DSP? Hvilken trenger jeg til sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate bUlk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DSP? Hvilken trenger jeg til sub?

Jeg er veldig grønn på hvilke muligheter jeg har rundt Dsp til sub kalibrering.
    I dag bruker jeg manuell Peq i Yamaha 3067 sammen med Anti-mode.

Dette begrenser seg til noe unøyaktige frekvenser, så har begynt å få lyst på noe nytt.

Det er her jeg trenger hjelp nå.
    Hva skal jeg kjøpe:?: Har 4 stk Epik empire som er stacket to og to i front. Deler dem av rundt 120Hz(ønske iallefall muligheten). Er et must å ha mange bånd å kunne justere på, så jeg ikke står fast på det.

Har også tenkt på Anti mode Dual core, men den koster jo litt, og gir muligens ikke helt det jeg er utetter.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bUlk
    Jeg er veldig grønn på hvilke muligheter jeg har rundt Dsp til sub kalibrering.
    I dag bruker jeg manuell Peq i Yamaha 3067 sammen med Anti-mode.

Dette begrenser seg til noe unøyaktige frekvenser, så har begynt å få lyst på noe nytt.

Det er her jeg trenger hjelp nå.
    Hva skal jeg kjøpe:?: Har 4 stk Epik empire som er stacket to og to i front. Deler dem av rundt 120Hz(ønske iallefall muligheten). Er et must å ha mange bånd å kunne justere på, så jeg ikke står fast på det.

Har også tenkt på Anti mode Dual core, men den koster jo litt, og gir muligens ikke helt det jeg er utetter.
    Skjønner ikke helt at du ikke skal komme i mål med en Antimode pluss PEQ til receiveren men...?
    Hvordan har du koblet dette sammen - to og to suber ?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Skjønner ikke helt at du ikke skal komme i mål med en Antimode pluss PEQ til receiveren men...?
    Hvordan har du koblet dette sammen - to og to suber ?
    Er bare fordi at jeg vil prøve å få det enda litt bedre.
    Dette er uten noen glatting.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare fordi at jeg vil prøve å få det enda litt bedre.
    Dette er uten noen glatting.
    Klarer ikke Antimoden å ta de peaken på 60 og 75 hz altså?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DSP vil gi deg alle mulige redskaper du trenger for subkalibrering. De fleste DSPer har også flere utganger, så du kan ta flere subber hver for seg. f.eks Så har Mini-DSP flere versjoner med forskjellige input og outputs, så du kan velge hva du selv ønsker.

Behringer Ultradrive har 3 innganger, og 6 utganger. Så du kan ha stereo signal inn, og 6 forskjellige konfigurasjoner samtidig. For f.eks subsurround. Eller bruke noen kanaler på frontene.

De viktigste tingene er:
    HP og LP filter (med mange db demping per oktav)
    Fase (ultradriven har bare 0 og 180).
    Delay (forsinkelse)
    EQ.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke Antimoden å ta de peaken på 60 og 75 hz altså?
    Tror ikke det er peaker, men at det andre er diper. Bare i går prøvde jeg å kjøre anti mode sikkert 10 ganger, men disse tar den ikke. Kurver fra i går. Har med lift 25hz. Har ikke justert manuelt i Peq her, bare flyttet mic frem og tilbake i rommet og stoppet der hvor det ser ut til å kunne bli best. Er kjørt 1 runde med Anti-mode.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    DSP vil gi deg alle mulige redskaper du trenger for subkalibrering. De fleste DSPer har også flere utganger, så du kan ta flere subber hver for seg. f.eks Så har Mini-DSP flere versjoner med forskjellige input og outputs, så du kan velge hva du selv ønsker.

Behringer Ultradrive har 3 innganger, og 6 utganger. Så du kan ha stereo signal inn, og 6 forskjellige konfigurasjoner samtidig. For f.eks subsurround. Eller bruke noen kanaler på frontene.

De viktigste tingene er:
    HP og LP filter (med mange db demping per oktav)
    Fase (ultradriven har bare 0 og 180).
    Delay (forsinkelse)
    EQ.
    Er vel mest HP filter og EQ jeg vil trenge.
    Det andre blir vel ivaretatt av Yamaha?
    Har du et eksempel på en og hvor jeg får den fra?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er peaker, men at det andre er diper. Bare i går prøvde jeg å kjøre anti mode sikkert 10 ganger, men disse tar den ikke. Kurver fra i går. Har med lift 25hz. Har ikke justert manuelt i Peq her, bare flyttet mic frem og tilbake i rommet og stoppet der hvor det ser ut til å kunne bli best. Er kjørt 1 runde med Anti-mode.
    OK - ikke så alt for ille da , men spørs om det ikke er noe utfasing subene i mellom da .
    Ikke alltid så lett å få flere suber 100% i fase over hele frekvensområdet nei !
    Prøv å måle en og en sub - legg til en etter en,og stille fase for hver enkelt du legger til til du får det best mulig mens Antimode står i bypass,og så kjører du Antimode til slutt !

Men dette har du kanskje allerede gjort ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - ikke så alt for ille da , men spørs om det ikke er noe utfasing subene i mellom da .
    Ikke alltid så lett å få flere suber 100% i fase over hele frekvensområdet nei !
    Prøv å måle en og en sub - legg til en etter en,og stille fase for hver enkelt du legger til til du får det best mulig mens Antimode står i bypass,og så kjører du Antimode til slutt !

Men dette har du kanskje allerede gjort ?
    Ja det er justert inn på denne måten.
    Er nok rommet som har mye skyld i dette.
    Flageborg har også vært å hjulpet meg et par ganger.
    Så selve integreringen er nok gjort etter oppskriften.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er justert inn på denne måten.
    Er nok rommet som har mye skyld i dette.
    Flageborg har også vært å hjulpet meg et par ganger.
    Så selve integreringen er nok gjort etter oppskriften.
    Ok , har du prøvd dette en gang eller 50 ganger ? :wink:

Det er ikke alltid man får det best første gang man gjør dette!
    Det er trinnløs fasejustering på subene dine?

Får du omtrent samme frekvensresponsen samme hvilken sub du måler alene da?
    Eller med bare to sammen osv osv...??

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok , har du prøvd dette en gang eller 50 ganger ? :wink:

Det er ikke alltid man får det best første gang man gjør dette!
    Det er trinnløs fasejustering på subene dine?

Får du omtrent samme frekvensresponsen samme hvilken sub du måler alene da?
    Eller med bare to sammen osv osv...??
    Har nok gjort dette fler enn 50 ganger
    Ja, blir nesten samme responsen på alle 4 subene, noe varjasjon på de øvere kontra de som står på gulvet. Ellers er rommet bygd likt opp med tanke på styrke og tyngde.

Jeg tenker på en DSP også fordi at halve hobbyen min er også veien til målet
    Jeg tenker på en Anti mode dual core fordi at jeg er ganske fornøyd med min anti mode, og syntes vel som de fleste andre her inne at det er gøy med nye duppedingser

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange justeringer per utgang, og hvor nøyaktig kan jeg justere på denne?
    Behringer: ULTRA-DRIVE PRO DCX2496

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok gjort dette fler enn 50 ganger
    Ja, blir nesten samme responsen på alle 4 subene, noe varjasjon på de øvere kontra de som står på gulvet. Ellers er rommet bygd likt opp med tanke på styrke og tyngde.

Jeg tenker på en DSP også fordi at halve hobbyen min er også veien til målet
    Jeg tenker på en Anti mode dual core fordi at jeg er ganske fornøyd med min anti mode, og syntes vel som de fleste andre her inne at det er gøy med nye duppedingser
    Ok , ja da har du sikkert kommet så langt du kan med dagens utstyr ja :grin:

Skjønner jo godt hva du mener med det du skriver - duppeditter er moro!
    Men du bør vel strengt tatt ha en sak med 4 utganger du da , slik at du kan kjøre EQ og delay for hver sub ? Og det har vel ikke Dualcore ,så¨spørs om ikke Minidsp blir det mest fornuftige her !

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok , ja da har du sikkert kommet så langt du kan med dagens utstyr ja :grin:

Skjønner jo godt hva du mener med det du skriver - duppeditter er moro!
    Men du bør vel strengt tatt ha en sak med 4 utganger du da , slik at du kan kjøre EQ og delay for hver sub ? Og det har vel ikke Dualcore ,så¨spørs om ikke Minidsp blir det mest fornuftige her !
    Jeg kjører med to og to stacket. Så du fungerer jo for mer eller mindre som to.

Har jobbet litt med dette nå. Her er før etter manuell justering.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører med to og to stacket. Så du fungerer jo for mer eller mindre som to.
    Joda , det burde vel kunne gå bra det - men kommer du ikke billigere fra det,og får flere muligheter med en Minidsp tro ??

Men dette er det andre som kan mer om enn meg !

Så litt mer på grafen din nå - får du ikke dempet den peaken på 30hz noe mer med PEQ på reiceiveren din da?
    Den har jo et bånd nettopp der - og det samme med 78 hz båndet ?

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda , det burde vel kunne gå bra det - men kommer du ikke billigere fra det,og får flere muligheter med en Minidsp tro ??

Men dette er det andre som kan mer om enn meg !

Så litt mer på grafen din nå - får du ikke dempet den peaken på 30hz noe mer med PEQ på reiceiveren din da?
    Den har jo et bånd nettopp der - og det samme med 78 hz båndet ?
    Jo gjør nok det, men disse er et resultat av at jeg har dratt opp dippene med for få bånd eller med for dårlig viten Treffer ikke akkurat der jeg ønsker så må da bruke noen Q verdier rundt 5-6 så da flyter justeringene litt sammen.
    Jeg sitter å måler opp subbene med den nye plasseringen og må nok innrømme at jeg ikke lenger har helt lik respons fra dem. mulig jeg også har noen utfasinger der.

Edit: Skal legge ut målinger til deg, nå. Må bare vente til programmet svarer igjen
    Sort er alle 4 sammen. Ellers hver for seg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo gjør nok det, men disse er et resultat av at jeg har dratt opp dippene med for få bånd eller med for dårlig viten Treffer ikke akkurat der jeg ønsker så må da bruke noen Q verdier rundt 5-6 så da flyter justeringene litt sammen.
    Jeg sitter å måler opp subbene med den nye plasseringen og må nok innrømme at jeg ikke lenger har helt lik respons fra dem. mulig jeg også har noen utfasinger der.

Edit: Skal legge ut målinger til deg, nå. Må bare vente til programmet svarer igjen
    OK
    Vil tro at en 3db demping med smal q på 31hz , og en 5 db demping med smal q på 78hz gjør at du blir kvitt peakene !
    Så kan du løfte det hele litt igjen med litt bredere q på og 49 evt62,5 hz !

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal gjøre et forsøk. Kurver kommer.
    Mangler 2 bånd til det.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    797
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet med å senke to bånd istede.
    Samt at jeg har slått av lift.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg testet med å senke to bånd istede.
    Samt at jeg har slått av lift.
    Se der ja - da begynner det jo å ligne noe :grin:

Det er +- 3 db fra 16 og til langt over 130 hz - det må man da kalle meget bra:grin:

Fått hørt noe på det da?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •