilene.
    Ser at de er der, men orker ikke å rette opp i de

Active Viks sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    ...
    Skriver dette fra ipad...
    For å ikke forstyrre naboen med tastatur-klasking på PC? Uff, klarte bare ikke å dy meg ))

Er selv heldig i at jeg kan kjøre på så høyt jeg vil.

Synes faktisk at naboen din overdriver "litt" og du bør absolutt snakke med han og finne en løsning (evt. foreta målinger som det ble nevnt tidligere)... Lykke til med saken! We feel your pain, - umulig å leve uten musikk/film og god lyd!
    Emotiva UMC-1 | Rotel RB-1072 | Rotel RMB-1066 | Dune HD TV-101 | Panasonic DMP-BDT310 | Sony MDS-JE640 | Pioneer PD-F1007 | B&W DM683 | B&W LCR600 S3 | B&W DS6 | Mirage Nanosat | SVS PB12-NSD DSP | Sanyo PLV-Z2000 | DreamScreen V2 DynaGrey AutoManual 106" | LG 47" Cinema 3D | iRule Pro | Tara Labs & Monster interconnects | Supra Classic Blue 6.0

Denon-PMA-510AE | B&W DM686 | SVS SB12-NSD DSP | Supra Classic Blue 2.5 speaker cable | Monster 250 Interlink | Asus Xonar

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest et sted at dersom lydnivået fra ditt anlegg overstiger ~60db i hans leilighet så har man rett til å klage etter et visst tidspunkt på døgnet. Etter kl 2300 skal det ifølge loven være så stille at ingen kan klage...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ytterveggene er byttet ut og isolert skikkelig, inne i leiligheten er alle vegger blitt isolert og puttet på et lag med gipsplater og et lag med huntonit plater uten på der igjen, men i taket det kun byttet plater og ikke blitt lagt et lag med gips plater og det er heller ikke blitt isolert mellom etasjene.. Jeg hører ingenting hvis jeg lukker igjen døren til hobbyrommet og går ut på stua som ligger vegg i vegg, når jeg spiller med rundt 50-60db..

Så du tror ikke det vil hjelpe litt å rive ned taket og putte inn isolering og doblegipsplater?
    Men vet at det ikke vil hjelpe mot bassen, men har forstått at jeg må pensjonere den til jeg får meg enebolig eller naboer som tåler litt bråk..

Skriver dette fra ipad, så ikke slakt meg for skrivefeilene.
    Ser at de er der, men orker ikke å rette opp i de
    Er det tregulv/bjelkelag imellom etasjene og betongvegger inne i leiligheten sier det seg selv at det blir en forskjell. Spesielt hvis alt du har imellom etasjene er tregulvet hans, bjelkelag og tak-ess hos deg. Men jeg kan ikke se at det IKKE skal hjelpe betraktelig å isolere sånn som du beskriver, uansett konstruksjon på etasjeskillet. Men du må få det tett. Enhver liten glipe, så vil det lekke lyd. Vi har motsatt problem, hører ikke et pip fra noen naboer, men stua og soverommet kunne like gjerne vært samme rom, lydmessig. Og der er det faktisk 12+6mm gips mot stua. Men ingen isolasjon, og ikke spesielt tett rundt kantene, ymse ledningshull +++.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Til høgare alder dess lågare db er mi erfaring.
    Samt til høgare promille dess høgare volum.
    Når eg var yngre var det full guffe hele døgnet
    Mye promille hele døgnet 24/7 altså? he he

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke at kanskje naboen har en annen musikksmak. Vet ikke hva du spiller og hva han liker men hadde vert interessant å finne ut om du hadde fått klage om du hadde spilt helt etter hans musikksmak.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes vel det hadde vært vel så interessant å vite hvordan trådstarter hadde reagert hvis naboen hadde spilt frijazz på samme lydstyrke hele døgnet.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg synes vel det hadde vært vel så interessant å vite hvordan trådstarter hadde reagert hvis naboen hadde spilt frijazz på samme lydstyrke hele døgnet.
    Måtte være polsk frijazz i så fall - så ville Polanski filmen vært komplett - hahaha

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les deg opp på borettslagsreglene du må forholde deg til der du bor, og lovverket. Han har såvidt jeg husker ikke juridisk rett til å klage helt uten videre, og da er det primært etter kl 22 eller 23 (avhengig av om borettslagsregler eller lovverk benyttes).

Å klage over støy når du måler 60dB(C-veid, antar jeg) i lytteposisjon høres igrunn noe søkt ut, det er jo ikke høyt i det hele tatt, selv med sub påslått.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer litt på hvor høyt folk her inne spiller når de hører på musikk.
    Grunnen til jeg lurer på det er fordi jeg akkurat har flyttet og har fått masse klager allerede, og jeg har ikke akkurat guffet på veldig har ligget på rundt 50-55 db og subwooferen har jeg vært nødt til å kutte ut helt fordi quote " hele huset ramler ned"..
    Det skal ikke være bråk etter kl.2300 standar husleiekontrakt. Med bråk menes Subwoofer, støvsuging, vaskemaskin.

Dette er normal folkeskikk. Dersom du ser film senere så er det veldig lett å skru ned lyd og sub eller bruke øreklokker.

Skal du ha full fest og vet at det kan bli senere enn 2300 så skal naboen varsles med brev eller pr. telefon.

Det gjorde jeg selv på utdrikningslaget mitt, og det var helt i orden og fikk ikke noen klager.

Av og til har naboen borti gata sommerfest også, med band, karaoke og musikk hele natten. Det høres godt, men det er greit for hele nabolaget blir varslet om det.

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde fest, i displayet på recieveren stod det -02db. Min asiatiske nabodame banket på og sa at bildene hennes falt ned fra veggen.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •