Kjøp av 2.1 annlegg til pc.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av 2.1 annlegg til pc.

Hei og hopp.

Er nå møkk lei mitt gamle dårlige logitech anlegg som nå synger på siste verset, da tenker jeg å slå på stortromma og kjøpe meg noe skikkelig.

sitter å kikker på disse høytalerne
    901 Direct/Reflecting speaker system | Bose
    og vurdere å kjøre de sammen med en slik forsterker Music Angel Xdse KT88 x 4 Class A Vacuum Tube Hi End Integrated Amplifier | eBay (bytter rør om nødvendig)
    sammen med en slik sub:
    DALI LEKTOR SUB Subwoofer | Hi-Fi Klubben

Noen som har noe formening om det er en bra kombo? eller om det er noe annet som vil låte langt bedre til ca samme pris.

Hører på mye forskjellig musikk, så det kommer til å bli spilt alt fra opera, til jazz, samt litt techno, men primert mye metall, av masse forskjellig sort (symfonisk, folk, black)

-CRG

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke hørt noen av produktene du har sett deg ut, men jeg tror at du kan få bedre høyttaler og subwoofer for pengene dine. Og jeg ville kanskje brukt mer penger på forsterkeren hvis du skal ha høyttalere til 20k.

XTZ og SVS har mange bra subwoofere som passer ditt budsjett. Høyttalere finnes det uendelig mange alternativer, men jeg har sansen for lyden og designet til PSB Imagine serien. Det må være stativhøyttalere regner jeg med? Du burde ta en titt på KEF LS50, Dynaudio og Elac har også mange bra stativhøyttalere. Kan egentlig bare anbefale deg å dra rundt i butikker med noen cder du liker og prøvelytte utstyr til du finner noe som stopper deg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant at du har valgt 901, trodde faktisk ikke denne fortsatt blev laget.
    Du er klar over at 901 må stå godt inne i rom og et stykke vekk fra sideveggen for å yte optimalt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Interessant at du har valgt 901, trodde faktisk ikke denne fortsatt blev laget.
    Du er klar over at 901 må stå godt inne i rom og et stykke vekk fra sideveggen for å yte optimalt?
    Vil dette si at de ikke vil yte bra delvis bak/ på sidenav pc skjermene mine?
    AIDS - Last opp bildene dine her! - Vis stort bilde

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen erfaring med Bose høyttalerne, men det ser ut som det kanskje er litt lite plass til venstre for anlegget etter hva Niels beskriver.

Hvis du vil ha aktive høyttalere hadde jeg selv kanskje kjøpt denne komboen:
    1: Elac AM 180
    2: Audiolab M-DAC
    3: En sub som er liten nok for omgivelsene og passer godt til rommet. SVS SB-1000 eller SVS PB-1000 kanskje?

Jeg ville også vurdert disse aktive høyttalerne:
    Dynaudio 110A
    Dynaudio Xeo 3

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CrazyRetardedGamer
    Vil dette si at de ikke vil yte bra delvis bak/ på sidenav pc skjermene mine?
    AIDS - Last opp bildene dine her! - Vis stort bilde
    Eh, er litt i tvil, du vet hvor store de høyttalerne er eller? Du kan jo sette de på føtterne, som er tilbehør, og ha en i hvert hjørne, det går vel bra, men de er ikke beregnet på nærfeltlytting egentlig så jeg tviler vel på det vil fungere optimalt. 901 kan ellers lyte som en konsertsal med ordentlig plasering av både høyttalere og lytteposisjon. Da må du, avhengig av størrelsen på rommet plasere de ca. 1/2 meter fra bakveggen og 1/2 meter fra sideveggen slik du kan utnytte de 8 enheter der sender lyden bakover. Det er bare èn enhet der sender lyden forover jo....
    Og prisen er 19.000kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil aktive monitorere låte like bra som høytalere med ekstren forsterker?

Har forresten hørt veldig mye godord om den forsterkeren, og at med riktige rør, vil den låte langt bedre en den koster.

Fikk også anbefaling av sjefen min ang høytalerne (som har jobbet i bose, ironisk nokk) og han påstår det skal mye til for å slå dem både i trøkk og i lydgjengivelse.

Og vil en DAC gi like bra lyd fra et onboard lydkort med optisk utgang, en et high end lydkort med analoge utganger?
    Planen var egentlig å kjøpe dette
    Komplett.no - ASUS Xonar Essence STX, men om en DAC yter likt/bedre kjøper jeg det, da det er mer anvennelig.

ang størrelse på høytalerene er dette egentlig ikke noe problem, da rommet er forholdsvis stort, og det ikke er noe problem for meg og om møblere litt for lyden sin del.

Men om de må stå på stativ for å få plass, vil det da være bedre å kjøpe gulvstående?

Konsertsal effekten hadde forresten vert himmelsk og fått til.

Noen som har noe formening om sub? Eventuelt hvordan den er den jeg har valgt? og vil en CV sub gi en ballansert bass, eller vil denne kun gi dunke effekt(som jeg egentlig ikke bryr meg så mye om)

Tenker også å ta meg en tur innom hifi klubben i porsgrunn og høre med dem hva de anbefaler i løpet av uka, og få lyttet litt til div høytalere,
    Noen som har noen spesielle og anbefale og snakke med der? Eller har de like mye peil alle som jobber der?

Og har det mye og si hvordan rom'et er bygd opp? mtp at rom'et ikke er firkantet, vil dette ødelegge lyden og gjøre at jeg uansett ikke vil dra nytte av et bra anlegg?

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange spørsmål her nå, men skal prøve å svare mitt beste..

Etter min erfaring så låter aktive høyttalere som regel mye bedre enn passive pågrunn av at forsterkeren er laget spesielt for de høyttalerne.
    Hvis du ser på de PSI audio høyttalerne jeg linket til, så knuser nok de bose sine høyttalere glatt på dynamikk og lyd gjengivelse.
    Legger ved en test av de.
    PSI Audio A17M &Â*A21M

Du kan jo teste det lydkortet du har linket til, en kompis av meg har det og det hørtes helt ok ut, kan ikke uttale meg dypt da jeg kun lyttet til det via hans hodetelefoner som jeg ikke kjenner lyden til så godt..
    Hvis du kjøper aktive så kobler du bare rca kabler fra lydkortet inn høyttalerne.

Selv om de må ha stativ for å få plass så er det ikke alltid bedre å kjøpe gulvstående, du får bedre lyd ut av et par stativ høyttalere til 20000 enn et par gulvstående til samme pris.

Konsertsal effekten du snakker om får du når du plassere høyttalerne riktig og ha høyttalere som klarer å gjengi det som er spilt inn riktig.

Hvilke subwoofer som er å anbefale, får noen andre svare på da jeg ikke har testet så mange av de.

Rommet har absolutt mye å si på hvordan resultatet blir, alle rom har sine svakheter, men det betyr ikke at man skal la være å bruke penger på anlegg.
    Jeg hadde lagt inn en sum i budsjettet til rommet også hvis du har mulighet til å putte opp akustikk plater og bassfeller..

Kan du ikke lage en sketch av rommet så vi får se hvordan det ser ut..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er vel ikke seriøs når du vil kombinere en CV subwoofer med Bose 901??
    Håper virkelig ikke det....det er helt tragisk og forferdelig. Kjøp deg en REL istedet du....
    Avhengig av ditt utstyr er det ikke sikkert du vil høre noen forskjell i det hele tatt på rørbytte...
    Bose 901 trenger ikke stativ, de kan ligge på en benk eller noe men det ser kanskje litt dumt ut....
    Kan ikke helt se hvorfor du benevner tråden "2.1 pc høyttalere", er det meningen du vil sitte ved pc`en og lytte eller hva? Da får du et virkelig dårligt resultat både med Bose og andre gulvstående.
    Om du tenker at høyttalerne skal stå ved den veggen du har pc`en og du selv skal sitte nede i andre enden av rommet, eller nesten, da er det en annen snakk.
    Er det meningen du vil ha høyttalerne på pulten er det noe sånt som dette du skal ha kanskje : Dynaudio MC15 | Lyd & Bilde , eller andre aktive høyttalere. Du kan fint kombinere små høyttalere med den forsterkeren du gjerne vil ha også selvfølgelig, men hvor skal den stå? Fjernkontroll har den vel ikke?
    ELAC lager pc høyttalere med innebygget dac, kanskje det er noe?
    Elac AM 180, par, Sort høyglans (Produktdetaljer) [dynaBel AS]
    De har også en mindre modell, men jeg ville være forsiktig med å gå ned i størrelse på bassenheten, en 6 1/2 tommer vil gi mye bedre bass enn en 5 tommer.
    Dette er en litt eldre test, men fortsatt vil den gi et godt bilde av hva 901 kan. Den nye modellen er selvfølgelig litt bedre.
    Bose 901 loudspeaker | Stereophile.com
    We Review the Bose 901… – Reviews | TONEAudio MAGAZINE
    Bose 901 Series VI Floorstanding Speakers Reviews

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert slenge sammen en sketch i morgen.

Ang plassering var planen høytalere som kan brukes i kombinasjon med pc, men også ha muligheten for å sette meg et stykke unna og nyte musikk, noe jeg gjør ofte, men nå i form av headsett, men med anlegg blir det andre boller.

Har også planer om hjemmekino en gang i fremtiden, så da er planen å begynne med 2.1 og bygge på med tiden.

Leser på reviews av bose høytalere og der virker jo bare mer og mer sjef?
    Skal som sagt tegne opp litt i morgen hvordan rom'et er,(er ikke noe i veien for å ommøblere for lyden sin del, og akkustikk plater er kansje ikke en dum ide? Kan jeg forbedre lyden drastik med akutsikkplater?

Er ikke noe must at de må stå på pulten jeg er egentlig bare ute etter bra lyopplevelse, noe jeg nå kun får med headsett, men det er slitsomt i lengden :/

Skal forresten kikke litt mer på REL i morgen, men det virker lovende
    Hvilken er å anbefale?
    Hvor langt unna er det ideelt å sitte unna slike høyalere?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel ikke bruke den forsterkeren du linket til med Bose 901.
    For å kunne bruke 901 sin equalizer, som du MÅ bruke, da trenger du enten preout/main terminaler eller Tape Inn/ut. Den forsterkeren ser bare ut til å ha Tape Inn terminaler, altså kan du ikke koble til equalizeren.
    Du må se deg om etter en annen forsterker...les manualen til 901 som du kan laste ned på nettet. Normalt trenger Bose 901 masser av watt, men det har kanskje endret seg over tid, vet ikke hvordan den nye modellen er.
    Dernest, anbefalt plasering av 901 ser du jo her :Placing The Speakers - Bose 901 Owners Manual [Page 5] eller du kan søke på nettet. De kan ikke stå på pulten din, der er ikke plass jo.

Newcomer pepo sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du en god pris på Bose høyttalerne siden du er så gira på de?

Dette her må være en av de beste stativhøyttalerne du kan få til under 20.000,- ifølge nyårets kåringer:
    twenty.22 | PMC Loudspeakers

ligger et par til salgs på brukten:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=96748&cat=12

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at jeg tok meg en tur innom hifi-klubben og endte opp med å kjøpe meg Dali Ikon 6 MK2 fronthøytalere og sub, sammen med en NAD C356BEE og en Cambridge DacMagic 100, låter veldig bra og jeg er veldig fornøyd.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •