Stereoforsterker til Dali Mentor 6?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 80
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereoforsterker til Dali Mentor 6?

Hei godtfolk!

I dag gikk jeg til innkjøp av Dali Mentor 6 (i svart), og er usikker på hvilken stereoforstker (dual mono) som går best til de høyttalerene?
    Den ansatte på Hi-fi klubben sa at, dersom jeg i første omgang går for å ha kun fronthøyttalere og evt. en sub, så var det best å kjøpe en to kanals forsterker?
    Om ikke jeg misforstod da? ;p

Hva er evt. forskjellen på en 7 kanals forsterker og en to kanals?

Går for denne rekkefølgen over hva som skal anskaffes:
    1. (dali mentor 6 + forsterker + kabler)
    2. DAC
    3. For/etterforsterker
    4. Sub

Er det en fornuftig måte, å gradvis, sette sammen et anlegg hvor sluttresultatet blir insane!?

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du på sikt ønsker å bygge ut anlegget til surroundanlegg bør du velge en receiver.

Du har fått tips om en stereoforsterker, da kan du bare koble på to høyttalere (og sikkert en sub eller to)

Antall kanaler er hvor mange høyttalere du kan koble på.

Ved 5.1 kan du ha to fronthøyttalere, en senter og to bakhøyttalere (eller surroundhøyttalere) i tillegg til evt sub.

Ved 7.1 kan du ha 4 bakhøyttalere, to på sidene og to på bakvegg (i tilleg til front og senter)

Man kan også få 11.1.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne?

Musik-Magazinet Harman/kardon HK 990

Er det noen her inne som har erfaringer fra denne siden?
    Har aldri hørt om den siden før, og er den til å stole på?
    De slo til med et saftig tilbud, som er nesten for godt til å være sant!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også anbefalt en reciever og en god effekt forsterker om du har planer om surround etter hvert

Du har jo allerede kjempe flotte høytalere, så en god forsterker er første sted å starte synes jeg. Ville heller gått for en effekt og pre oppsett, isteden for en intregrert fortserker.
    Min tråd

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som surroundrecieverne er nå for tiden så har jeg som regel vanskelig for å anbefale vanlige to-kanals produkter... Nye surroundrecievere har meget god romkorreksjon + en rekke flere funksjoner som i mine øyne er blitt uvurderlig i et stereooppsett... DAC delen er ofte god og man har mulighet til bi-amping osv osv...

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cptNilsson
    Hva med denne?

Musik-Magazinet Harman/kardon HK 990

Er det noen her inne som har erfaringer fra denne siden?
    Har aldri hørt om den siden før, og er den til å stole på?
    De slo til med et saftig tilbud, som er nesten for godt til å være sant!
    I Bergen er det en butikk ved samme navn, den er seriøs.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner det å bli vel teknisk her . Pre oppsett?

Og hva er i så fall det negative med å gå for en integrert forsterker, da jeg i første omgang kun skal legge opp til et 2.1 anlegg?
    Enlight me :-D.

Er rookie når det kommer til Hi-fi/stereo, så beklager på forskudd for alle de kommende spørsmålene som måtte få dere til å riste på hodet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    I Bergen er det en butikk ved samme navn, den er seriøs.
    Fra hjemmesiden å tyde, så ser det ut som de ligger i Bergen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Slik som surroundrecieverne er nå for tiden så har jeg som regel vanskelig for å anbefale vanlige to-kanals produkter... Nye surroundrecievere har meget god romkorreksjon + en rekke flere funksjoner som i mine øyne er blitt uvurderlig i et stereooppsett... DAC delen er ofte god og man har mulighet til bi-amping osv osv...
    Du sier kanskje noe der . Jeg har jo vel å merke ingen erfaring med å komponere anlegg, så kanskje en receiver gjør jobben lettere for meg?
    Fungerer en receiver med innebygd DAC like bra som en receiver og DAC hver for seg?

Newcomer Erthor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det de mener er at det er lettere for deg å gå for en receiver da denne har alt du trenger, både nå og i fremtiden. En receiver har innebygget forforsterker, effektforsterker og dac. Du har også mulighet som skrevet over å gå for surround i flere grader om du vil senere. En integrert forsterker vil jeg si at du får bedre lyd i stereo for samme brukt krone som en receiver.

Spørs på planene dine fremover, ta en titt på Denon sine receivere om surround i fremtiden kan være aktuelt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cptNilsson
    Du sier kanskje noe der . Jeg har jo vel å merke ingen erfaring med å komponere anlegg, så kanskje en receiver gjør jobben lettere for meg?
    Fungerer en receiver med innebygd DAC like bra som en receiver og DAC hver for seg?
    Det som gjør en surroundreciever så bra er nettopp romkorreksjonen. Det spiller ingen rolle hvor gode komponenter man har dersom man har et vrient rom, og ingen rom er perfekte. Derfor mener jeg at man nesten utelukkende får bedre lyd med en god/veldig god surroundreciever enn med en integrert krell forsterker til 200000kr. Bra lyd = realistisk representasjon av kildematerialet. Dersom man ikke kompenserer for effekten et rom har på lyden så spiller det ikke noen rolle hvor bra anlegget i seg selv er (Typisk Hifi messe med anlegg til flere millioner som spiller drit pga. Rom). En hvilken som helst ny surroundreciever kompanserer i stor grad for nivåendringer, forsinkelse osv osv. Fra rommet.

Faktisk så ville nesten hundre prosent sikkert multimillionkroners høyttalere spilt bedre i de fleste rom dersom de er parret til en skikkelig god forsterker med romkorreksjon enn med en multimillionkroners integrert eller pre+effekt.

Hva angår DAC + Reciever eller kun reciever så mister du hele poenget med å ha romkorreksjon om du ikke bruker DAC'n som sitter i recieveren. Dersom du vil nyte godt av romkorreksjon med korrekte nivåer + eq av bassen + eq av fronthøyttalere så må du bruke den som er i recieveren...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil denne yte Yamaha RX-A1020 | Lyd & Bilde Mentore rettferdighet?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan jeg evt bygge videre for å få mer utbytte av Mentorene?
    Slik jeg har forstått det så er det et faktum at en forsterker spiller bedre musikk i stereo enn en receiver. Men på en annen side så har en receiver en rekke fordeler som en forsterker ikke har.
    Slik som:
    - DAC
    - Autokalibrering (romkorreksjon)
    - 3D kompatibel
    - HDMI Inn/ut
    - Int. for/etter forsterker?

Og så er det slik at jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å gå for surround i nærmeste framtid. Ser for meg 2.1 og om la oss si 3-4 når jeg får kjøpt meg en kåk så legger jeg om til surround.
    Er det fortsatt smart av meg å gå for en receiver pga spesifikasjonene?
    Eller gjør en forsterker + dac + for-/etter- en bedre jobb når det kjøpes seperat? (big questionmark)

Vet det blir mye fram og tilbake her, men må være på den sikre siden .

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Why not both ?

Reciever er sjekt å ha med tanke på hdmi, video prosessor osv.
    Min tråd

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det er stereo du vil ha så anbefaler jeg 2 kanals (stereo forsterker) receivere er generelt sett en elektronisk sveitsisk lommekniv mao full av kompromisser og mange integrerte (når forforsterker og effekttrinn er i samme boksen) stereo forsterkere har da DAC også (optisk/coax, eller USB).

Så vil tro du får mer lyd for musikk i en stereo forsterker enn med receiver.
    Angående romkorreksjon etc så hører jeg nå mest på musikk i pure direct så alt dette blir deaktivert uansett.

Ideelt sett set jeg selv fram til og muligens ha meg en integrert forsterker til mentorene mine med Home Theater/prossessor inngang (en inngang som går direkte til effekt trinnet så på denne kanalen vil den fungere som en effekt forsterker til receivern) nærneste jeg kan se for meg et 'pose og sekk' system som jeg ønsker meg.

Angående den sikre siden, så har ikke jeg sett noe til den enda :-) Starta såvidt på denne hobbyen for omtrent et år siden og hittil har det verdt en enveis tur ned et kanin hull og jeg kan ikke se noen vei opp igjen :-D

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Siden det er stereo du vil ha så anbefaler jeg 2 kanals (stereo forsterker) receivere er generelt sett en elektronisk sveitsisk lommekniv mao full av kompromisser og mange integrerte (når forforsterker og effekttrinn er i samme boksen) stereo forsterkere har da DAC også (optisk/coax, eller USB).

Så vil tro du får mer lyd for musikk i en stereo forsterker enn med receiver.
    Angående romkorreksjon etc så hører jeg nå mest på musikk i pure direct så alt dette blir deaktivert uansett.

Ideelt sett set jeg selv fram til og muligens ha meg en integrert forsterker til mentorene mine med Home Theater/prossessor inngang (en inngang som går direkte til effekt trinnet så på denne kanalen vil den fungere som en effekt forsterker til receivern) nærneste jeg kan se for meg et 'pose og sekk' system som jeg ønsker meg.

Angående den sikre siden, så har ikke jeg sett noe til den enda :-) Starta såvidt på denne hobbyen for omtrent et år siden og hittil har det verdt en enveis tur ned et kanin hull og jeg kan ikke se noen vei opp igjen :-D
    +1
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les denne tråden:

http://avforum.no/forum/receivere-fo...ino-m-cm9.html

Enig med TorTorden. Skal du ha stereo, kjøper du stereo. En receiver er langt una å få ut potensialet i høyttalerene dine.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er mange som undervurderer hvor gode surroundrecievere er for tiden... Vil du/dere bytte ut muligheten for å ha god kontroll på akustikken for å få noen få % renere signalveier?

For å si det på en annen måte. Jeg har hatt noe mellomklasse forsterkeri = Pre+Effekt fra Parasound. Jeg måtte selge dette for å betale noen regninger for noen år siden. Da gikk jeg for å prøve å kjøpe en surroundreciever med romkorreksjon bare for å prøve det. Jeg endte da opp med en Yamaha RX-V1800 som jeg ga 3000kr for... Anlegget mitt stod på den tiden i et rom som var veldig kjekt. Rektangulært, identisk avstand fra høyttalere til side og bakvegg samt ingen krav til at høyttalerne trengte å stå nære bakvegg. Jeg hadde slitt litt med å integrere subwoofern når jeg hadde Parasound, men når jeg koblet opp surroundrecievern og kjørte romkorreksjon så fikset den opp i nivåforskjeller, peaker i rommet og sist men ikke minst integrering av subwoofer. I begynnelsen savnet jeg litt av en myke diskanten som var i parasound, men det var enormt deilig å få ryddet i frekvensresponsen som rommet påførte og jeg endte med å få et anlegg som spilte ekstremt mye mer lineært, korrekt samt mer mulighet for justering etter egne preferanser...

Nå bor jeg i en liten leilighet i Oslo og har ikke mulighet til å få et slikt ideelt rom og jeg er ikke i tvil om at lyden hadde blitt mye dårligere med en integrert selv om jeg kun kjører i stereo. Man kan enkelt se hvor mye som blir gjort med lyden i resultatlisten etter romkorreksjon. Heving av nivå på en høyttaler samt senking av nivå på den andre osv... Dette er funksjoner man ikke får gjort så enkelt med stereoforsterkere, men dersom du må ha en høyttaler nærmere et hjørne enn en annen, vil du virkelig da leve med at nivået er 5db høyere på den ene siden enn den andre? Dette er ting som dreper ideell lydgjengivelse...

Dessuten er det en "sannhet" med modifikasjoner det at renere signalvei uansett vil gi best lyd i rommet... Forskjellene akustisk i rommet har mye større betydning for lydkvalitet enn noen bittesmå forbedringer i signalveien.

En annen ting er at det ikke finnes så mye målinger på hvor mye en god surroundreciever forringer signalet.

Jeg husker at jeg leste på avsforums en gang for mange år siden at det var en fyr som hadde et godt rom med gode høyttalere parret sammen med en (i hifi verden rimelig) Pioneer LX82. Dette anlegget ble regnet som noe av det som låt best ifølge folk som hadde vært litt rundt og hørt. Dette er en forsterker du nå finner på brukten for rundt 5000kr, den er meget kraftig og tåler like vanskelige eller vanskeligere laster enn de fleste normale integrerte forsterkere...

Et lite tips til nybegynnere, det er mange etablerte "sannheter" i hifi verden som på ingen måte reflekterer den virkelige verden.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Tror nok det er mange som undervurderer hvor gode surroundrecievere er for tiden... Vil du/dere bytte ut muligheten for å ha god kontroll på akustikken for å få noen få % renere signalveier?

For å si det på en annen måte. Jeg har hatt noe mellomklasse forsterkeri = Pre+Effekt fra Parasound. Jeg måtte selge dette for å betale noen regninger for noen år siden. Da gikk jeg for å prøve å kjøpe en surroundreciever med romkorreksjon bare for å prøve det. Jeg endte da opp med en Yamaha RX-V1800 som jeg ga 3000kr for... Anlegget mitt stod på den tiden i et rom som var veldig kjekt. Rektangulært, identisk avstand fra høyttalere til side og bakvegg samt ingen krav til at høyttalerne trengte å stå nære bakvegg. Jeg hadde slitt litt med å integrere subwoofern når jeg hadde Parasound, men når jeg koblet opp surroundrecievern og kjørte romkorreksjon så fikset den opp i nivåforskjeller, peaker i rommet og sist men ikke minst integrering av subwoofer. I begynnelsen savnet jeg litt av en myke diskanten som var i parasound, men det var enormt deilig å få ryddet i frekvensresponsen som rommet påførte og jeg endte med å få et anlegg som spilte ekstremt mye mer lineært, korrekt samt mer mulighet for justering etter egne preferanser...

Nå bor jeg i en liten leilighet i Oslo og har ikke mulighet til å få et slikt ideelt rom og jeg er ikke i tvil om at lyden hadde blitt mye dårligere med en integrert selv om jeg kun kjører i stereo. Man kan enkelt se hvor mye som blir gjort med lyden i resultatlisten etter romkorreksjon. Heving av nivå på en høyttaler samt senking av nivå på den andre osv... Dette er funksjoner man ikke får gjort så enkelt med stereoforsterkere, men dersom du må ha en høyttaler nærmere et hjørne enn en annen, vil du virkelig da leve med at nivået er 5db høyere på den ene siden enn den andre? Dette er ting som dreper ideell lydgjengivelse...

Dessuten er det en "sannhet" med modifikasjoner det at renere signalvei uansett vil gi best lyd i rommet... Forskjellene akustisk i rommet har mye større betydning for lydkvalitet enn noen bittesmå forbedringer i signalveien.

En annen ting er at det ikke finnes så mye målinger på hvor mye en god surroundreciever forringer signalet.

Jeg husker at jeg leste på avsforums en gang for mange år siden at det var en fyr som hadde et godt rom med gode høyttalere parret sammen med en (i hifi verden rimelig) Pioneer LX82. Dette anlegget ble regnet som noe av det som låt best ifølge folk som hadde vært litt rundt og hørt. Dette er en forsterker du nå finner på brukten for rundt 5000kr, den er meget kraftig og tåler like vanskelige eller vanskeligere laster enn de fleste normale integrerte forsterkere...

Et lite tips til nybegynnere, det er mange etablerte "sannheter" i hifi verden som på ingen måte reflekterer den virkelige verden.
    Godt innlegg, har sjølv tenkt å kjøpe nytt og meir moderne forsterkeri.
    Skal brukes til stereo, har tenkt på NAD C390DD stereo eller en surroundreciever, er veldig usikker på hva som er smartest?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode poenger Boggis.

Egentlig bør jeg vel strengt tatt holde kjeft i de fleste sånne tråder siden jeg egentlig ikke har så mye mer og fare med enn min snevre erfaring, har bare egentlig verdt interessert i lyd et års tid omtrent og egentlig hørt veldig lite av høytalere/forsterker kombinasjoner.

Hvor snevert, egentlig kun concept 6 på min NAD t744 og senere concept 6 på min 'nyere' pioneer lx85, (tror den har blitt solgt for rundt 6-7k på brukten, ny ga jeg nesten 14 for den i fjor sommer før lx86 kom på markedet)
    Som trådstarter hoppa jeg på HK's tilbud på mentor 6 (så pass tidlig at jeg fikk de i hus for en uke siden) har enn så lenge bare receievern på de og syns jo de spiller fabelaktig bra på denne.

Så valgets kvaler og her kan vi vel nesten bare skape like mye forvirring som god rådføring :-\

Om man så skulle gå for en surround receiver så kan man og her få veldig god deal brukt på for disse byttes ut mye oftere, og vil tro at i nettop år eller neste vil skje mye med tanke på nye HDMI standarden som ikke er definert enda og prossesering for 4k.
    Yamaha kom i år med 4k passthrough) men vil tro at enten til neste år eller neste deretter vil ha 4k upscaling og støtte for 4k 3d etc.

Men de siste 2-3 åra har det ikke skjedd mye på codec/standard fronten utenom muligens 3d støtte, så man kan da få veldig god surround receiver til 'gi bort' pris om du kan kjøpe en som har verdt brukt en par år.

Og enda funke godt i en 4-5 år til når 4k tver kommer inn i tusen hjem og ønsker en receiver som kan dtøtte disse.

Anyhoo ikke hør så alt for mye på meg jeg aner egentlig ikke hva jeg fabler om :-P

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •