vhs bra lyd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: vhs bra lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

vhs bra lyd

Skal se noen vhs-filmer. Har en spiller med scart- og rca-utgang. Har en surroundreceiver (hk avr 7000) uten scartinngang. Hvordan kobler jeg for å få best lyd? Er det mulig å få surroundlyd?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VHS er ikke kodet i RGB, slik at du kan bruke en overgang fra SCART til kompositt (gul plugg) uten tap av kvalitet. Det er sikkert lurt å koble komposittpluggen rett i fjernsynet, og ikke gå via recieveren, med mindre den har god A/D-konvertering av bildet.

Plugg RCA-pluggene rett i recieveren, men VHS' svakeste side er lyden. Den blir ikke bra, uansett hva du gjør. Med mindre filmene er relativt nye, er det garantert ingen kringlyd. Det kan hende at noen VHS-filmer av nyere dato har et Dolby Pro Logic-lydspor, som gir front, senter og mono bak, men sjansen er ikke stor.

For å få best mulig kvalitet på VHS-filmene, bør du leke litt med tracking-kontrollene på spilleren, om den har det.

Når alt kommer til alt, ser ikke VHS bra ut i det hele tatt på et moderne fjernsyn, og hvis du er ute etter bra kvalitet, bør du heller kjøpe filmene på Blu-Ray.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for veldig greitt svar

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    VHS er ikke kodet i RGB, slik at du kan bruke en overgang fra SCART til kompositt (gul plugg) uten tap av kvalitet. Det er sikkert lurt å koble komposittpluggen rett i fjernsynet, og ikke gå via recieveren, med mindre den har god A/D-konvertering av bildet.

Plugg RCA-pluggene rett i recieveren, men VHS' svakeste side er lyden. Den blir ikke bra, uansett hva du gjør. Med mindre filmene er relativt nye, er det garantert ingen kringlyd. Det kan hende at noen VHS-filmer av nyere dato har et Dolby Pro Logic-lydspor, som gir front, senter og mono bak, men sjansen er ikke stor.

For å få best mulig kvalitet på VHS-filmene, bør du leke litt med tracking-kontrollene på spilleren, om den har det.

Når alt kommer til alt, ser ikke VHS bra ut i det hele tatt på et moderne fjernsyn, og hvis du er ute etter bra kvalitet, bør du heller kjøpe filmene på Blu-Ray.
    Ikke for å flisespikke, men så å si alle VHS kjøpefilm som har kommet siden 1983-84 har et HIFI stereo lydspor (som ofte er encodet med Dolby Surround) , og et mono lydspor (evt lineær stereo).

VHS KAN se bra ut med moderne TV, men det krever litt av oppskalering osv. Har selv en Panasonic NV-F70 VHS spiller fra rundt 1990 som spiller meget bra fortsatt (via Denon AVP-A1HD, og videre til en Pio KRP-500A)

- Deck

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det var svært få spillere (så vidt jeg vet) som støttet de tidlige dolby-sporene. Og selv om det ene sporet hadde bedre kvalitet, var det langt fra GOD kvalitet, både sammenlignet med Laserdisc, DVD og LP-plater.

Jeg vil si meg uenig i at bildet kan se BRA ut på moderne fjernsyn, med tanke på den lave oppløsningen, svært dårlige fargekodingen, "interlaced" bildekodig og slitasje på båndet. Sammenlignet med DVD, Blu-Ray og forsåvidt Beta, er kvaliteten ikke god.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det var svært få spillere (så vidt jeg vet) som støttet de tidlige dolby-sporene. Og selv om det ene sporet hadde bedre kvalitet, var det langt fra GOD kvalitet, både sammenlignet med Laserdisc, DVD og LP-plater.
    Dette er ikke korrekt. Dolby Pro-logic er inkodet i stereo-sporet og trenger inngen annen støtte i spilleren enn at den spiller stereo. Sporet blir så dekodet i surround amp eller receiver.
    Så lenge båndet ikke er spesielt slitt, er det faktisk god lydkvalitet i et vhs-stereospor. Så god faktisk at enkelte hifi-entusiaster benyttet vhs-spillere som lydopptakere.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at Dolby Pro Logic ikke krever spesiell hardware i spilleren, kun receiveren, men de tidlige dolbysporene som deckarep refererte til, og som er lagret separat på båndet, er jeg ganske sikker på krever spesiell hardware. Hvor utbredt den hardwaren er, er jeg ganske usikker på. Kanskje var den veldig vanlig etterhvert, men her trår jeg på utrygg grunn.

Ja, det er mange som mener at en god VHS-innspilling kan ha god lyd, men det krever relativt kostbart utstyr og bånd som ikke er slitne. Og fremdeles vil jeg hevde at lydkvaliteten ikke er imponerende, sammenlignet med nyere formater.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at Dolby Pro Logic ikke krever spesiell hardware i spilleren, kun receiveren, men de tidlige dolbysporene som deckarep refererte til, og som er lagret separat på båndet, er jeg ganske sikker på krever spesiell hardware. Hvor utbredt den hardwaren er, er jeg ganske usikker på. Kanskje var den veldig vanlig etterhvert, men her trår jeg på utrygg grunn.
    Nå er jeg ikke med. Kan du utdype? Jeg kan ikke huske noe eget dolbyspor som var lagret separat...
    decarep refererer velbare til normale stereo- og monospor hvor DPL kodes inn i stereosporet, gjør han ikke?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en slik en: (..og den ligger i boden enda..)

i 1993 for 7000,- med Nicam Stereo.
    Ved bruk av en Dolby Surround receiver, fikk du datidens surround med monosignal bak, front, center, og sub.

Mange av filmene midt på 90 tallet hadde HI-FI spor som receiveren kodet om ved tilkobling av L og R RCA utgangene.

Som lydopptaker på musikk var den veldig god faktisk. Spesielt ved innspilling i fra CD.

Det var et to kananals HI-FI spor, og et monospor på filmene.
    Receiveren gjorde jobben med dekodingen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Nå er jeg ikke med. Kan du utdype? Jeg kan ikke huske noe eget dolbyspor som var lagret separat...
    decarep refererer velbare til normale stereo- og monospor hvor DPL kodes inn i stereosporet, gjør han ikke?
    Nå har jeg lett litt på Wikipedia, noe jeg burde gjort fra starten av.

Lyd på VHS viser seg å være en komplisert prosess. I første fase hadde VHS kun mono-lyd med en ganske begredelig frekvensrespons på 100 hz til 10 khz i SP-modus. Så splittet de opp monolydsporet i to for å ha stereo (kalt linear stereo), og da ble støygulvet hevet betraktelig, som betydde at man implementerte støyreduksjon fra Dolby, og lydkvaliteten ble enda verre.

Så, på midten av 80-tallet, lanserte JVC et nytt prinsipp (VHS Hi-Fi) som gjorde at man kunne lagre lyd fra 20 hz til 20 khz, og kvaliteten ble hevet betraktelig. For å sikre kompabilitet med alle spillere, ble dette nye lydsporet lagret separat, og de to lydsporene ligger oppå hverandre med ulik frekvens. VHS Hi-Fi var en komplisert prosess som kostet mye, både i hardware og koding, og som det står på Wikipedia:

The considerable complexity and additional hardware limited VHS Hi-Fi to high-end decks for many years. While linear stereo all but disappeared from home VHS decks, it was not until the 1990s that Hi-Fi became a more common feature on VHS decks. Even then, most customers were unaware of its significance and merely enjoyed the better audio performance of the newer decks.

Jeg vil dermed anta at de fleste spillere som kostet ekstra litt utpå nittitallet støttet VHS Hi-Fi.

Jeg var ikke klar over at
    The sound quality of Hi-Fi VHS stereo is comparable to the quality of CD audio, particularly when recordings were made on high-end or professional VHS machines that have a manual audio recording level control.

Det er interessant, men jeg har aldri opplevd det selv, sikkert fordi jeg hverken har hatt gode kassetter eller en toppspiller. Hvis trådstarter har bra utstyr, blir det kanskje ikke så verst, likevel? Kom gjerne med tibakemelding!

TILFØYELSE: Dolby Pro Logic ble lansert i 1987, og ble neppe vanlig på filmer før utpå nittitallet. Frem til da hadde man Dolby Surround, som var stereo foran og mono bak, altså 3.0.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Jøss! Det må ha vært litt av en investering i 1993!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ved bruk av en Dolby Surround receiver, fikk du datidens surround med monosignal bak, front, center, og sub.

Mange av filmene midt på 90 tallet hadde HI-FI spor som receiveren kodet om ved tilkobling av L og R RCA utgangene.

Som lydopptaker på musikk var den veldig god faktisk. Spesielt ved innspilling i fra CD.

Jeg hadde noe liknende men fra JVC i -91, samt Dolby Pro-Logic receiver. Etter datidens referanser fikk vi en en relativt ok lyd på nye utgivelser. At spilleren også dekodet Nicam-lyd gjorde at mange av filmene som gikk på TV også hadde surround, siden surround-lyden lå kodet i stereo-sporet.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss! Det må ha vært litt av en investering i 1993!
    Ja, det var jo det... Bodde hjemme og tjente relativt godt på slutten av læretiden som elektriker, i oljebransjen.

Hadde jo dilla allerede da.
    Dolby surround var jo det feteste, selv med tidenes kleineste Kenwoodreceiver, som overhodet ikke stod i stil denne eksklusive VHS spilleren....!

Active
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

artig å se... jeg har den samme.. -mener jeg gav 8000 for den . knall spiller, virker fortsatt, men er nå parkert på loftet...

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde samme og husker godt lykken over at det sto nicam stereo i gulorange i displayet når det ble putta inn en kvalitetskassett.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var jo det... Bodde hjemme og tjente relativt godt på slutten av læretiden som elektriker, i oljebransjen.
    Var temmelig likt for min del, minus oljebransjen! Kjøpte også min første VHS spiller på slutten av læretiden som elektriker i 92-93. Jeg hadde standard lærlinglønn, men det kom seg i siste halvår. Bodde heldigvis hjemme så da kjøpte jeg tv, videospiller og satelitt tuner i en smell, alt fra Philips. Tror alt kom på rundt 25K som var ufattelig mye penger for min del da. Det ble kjøpt gjennom arbeidsgiver så jeg fikk en grei avbetalingsplan he,he

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •