Stereoforsterker til Dali Mentor 6? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 80
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Tror nok det er mange som undervurderer hvor gode surroundrecievere er for tiden... Vil du/dere bytte ut muligheten for å ha god kontroll på akustikken for å få noen få % renere signalveier?

For å si det på en annen måte. Jeg har hatt noe mellomklasse forsterkeri = Pre+Effekt fra Parasound. Jeg måtte selge dette for å betale noen regninger for noen år siden. Da gikk jeg for å prøve å kjøpe en surroundreciever med romkorreksjon bare for å prøve det. Jeg endte da opp med en Yamaha RX-V1800 som jeg ga 3000kr for... Anlegget mitt stod på den tiden i et rom som var veldig kjekt. Rektangulært, identisk avstand fra høyttalere til side og bakvegg samt ingen krav til at høyttalerne trengte å stå nære bakvegg. Jeg hadde slitt litt med å integrere subwoofern når jeg hadde Parasound, men når jeg koblet opp surroundrecievern og kjørte romkorreksjon så fikset den opp i nivåforskjeller, peaker i rommet og sist men ikke minst integrering av subwoofer. I begynnelsen savnet jeg litt av en myke diskanten som var i parasound, men det var enormt deilig å få ryddet i frekvensresponsen som rommet påførte og jeg endte med å få et anlegg som spilte ekstremt mye mer lineært, korrekt samt mer mulighet for justering etter egne preferanser...

Nå bor jeg i en liten leilighet i Oslo og har ikke mulighet til å få et slikt ideelt rom og jeg er ikke i tvil om at lyden hadde blitt mye dårligere med en integrert selv om jeg kun kjører i stereo. Man kan enkelt se hvor mye som blir gjort med lyden i resultatlisten etter romkorreksjon. Heving av nivå på en høyttaler samt senking av nivå på den andre osv... Dette er funksjoner man ikke får gjort så enkelt med stereoforsterkere, men dersom du må ha en høyttaler nærmere et hjørne enn en annen, vil du virkelig da leve med at nivået er 5db høyere på den ene siden enn den andre? Dette er ting som dreper ideell lydgjengivelse...

Dessuten er det en "sannhet" med modifikasjoner det at renere signalvei uansett vil gi best lyd i rommet... Forskjellene akustisk i rommet har mye større betydning for lydkvalitet enn noen bittesmå forbedringer i signalveien.

En annen ting er at det ikke finnes så mye målinger på hvor mye en god surroundreciever forringer signalet.

Jeg husker at jeg leste på avsforums en gang for mange år siden at det var en fyr som hadde et godt rom med gode høyttalere parret sammen med en (i hifi verden rimelig) Pioneer LX82. Dette anlegget ble regnet som noe av det som låt best ifølge folk som hadde vært litt rundt og hørt. Dette er en forsterker du nå finner på brukten for rundt 5000kr, den er meget kraftig og tåler like vanskelige eller vanskeligere laster enn de fleste normale integrerte forsterkere...

Et lite tips til nybegynnere, det er mange etablerte "sannheter" i hifi verden som på ingen måte reflekterer den virkelige verden.
    Så det sier er at jeg vil ha mer igjen for en receiver i første omgang, etter som den gjør romkorreksjon automatisk framfor at du må gjøre det manuelt v/kjøp av forsterker? Samt at den har en del andre funskjoner som en stereo ikke har. Og jeg har ingen erfaring med å kalibrere anlegg, har faktisk aldri hatt et komplett anlegg før

Har kanskje sett for meg en senterhøyttaler innen et år, samt en sub.
    Så hvis jeg f.eks kjøper Yamaha RX-1020, hva bør jeg gå for i neste omgang?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cptNilsson
    Så det sier er at jeg vil ha mer igjen for en receiver i første omgang, etter som den gjør romkorreksjon automatisk framfor at du må gjøre det manuelt v/kjøp av forsterker? Samt at den har en del andre funskjoner som en stereo ikke har. Og jeg har ingen erfaring med å kalibrere anlegg, har faktisk aldri hatt et komplett anlegg før

Har kanskje sett for meg en senterhøyttaler innen et år, samt en sub.
    Så hvis jeg f.eks kjøper Yamaha RX-1020, hva bør jeg gå for i neste omgang?
    Som andre i tråden her har nevnt så blir recievere byttet ut med nye standarder hele tiden, så dersom du ikke har behov for 3d ville jeg kanskje skaffet meg en som er brukt og et par år gammel Dersom du ikke har satt opp anlegg før så kan det nok hende du får mye igjen i glede og lyd dersom noen kan hjelpe deg med kalibrering, konfigurering og slikt. Det blir på en måte mer å gjøre med en surroundreciever pga. konfigurering, men det er mye lettere å oppnå god frekvensrespons, integrering av sub og slikt...

Etter du har fått deg en forsterker eller en reciever (uavhengig av hva du går for) så ville jeg anbefalt subwoofer

Ps. Der kommer også recievernes goder inn. Delefilter slik at subwoofer står for all lyd under feks. 80hz. Da stresser man fronthøyttalerne mye mindre, man kan spille mye høyere og ha mye heftigere bass Det er ikke så mange stereoforsterkere som kan dette. Jeg vet til dags bare om to merker som er populære + kan dette. Det er Parasound og emotiva sine forforsterkere. Dette er da også en mye mer kostbar løsning ettersom man i tillegg trenger effektforsterker...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også kjøpt disse, men ikke fått de ennå. Vurderer å kjøpe en ny surround reciever for å drive de i første omgang, for så å legge til et effekttrinn og BI-ampe de.

Er det noen merker som anbefales foran andre?

Driver for øyeblikket og ser på LX-76k...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man først kjøper høyttalere til 15k, så vil jeg tro at man i utgangspunktet er ute etter best mulig lyd. Skal man da bruke de i stereo, så er det hevet over enhver tvil at man for best lyd for pengene ved å kjøpe en stereoforsterker. Det beste er jo uten tvil da å kjøpe brukt. En forsterker med hjemmekinoinngang, som kan brukes som effektforsterker OM man skulle utvide til surround, er jo da et godt alternativ. Forsterkere selges ofte under halv pris, og en brukt til rundt 10k, vil fullstendig rundspille 99% av alle receivere, hvor du betaler for bildekretser, lydlisenser, radio, DAC( som regel ikke så mye å skryte av), 7 forsterkerkanaler, mm... Tommelfingerregelen er vel at en receiver spiler omtrent som en integrert forsterker til halve prisen.

For eksempel:

AVI Lab Series Integrated Amp - Torget

Musical Fidelity A1008 med DAC - Torget

Cayin 265Ai - Torget

Hegel H100 - Torget

Burmester 991 Rondo - Torget

Ville spesielt sett på den Burmester'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og takk for tips JD :-)

Må nesten vente 1 måneds tid før det blir innhandling av elektronikken til å drive Mentorene og vil inntil da bruke mitt nåværende oppsett.

Har surround oppsett fra før (skal fikse min signatur), med Nautilus 805 i front på stativ som er biampet på en Pioneer VSX-AX4AVi-S , Vienna acoustics center og bak (Berg og Webern).

Pioneeren har jeg lyst til å bytte ut med en ny receiver og heller kjøpe en effektforsterker å drive Mentor 6. Ønsker å endelig kunne spille DTS-MA osv fra andre kilder enn blu-ray spilleren ved å bruke 6 RCA-kabler.

Litt off topic: Hva kan man forvente å få igjen for 805? De er 10 år gamle, har esker og er vel strøkne minus et og annet hakk som kun vises om man tar fram forstørrelsesglass :-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrmarbles
    Hei og takk for tips JD :-)

Må nesten vente 1 måneds tid før det blir innhandling av elektronikken til å drive Mentorene og vil inntil da bruke mitt nåværende oppsett.

Har surround oppsett fra før (skal fikse min signatur), med Nautilus 805 i front på stativ som er biampet på en Pioneer VSX-AX4AVi-S , Vienna acoustics center og bak (Berg og Webern).

Pioneeren har jeg lyst til å bytte ut med en ny receiver og heller kjøpe en effektforsterker å drive Mentor 6. Ønsker å endelig kunne spille DTS-MA osv fra andre kilder enn blu-ray spilleren ved å bruke 6 RCA-kabler.

Litt off topic: Hva kan man forvente å få igjen for 805? De er 10 år gamle, har esker og er vel strøkne minus et og annet hakk som kun vises om man tar fram forstørrelsesglass :-)
    Så du bytter ut B&W med Dali? Hvorfor ikke Vienna når du allerede har det? Er jo en fordel at spesielt frontrekka er i samme serie.

Ang pris, noe under 50% kanskje?

Ville som sagt sett på en integrert forsterker med HT-inngang som kan brukes som effekttrinn også, sammen med en receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VA var ikke helt min smak, da de har alt for mørk diskant og mellomtone. De blir nok byttet ut etterhvert. Kjøpte de brukt her for 3 år siden til en god pris, og har montert de nesten oppi taket og vinklet de nedover. Dette for å i heletatt få lov til å ha surround av kona.

Syntes ikke noe av det B&W har til under 20-lapper hørtes bedre ut enn mine 805. 805D er litt for dyrt og ettersom jeg ønsket mer bass og i heletatt dypbass, så ble ihvertfall 804D helt uaktuelt. Hadde jeg hatt økonomien, ville det blitt Epicon 6.

Jeg ble positivt overrasket over detaljene Mentor 6 klarte å formidle, samt at jeg oppfattet de som mye mer åpne og de virket ikke å være så avhengig av korrekt posisjon som mine 805. Bassen var også god og fin (dette på en NAD C375BEE med DAC). Jeg koste meg rett og slett med lyden av disse. Jeg hører jo at lyden nå kommer fra en høyttaler i mye større grad enn før, så da gjenstår det å se om dette er noe jeg klarer å leve med. Tenkte å ha begge høyttalerene stående i stua en stund før jeg bestemmer meg 100%.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad du er fornøyd med Mentor 6. Det er også jeg. Etter å ha anskaffet dem ble jeg etter vært overrasket over hvor mye bass trøkk de faktisk kunne avlevert i stereo. Jeg har nå parret dem med en Sherbourn effekt forsterker, med tanke på at forforsterker og kilde betyr mer enn selve effekten for lyden.
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-effekt-3.html
    Men det er jo min tanke. Jeg hører mest surroundlyd og med effekt både på front og senter høyttaler, høres al mye bedre og mer detaljert og med bedre innlevelse. Etter min menig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker at det er bedre for meg med et bra stereooppsett enn et dårlig surround oppsett. Så jeg kommer nok til å holde meg til 2.1 framt til jeg begynner som kadett om 2-3 år.

Så konklusjonen er at jeg da bør gå for en god forsterker framfor en receiver?

Og er forsterker og integrert forsterker det samme?

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker at det er bedre for meg med et bra stereooppsett enn et dårlig surround oppsett. Så jeg kommer nok til å holde meg til 2.1 framt til jeg begynner som kadett om 2-3 år.

Har du sett på denne?
    NAD C390DD | Lyd & Bilde

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En integrert forsterker er en "vanlig" stereoforsterker, ja. Og ja, du bør lydmessig velge det foran en receiver.

Hvilket budsjett har du? Ville virkelig vurdert brukt, gir mye for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjettet ligger på max 10-høvdinger. Sprengte i grunn budsjettet for lenge siden, men akk, man må jo gå for kvalitet .

Hva synes du om H/K 990, som selges her : Musik-Magazinet Harman/kardon HK 990
    6000kr avslag høres ut som et kupp, forbeholdt at den passer til Dali`ene.

Kvier meg litt med å kjøpe brukt, da jeg ikke hører forskjell på en defekt vare, på bakgrunn av få preferanser og erfaringer. :wink:

Newcomer Erthor sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan av erfaring si at Mentor 6 og Nad M3 er noe helt magisk sammen! Du kan lese test om de fra lyd og bilde om du googler det. Den er litt dyr ny, men brukt kan du være heldig å ha råd til den. Den kan også brukes som rent effekttrinn om du får behov senere sammen med en receiver.
    Igjen, utrolig god kombo dette!!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjettet ligger på max 10-høvdinger. Sprengte i grunn budsjettet for lenge siden, men akk, man må jo gå for kvalitet .

Hva synes du om H/K 990, som selges her : Musik-Magazinet Harman/kardon HK 990
    6000kr avslag høres ut som et kupp, forbeholdt at den passer til Dali`ene.

Kvier meg litt med å kjøpe brukt, da jeg ikke hører forskjell på en defekt vare, på bakgrunn av få preferanser og erfaringer. :wink:
    Tror ikke du skal være redd for å kjøpe brukt forsterker, har selv kjøpt 4 stk uten noe problem. Hvis forsterkeren ikke er over 5 år, har du jo reklamasjonsrett også, såfremt du får med original kvittering.

Gir deg mye for pengene, og det er alltid litt å hente på litt pruting, da selger ofte må få penger inn.

Noen gode tips:

AVI Lab Series Integrated Amp - Torget

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=96338&cat=13

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=95130&cat=13

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=95996&cat=all

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer sterkt å legge inn et bud på Hegel H100, da gjeldende bud ligger inn på 7000kr. Ulempen er at fyren ikke har kvittering.

Men igjen, er det ingen som kan si meg noe om HK990?
    En helt ny forsterker med 6000kr avslag.
    Da har jeg jo garanti og reklamasjonsrett på min side

Tusen takk for nyttige tips JD .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville har gått for H/K 990. Bruk den i stereooppsett nå og så kan du evt bruke den som effekt forsterkere senere siden den har processor inngang.

Kjipt å kjøpe et produkt uten kvittering dersom man får problemer med den.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som andre i tråden her har nevnt så blir recievere byttet ut med nye standarder hele tiden, så dersom du ikke har behov for 3d ville jeg kanskje skaffet meg en som er brukt og et par år gammel Dersom du ikke har satt opp anlegg før så kan det nok hende du får mye igjen i glede og lyd dersom noen kan hjelpe deg med kalibrering, konfigurering og slikt. Det blir på en måte mer å gjøre med en surroundreciever pga. konfigurering, men det er mye lettere å oppnå god frekvensrespons, integrering av sub og slikt...

Etter du har fått deg en forsterker eller en reciever (uavhengig av hva du går for) så ville jeg anbefalt subwoofer

Ps. Der kommer også recievernes goder inn. Delefilter slik at subwoofer står for all lyd under feks. 80hz. Da stresser man fronthøyttalerne mye mindre, man kan spille mye høyere og ha mye heftigere bass Det er ikke så mange stereoforsterkere som kan dette. Jeg vet til dags bare om to merker som er populære + kan dette. Det er Parasound og emotiva sine forforsterkere. Dette er da også en mye mer kostbar løsning ettersom man i tillegg trenger effektforsterker...
    Både Nad M3 og C390 kan dele frekvenser ut til sub.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Både Nad M3 og C390 kan dele frekvenser ut til sub.
    Men ingen av dem kan korrigere for avvik i frekvensrespons ift. Akustikk, noe som er meget viktig.

Til de som på død og liv vil ha stereoforsterker: Jeg håper dere har gode akustikkbehandlede rom, ellers så vil nok mye med romkorreksjon være bedre... Det beste (i mine øyne) er en god reciever med en god effektforsterker evt. forsterkere... 95% av alle rom klarer ikke dra så veldig godt nytte av den "renere" elektronikken i stereoforsterkere uansett...

En annen ting. Ser noen hevder at DAC'r er dårlige i recievere, men det er ikke tilfelle selv om man alltids kan finne noe som måler bedre. For 10 år siden så var det flere recievere som fikk mye skryt for gode DAC'r (bla Arcam) og ettersom teknologien iallefall ikke har blitt dårligere eller dyrere så vil nok de fleste dac'r i gode recievere nå være bedre enn disse som kostet mye mer den gang enn hva det gjør nå.

Dersom man skal ha lyd som reflekterer kildematerialet er det mye viktigere å ha kontroll på akustikk enn å ha noen litt "renere" komponenter i signalveien.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer sterkt å legge inn et bud på Hegel H100, da gjeldende bud ligger inn på 7000kr. Ulempen er at fyren ikke har kvittering.

Men igjen, er det ingen som kan si meg noe om HK990?
    En helt ny forsterker med 6000kr avslag.
    Da har jeg jo garanti og reklamasjonsrett på min side

Tusen takk for nyttige tips JD .

Om det er av den typen du nevnte i dalis entusiaster så må jeg korrigere på svaret mitt der.

Hvor jeg skrev at den 'virka ille', mente jeg selvsagt og skrive 'virka IKKE ille'.
    Kan prøve og skylde på mobilen hehe.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ingen av dem kan korrigere for avvik i frekvensrespons ift. Akustikk, noe som er meget viktig.

Til de som på død og liv vil ha stereoforsterker: Jeg håper dere har gode akustikkbehandlede rom, ellers så vil nok mye med romkorreksjon være bedre... Det beste (i mine øyne) er en god reciever med en god effektforsterker evt. forsterkere... 95% av alle rom klarer ikke dra så veldig godt nytte av den "renere" elektronikken i stereoforsterkere uansett...

En annen ting. Ser noen hevder at DAC'r er dårlige i recievere, men det er ikke tilfelle selv om man alltids kan finne noe som måler bedre. For 10 år siden så var det flere recievere som fikk mye skryt for gode DAC'r (bla Arcam) og ettersom teknologien iallefall ikke har blitt dårligere eller dyrere så vil nok de fleste dac'r i gode recievere nå være bedre enn disse som kostet mye mer den gang enn hva det gjør nå.

Dersom man skal ha lyd som reflekterer kildematerialet er det mye viktigere å ha kontroll på akustikk enn å ha noen litt "renere" komponenter i signalveien.
    Vel, har i en helt normal stue, med vinduer, gardiner og et vanlig teppe under bordet testet både en receiver (15000,-) og en god integrert til samme pris, å samme høyttalere, og du kan korrigere så mye du orker etter min mening, fortsatt en betydelig forskjell. I mine ører... Vis meg den receiver som spiller betydelig bedre enn f.eks en Krell KAV400xi, eller tilsvarende, som brukt ligger rundt 10k. Men har man behov for bildesvitsjing, bildebehandling, deling av sub, radio, samt alskens andre funksjoner, så blir det en annen sak. Men lydmessig mener jeg det ikke er noen tvil.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •