Wimp får bedre lyd!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 116
    Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wimp får bedre lyd!

Wimp får bedre lyd | Lyd & Bilde

Liker veldig godt det jeg leser.
    Spesielt biten med streaming av FLAC i ganske nær fremtid mot noen ekstra kronasjer. Virker spennende sammen med min nye BlueSound Node

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Caveman
    Wimp får bedre lyd | Lyd & Bilde

Liker veldig godt det jeg leser.
    Spesielt biten med streaming av FLAC i ganske nær fremtid mot noen ekstra kronasjer. Virker spennende sammen med min nye BlueSound Node
    Endelig!

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel over lengre tid slitt med til dels dårlig lydkvalitet, spesielt fra nyutgivelser?.

AAC+ 96 kbps for mobil, AAC 320 kbps for hi-fi
    - I dag kan du velge mellom to lydkvaliteter, normal og høy. De samme valgene får du i fremtiden, men forskjellen blir at de får høyere bitrate. Det vi kaller standard er i dag 64 kbps HE AAC (også kjent som AAC+, red. anm.). Denne økes til 96 kbps. Høy lydkvalitet er i dag 256 kbps AAC. Denne økes til 320 kbps.

320kbps er vel noe spotify har hatt i lang tid, så wimp er vel bare på etterskudd her?

Endelig super-kvalitet på Spotify - ITavisen

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde
    De har vel over lengre tid slitt med til dels dårlig lydkvalitet, spesielt fra nyutgivelser?.

AAC+ 96 kbps for mobil, AAC 320 kbps for hi-fi
    - I dag kan du velge mellom to lydkvaliteter, normal og høy. De samme valgene får du i fremtiden, men forskjellen blir at de får høyere bitrate. Det vi kaller standard er i dag 64 kbps HE AAC (også kjent som AAC+, red. anm.). Denne økes til 96 kbps. Høy lydkvalitet er i dag 256 kbps AAC. Denne økes til 320 kbps.

320kbps er vel noe spotify har hatt i lang tid, så wimp er vel bare på etterskudd her?

Les heller under. Betatesting av flac-streaming. Love it!

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Les heller under. Betatesting av flac-streaming. Love it!
    Se der ja, blir interessant å følge videre hvor dette tar veien. Da kan det hende det blir wimp abb på meg. Håper spotify følger opp!

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var uten tvil en av de bedre nyhetene på lang lang tid. Selv har jeg iløpet av de siste ukene lagt ned "noen få" timer i jobben med å rippe inn cdplater til en harddisk siden fysisk lagringsmedium for musikk er noe som i mine øyne er et døende konsept og har således erget meg grenseløst over at jeg fortsatt har måttet kjøpe cdplater bare for å rippe de inn før de blir lagret i boden sammen med alt annet tral.

Med dette tilbudet fra Wimp kan jeg faktisk ikke se en eneste grunn til å kjøpe selve cdplaten!
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var nais.

Likte dette best jeg. :

Kjemper mot lydnivåkrigen
    Pål Bråtelund vil også ha det på det rene, at Wimp kjemper mot lydnivåkrigen, eller The Loudness War.

- En ting vi gjør er at gjennom året vil vi implementere såkalt Normalized Level Control. Nå som vi encoder alt på nytt leser vi også av loudness value (FileLUFS) og peak value (FilePeak). Dette gjør at vi kan lage en helt enkel volumkontroll slik at Abba og Rihanna låter like kraftig til tross for at Rihanna er mye kraftigere analogt komprimert og derfor burde låte høyere. Det krever litt testing for å finne ut hvor masterfaderen skal stå på Wimp, men det kommer til å skje. Andre tjenester har allerede lignende funksjonalitet, men noe av hemmeligheten er å sette utgangsvolumet (RMS) litt ned slik at det er plass til dynamikk i lydbildet.

Ved at all musikk har det samme generelle lydnivået, vil det ikke lenger være noen lydmessige fordeler med å knuse lyden for hardt i studioet, da det likevel ikke blir høyere lyd. Dermed kanskje artister og produsenter i fremtiden vil gå tilbake til å skru den beste lyden de kan, i stedet for den høyeste lyden de kan.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig Ostemannen. Kanskje de til og med kommer til å følge EBUs standard, R128? NRK f eks skal nå følge denne.

EBU Technology & Innovation - Loudness

Han prater om Loudness Units Full Scale, men EBU har definert komprimeringen ift Momentary(400ms), Short term(3 sekund) og Integrated(hele lydkuttet).

EDIT: Nøkkelordet her vil være -23 LUFS

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode nyheter. Betaler gladelig det doble eller mer pr mnd når det kommer lossless. Jeg hører på minst like mye musikk pr dag som jeg ser tv, og for det betaler jeg over 700,- mnd...
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører på mye av det samme hele tiden, så om noen forlanger 700kr i mnd, så faller jeg av og går over til å eie samlingen igjen.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå snakker jeg om 2-300,- pr mnd. Om du leser innlegget en gang til så ser du at det er snakk om mine utlegg på tv-titting som kommer opp i 700,-.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og eg som akkuratt har sagt opp mitt wimp abbonoment til fordel for spotify :evil:

Jaja om wimp begynner med flac streaming så er det vell vert og hoppe over igjenn
    håper spotify følger med

Off tropic:

Den som ønsker betre lyd på spotify så anbefalest det og sjekke ut:
    Fidelify
    Fungere utmerket

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kuttet ut Wimp grunnet elendig lyd, nå blir det kanskje å melde seg inn igjen
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Off tropic:

Den som ønsker betre lyd på spotify så anbefalest det og sjekke ut:
    Fidelify
    Fungere utmerket
    Skal sjekkes ut!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Helt til slutt nevner Bråtelund at Wimp kommer til å lansere et annet abonnement, for de mer audiofile av oss.

- Vi har gjort en befolkningsundersøkelse, som viser at 40 prosent av de spurte er villige til å betale mer for høyere lydkvalitet. Derfor vil vi lansere et abonnement hvor abonnentene også kan velge lossless streaming, da i FLAC-format. Dette er en prosess som vil pågå utover våren. Alt materialet vårt skal rundt påsketider være lossless i backkatalogen. Allerede under by:larm lanseres tjenesten i beta for Android-enheter, Sonos og BlueSound."

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ALT i katalogen? Virkelig? Imponerende. :shock:

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Jeg kuttet ut Wimp grunnet elendig lyd, nå blir det kanskje å melde seg inn igjen
    Jeg har Wimp med like god lyd som Spotify, og ikke så langt unna CD kvalitet. Og jeg bruker ikke mye tid på å ergre meg over den lille forskjellen, når dårlige innspillinger er hovedproblemet. Altfor mange artister stiller ingen krav til lydkvalitet på sine produksjoner, hvilket er helt uforståelig i et marked som allerede nesten har forkastet det fysiske CD-formatet.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at det er EBU R128 vi skal implementere. Mulig at det ikke blir strict men rundt -16. Det gjenstår en del testing i ulike klienter før vi bestemmer oss endelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av YeOlde

Nja. Om du har opplevd til dels dårlig lydkvalitet så kan det være to årsaker til det fra WiMP sin side
    1) Det er repertoir som kom inn som lossy og veldig tidlig i WiMPs historie og som ikke var tatt unna på nytt
    2) Det er musikk som er så hardkjørt i mastering at codecen ikke aner hva den skal maskere (gjerne metall og skvisa popmusikk fra de siste fem årene)

Grunnen til at vi har fått inn alt på nytt og encodet alt fra lossless igjen er å være sikker på at du ikke støter på nummer 1 over her. Det har vært lite som har vært virkelig grisete. Veldig mye har vært AAC 256 fra lossless kilde fra før av og det rates som transparent på MUSHRA-skalaen (for hva det er verdt). Nå er det AAC 320 for å løfte ytterligere litt de som støter på problem nummer 2. Jo mindre lossy, jo nærmere lossless - og for musikk som komprimerer dårlig så blir ikke resultatet like ille.

Interessant at alle kun bruker bitrate som referanse mellom de ulike tjenestene. Vorbis er ingen dårlig codec, og når du kommer opp mot 320 er forskjellene marginale når man måler det mot AAC. Selv MP3 begynner tidvis å låte ok på 320 kbps. Men vi kjører AAC, en codec som har vært i utvikling de siste 10 årene på grunn av implementasjonen i iTunes, først og fremst. Mål mot iTunes AAC 256 og vi kjører litt mindre lossy med 320. Det gir litt headroom på noe av katalog, men 256 låter allerede veldig bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    ALT i katalogen? Virkelig? Imponerende. :shock:
    Det finnes nok noen Tyroler-plater og noe gammalt Indie der selskapene er ute av drift hvor man kun har MP3 320 kbps som kilde, men da har du en underlig musikksmak. Og kanskje lederhosen.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •