Generelle oppfatninger og tidens tann!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generelle oppfatninger og tidens tann!

Heisann folkens. Da jeg ble medlem på forumet her så var jeg 17 år og gikk på videregående skole. Nå i voksen(ere) alder så er det gøy å tenke på hvordan forumet har forandret seg og de generelle oppfatningene om hifi har utviklet seg i en bestemt retning.

Ting jeg spesielt vil påpeke er at nå er det mer rom for det vitenskapelige enn før. Folk ser ikke så skjevt på det å skaffe seg nøytralt utstyr for så å "tune" det i den retning de vil ha. Før var det ofte slik at det å vri på tonekontrolleren var veldig tabubelagt og dermed anbefalte man kun utstyr som skulle "passe" brukeren rett ut av boksen uten å tenke over at man kunne tune anlegget i stor grad ved hjelp av diverse hjelpemidler. En annen ting som har forandret seg i mine øyne er at andelen "nisser" på forumet har sunket drastisk og det er ikke så ofte man hører om 10% regelen (Kabelkostnad) og tuning av lyd ved hjelp av kabelbytte lenger.

Er det noen andre som har merket lignende ting som har forandret seg?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har vært med siden 07, og også lagt merke til div trender som går..

Har også merket meg at mens det før var fyfy og helligbrøde å skulle bruke tonekontroller/eq, så er det nå er mye større bevissthet rundt hvor mye rommet har å si, og at det er lov å korrigere med elektronikk.

Jeg tror personer som f.eks Tangen og andre selvbyggere i DIY seksjonen har sin del av æren der, som ikke bryr seg en døyt om dogmer og vedtatte "sannheter" som måtte finnes.

Har også lagt merke til utstyrstrender. Noen merker som blir anbefalt nesten uansett hva som etterspørres.
    F.eks SVS og Klipsch har alltid hatt sterke menigheter her.

Og på forsterkersiden så var det for noen år siden Midgard som var hot, nå er de helt ut og det er Emotiva som er tingen. Alternativt Hegel eller Parasound.

Rune Bakke
    Guest

Talking Ny-gamle trender

Personlig, så har jeg gått tilbake i tid...
    Fått meg platespiller og har innsett hvilket superb lydkilde det kan være.

Trender ja...jeg har lagt merke til at vintage er i vinden som aldri før! Spesielt japansk utstyr fra 1975-85. Dette var gullalderen til japansk super hifi/ high end!

Og som de to foregående skribentene har jeg også lagt mere til at det nå er lov å farge lyden til å passe både rom, musikk type og smak! Det er en positiv trend.

Og til de som tester og slakter utstyr, slutt med det! :-)
    Jeg håper den nye trenden vil være at folk er åpne for at selv om DU ikke hører forskjell og selv om DU ikke mener at det er et bra produkt i ditt anlegg, så betyr ikke det at det ikke kan funke for andre! La DET bli en trend... :-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alle nissene forsvunnet? Blitt mer stille? eller har de rett og slett bare gått over til andre forumer?

Folk må få lov å tro hva de vil, dette er ikke et religionsforum, selv om kabelkategorien ofte virker slik.

Jeg har ikke vært her så lenge som mange andre, men har sett at det etterhvert har blitt mer fokus på rom og akustikk/behandling av rom. Det syntes jeg hvertfall er positivt. Men fortsatt er det mange som lever i troen på at gode høyttalere og elektronikk automatisk gir god lyd.

Mange har også bidratt til at alt har blitt mer objektivt, og ikke bare subjektive meninger. Det syntes jeg er flott.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med alle innlegg over her. Synes dessverre det har vær vel mye idiot-kommentarer i flere tråder her, spesielt kabel-tråder de siste årene. Selv om mange ser på kabelfantastene som noen skruer som kaster penger i vinduet, bør det gå an å vise litt respekt, og heller holde seg unna. Nå er jeg heller mer kabelskeptiker, men mener det er mange her som tidligere spredde og delte mye god kunnskap, og tror på kablers forskjell - som følte seg såpass "angrepet" i disse debattene, at de bytta forum. Men har kanskje bedret seg litt nå, og det er bra. Eller så er eventuelt lyden og bildet hos de "gamle" såpass bra, at de ikke ønsker å møte oppgraderingsfristelser her på forumet mer enn nødvendig, og dermed er mindre aktive;-) Mange er kanskje også lei sterke subjektive meninger som regelrett slakter produkter andre er tilhengere av. Enkelt og greit forståelsen og selvinnsikt overfor andres smak, og lommebok.

Ellers så synes jeg det har vært mye over-hyping av enkelte produkter, slik at mange gode produkter har havnet i skyggen. Og over-hyping kommer alltid til å finne sted, uansett hvordan man vrir og vender på verdens lyd og bilde-fremtid! Synes på den andre siden at det er synd at hypede produkter mange er fornøyd med, blir sett på som noe møkk av flere her, av den enkle grunn at det er mainstream. Men dette har nok ikke forandret noe særlig siden 2003 når forumet startet (eller var det 02?). Og kommer nok neppe til å forandre seg heller.

Men trives på AVforum jeg, og er veldig enig at det er bra akustikk er i sentrum om dagen. Bra utvikling som kanskje fører til endel bomkjøp, og penger ut av vinduet.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •