Plassering av bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av bakhøyttalere

Hei.
    Jeg har nettopp kjøpt meg hus, og har innredet kjellerstua til min lille kinosal.
    Jeg har laget en skisse/tegning av kjellerstua, og trenger noen råd vedr. plassering av (bak)høyttalere.

Som dere ser av skissen så har jeg et 5.1-oppsett med 106" lerret i front.
    (Skissen er ikke nøyaktig i forhold til størrelse på høyttalere, lerret osv.)

Mitt lille dilemma nå er plassering av bakhøyttalerne.
    Jeg har funnet at VB bør stå der den er tegnet inn (alt. 1), siden jeg ikke kan skru i pipa og at pipa vil komme i veien dersom jeg skrur den i veggen (VB alt 2).
    Og av praktiske hensyn i forhold til manglende stendere i veggen så tror jeg at HB må stå der alt. 2 er tegnet inn.

Vil det utgjøre en vesentlig ulempe for lyden at VB og HB er plassert "usymmetrisk"?
    Jeg har en Yamaha RX-V773, så den kan vel konfigureres/tilpasses til å ta høyde for forskjellene - men blir det bra?

Hva tenker dere?
    Alle innspill er interessante! :-)

Vedlegg 100480

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du kommer til å merke så stor forskjell, men det generelle rådet er nok prøv så finner du ut hva som funker best.
    Står de på gulvet eller henger på veggen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er at de skal henge på veggen ja, over sittehøyde.
    Har kjøpt B-Tech veggfester.
    Greit å sjekke litt med ekspertisen her inne før man begynner å skru inn i veggen tenker jeg

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge dolby så sier de at beste plassering for side høytaler er 90°-110° vinkel fra sitte stilling hvor senter er null punktet, så her tror jeg de vil komme for langt bak.

Har selv side høytalerne litt bak meg men flytta de fram til 90° nå og det ble en helt annen opplevelse. Så etter hvor jeg ser stolen din er altså foran døra til og med. (men nå står venstre side høytaler min i en vindus karm, bare et tids spørsmål før katta river den ned :roll: )

HB vil kanskje komme litt i veien om du ikke kan flytte på sofaen.
    Dette kan jo også gjøres at bakre del av rommet kan brukes til et annet formål også :-)

Bar kanskje?
    Trenings rom?
    etc. etc.

Dog dette er jo når jeg ser mest kompromissløst på det, fins f.eks mange gode løsninger med høytalere som festes i taket og med en receiver med god rom korreksjon vil kunne gjøre mye bra for nettop mindre enn perfekte høytaler plasseringer, men jo mindre den trenger og korrigere jo bedre blir slutt resultatet.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med hver sitt hjørne bak rett og slett? På bakveggen men vinklet litt inn..
    Er uansett ingen garanti for at den o`store fasiten er rett for deg. Sett høytalerne på så høye som mulige ting og prøv deg frem.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja for all del best og teste ut forskjellige plasseringer selv, personlig liker jeg en meget kontant sidehøytaler posisjon men vegg panelene mine er vel snart som sveitser ost og regne hehe.

Kan sikkert også ha med at jeg har vanlig bokhylle høytalere som surround istedet for noe mer ment for rollen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •