Liten digital equalizer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Liten digital equalizer

Jeg er egentlig på jakt etter to ting.
    En switch med toslink og spdif inn, med convertering i mellom standardene. Switchen må også kunne styres av IR. Jeg har forsåvidt funnet denne switchen hos Inday, SPDIF 4x1 Digital Audio Switcher, men nevner det i tilfelle denne funksjonen kan integreres i neste ønske.

Jeg har aktive høyttalere og kjører i dag signalet digitalt rett i høyttalerene med SPDIF. Trenger bare en utgang ettersom høyttalerene sender signalet videre mellom seg. Siden det går digitalt hele veien har jeg mistet muligheten til å justere med en equalizer. Jeg bruker ikke PC, kildene mine er bare TV og squeezebox. Prøver derfor å finne en liten digital equalizer som har SPDIF inn og ut. Jeg bruker bare 24bit 96khz ettersom det er maks for høyttalerene. Ett stort pluss om boksen enten er pen og se på eller liten nok til å skjules bak med ledningene

Har ikke satt noe budsjett, men fint om den ikke blit alt for dyr...

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fjommp
    Jeg har aktive høyttalere og kjører i dag signalet digitalt rett i høyttalerene med SPDIF. Trenger bare en utgang ettersom høyttalerene sender signalet videre mellom seg.
    Fy da, de høytalere vil jeg ha!
    Hva heter de?
    Er de bra?
    Har jeg råd?

Selv bruker jeg Behringer DEQ-2496 som equalizer, (og en dag som romkorreksjon) de er ikke så dyre og 1U høy. 24bit/96khz
    Heldigital. Jeg har brukt den på ulike vis, noen ganger som DAC,
    andre ganger som helanalog equalizer, heldigitalt mellom cdspiller og forforsterker. Det eneste ergelig er at det er ikke superenkelt å bytte inputs, da må en knote i menyen. Jeg skulle ønske at min DAC/forforsterker hadde en digital loopback da kunne jeg koplet den lettere inn i signalkjeden.

"The DEQ2496 has balanced inputs and servo balanced outputs with gold-plated XLR connectors, stereo aux output, AES/EBU and S/PDIF inputs and XLR and optical output."

(nb: jeg bruker en adapter fra RCA-coax til AES/EBU (XLR-kontakt + BNC adapter))
    (75ohm til 110ohm, det er kun impedansematching)

Fungerer helt nydelig.
    Det er deilig med en skikkelig 31bånds equalizer, selv om det tar litt mer tid å justere og en må være litt mer forsiktig med gain siden det er heldigitalt, en må huske å trekke ifra like mye desibler hos output hvis en skrur opp i equalizeren.
    "tomme tømmer buldrer mest"

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet nylig ut til B&O Beolab5. De spiller bra, men koster litt i innkjøp. Med tanke på at de inneholder fronter, subb, effektforsterker, forforsterker og DAC er ikke prisen så gale

EQ du viser til med rackmontering blir ikke akkurat et smykke i stereobenken. Har ikke mulighet til å skjule den noe sted og siden jeg ikke har noe forsterkerier stående blir resten ekstra synlig. Den mangler også spdif (RCA digital coaxial) ut. Kan jo ha en overgang igjen, men hører gjerne på flere forslag

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke kvaliteten på denne men billigere finner du vel ikke hvis ikke kjøper noe brukt gammelt men da er de mye større..

BRIK Equalizer - Brik | Fnky

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket ut miniDSP?
    Minidigi og Nanodigi er vel noe av det du er ute etter.

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EQ du viser til med rackmontering blir ikke akkurat et smykke i stereobenken. Har ikke mulighet til å skjule den noe sted og siden jeg ikke har noe forsterkerier stående blir resten ekstra synlig.
    Sant, den ser ut som en bavianrumpe, men jeg er svært glad for DEN!
    Selv tenker jeg å ha en dør foran stereobenken min, + IR-omdirrigering for å skjule skrotet mitt.
    Kan hende at MiniDSP passer deg bedre, dynaBel AS selger den.

Etter å ha brukt equalizere i mange år anbefaler jeg å droppe de under 15 bånd, jeg merket stadig hos min eldgamle Sony Equalizer at jeg ble aldri helt fornøyd, det var ofte slik at jeg ville justere noe mellom to frekvens, så det ble en kompromiss. Jeg følte stadig at det manglet noe, og det ble mye bedre etter at jeg skaffet et analog 31bånds EQ. Tusen takk til Ljudia som prakka den på meg for mer enn 15år siden!

En av årsakene til 31bånds equalizere er omtrent ikke-ekstisterende innenfor hifi er at det er vanskelig å justere, det tar tid og ofte hører man ikke forskjellen med en gang, men lyden blir likevel forskjellig, selv med bare +0.5dB i 5Khz. Det får meg til å tenke litt, hva er den riktige lyden når jeg kan velge nesten hva som helst?

Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw, jeg tok feil, dynabel selger ikke mIniDSP.
    jeg kikka nylig der. damn.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så at minidigi bare samplet på 46khz. Her er jeg ute etter å holde 24 bit 96khz gjennom hele systemet. Ser ut til at minidsp har litt modulære løsninger og som kanskje krever litt mer av eieren... Forsto det ikke helt, men jeg er ute etter noe som virker rett ut av esken

Hvordan er det med en hjemmekino prosessor? Ikke det at jeg skal bruke surrounden, men de har vanligvis alt jeg trenger. Men går digitalutgangen gjennom equalizeren?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt om Tactlab? Ser ut til at siden deres er tatt ned. De lagde visst noen highend romkorreksjon bokser som DRC og RCS2.2.
    Ser ut til at de het Tact Audio tidligere...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •