Sibilanter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56

Tråd: Sibilanter

Newcomer petimeter sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Biffig
    Jeg begynte for en tid tilbake å legge spesielt godt merke til sibilanter (S-lyder/hiss) når jeg hørte på musikk.
    Det har etter dette eskalert seg til et nivå der jeg ikke klarer å fokusere på så veldig mye annet enn de skinnsykt irriterende S-lydene som kommer hver gang noen sier S når jeg hører på musikk.
    Jeg trodde til å begynne med det var hornet i mine Klipscher som var hovedårsaken, men har vell funnet ut i ettertid at det sitter i hodet mitt.

Er det noen andre som har vært borti et lignende problem?
    Det har dessverre drept gleden med å høre på musikk.

Hvis noen har noen tips til hva man kan gjøre for å bli kvitt denne "tvangstanken" så vil jeg være svært takknemlig.
    Med fare for å bli meiet ned av andre her inne foreslår jeg at du prøver kimber tc 4 høytaler kabler. (låne av noen om mulig)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EKKJ Jordkabel - CLAS OHLSON | Clas Ohlson
    denne var kjent på hifisentralen for noen år siden. litt avrundet oppover, mektig nedover. ganske stiv og ikke særlig pen men.
    4-leder. f.eks 2x2.5 til hver pol. opprinnelig ble det brukt en slange til hver pol :lol:

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd Music Angle KT88 uten hell. Men den er kanskje ikke representativ for en god rørforsterker.
    Tvangstanker er nå en ting, det er noe jeg vet litt om og det kan godt hende at du er innom når du sier at problemet er det samme om du hører på stereoen eller radioen på kjøkkenet. Lett å fokusere på et problem man vet om..

Men (uten å gjøre dette til atter en høytalerdebatt) jeg har høytalere som de fleste syns har vel fremtredende diskant og jeg var tildels enig til jeg omsider fant elektronikk jeg syntes funket.
    Underveis har jeg byttelånt med et oppsett fra Klipsch og det hørtes rett og slett for jævlig ut uansett hvordan forsterkere jeg brukte på de, det var nøyaktig som du beskriver..

Såh, vet ikke hva preferansene dine er og hva du evt har hatt og er vant til fra før. men..

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er et interessant tema, og nok mer vanlig enn du tror, selv her på forumet. Sibilanter er ofte fremtredende i innspillinger hvor munnen til artisten er nærme mikrofonene og/eller ofte i et dårlig lydstudio (evnt. dårlig spilt inn). Det er klart at noe i anleggs-kjeden kan være synderen i mange tilfeller, men ikke hos deg. Med mindre du har en hørselskade, og du får vondt nesten samme hva, og hvor du hører (s'er er jo overalt radio, cd, menneskepjatt etc..) sitter det mellom ørene. Du har kanskje vært sliten en eller annen gang, og dermed utviklet angst for lyd, satt litt på spissen! :wink: Har selv slitt litt med dette i perioder. Blir som å bli lydtrett etter 10 sekunder av en cd. Slet litt med øresus før militæret. Der var jeg skytter på 12.7 mm maskingevær, og i blant måtte sambandet dras opp til "tårnet" for at jeg skulle få med meg noe som helst av "krigssituasjonen". Rakk jo selvfølgelig ikke å legge fra meg samband hver gang, og ta på hørselvern når det ble fiendtlig kontakt. Ja, tenkte seg sjæl.. smalt rimelig høyt og kraftig noen meter fra meg. Øresusen er å hakket verre, og klart jeg er mer bevisst på lyd, og igjen skarpe og skjærende frekvenser. Typisk lyder som andre ikke legger merke til (høyfrekvent tv-støy, utslitt pakning på varmepumpe etc, etc!). Om du har øresus vet ikke jeg, men man kan fort bli opphengt i noe. Var hos ørespesialist og fant ikke noe galt. Har også over gjennomsnittet bra hørsel - tro det eller ei! :grin:

Poenget er at det sitter i huet ditt, og du må bare slutte å plage deg selv med det!!! Har selv Klipsch, og trodde en stund at horna var synderen, men når også noen gamle Dali 450 som jeg før syntes ble for mørke og laidback i lyden ble "skrikete", i samme rom og elektronikk, ja da skjønnte jeg at det var meg det var blitt noe "galt" med. Nå, lenge etterpå, merker jeg det ikke lenger. Koser meg framfor anlegget. Måtte bare "SLUTTE-Å-TENKE-SÅ-JÆVL**-MYE-PÅ-DET-!!!. Det går seg til rette, og plutselig tenker du ikke noe mer på det. Tvangstanker kan oppstå, og det er ikke flaut. Bare skadelig for din egen psyke! Glem hele "skitten, ta deg et par pils, evnt. noen glass Cola, og nyt godlyden du har. Lykke til, veit hvordan du har det!
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Dette er et interessant tema, og nok mer vanlig enn du tror, selv her på forumet. Sibilanter er ofte fremtredende i innspillinger hvor munnen til artisten er nærme mikrofonene og/eller ofte i et dårlig lydstudio (evnt. dårlig spilt inn). Det er klart at noe i anleggs-kjeden kan være synderen i mange tilfeller, men ikke hos deg. Med mindre du har en hørselskade, og du får vondt nesten samme hva, og hvor du hører (s'er er jo overalt radio, cd, menneskepjatt etc..) sitter det mellom ørene. Du har kanskje vært sliten en eller annen gang, og dermed utviklet angst for lyd, satt litt på spissen! :wink: Har selv slitt litt med dette i perioder. Blir som å bli lydtrett etter 10 sekunder av en cd. Slet litt med øresus før militæret. Der var jeg skytter på 12.7 mm maskingevær, og i blant måtte sambandet dras opp til "tårnet" for at jeg skulle få med meg noe som helst av "krigssituasjonen". Rakk jo selvfølgelig ikke å legge fra meg samband hver gang, og ta på hørselvern når det ble fiendtlig kontakt. Ja, tenkte seg sjæl.. smalt rimelig høyt og kraftig noen meter fra meg. Øresusen er å hakket verre, og klart jeg er mer bevisst på lyd, og igjen skarpe og skjærende frekvenser. Typisk lyder som andre ikke legger merke til (høyfrekvent tv-støy, utslitt pakning på varmepumpe etc, etc!). Om du har øresus vet ikke jeg, men man kan fort bli opphengt i noe. Var hos ørespesialist og fant ikke noe galt. Har også over gjennomsnittet bra hørsel - tro det eller ei! :grin:

Poenget er at det sitter i huet ditt, og du må bare slutte å plage deg selv med det!!! Har selv Klipsch, og trodde en stund at horna var synderen, men når også noen gamle Dali 450 som jeg før syntes ble for mørke og laidback i lyden ble "skrikete", i samme rom og elektronikk, ja da skjønnte jeg at det var meg det var blitt noe "galt" med. Nå, lenge etterpå, merker jeg det ikke lenger. Koser meg framfor anlegget. Måtte bare "SLUTTE-Å-TENKE-SÅ-JÆVL**-MYE-PÅ-DET-!!!. Det går seg til rette, og plutselig tenker du ikke noe mer på det. Tvangstanker kan oppstå, og det er ikke flaut. Bare skadelig for din egen psyke! Glem hele "skitten, ta deg et par pils, evnt. noen glass Cola, og nyt godlyden du har. Lykke til, veit hvordan du har det!

Uten å referere til den første svadaen i innlegget ditt, er det noe Dali 400 og 450 (begge har samme diskant) er kjent for så er det diskanten er slitsom..

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biffig: Hva med en periode med klassisk musikk, eller annen musikk uten vokal?

Mvh

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toref
    Biffig: Hva med en periode med klassisk musikk, eller annen musikk uten vokal?

Mvh

Såh, klassisk musikk er fri for vokalister?
    Blir litt dumt å uttale seg når man ikke vet hva man snakker om, syns du ikke?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,981
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Nå vet ikke jeg hva kablene mine er isolert med, men vil det si at hvis jeg bytter til noen som utelukkende består av PVC kan jeg forvente å begynne å blø fra ørene?

Og, til trådstarter, jeg forstår at du har et problem med dette. Men har litt problemer med å tro at hverken rett type plast eller snåsamannen er løsningen.
    Kabler av ren bomull, og bare bomull! Gir nydelig demping!
    Van den Cotton!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er allergisk mot sibilanter, får jeg mørke prikker rundt ørene som sprer til nakken og videre utover...

Jeg hadde ett par B&W 683 en stund, min første effekt var en NAD 275, jeg måtte bare sende den i retur, holdt på å bli gal av diskanten, av alle forsterkerne jeg da prøvde i etterkant har ikke vært i nærheten av hissigheten til dette effekttrinnet. Det ble forsøkt å beskylde receiveren at det var som var synderen, dårlig match osv, men det var jo helt tydelig at det var NAD275 som var synderen hos meg.

Tror du kan spare pengene på kabelbytte, med mindre du har handlet kablene på Europris, Rema eller noe i den duren...

Han jeg kjøpte center og bakhøytalerne hos fortalte at han hadde prøvd Xindak på Swansene, og han synes det låt skarpt til tider, jeg synes det hørtes nesten litt utrolig ut med en sånn tilbakelendt spillestil Swans F2.2 har, men så var det.

Tror ikke jeg vil peke direkte på Xindac`n din som synderen, men hvordan låter det hvis du kun spiller på Onkyoen? Høres det like ille ut? Kan jo fort være effekttrinnet ditt som lager spetakkel for deg.

Newcomer toref sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Såh, klassisk musikk er fri for vokalister?
    Blir litt dumt å uttale seg når man ikke vet hva man snakker om, syns du ikke?
    Tror nok du misforsto hva jeg skrev. Det finnes mye klassisk musikk uten vokal.

Poenget var ganske enkelt at dersom han har en slags "hang-up" ved vokal-fokusert musikk kan det være smart å "koble ut" med musikk uten vokal.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    Tror ikke jeg vil peke direkte på Xindac`n din som synderen, men hvordan låter det hvis du kun spiller på Onkyoen? Høres det like ille ut? Kan jo fort være effekttrinnet ditt som lager spetakkel for deg.
    Det er hakket verre når jeg spiller kun på Onkyoen. Jeg har prøvd 3 forskjellige effekttrinn med mere eller mindre det samme resultatet.

Jeg var på en demo av noen Usher høyttalere med diamantdiskant tidligere i dag, og det spilte kanonbra. Lun og behagelig lyd.
    Så jeg trur jeg er nødt til å kaste inn håndkledet på vegnet av Klipschene og kvitte meg med dem. Jeg har hatt dem i noen år, og i andre rom jeg har hatt har de spilt bra. Men i den nye kinoen min så har jeg aldri fått det til å sitte.
    Nå har jeg prøvd et hav av forskjellige komponentendringer utenom høytalerbytte, og det er i beste fall små endringer til det bedre jeg har oppnådd. Så da får jeg krysse fingrene for at det gjør susen.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hakket verre når jeg spiller kun på Onkyoen. Jeg har prøvd 3 forskjellige effekttrinn med mere eller mindre det samme resultatet.

Jeg var på en demo av noen Usher høyttalere med diamantdiskant tidligere i dag, og det spilte kanonbra. Lun og behagelig lyd.
    Så jeg trur jeg er nødt til å kaste inn håndkledet på vegnet av Klipschene og kvitte meg med dem. Jeg har hatt dem i noen år, og i andre rom jeg har hatt har de spilt bra. Men i den nye kinoen min så har jeg aldri fått det til å sitte.
    Nå har jeg prøvd et hav av forskjellige komponentendringer utenom høytalerbytte, og det er i beste fall små endringer til det bedre jeg har oppnådd. Så da får jeg krysse fingrene for at det gjør susen.
    Pingle 8) Blir det noe trøttlige Usher på deg nå da? ;-)
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Pingle 8) Blir det noe trøttlige Usher på deg nå da? ;-)
    Ja, han må jo for guds skyld ikke kjøpe seg ordentlige høyttalere når han ikke liker lyden i glasskjærings-verktøyet han har

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Ja, han må jo for guds skyld ikke kjøpe seg ordentlige høyttalere når han ikke liker lyden i glasskjærings-verktøyet han har
    Ikke enig med beskrivelsen din, men var en spøk fra min side :-D. Skulle glatt bytta mine Klipscher mot noe Usher i 6-serien for eksempel.. men så var det de penga da. Men er fornøyd med Klipsch, og har forståelse for at det ikke er for alle!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg skjønte da det8)
    Senest i går angret jeg litt på at jeg solgte mine Usher 6381 for et halvår siden...

Men glass-skjæringskommentaren står jeg inne for

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Hehe, jeg skjønte da det8)
    Senest i går angret jeg litt på at jeg solgte mine Usher 6381 for et halvår siden...

Men glass-skjæringskommentaren står jeg inne for
    Hehe, ja ser den! Er det Mirage som gjør susen for musikk-muskelen for tia? Dæven, nå spores det av tråden her..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida, det spores ikke av, trådstarter trenger å høre at det er flere enn han som synes Klipsch svir i ørene.

Men ja, per nå er det et par Mirage som står framme, i påvente av noe av litt større kaliber

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Største endringene får du ved høytalerbytte, og jeg var egentlig sikker på at det var her problemet lå, derfor jeg spurte om du hadde prøvd bare med Onkyoen. Vil anbefale deg å bruke litt tid på å finne nye høytalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Jeg byttet fra Van Den Huel Snow White til kobber kabler fra Biltema!
    Dette er bare en middlertidig løsning da jeg har bestillt nye kabler.

Redusert oppløsning på høyere frekvenser reduserer ekkoet som gjør det utydelig. Med andre ord dårligere kabel = bedre lyd.

Men dette er bare å pynte på symptonene da den egentlige årsaken ligger i rommets akkustikk. Det er grenser for hvor mye man ønsker å ofre av lydkvalitet når man vet at anlegget kunne spillt så mye bedre.....
    Nå har jeg testet de nye kablene. De er fra Van Den Huel og er en hybrid løsning.
    Diskanten er mye mer behagelig og mangler de lange piing og pliing lydene som sølvlederne gav.
    Stort sett høres lydbilde mye roligere ut og s f og t lydenene blir mer riktige.
    Det er selvfølgelig noen live innspillinger hvor sibilantene fremdeles stikker seg ut men det tror jeg er opptaket og ikke mitt utstyr som har skylden for.

Verdt å prøve denne kabelen før du bytter høyttalere eller erklærer deg selv psykisk syk........

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Nå har jeg testet de nye kablene. De er fra Van Den Huel og er en hybrid løsning.
    Diskanten er mye mer behagelig og mangler de lange piing og pliing lydene som sølvlederne gav.
    Stort sett høres lydbilde mye roligere ut og s f og t lydenene blir mer riktige.
    Det er selvfølgelig noen live innspillinger hvor sibilantene fremdeles stikker seg ut men det tror jeg er opptaket og ikke mitt utstyr som har skylden for.

Verdt å prøve denne kabelen før du bytter høyttalere eller erklærer deg selv psykisk syk........
    Jeg skal undersøke det. Kanskje HIFI-klubben er så snille at de låner meg et sett for test.
    Jeg ser Van Den Huel har flere hybridkabler. Hvilen av typene er det du har kjøpt?

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •