Sette opp et stereoanlegg til tven

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sette opp et stereoanlegg til tven

Heisann, jeg er ute etter gode råd etter hvordan jeg skal koble sammen mitt fremtidige stereoanlegg til tven, blurayspiller, htpc og ps3.

Jeg har lyst på bedre lyd til film og musikk, og kommer i første omgang til å satse på et stereoanlegg. Surround får eventuelt komme senere når budsjettet strekker til.

Jeg er rimelig fersk i dette gamet, men slik jeg forstår det vil jeg få best lyd for pengene om jeg kjøper en stereoforsterker. En surroundreceiver vil jo gjøre jobben med å koble alt sammen lettere, mens en stereoforsterker gjør ting litt mer tungvint. Løsningen jeg har kommet frem til så langt er å koble blurayspilleren, htpcen og ps3en direkte i tven via HDMI, og deretter kjøre lyden ut av tven via den optiske utgangen og inn i forsterkeren (som da kommer til å ha en integrert DAC). Forhåpentligvis vil da lydsignalet komme uforstyrret frem til forsterkeren uansett hvilken kilde som brukes, siden signalet holdes digitalt hele veien.

Dette er planen så langt, men er det andre bedre eller enklere måter å gjøre dette på?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det man bør tenke på ved å bruke en stereo forsterker slik du beskriver er at du risikerer dårlig lip-sync.

Slik du skisserer det hele vil jeg tro en receiver sammen med et par høyttalere og sub kan være en fornuftig start. Du skriver lite om budsjett, og da er det vanskelig å komme med noen konkrete anbefalinger.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Budsjettet er ganske løst, men håper på å holde meg under 15k, men da hadde jeg tenkt og vente med sub. Hva foreslår du til den prisen? Jeg visste ikke at dårlig lipsync kunne bli et problem, så det er jo absolutt noe som må vurderes.

Edit: Det skal nevnes at jeg satser på stativhøytalere i denne omgang pga. plasshensyn.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativhøyttalere uten sub kan være litt tassent til film.

Det jeg ville kikket på til denne prisen er Denon AVR-3313 sammen med B&W DM685. Dette kan kan høres hos Hifi Klubben i de fleste store byer.

Alternativt fra Soundgarden kan man se på Pioneer LX56 sammen med Dynaudio DM2/7. Her kan man også vurdere to alternativer. LX55 vil gi et budsjett som nesten kan inkludere en god sub. LX76 vil gi mer kraft, men også gå såvidt over budsjett.

Dette er to litt forskjellige oppsett, så om du hører på disse og uttaler deg i etterkant om hva du likte/ikke likte kan du ledes over på andre produkter som kanskje passer enda bedre til din musikksmak.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslagene, ganilsen! Jeg bor i Trondheim, så dette kan jeg jobbe med.

Dessverre har jeg egentlig ikke plass til en sub, jeg tror jeg vil få problemer å plassere den ordentlig. Den kan ihvertfall ikke stå sammen med frontrekka med tven. Den eneste muligheten slik rommet er per i dag er inntil veggen midt mellom tven og sofaen, som det er ca. tre meter mellom. Kan det gå greit? Jeg vil jo gjerne ha en sub.

Ut i fra det du skriver virker det som at jeg uansett bør satse på en receiver. Er dette hovedsaklig pga. lipsyncproblemene? Jeg nevnte jo at jeg vil utvide til et surroundanlegg når budsjettet tillater det, men dette ligger nok noen år frem i tid. Det er derfor jeg har vurdert en stereoforsterker, selv med de problemene dette medfører. Jeg har dog ikke hørt forskjellen mellom en stereoforsterker og en surroundreceiver i samme prisklasse, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et oppsett som likner det du har tenkt deg ut. Stereforsterker og DAC. Har Apple TV, Playstation 3 og laptop som kilder.

Har en Hegel HD11 DAC som har to coax og én optisk inngang. Har koblet Apple TV-en rett i DAC-en med optisk kabel, da dette er kilden jeg bruker aller mest. Det er dessuten den jeg bruker til musikk.

Playstation 3 og laptop er koblet til TV-en via HDMI, og er ikke i direkte kontakt med DAC-en. Kjører deretter optisk ut via TV-en, og inn i en optisk-til-coax-adapter, ettersom jeg kun har én optisk inngang på DAC-en. Dette går videre inn i én av DAC-ens coaxinnganger. Ikke optimalt kanskje, men synes nå at det fungerer helt fint.

Personlig opplever jeg ingen problemer med lip sync.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neuro
    Takk for forslagene, ganilsen! Jeg bor i Trondheim, så dette kan jeg jobbe med.

Dessverre har jeg egentlig ikke plass til en sub, jeg tror jeg vil få problemer å plassere den ordentlig. Den kan ihvertfall ikke stå sammen med frontrekka med tven. Den eneste muligheten slik rommet er per i dag er inntil veggen midt mellom tven og sofaen, som det er ca. tre meter mellom. Kan det gå greit? Jeg vil jo gjerne ha en sub.

Ut i fra det du skriver virker det som at jeg uansett bør satse på en receiver. Er dette hovedsaklig pga. lipsyncproblemene? Jeg nevnte jo at jeg vil utvide til et surroundanlegg når budsjettet tillater det, men dette ligger nok noen år frem i tid. Det er derfor jeg har vurdert en stereoforsterker, selv med de problemene dette medfører. Jeg har dog ikke hørt forskjellen mellom en stereoforsterker og en surroundreceiver i samme prisklasse, så jeg vet ikke hvor stor forskjell det er.
    Grunnen til at jeg anbefaler receiver er muligheten som ligger i disse. Ikke utelukkende pga lip-sync. Man får også romkorreksjon som kan være fornuftig, samt mulighet for langt bedre integrasjon med sub enn ved en integrert forsterker.

Slik du skisserer tror jeg ikke du har noe problem å sette opp en sub. Slik plassering har mange. Det vil heller ikke være voldsomt dyrt å utvide med center og bakhøyttalere senere. Bakhøyttalerne trenger heller ikke være samme serie eller merke, så disse trenger ikke være like dyre.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal sies at jeg også sterkt vurderte surroundreceiver da jeg kjøpte anlegget i sommer. Det er helt klare fordeler når det kommer til brukervennlighet. Dersom film er viktig kan kanskje det være det greieste.

For min del hører jeg langt mer på musikk enn jeg ser på film. Selv om jeg ser tre, fire filmer i uken, hører jeg fort et par timer med musikk om dagen. Derfor passer en stereoforsterker bedre til mitt bruk. Jeg integrerte nylig en sub i stereooppsettet mitt, og det hjalp betraktelig på filmopplevelsen. Anbefales absolutt dersom du går for stativhøyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Grunnen til at jeg anbefaler receiver er muligheten som ligger i disse. Ikke utelukkende pga lip-sync. Man får også romkorreksjon som kan være fornuftig, samt mulighet for langt bedre integrasjon med sub enn ved en integrert forsterker.

Slik du skisserer tror jeg ikke du har noe problem å sette opp en sub. Slik plassering har mange. Det vil heller ikke være voldsomt dyrt å utvide med center og bakhøyttalere senere. Bakhøyttalerne trenger heller ikke være samme serie eller merke, så disse trenger ikke være like dyre.

Geir Arne
    Flott, da kommer jeg nok til å gå for en surroundreceiver. Soundgarden har jo svært fine tilbud på Pioneer-receiverene sine for tiden også. Det spørs om jeg skal øke budsjettet litt og satse på en sub med en gang. Jeg ser mye film, så morofaktoren er viktig. Hva tror du jeg ville fått for rundt 20k?

Sitat Opprinnelig postet av thomasbha
    Det skal sies at jeg også sterkt vurderte surroundreceiver da jeg kjøpte anlegget i sommer. Det er helt klare fordeler når det kommer til brukervennlighet. Dersom film er viktig kan kanskje det være det greieste.

For min del hører jeg langt mer på musikk enn jeg ser på film. Selv om jeg ser tre, fire filmer i uken, hører jeg fort et par timer med musikk om dagen. Derfor passer en stereoforsterker bedre til mitt bruk. Jeg integrerte nylig en sub i stereooppsettet mitt, og det hjalp betraktelig på filmopplevelsen. Anbefales absolutt dersom du går for stativhøyttalere.
    Ja, jeg liker svært godt tanken på brukervennligheten. Når jeg først begynte og snuse på ideen om å oppgradere anlegget mitt, så var det en surroundreceiver jeg hadde i tankene nettopp på grunn av dette. Men etter en tur på Soundgarden ble jeg overbevist om at det var bedre å gå for en stereoforsterker da dette skulle gi bedre lyd for pengene. Men jeg tror jeg følger ganilsens råd, selv om det ser ut til at du har fått det til fungere fint. Flott oppsett du har forresten. De SAene så fristende ut må jeg si. De er jo så smale at jeg kanskje kan få skvist de inn her.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neuro
    Flott, da kommer jeg nok til å gå for en surroundreceiver. Soundgarden har jo svært fine tilbud på Pioneer-receiverene sine for tiden også. Det spørs om jeg skal øke budsjettet litt og satse på en sub med en gang. Jeg ser mye film, så morofaktoren er viktig. Hva tror du jeg ville fått for rundt 20k?
    Du vil få en ganske frekk sub for rundt 20k, det er sikkert.

Men jeg tror ikke det var det du mente. Jeg har 2 personlige favoritter under 10k. Den ene er B&W ASW610. Dette er en liten og lukket konstruksjon med 10" basselement. Den spiller hverken høyest eller dypest i klassen, men det den gjør er etter min mening meget bra til prisen. Alternativ 2 er fra Velodyne. Siste modellen jeg hørte var CHT-12Q, men nå mener jeg serien heter EQ-Max. Denne har mer slam og kan spille vesentlig høyere enn 610, men den er ikke blandt subene som går dypest denne heller. Personlig vil jeg har god respons >25hz enn <25hz. Men her finnes det forskjellige meninger såklart.

Jeg tror du skal klare å få begge disse subene innunder budsjettet på 20k med alternativene jeg tidligere nevnte.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, 20k bare på suben er littegranne over budsjettet ja.

Tusen takk for hjelpen, Geir Arne. Det er mye nytt å sette seg inn i, og da er det glimrende med hjelp fra de som har greie på dette. Nå blir det nok en liten lytterunde om ikke så lenge.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •