Varierende trådløs subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Varierende trådløs subwoofer

Når jeg har tv lavt på så glipper lyden fra høytaleren ganske ofte. Som regel kommer det ikke lyd fra bortsett fra ved heftige diskorytmer med mye bass eller kraftige mannestemmer. Ser jeg på nyheter eller tilsvarende kommer aldri lyd fra den trådløse subwooferen. Noen ganger får den ikke bestemt seg slik at halve settningen kommer med bass og halve uten og synes det er litt plagsomt.

Nå har jeg liten erfaring med subwoofere og lurer på om dette er normalt?

Kan en trådløs sub byttes ut med en annen uten problemer (2,4 Ghz) eller må forsterker og høytaler være av samme merke?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver jo ikke hvilken sub det er, så vet ikke helt om subben har noen innstillinger bak, om du har en On/Off/Standby bryter, da sett den til On istedet for Standby.
    Når signaler er svake vil subben slå seg av og vekkes bare ved høyere lyder når den står i Standby.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kjøpt Ikea suben. Veldig irriterende at halve settningen til nyhetsoppleseren kommer med bass, og halvparten uten. Ingen knapper for innstillnger. Regner ikke med at suber skal være slik?

Har satt den helt inntil senderen/spilleren men uten at det hjelper.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forrige måned hadde Lyd og Bilde en omtale av dette systemet. Du finner den her: IKEA Uppleva | Lyd & Bilde
    Jeg kjenner ikke systemet selv, men det så innmari pent ut da!! Av artikkelen ser jeg at subben ikke lar seg individuelt styre, heller ikke med volum. Så det blir jo litt begrensende.
    Jeg finner ikke gode data på subben din, men du sier at den går på 2,4Ghz. Normalt vil det gi en bedre rekkevidde, og bedre tolleranse, samt bedre lyd en Bluetooth. Min erfaring er at jeg likevel får sånne dropp-out's som du beskriver. Både på 2,4G trådløse systemer og på Bluetooth. Det arter seg nesten som en internett radio, eller DAB radio, som sliter med signalet. Jeg har prøve veldig mange forskjellige, og det er stor forskjell på hvs de klarer å tollerere.
    Det er et par ting å foreslå for deg:
    1. Prøv å sett subben litt ut fra bakvegg, slik at senderen får mer luft for signal mottak.
    2. Sett subben slik at den har mest mulig fri sikt mot resten av systemet. Store sofaer, mye folk, o.s.v. begrenser fort rekkevidden, og da får du dropp-out's.
    Når det gjelder dette med at subben kanskje slår seg helt av , og så på igjen, så kan det ha en naturlig forklaring. De fleste subwoofere har en auto switch. Når det ikke kommer noe signal så skal subwoofer forsterkeren automatisk slå seg av. Den skal slå seg automatisk på med det samme det kommer signal igjen. Men det kan ta noen sekunder. Mister du signalet mellom hovedenheten din og subwooferen så kan det godt hende at subwooferen rett og slett slår seg av . Intervallet bestemmes av en liten IC i forsterkeren, og kan skjelden endres. De fleste enkeltstående subwoofere har en knapp hvor du kan stille forsterkeren i konstant On.
    Så er da spørmålet ditt om du kan kople subwooferen til med kabel, eller kople til en annen subwoofer. Jeg klarer ikke å finne noen gode bilder av hverken koplingene på subben din, eller på hoved enheten. Du må sjekke: På subwooferen din; har du noen som helst form for inngang, annet enn en inngang for strøm fra veggen? På hoved enheten din; har du noen form for høyttaler utgang, eller såkaldt linje utgang? Hva er de eventuellt kaldt?

Trådløse høyttalere har typisk sånne problemer som dette, etter min erfaring. Jeg vil heller ha systemet kablet, og så spille trådløst fra Pad, telefon eller tablet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her fant jeg et bilde: Ikea Uppleva i bilder: Detaljerna - M3
    Hva står det på den hvite og røde RCA kontakten? Er det en inngang eller utgang?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg holder vist en hel diskusjon gående bare med meg selv.... Her fant jeg et bilde til: Ikea Uppleva i bilder: Detaljerna - M3
    Det betyr at det kun er inngang på hoved enheten din, ikke utgang, og da sliter du. I front på systemet ditt har du en 3,5mm jack utgang for hodetelefoner. Dette er en mulighet. men det blir jo ikke så veldig pent da. Du kan også ta ut lydsignalene direkte fra TV'ens 3,5mm jack utgang: Ikea Uppleva i bilder: Detaljerna - M3 Denne kabelen kan du trekke til en ny subwoofer eller til IKEA subwooferen (dersom den har en inngang). Bruk en stereo minijack som ener opp i stereo RCA kabler. Derfra må du sikkert ha en overgang som passer til den subwooferen du velger deg. Vær klar over at du så tar ut fulltone signal, mens subben bare skal betjene de laveste frekvenser, så du må ha en aktiv subwoofer med en forsterker hvor du har LPF (low pass filter) innstilling.

På denne måten får du i alle fall et stabilt bass signal, og du kan med en ny subwooffer i tillegg regulere styrken.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare inngang dessverre og subwooferen har ingen mulighet. Mulig det er trådløsproblemer som du skriver. Det som er rart er jo at når det er mye bass, hele tida, så faller den ikke ut. Det er kun når det er lite bass i stemmene at den ryker ut... virker som om elementet ikke helt vet om det skal slå eller ikke. Det virker ikke som om den mister forbindelsen.

Uansett, så virker det ikke som om jeg får gjort noe med dette så regner med det går i retur av den grunn. Synd i grunn fordi det er pent og mer enn grei lyd når det funker. Mon tro om jeg bare er uheldig med mitt eksemplar?

Ellers litt irriterende at det ikke holder i minnet, innstillingene som når jeg forlot det. Dvs at jeg hver gang må sette det på musikk eq, og må trykke meg frem til aux hver gang.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligt der er en feil på din, men utrolig iriterende dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må komme meg til en IKEA butikk å sjekke dette som du skriver. Jeg er spendt på å finne ut hva de holder på med.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått sjekket litt nærmere og det ser ut som om problemet oppstår først ved lave volum. Når jeg kommer ned til ett visst volum stopper rett og slett subwooferen. Dette er mer plagsomt ved tale enn musikk siden basstrykket da er mindre. Ved tale må jeg ha så høyt volum at naboene ikke er særlig begeistret.

Jeg regner ikke med at dette er noen problematikk med andre subwoofere?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det jeg skrev.
    Alle subwoofere, når de er i standby vil slå seg på når de får signal inn, følsomheten for dette varierer. For å unngå dette kan man sette subben på "On". Siden din sub tydeligvis må ha godt med signal før den slår seg på ville jeg returnere den og reklamere. De kan teste i butikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Niels. Det skal ikke fungere slik. Du burde hatt en knapp på subben hvor du kan sette den i permanent "On".

Subben behøver ikke være av samme merke, og i dette tilfellet så har vel ikke IKEA flere varianter? Men kanskje du bør droppe 2,4G, fortsetter du med det så må subben kommunisere med samme koding, og det er en vanskelig affære. Det får du rett og slett ikke til, med mindre det er samme produsent.
    Kan du ikke bare kjøre kabling, da?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabling går ikke på Ikea sin tror jeg men takk for gode innspill.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •