Tv-lisens på mobil og PC - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pip
    Og der kom politikken med i diskusjonen :shock:

Hva politikerne sier når de ikke er i posisjon og hva de gjør når de endelig får sine taburetter er to svært forskjellige ting.
    Ta nevnte FRP f eks, de er jo helt i mot bompenger, men kikk litt på "utstillingsvinduet" deres Os kommune i Hordaland, ny vei finansiert med bompenger .....
    I Bergen hadde de som en av fanesakene at de skulle fjerne bompengene og piggdekkavgiften, realiteten etter to år med FRP ordfører er at piggdekkavgiften lever i beste velgående og bompengene blir nærmest doblet .....ops:
    Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig.
    FrP i Os må ta bompenger for å finansiere veier/tunneler p.g.a. staten ikke dekker det. Og hvem styrer staten unge mann? Er det FrP? Svaret finner du forhåpentligvis selv og kanskje det får deg til å ikke trekke så hastige og forenklete konklusjoner neste gang. Og tilsvarende er det med piggdekkavgiften. I Bergen ble man i tvunget av regjeringen til å innføre piggdekkavgiften igjen (etter at FrP hadde fått den fjernet).

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komlo
    Det eg meiner er at eg tvilar sterkt på at ein vil tjena meir/få det betre av å flytta ril eit anna land. Kan i alle fall ikkje komma på kvar det skulle vera...

Dersom det går over skatteseddelen vil og dei som tjener minst betala minst for statskanalen, og omvendt...
    Nei jeg tenkte ikke på bedre lønn i andre land...Men det er ting som koster latterlig mye i dette landet...har flere ganger tenkt på og flytte til varmere strøk, litt pga sinnsyke avgifter og andre grunner! Men om man hadde fått det noe bedre vet jeg ikke..ikke før jeg prøver

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er lov å ha to tanker i hodet samtidig.
    FrP i Os må ta bompenger for å finansiere veier/tunneler p.g.a. staten ikke dekker det. Og hvem styrer staten unge mann? Er det FrP? Svaret finner du forhåpentligvis selv og kanskje det får deg til å ikke trekke så hastige og forenklete konklusjoner neste gang. Og tilsvarende er det med piggdekkavgiften. I Bergen ble man i tvunget av regjeringen til å innføre piggdekkavgiften igjen (etter at FrP hadde fått den fjernet).
    To tanker i hode samtidig er fullt mulig ja, mon tro om FRP har hatt det når de har lovet ting de visst de ikke kunne innfri, og når de i ettertid blir minnet på sine løfter, så skylder de på regjeringen, eller kanskje de ikke skjønte at de ikke kunne holde det de gikk til valg på ?? ( ref forhastede konklusjoner )

og hvordan regjeringen kan tvinge på Bergen en lokal avgift vil jeg gjerne høre mer om ...

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip
    ....
    og hvordan regjeringen kan tvinge på Bergen en lokal avgift vil jeg gjerne høre mer om ...
    Søk på "belønningsmidler Kristiansand" så får du en parallell til Bergen.
    Her får vi tredd rushtidsavgift ned over ørene selv om flertallet i bystyret er imot rushtidsavgift. Politikerne har ikke baller nok til å si nei til xxmill NOK i statlige belønningsmidler.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir feil å skylde på kommunalpolitikere når de ikke kan gjennomføre politikken sin p.g.a. den statlige styringen. Når myndighetene legger opp til bompenger for å finansiere veier, så har ikke kommunene noe annet valg. Da er det enten det eller ingen nye veiprosjekter.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir feil å skylde på kommunalpolitikere når de ikke kan gjennomføre politikken sin p.g.a. den statlige styringen. Når myndighetene legger opp til bompenger for å finansiere veier, så har ikke kommunene noe annet valg. Da er det enten det eller ingen nye veiprosjekter.
    joda, det skjønner vel de fleste, det jeg lurer på er om FRP er såpass mye mye dummere enn "folk flest" at de ikke skjønner det ...

Eller er det som jeg nevnte tidligere at de bare kjører på med løfter de vet de ikke kan innfri bare for å få sine taburetter ?

Om det første er tilfellet så tror jeg vi skal satse hardt på å holde de unna regjeringskontorene

om det andre er tilfellet så viser vel det at de er kanskje ikke helt som "folk flest", heller mer som politikere flest, altså ikke til å stole på .....

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å love noe man ikke kan gjennomføre er dumt ja.

Uansett. Skal lisensen fjernes, trenger vi regjeringskifte.

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å love noe man ikke kan gjennomføre er dumt ja.

kan vel på en måte si at vi er halveis enig der da, den blir nok ikke fjernet med dagens regjering, men jeg for min del tror ikke den forsvinner (i overskuelig fremtid ) med en ny regjering heller

Ellers så er jeg mer redd for andre ting som mest sannsynlig forsvinner før lisensen om vi får en blå blå regjering ....

Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Cb_600: Svar skyldig, tror jeg......
    Men jeg håper jo at NRK har noe å tilby også deg. Være seg digitale tjenester eller noen sportssendinger; eller Ut i naturen, for alt jeg vet.....
    Og også dette uten reklame.

Hvis du synes reklameavbruddene er uproblematisk så har du ørten andre kanaler å velge i, men ikke tro at det er gratis. There's no such thing as a free lunch, er det vel? Leverandørene er vel pålagt å tilby NRK i minstepakken, mens reklamekanalene er i utvidede pakker. Men dette er et sidespor og egentlig ikke noe godt svar til deg.
    Jeg har ingen illusjoner om at TV er eller bør være gratis. Men jeg mener på det sterkeste at det bør være valgfritt å betale for NRK, på lik linje med alle de andre aktørene på markedet. Slik at det blir et reellt konkurranseutsatt marked. Hadde det ikke vært for at NRK er et politisk vedtak, som er lovfestet, hadde konkurransetilsynet grepet inn for lenge siden.

Og jeg forventer ikke at mine TV-valg skal subsidieres av fellesskapet. Noe som Dere som ønsker NRK og lisensen mener, etter hva jeg kan forstå ut fra argumentene.

Igjen må jeg bare spørre Dere alle som er for et lisensdriftet NRK. Hva er det dette gir til fellesskapet?? Gjør Dere selv noen tanker rundt det.

Jeg for min del kunne gjerne ha betalt 2700,- årlig på en faktura, vist jeg med sikkerhet kunne vite at det f .eks gikk til full barnehavedekning, og SFO slik at 6-7åringer rundt om i landet slipper å måtte gå hjem for å være alene i timesvis og i tillegg gå glipp av den store viktige sosiale biten, med leksehjelp, som SFO er.
    Eller om det gikk til eldreomsorgen, slik at alle fikk den pleien, omsorgen og respekten som dem fortjener. Men nei, fellesskapet skal subsidiere NRK, slik Stream, komlo, Supertramp og de andre NRK brukerne kan nyte en, ikke helt, men stort sett reklamefri kveld. Det er bra for fellesskapet det.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det andre du tenker på ER vi alle med på å betale. Det heter skatt.
    Dessverre er det noen nullskatteytere som ikke er med på dette fellesskapet men som roper høyt når de ikke får de tjenester de mener de har krav på.

Du mener vel virkelig ikke at vi skal ha enkeltfakturaer for et hvert "fellesgode"?
    Det heter i så fall USA og sånn modell ønsker ikke jeg å være med på.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg KLIKKEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEER!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!! Av NRK :P

Måtte lufte ut min frustrasjon med et ekstremt konstruktivt inlegg

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er enkel: Vi tilbyr Berlusconi jobben som regjeringssjef i Norge mot at vi får se alle hans kanaler og NRK gratis. NRK vil da måtte forplikte seg til å sende live reportasjer fra alle Bunga Bunga arrangementer heretter.

Tror ikke det skal mer til før vi alle blir fornøyde.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronic
    Løsningen er enkel: Vi tilbyr Berlusconi jobben som regjeringssjef i Norge mot at vi får se alle hans kanaler og NRK gratis. NRK vil da måtte forplikte seg til å sende live reportasjer fra alle Bunga Bunga arrangementer heretter.

Tror ikke det skal mer til før vi alle blir fornøyde.
    Hotel Cæsar som skal rulle på NRK da kanskje????

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det andre du tenker på ER vi alle med på å betale. Det heter skatt.
    Les: Jeg kunne GJERNE ha betalt en ekstra faktura pålydende kr.2700,- årlig, som jeg med sikkerhet kunne vite gikk til formål som virkelig kommer fellesskapet til gode, framfor å betale lisens. Lisensen kommer ikke fellesskapet til gode på noen måter.
    Dessverre er det noen nullskatteytere som ikke er med på dette fellesskapet men som roper høyt når de ikke får de tjenester de mener de har krav på.
    Nå er det vell ikke mest nullskatteytere blant vanlige lønnsmottagere, er litt for vanskelig å snyte staten med fast arbeid hos en seriøs arbeidsgiver. Samt at en nullskatteyter ikke betaler lisens ser jeg som minst viktig i den sammenhengen.
    Du mener vel virkelig ikke at vi skal ha enkeltfakturaer for et hvert "fellesgode"?
    Det heter i så fall USA og sånn modell ønsker ikke jeg å være med på.
    Nei, prøvde bare å få frem et poeng, hvor jeg mener det ville være bedre å betale en faktura årlig som virkelig betyr noe for fellesskapet, framfor å betale for noe så trivielt som underholdning. Ikke dermed sagt at jeg ønsker en faktura for hver gode i samfunnet.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke langt unna virkeligheten etterhvert i dagens skatt- og avgiftsNorge.

Jeg tenker igjennom hva jeg gjør iløpet av en dag, og hva jeg gjør som IKKE på ett eller annet nivå innebærer en beskatning eller avgift på ett eller annet vis.

Jeg betaler gladelig skatt, for jeg nyter godt av velferdssamfunnets goder hver eneste dag. Det som ikke er så gøy,
    er at vi har ALT for mange byråkrater som skal lønnes av denne skatten jeg betaler, bare for å sørge for at byråkratiet i Norge er legendarisk tungrodd.

Jeg hadde gladelig betalt årsavgiften på bilen hadde jeg visst at den gikk til vei. For veien bruker jeg hver eneste dag.
    Men i tillegg til årsavgift må jeg kjøre gjennom bomstasjoner der driftsselskapene sitter igjen med 50-60%,
    fordi selv om bilprisene i Norge er 50% avgifter, og staten drar inn 9mrd i årsavgift i året, og har 50% påslag på bensinen og dermed drar inn ytterligere 7-8mrd, så har ikke Norge råd til å bygge veier.

Jeg betaler strømregningen med en liten bismak, fordi jeg vet at den på en eller annen måte subsidierer staten,
    fordi de selger strøm i bulk til utlandet, og lar den norske forbrukeren sitte igjen med regningen.

Dette er bare de mest ekstreme tilfellene. Og oppi dette skal jeg nå risikere å betale 2700,- i året fordi jeg eier en mobiltelefon eller PC, fordi NRK er noen utdaterte kapitalistsvin?:twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godene frå staten må me alle vera med å betala for i form av skatt, om me brukar dei eller ikkje. Slik bør det vel vera? Ellers vil mykje falla bort, og mangfald vil forsvinna, dersom alle tilbud må vera lønnsomme. Då vil kapitalen styra, og det går ut over dei med minst kapital.
    Desse statlege goden inngår i ein pakke som helsevesen, veg, skule kultur (nrk) osv. Som alle betalar for, om ein brukar eller ikkje, vil betala for det eller ikkje. Det kan vere rett eller galt,alt etter korleis ein ser på det... Her kan me bruka stemmeretten for å påverka. Kanskje statsfinansiert kanal er ok...

Og forresten, kven er denne staten? Det er jo oss det:-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cb_600
    Nå er det vell ikke mest nullskatteytere blant vanlige lønnsmottagere, er litt for vanskelig å snyte staten med fast arbeid hos en seriøs arbeidsgiver. Samt at en nullskatteyter ikke betaler lisens ser jeg som minst viktig i den sammenhengen.
    Litt på samme måte som at jeg ser på dette forumet som et sted hvor medlemmene burde se verdien i å ha en mediebedrift som kan levere oss musikk, film, nyheter, sport, dokumentarer i HD bilde og surrerundtlyd uten gjentagende reklameavbrudd hvert 15.minutt.
    For det er vel programinnholdet som er det viktigste for oss "nerder".

Lisensen er minst viktig i denne sammenhengen.

Lisensdebatten hører strengt tatt ikke hjemme på et audio-visuelt forum. Til det har NRK alt for mye å tilby oss. Det er min helt klare, personlige mening.

2700 pr år = 7,4 kroner pr dag. Yes, it's worth it!

Men man blir vel aldri enige om dette emnet. Det er debattert før her inne; opptil flere ganger.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godene frå staten må me alle vera med å betala for i form av skatt, om me brukar dei eller ikkje. Slik bør det vel vera?
    Enig, skatt må vi betale for å kunne opprettholde viktige samfunnsfunksjoner.
    Då vil kapitalen styra, og det går ut over dei med minst kapital.
    Kapitalen bør ikke styre over viktige samfunnsfunksjoner, selv om det er vel det som er gjeldende nå som vi setter eldreomsorg på anbud. Samt at NRK er en grunnløst vernet institusjon som ikke bør være en av fellesskapets belastninger.
    Desse statlege goden inngår i ein pakke som helsevesen, veg, skule kultur (nrk) osv. Som alle betalar for, om ein brukar eller ikkje, vil betala for det eller ikkje. Det kan vere rett eller galt,alt etter korleis ein ser på det... Her kan me bruka stemmeretten for å påverka. Kanskje statsfinansiert kanal er ok...
    Igjen NRK er ikke nødvendighet for samfunnet. Å bruke kr.4 700 000 000,- på noe som bør være finansiert av brukerne og ikke fellesskapet, er helt hinsides all fornuft. Selv om de aller fleste her på forumet kan konstanter at man har det ganske godt, så er det utrolig mange samfunnsfunksjoner i Norge som har et stort behov for disse midlene.
    Og forresten, kven er denne staten? Det er jo oss det:-)
    Enig i det. Men stemmeretten er ikke mye til hjelp vist man velger å ikke betale lisens eller andre avgifter.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig, men litt upresist.

Man vil trenge et sterkt FrP i en slik ny regjering - veldig blått; kanskje med FrP i flertall, til og med, for å kunne få gjort endringer i denne loven:

Forskrifter om fjernsynsmottakere

Hjemmel: Fastsatt av styret i Norsk rikskringkasting 23. oktober 1980 med hjemmel i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1 annet ledd og § 8-3 fjerde og femte ledd. (Tidligere hjemmel: lov om kringkasting av 13. juni 1980 nr. 36 § 21 nr. 2 og § 23 nr. 3 og 4.)
    Endringer: Endret ved forskrifter 24 jan 1984 nr. 229, 21 mars 1988 nr. 285, 22 des 1989 nr. 1273, 19 feb 1997 nr. 235, 4 juli 2007 nr. 844, 22 mai 2009 nr. 626.

§ 1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget.

For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge.

Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort.

m.a.o: When Hell Freezes over....... (min personlige teori...)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •