Program for frekvenskurve

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Program for frekvenskurve

Noen som vet om et veldig enkelt program for å lage en frekvenskurve?

Har lyst til å se forskjell på med og uten Audyssey-autokalibrering i mitt rom. Lastet ned REW fra hometheatreshack.com men ser ut som det er mye å sette seg inn i.

Tenkte at det sikkert går an å bruke audyssey-mikrofonen inn i macen og finne ut hvilke frekvenser som høres sterkere og svakere.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REW er jo et relativt greit program å bruke. Skal du ha noe enklere må du nok kjøpe en pakke, f.eks. XTZ Room Analyzer.

Men, nei du kan ikke bruke Audessey-mikrofonen. Du trenger en mikrofon hvor du har tilgang til en korreksjonskurve, siden alle mikrofoner har en ulineær frekvensrespons. Et RadioShack spl-meter kan brukes, forutsatt at du laster ned korreksjonsfila.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at det finnes ulike frekvensmålings-apper til mobiltelefoner. Blir sikkert ikke veldig nøyaktig men kan kanskje alikevell gi en pekepinn på hvor man eventuellt ikke har en flat frekvenskurve?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mobiltelefon-frekvenskurve blir nok bare tull går jeg ut ifra.

Har sett litt mere på REW nå. Så denne videoen Room EQ Wizard: REW Room Measurement Tutorial - YouTube som forklarer litt hvordan man skal komme igang.

Fikk tatt noen målinger i kveld med den innebygde mikrofonen til Macen. Prøvde å koble til mikrofonen til audyssey men fikk ikke noe lyd inn på MBP. Vet ikke om det er pga mikrofonen eller feil innstillinger. Prøvde også mikrofonen til Anti Mode 8033 som jeg fikk i dag uten hell.

Ville teste Anti moden også i dag men desverre klarte jeg ikke å få ut noen toner til kalibreringen. Han jeg kjøpte den av glemte å legge ved strømkabelen så den får jeg om et par dager. Prøvde å bruke en gammel harddisk strømkabel og fikk lys på anti moden. Holdt inne de to knappene til det midterste lyset begynte å blinke, men ingen toner kom. Skjønner ikke hva jeg kan ha gjort feil? Kan det være så enkelt som at jeg brukte 12v kabel i stedet for 9v som den skal bruke?

Veldig spennende dette REW-programmet. Om jeg genererer lyder så hører jeg stor forskjell på volumet i noen frekvenser. Også veldig praktisk for å finne ut hva som rister i rommet på de ulike dype frekvensene. Da kan man prøve å forhindre ristingen. Men på 26HZ var det veldig ristelyd i subwoofer-elementet og det er det vel vanskelig å gjøre noe med. Tok av høyttalerstoffdekselet fordi det laget ristelyd noen ganger.

Må måle litt med og uten audyssey en annen dag.

Kan man kjøpe RadioShack spl meter i Norge?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg lurer på det samme. Hvor kjøper man dette?

Hva er modellnummeret på den såkalte "radioshack SPL meter" (som om det bare finnes én type av den)?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du sikker på du liker lydanlegg med flat frekvenskurve? synes selv det låter rimlig kjipt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •