Sibilanter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 56

Tråd: Sibilanter

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sibilanter

Jeg begynte for en tid tilbake å legge spesielt godt merke til sibilanter (S-lyder/hiss) når jeg hørte på musikk.
    Det har etter dette eskalert seg til et nivå der jeg ikke klarer å fokusere på så veldig mye annet enn de skinnsykt irriterende S-lydene som kommer hver gang noen sier S når jeg hører på musikk.
    Jeg trodde til å begynne med det var hornet i mine Klipscher som var hovedårsaken, men har vell funnet ut i ettertid at det sitter i hodet mitt.

Er det noen andre som har vært borti et lignende problem?
    Det har dessverre drept gleden med å høre på musikk.

Hvis noen har noen tips til hva man kan gjøre for å bli kvitt denne "tvangstanken" så vil jeg være svært takknemlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt til JBL

Men fra spøk til alvor. Slet litt med samme problem, og viste seg å være en gjenganger når det var Klipsch innom i heimen. Klarte nok ikke helt og temme de å fant ut at andre høyttalere passet bedre for mitt rom og mine ører.

Prøvd andre høyttalere i rommet ditt ? Harde veggflater ? Demping ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver jo ikke noe om hvordan utstyr du har,men mye spiller jo inn.
    Både plassering og demping av reflekterende flater kan hjelpe, selv opplevde jeg i tillegg at det hjalp på spiss topp å bytte til bedre kabler.
    (Nei, jeg gidder ikke å ta diskusjonen med alle kabelfornekterne, jeg forteller hva jeg opplevde så for folk prøve sjøl.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,973
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme problem selv, med Klipsch. Men etter å ha hørt f. eks Focal så er det vel heller at Klipschene er veldig " nakne" og ærlige!
    Kommer også an på innspillingen!

Kilde og match er alfa og omega, MEN det største årsaken er rommet!

Gikk fra parkett på gulv( dog med flosstepper på..) og akustikkplater på vegg, til rom med teppe og akustikkplater i tak.. Himmelvid forskjell og mye bedre med sistnevnte!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd folkens, men jeg har funnet ut at problemet er større enn som klangen i rommet ol. Rommet mitt er godt dempet og elektronikken er passende for høyttalerne.

Sibilant problemet mitt er på et nivå der jeg hører irriterende "S"er når jeg hører på anlegget mitt, når jeg hører på TVen, når jeg hører på radioen på kjøkkenet eller i bilen, når jeg hører folk snakke, når jeg selv snakker osv....

Er det noen andre som har hengt seg opp i denne "irriterende" lyden?
    Jeg trudde ikke jeg var spesielt disponert for slike tvangstanker, men tok feil der gitt

Det hadde vært fint å fått noen tips til å bli kvitt denne irritasjonen fra noen som har vært borti lignende.

Intermediate runefalk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Takk for gode råd folkens, men jeg har funnet ut at problemet er større enn som klangen i rommet ol. Rommet mitt er godt dempet og elektronikken er passende for høyttalerne.

Sibilant problemet mitt er på et nivå der jeg hører irriterende "S"er når jeg hører på anlegget mitt, når jeg hører på TVen, når jeg hører på radioen på kjøkkenet eller i bilen, når jeg hører folk snakke, når jeg selv snakker osv....

Jeg trudde ikke jeg var spesielt disponert for slike tvangstanker, men tok feil der gitt

Det hadde vært fint å fått noen tips til å bli kvitt denne irritasjonen fra noen som har vært borti lignende.
    Psykolog
    PANASONIC TX-P65VT60Y​-Onkyo TX-NR818-Sherbourn PA 5-200 -Sherbourn PA 2-160-Anti-Mode
    2Stk SVS PC12-NSD DSP-Klipsch RF MK2-82/RC64/RS-52/RB-61/Panasonic DMP BDP500
    ,PS3-VAN DEN HUL-Logitech Harmony 900

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du har en hørselskade? Hører du susing når det er stille også?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heng deg opp i k-lyder heller....

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye transplanterte flaggermusører kanskje? Flaggermus har fantastisk hørsel! Ellers kan jo en plastisk kirurg fikse på de gamle. Er ikke verre enn en facelift eller nose-job har jeg hørt.. :idea:

Active metallsulten sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    459
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også irritert meg over det, men kun med horndiskanthøyttalere . Så da er ikke ørene mine noe glad i det...

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje du må rydde unna klipschene og prøve noen høyttalere med litt mer laidback diskant en periode...?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynte for en tid tilbake å legge spesielt godt merke til sibilanter (S-lyder/hiss) når jeg hørte på musikk.
    Det har etter dette eskalert seg til et nivå der jeg ikke klarer å fokusere på så veldig mye annet enn de skinnsykt irriterende S-lydene som kommer hver gang noen sier S når jeg hører på musikk.
    Jeg trodde til å begynne med det var hornet i mine Klipscher som var hovedårsaken, men har vell funnet ut i ettertid at det sitter i hodet mitt.

Er det noen andre som har vært borti et lignende problem?
    Det har dessverre drept gleden med å høre på musikk.

Hvis noen har noen tips til hva man kan gjøre for å bli kvitt denne "tvangstanken" så vil jeg være svært takknemlig.
    Jeg har samme problemet som deg!
    Jeg har erfart at det kommer fra refleksjoner mellom tak og vegg og er ikke et psykologisk problem!

Jeg byttet til andre høytaler kabler og la et teppe på gulvet. Resultatet var bedre, men som du sier sitter man bare å lytter etter alle disse s f og t som alle høres ut som sssjutt fffjutt og ttttjutt.

Etter en frekvens måling i rommet viser det seg at jeg har denne etterklangen i rommet som er meget plagsom mellom 800 hz og opp til 3 khz.
    Jeg tok ett pledd og spikret det på bakveggen og lyden ble enda mindre plagsom. Lyden fra fruen derimot........

Flate gipsvegger og tak er årsaken til at gleden over musikk går over i frustrasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Jeg har samme problemet som deg!
    Jeg har erfart at det kommer fra refleksjoner mellom tak og vegg og er ikke et psykologisk problem!

Jeg byttet til andre høytaler kabler og la et teppe på gulvet. Resultatet var bedre, men som du sier sitter man bare å lytter etter alle disse s f og t som alle høres ut som sssjutt fffjutt og ttttjutt.

Etter en frekvens måling i rommet viser det seg at jeg har denne etterklangen i rommet som er meget plagsom mellom 800 hz og opp til 3 khz.
    Jeg tok ett pledd og spikret det på bakveggen og lyden ble enda mindre plagsom. Lyden fra fruen derimot........

Flate gipsvegger og tak er årsaken til at gleden over musikk går over i frustrasjon.
    Godt å høre at det ikke bare er jeg som har dette problemet
    Jeg har noen akustikkplater, men jeg trenger kanskje mere demping.
    Utgjorde nye kabler noen forskjell? Evt. hva byttet du fra og til?

Jeg hvis det løser problemet så ville jo det vært gull. Jeg har tenkt i de baner å bytte ut høyttalerne mine, men da går det fort en god del penger.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at det ikke bare er jeg som har dette problemet
    Jeg har noen akustikkplater, men jeg trenger kanskje mere demping.
    Utgjorde nye kabler noen forskjell? Evt. hva byttet du fra og til?

Jeg hvis det løser problemet så ville jo det vært gull. Jeg har tenkt i de baner å bytte ut høyttalerne mine, men da går det fort en god del penger.
    Jeg byttet fra Van Den Huel Snow White til kobber kabler fra Biltema!
    Dette er bare en middlertidig løsning da jeg har bestillt nye kabler.

Redusert oppløsning på høyere frekvenser reduserer ekkoet som gjør det utydelig. Med andre ord dårligere kabel = bedre lyd.

Men dette er bare å pynte på symptonene da den egentlige årsaken ligger i rommets akkustikk. Det er grenser for hvor mye man ønsker å ofre av lydkvalitet når man vet at anlegget kunne spillt så mye bedre.....

Newcomer Schnappy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sleit mye med dette problemet før, såpass mye at jeg ikke orket å høre på musikk. Det ble bittelitt bedre å dempe sideveggene, men ikke mye. Prøvde å bytte elektronikk og høyttalere, men problemet var der fortsatt.

Prøvde som en siste utvei å bytte høyttaler, signal og strømkabler. Da løste faktisk problemet seg. Fant i ettertid ut, at det er isolasjonsmaterialet rundt kablenene (spesielt PVC) som forårsaker problemet. Prøv noen kabler som er isolert med teflon/FEP/bomull e.l., så skal du høre at lyden forandrer seg...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Travel øvre mellomtone fra en kjøkkenradio er kanskje ikke voldsomt uventet, men av din egen stemme og i bil blir litt annerledes. Har du vært hos en øre-spesialist? Her høres det ut som om noe ikke er helt i orden.

Når du forsiktig blåser en 'hviske-S', hører du den mellom eller utenfor ørene? Kan du plassere at lyden kommer fra din egen munn?

Demping av rom, og endring av elektronikk, vil ikke forandre sibilantlyder fra din egen stemme, med mindre du opplever det som resultat av midertidig skadet hørsel påført av nåværende oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke så lenge siden jeg var å sjekket hørselen. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde sjeldent bra hørsel, så den skal være tipp topp.

I kveld har jeg gjort en del forsøk.
    - Byttet høyttalerkabler til QED (noe rask jeg hadde liggende).
    - Satte opp 3 akustikkplater bak i rommet.
    - Koblet til rør-DACen min.

Resultatet ble at lyden ble mere presis, varmere, stereoperspektivet ble enda bedre og sist men ikke minst, SSSene ble mye snillere.
    Det er første gang på ganske lenge jeg faktisk har kost meg med musikk, noen som er litt synd siden jeg har brukt 100K+ på kinoen min.

Jeg har en mistanke om at når jeg først begynte å henge meg opp i S- lyden så har det gått så langt at det har spred seg til å bli en tvangstanke på fulltid.

Da er det bare å krysse fingrene for at "alt blir bra til slutt", og jeg med tiden får et normalt forhold til disse S-lydene.

Det er tydelig at interessen for HiFi og hjemmekinoen styrer livet mitt mere enn det burde...

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schnappy
    Sleit mye med dette problemet før, såpass mye at jeg ikke orket å høre på musikk. Det ble bittelitt bedre å dempe sideveggene, men ikke mye. Prøvde å bytte elektronikk og høyttalere, men problemet var der fortsatt.

Prøvde som en siste utvei å bytte høyttaler, signal og strømkabler. Da løste faktisk problemet seg. Fant i ettertid ut, at det er isolasjonsmaterialet rundt kablenene (spesielt PVC) som forårsaker problemet. Prøv noen kabler som er isolert med teflon/FEP/bomull e.l., så skal du høre at lyden forandrer seg...

Nå vet ikke jeg hva kablene mine er isolert med, men vil det si at hvis jeg bytter til noen som utelukkende består av PVC kan jeg forvente å begynne å blø fra ørene?

Og, til trådstarter, jeg forstår at du har et problem med dette. Men har litt problemer med å tro at hverken rett type plast eller snåsamannen er løsningen.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns du skal prøve en rørforsterker

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    syns du skal prøve en rørforsterker
    Jeg har prøvd Music Angle KT88 uten hell. Men den er kanskje ikke representativ for en god rørforsterker.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •