Sikring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Sikring

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sikring

Hei! Har ein 5 amp 32V 3ag sikring til VE 15f. Siden denne er litt vanskeleg og få tak i lurer eg på om ein 5 amp 250V sikring går?
    Takker for svar

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. En sikring bryr seg ikke om spenning.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at sikringer ikke bryr seg om spenning er ikke HELT sant. Det er i og for seg riktig at det er strømmen som går gjennom sikringen, som får den til å ryke.

Men i det en sikring ryker, oppstår det en kortvarig lysbue som fortsetter å lede strømmen selv om selve sikringstråden har røket. Hvis lysbuen opprettholdes for lenge, beskytter ikke sikringen slik den skal. Og det er her merkespenningen kommer inn i bildet. En 250V sikring trenger normalt større spenning tilført enn en 60V sikring for at denne lysbuen skal dø ut fort nok.

Så hvis trådstarter velger å bruke en 250V/5A sikring i stedet for den foreskrevne 60V/5A sikringen, KAN han altså risikere at sikringen ikke kutter strømmen fort nok.

Mulig at dette bare er et problem som har teoretisk interesse, men det kan jo være greit å vite.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    ... En 250V sikring trenger normalt større spenning tilført enn en 60V sikring for at denne lysbuen skal dø ut fort nok.
    Sier du at en 250V sikring bruker lengre tid på å bryte når spenningen er lav?

At mitt kort innlegg ikke var HELT sant er greitt nok. Men slik jeg oppfatter det ville det kun vært et problem å gå andre veien. Hvis man setter inn en lavspenning sikring på en 230V krets så kan den få problemer med å bryte lysbuen. Så merkespenningen sier hvor stor spenning sikringen klarer å bryte.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek
    Sier du at en 250V sikring bruker lengre tid på å bryte når spenningen er lav?

At mitt kort innlegg ikke var HELT sant er greitt nok. Men slik jeg oppfatter det ville det kun vært et problem å gå andre veien. Hvis man setter inn en lavspenning sikring på en 230V krets så kan den få problemer med å bryte lysbuen. Så merkespenningen sier hvor stor spenning sikringen klarer å bryte.
    Auda! Ja, her har jeg tabbet meg skikkelig ut. Jeg har sjekket med han som forklarte dette for meg en gang for lenge siden - og han sier at jeg har misforstått fullstendig. Litt googling bekrefter dette.

Det som er korrekt, er at en 250V/5A-sikring fint kan brukes i en 60V-krets. Derimot bør ikke en 60V/5A-sikring brukes i en 250V-krets. Da riskerer man at sikringen ender sitt liv i en eksplosiv lysbue som leder strømmen lenge etter at den skulle ha vært brutt. En sikring skal altså ha en merkespenning minst lik den spenningen som gjelder der den blir brukt - aldri mindre.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •