Oppsett av stereo (kabler, lydkilde osv)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppsett av stereo (kabler, lydkilde osv)

Når helgen er kommet sitter jeg med et av disse to anleggene:

Harman kardon hk980 og Klipsch RF62
    eller
    Harman kardon hk980 og et par brukte Dali 606

På klipsch-høyttalerne får jeg med 4MM2 insignia hv kabler og 4-pk Eagle bananplugger bfa, mens er usikker på om jeg får kabler med dali høyttalerne. Er ny på hifi, så lurer på hvordan jeg skal koble alt osv når jeg får alt hjem. Hvis jeg ender opp med klipsch-oppsettet, burde jeg bi-wire med en gang eller vente til dem er spilt inn?

Jeg kommer til å bruke spotify til å spille musikk. Tenkte å bruke ultrabooken min eller gaming pcen. Har dette hovedkortet. Se på audio under specifications tabben for mer info. Hva skal jeg kjøpe av kabler for å koble pc til stereo? AUX? Får jeg bra lyd fra det?

Hvordan funker disse squeesebox greiene? Har også sett mange som bruker nettbrett som avspillingskilde. Er det bra nok? Har jo spotify premium så klart så kommer til å synce/streame i høyeste kvalitet, men lurte på om lydkortet er bra nok. På hvilken måte vil jeg ha nytte av en dac i dette oppsettet? Mulig å kontrollere via en app på mobil?

Ble mye spørsmål her men er veldig blank på dette området. Takker for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BUMP! Må vite hva jeg skal kjøpe av kabler iallefall, samtidig som jeg kjøper høyttalerne!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enn så lenge bare brukt rimelige høytaler kabler på 20m rull fra clas olshon.

Er også veldig greit og ha mulighet til litt lange kabler om du skal eksperimentering av plassering av høytalere etc. Så kan du vurdere andre litt dyrere kabler etter hvert når du veit nøyaktig lengde du trenger etc.

Sjøl kan jeg ikke se jeg har noen grunn til bedre kabler enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Jeg har enn så lenge bare brukt rimelige høytaler kabler på 20m rull fra clas olshon.

Er også veldig greit og ha mulighet til litt lange kabler om du skal eksperimentering av plassering av høytalere etc. Så kan du vurdere andre litt dyrere kabler etter hvert når du veit nøyaktig lengde du trenger etc.

Sjøl kan jeg ikke se jeg har noen grunn til bedre kabler enda.
    Neida bruker bare de kablene jeg får med klipsch høyttalerne, hvis jeg går for de brukte dali høyttalerne går jeg sikkert på clas Men hva skal jeg bruke for å koble pc/mobil til forsterker?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah my bad, tror det er på tide jeg vasker brillene.

Kan ikke se noen digitale innganger på den forsterkern så da blir det vel helt vanlige RCA kabler.

f.eks Supra 2RCA - 3.5mm BiLine Kabel 1M - Supra lydkabel 2 RCA - 3,5mm, 1 meter

Om det er en apple telefon så må du til med egen docking løsning for den, men de fleste android mobiler har helt vanlig 3.5mm headset utgang.
    Pc'r baserer seg også på samme type plugg de og.

Anbefaler og bare prøve med noen sånne til ikke all verdens kroner først det er nok for 80% av tilfellene tenker jeg, så om du får lyst kan du kikke etter en DAC etterhvert.

Jeg bare linka noe fra netonnet, de har sånt stort sett overalt eller og fra biltema til clasern (eller hos soundgarden for den saks skyld), er stort sett lettere og finne hos netonnet og compani enn på nettsidene til biltema\clas, fytti rakkern de sidene suger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah my bad, tror det er på tide jeg vasker brillene.

Kan ikke se noen digitale innganger på den forsterkern så da blir det vel helt vanlige RCA kabler.

f.eks Supra 2RCA - 3.5mm BiLine Kabel 1M - Supra lydkabel 2 RCA - 3,5mm, 1 meter

Om det er en apple telefon så må du til med egen docking løsning for den, men de fleste android mobiler har helt vanlig 3.5mm headset utgang.
    Pc'r baserer seg også på samme type plugg de og.

Anbefaler og bare prøve med noen sånne til ikke all verdens kroner først det er nok for 80% av tilfellene tenker jeg, så om du får lyst kan du kikke etter en DAC etterhvert.

Jeg bare linka noe fra netonnet, de har sånt stort sett overalt eller og fra biltema til clasern (eller hos soundgarden for den saks skyld), er stort sett lettere og finne hos netonnet og compani enn på nettsidene til biltema\clas, fytti rakkern de sidene suger.
    Takker Skal nok kjøpe dac etter hvert ja, så jeg får utnyttet kvaliteten fult ut! Er det disse kablene som kalles for aux?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aux er vel bare en forkortelse for ' auxiliary ' som regelrett oversettes til 'hjelpesystemer'.

Men ja er vel kanskje et av navnene for denne type kabel, men mest offisielt er det vel en 3.5mm stereo jack til 2 (h/v) RCA hann plugger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aux er vel bare en forkortelse for ' auxiliary ' som regelrett oversettes til 'hjelpesystemer'.

Men ja er vel kanskje et av navnene for denne type kabel, men mest offisielt er det vel en 3.5mm stereo jack til 2 (h/v) RCA hann plugger.
    Okei, takk Skal prøve å lure med en slik i prisen, hvis ikke kjøper jeg bare den mest populære der på soundgarden. Regner med jeg går til innkjøp av dacmagic 100 fra cambridge om et par uker eller noe slikt, når høyttalerne er spilt inn. Drar forresten i ettermiddag til soundgarden og kjøper klipsch rf62 og hk980 hvis de har alt på lager og fortsatt har tilbud da!

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bi-wire kan du bare droppe det ikke har noe for seg, sørg bare for å ta en prøvelytt på utstyret før du kjøper så du liker lyden av klipsch.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps: Det var vanlig minijackutgang på appletelefoner (hvis du mener type iphones)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det hk980 og klipsch rf-62. Kjøpte også en monster kabler 2x3m. Får aux kabel av en kompis. Bare å få alt hjem å spille det inn Noen som har ei bra spotifyliste med VARIERTE musikksjangre? Er vel bare å sette den på repeat og shuffle og la det gå sin gang :P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal jeg koble høyttalerne til forsterkeren? Skal jeg bruke de to øverste eller nederste eller en av hver? Høyttalerne er 8ohm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •