Stereoforsterker til Dali Mentor 6? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 80
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Vel, har i en helt normal stue, med vinduer, gardiner og et vanlig teppe under bordet testet både en receiver (15000,-) og en god integrert til samme pris, å samme høyttalere, og du kan korrigere så mye du orker etter min mening, fortsatt en betydelig forskjell. I mine ører... Vis meg den receiver som spiller betydelig bedre enn f.eks en Krell KAV400xi, eller tilsvarende, som brukt ligger rundt 10k. Men har man behov for bildesvitsjing, bildebehandling, deling av sub, radio, samt alskens andre funksjoner, så blir det en annen sak. Men lydmessig mener jeg det ikke er noen tvil.
    Vel, i feks. Mitt rom så spiller det nok bedre med nesten en hvilken som helst god reciever med romkorreksjon. Det at høyre høyttaler spiller 3-5db høyere pga. Roomgain er nok til at lyden blir dårligere enn dersom nivåene er matchet.... Da spiller det null rolle hvor bra stereoforsterkeren er. En annen ting er EQ. Samme hvor god stereoforsterker man har så oppstår stående bølger, romnoder osv osv. Det eneste som hjelper mot slike ting er som følger.

Akustiske forbedringer: Dette er den løsningen som er absolutt best da det ikke forringer signalet på noen måte. Kostnadene kan være enorme og stua kommer til å se ut som et lydstudio (samt at dersom man ikke bygger rommet fra bunn av til musikklytting på spesifikt utstyr så er det i praksis umulig å få et perfekt lytterom). Det går ikke an å bli kvitt roomgain og diverse andre lumskheter, selv med tilnærmet uendelig med penger og plass...

Romkorreksjon: Dette er ingen jevngod løsning, men absolutt bedre enn dersom man ikke har kontroll på akustikk i det hele tatt. Logaritmer og EQ av signal skjer i det digitale domenet og moderne teknikk ivaretar signalet på en god måte. Det er forsket en god del på romkorreksjon opp mellom årene samt det å ha god akustikk og det som er viktigst for å ivareta karakteristikken på opptaket man hører på er nettopp ufarget lyd. Et akustisk "ladet" rom vil forvrenge lyd betraktelig uansett, men romkorreksjonen kompenserer i stor grad for de negative effektene romakustikken påfører lyden.

Dersom avvik i lydstyrke mellom høyttalerne er store så ødelegger det for holografi, størrelse på lydbilde samt at refleksjoner treffer sweetspot på forskjellige tidspunkt og i de fleste tilfeller høres det greit at "midtpunktet" for lyden (typisk der vokalen kommer fra) ikke er i senter selv om man sitter midt mellom høyttalerne. Avvikene kan forøvrig gjelde i hele det hørbare spekteret, men er nok enklest å gjenkjenne på vokal.

Angående nivåmatching så er dette alfa og omega. Husk at vi mennesker kan oppfatte så lite som 0,5 db avvik og dersom en høyttaler står nærmere en vegg en en annen så vil den naturligvis spille høyere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halloen igjen.

Var innom Soundgarden i dag, og de kunne gi meg en pakkepris på:
    Hegel 200 (opprinnelig 22995, nå 17995)
    Hegel hd11 (opprinnelig 5995, nå 4995)
    Kabler (opprinnelig 1700, nå 850)

opprinnelig tot = 30700kr
    på tilbud = 23800
    jeg fikk tilbud om å kjøpe pakken for = 21700kr

Bør jeg slå til?

Ser på nett av Hegel 200 går for 12,5 brukt.
    Hegel HD111 går for 3k
    Og kabler ville kostet meg 1K
    Frakt + evt betalingsordning fra Finn: 600ish.

Det blir ca 17000.

I teorien så blir det 4000 forskjell fra nytt og brukt.
    Kanskje det er like greit å kjøpe nytt?
    Eller tar jeg kraftig feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne også få h100s til 10-lapper om jeg gikk for den.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns sjøl at full garanti og reklamasjons rett er verdt noen kroner, spess for noe så dyrt.

H200 har jo også prosessor\Home Theater inngang så om du finner ut at du vil ha surround ettervert kan du kjører pre ut fra receiver og rett på H200 som om den var en effekt forsterker.

Hvordan hegel og Dali matcher har jeg ikke snøring på.

Og kanskje minst viktige: Er jo et fnugg av nasjonal stolthet med at Hegel er norskt

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du hørt Hegel på M6ène? Hegel er nøytral i lyden og passer dermed ikke Dali etter min mening, blir lyst og skrikete. Dali må tones ned i toppen med noe med mørk klang. Vincent hybrid er en gullmatch på M6.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohh, crap. Det var det jeg var redd for...
    Pokker, det er jo bare Soundgarden som kjører gode tilbud for tiden jo.

Hifi-klubben etc kjører fullpris på alt!

Og den Vincent hybrid som du snakker om finner jeg ingensteds til salgs.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet H200 for et par år siden, og syns ikke den overbeviste meg nevneverdig. Valgte da en Krell KAV400xi istedet, og deretter en Bladelius Thor II. Hvis Dali'ene er litt lyse, vil jeg tro Krell'en vil være et godt alternativ om du finner den brukt. Ligger vel på rundt 10k på brukten.

Hør med Lovemusikk her om han har solgt Burmesteren sin...

Hvis du vurderer opp mot 20k, er jo dette et hett alternativ:

Musical Fidelity A1008 med DAC - Torget

Eller denne, Ayre er kanonbra!

Som å få nye ører - VG Nett om Lyd og bilde

Active
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    316
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound NC2250 eller Halo A21 går for å være god match med Mentor 6.
    Har selv NC2250 på Mentor 6, via en Onkyo TX-NR3009, og er godt fornøyd med det.

A21: Parasound Halo A21 - Oslo Hi Fi Center - FINN Torget

NC2250: Parasound New Classic 2250 - FINN Torget

Da trenger du en forforsterker så er du golden:P

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Testet H200 for et par år siden, og syns ikke den overbeviste meg nevneverdig. Valgte da en Krell KAV400xi istedet, og deretter en Bladelius Thor II. Hvis Dali'ene er litt lyse, vil jeg tro Krell'en vil være et godt alternativ om du finner den brukt. Ligger vel på rundt 10k på brukten.

Hør med Lovemusikk her om han har solgt Burmesteren sin...

Hvis du vurderer opp mot 20k, er jo dette et hett alternativ:

Eller denne, Ayre er kanonbra!

Som å få nye ører - VG Nett om Lyd og bilde
    Har sendt mld til Lovemusikk vedr burmeister

Hva synes du om forslaget til Caveman da?

Og Caveman, har Parasound halo a21 HT-inngang, eller er det ikke noe man trenger å tenke på hvis man skal koble opp til TV og se f.eks 3D?

Det normale er vel å koble HDMI fra ps3`en til TV`en og optisk fra TV`en til forsterkeren?
    Hvordan skal man koble alt sammen hvis man har DAC forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forresten den mest brukte forsterkeren til Dali M6?

Har også sjekket ut NAD C390DD , C375BEE og M3.
    Blir de for pinglete sammenlignet med de dere har nevnt?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett en her på forumet som bruker Emotiva på Daliene.. den gjør det ikke så lyst med god og fyldig bassgjengivelse, kanskje se på Emotiva xpa2?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M3 er vel aldeles ikke pinglete i sånn forstand.

Tror HK selger mye nad 275bee som effekt til de, praktiskt talt samme effekt forsterkern som sitter i 375bee, om jeg skjønner det rett er nad 375bee en sammenslåing av 165 og 275bee (forforsterker+effekt=integrert forsterker)

Tror personlig noe alà 375 ville være en god start, dette er jo også en kombinasjon du kan prøve lytte hos HK også.
    Skader jo ikke og ha noe du kan oppgradere om en par år også :-)

Sjøl synes jeg ikke jeg savner noe nevneverdig fra kun receivern min så tipper du kan få godt med liv i de med noen kapable 100-150 watt, største faren med for lite er jo bare når du ikke oppfatter at du spiller for høyt og 'guffer' på til fest eller i fylla.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har et veldig godt poeng der Tor Torden.

Det smarteste valget for meg er vel å starte med noe av den litt billigere sorten, siden jeg er så uerfaren, og så bygge videre etter hvert som kunnskapen strømmer til .

Har tatt meg litt vann over hodet føler jeg.

Og med tanke på at jeg har "NULL" preferanser så kommer det sikkert til å lyde som gull for mine ører .

Og pruting er vel uaktuelt hos Hi-fi klubben ser det ut til?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil egentlig tro du kan få meget bra liv i de med en 375bee, men hadde om mulig gått og hørt på kombinasjonen og om mindre det høres galt ut på noe vis så er det bare og kjøre på.

Angående matching av elektronikk så tror jeg dette har vel så mye med lytterns preferanser og gjøre enn at det fins noen 'regel' for hva som passer så til syvende og sist så er det ikke snakk om hvor lineære frekvens kurver du klarer og produsere men hvor mye glede du får ut av annlegget og ikke hva sære folk på nettet mener om det :-)

Sjøl starta jeg mes noe langt billiger (og det var ikke så lenge siden heller) og har sånn sett bygd på over tid der jeg mener skoen trykker hardest og prøvd til det ytterste og få billige ting til og høres best mulig ut og heller tweake på kalibrering og plassering.
    (bruker enn så lenge høytaler kabler fra clas ohlson til noe hundre lapper for en bunt på 20m)

Dali er vel heller ikke av de verste høytalerne og drive heller, de lover i alle fall selv at de går etter en så lineær resistans kurve som de kan, imotsetning til B&W sin CM serie, specca til 8ohm men de selv innrømmer den dipper ned til 3ohm ved enkelte frekvenser, noe som jeg kan tippe blir stressende for mange forsterkere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå funnet en som skal selge Nad m3 (ny 2011), samt en arcam r-dac (også 2011). Hva tror dere jeg kan få de for? Selg opplyser at han betalte 26 000.
    Vurderer i grunn bare å by på NAD m3.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cptNilsson
    Har nå funnet en som skal selge Nad m3 (ny 2011), samt en arcam r-dac (også 2011). Hva tror dere jeg kan få de for? Selg opplyser at han betalte 26 000.
    Vurderer i grunn bare å by på NAD m3.
    Koster jo 20k ny idag, så 12-13k kanskje? Bare å begynne lavt og se responsen

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Vincent sv 236 forsterker og synes den gjør det godt på Mentor, kan bli litt lys over høyere volumer men synes dette er en god kombo alikevel.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...6895&cat=last7

Hva med å prøve, send gjerne en melding til Stylus her på forumet også. Han har det samme oppsettet som meg så det er noe å tenke på, samt kommer du billig ut av det.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tilbud om å få en 3 år gammel NAD 375Bee til 6-laken.
    Er det en rettferdig pris? Fordelen der er at jeg kan gjøre dealen lokalt.

Kan jeg evt. koble til en Hegel hd11 til den?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •