Forskjellen på et ubehandlet og behandlet rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellen på et ubehandlet og behandlet rom

Her er en liten demonstrasjon av et rom som først var ubehandlet og deretter aksustisk behandlet.
    http://gikacoustics.com/wp-content/u...eated_room.mp3

Ganske stor forskjell selv om dette riktig nok er et rom som er veldig lite og aldri vil nå et topp resultat.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Her er en liten demonstrasjon av et rom som først var ubehandlet og deretter aksustisk behandlet.
    http://gikacoustics.com/wp-content/u...eated_room.mp3

Ganske stor forskjell selv om dette riktig nok er et rom som er veldig lite og aldri vil nå et topp resultat.
    Veldig godt initiativ orso! Det første jeg tenker når jeg hører på opptaket er at det var mye resonanser / boom i bassen før behandlinga. Hadde vært interessant å få vite hva slags mikrofon det er. Da kunne man sjekket graf på mikrofon og sammenlignet med lydopptaket

Newcomer ogrindevoll sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    liker konseptet ditt , og ja det er veeldig stor forskjell , skulle vert meir eksempler/verktøy der ute så det er lettere og understreke poenger når man skal rettferdig-gjøre dyre innvesteringer ovenfor fruen :-)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om at feks 20 tusen på rom har mer å si enn 20 tusen på kabler, elektronikk og større modell i en ht-serie, forutsatt at anlegget er potent i utgangspunktet. Kjenner meg vanvittig igjen fra der rommet jeg har hatt noen år, med god akustikk. Til nå som jeg har et nytt rom med betongvegger, og foreløpig ikke behandlet. Vanvittig mye mindre presisjon, og ro i lydbildet.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vanskelig å høre forskjell på det nei :-)
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Veldig godt initiativ orso! Det første jeg tenker når jeg hører på opptaket er at det var mye resonanser / boom i bassen før behandlinga. Hadde vært interessant å få vite hva slags mikrofon det er. Da kunne man sjekket graf på mikrofon og sammenlignet med lydopptaket
    Video under. Som man kan se er rommet lite. Så veldig god basskontroll er det da nesten umulig å oppnå. Og bassfellene som brukes vil ikke virke veldig dypt. Uansett en solid oppgradering.
    [YOUTUBE]4paIPqORvdc[/YOUTUBE]

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig interessant, takk for link!

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en annen. Dette er etter min mening ikke spesielt god måte å behandle et rom på. Her brukes det altfor mye demping i øvre frekvensområdet (alle bassfellene langs taket er f.eks bredbåndete), for dårlige bassfeller og diffusorer delvis plassert feil og de er heller ikke av topp kvalitet.
    Dette låter nok litt for tørt til musikk, men uansett langt bedre enn et ubehandlet rom. Se musikk demonstrasjoner fra 4:35 i videoen.
    [YOUTUBE]D66v5JC0eVk[/YOUTUBE]

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •