Dac eller ikke Dac?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dac eller ikke Dac?

Etter å ha hatt min nye Hegel H70 i et par dager lurer jeg på om det er smart å oppdatere til en H11 Dac eller å bruke litt penger på å bedre akustikken i rommet. Jeg tenker da først å fremst på en bassfelle og et teppe.

Akustikken i rommet er langt fra dårlig men det blir litt mye brumling fra mine små Dynaudio DM 26 høytalere likevel. Jeg liker stram og direkte bass så jeg har alltid måttet jobbe litt med plassering av møbler og høytalere før jeg er fornøyd. Nå er jeg kommet til at det ikke blir bedre uten gjøre noe med hjørnet bak venstre høytaler.

Siden det er tilbud på H11 i januar så burde jeg vel slå til på det og heller snekre meg en billig hjemmelaget bassfelle?

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har et akustisk problemområde vil ikke en DAC løse det.
    Så gå i første omgang løs på retting av akustikk i rommet.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du lurer på dette etter et par dager? Mao så er du misfornøyd med lyden i H70? Det første du må gjøre er å prøve å finne hva du ikke liker ved lyden, evt hva du ønsker annerledes. Liten vits i å blåse 5000 på en dac som kanskje ikke løser problemet eller å investere tungt i akustikk når noen bøker eller en stol gjør samme susen?

Og siden du bare har hatt H70 i et par dager kan det rett og slett være den som er problemet?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvor lang innspillingstid H70 har, men akustikk tiltak er generelt mye for pengene.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at januartilbudet gjør at du sparer skarve 1000 kroner så vil det som alle andre skriver være mer fornuftig å ta tida til hjelp; gi HD70 noen uker med innspilling og se om du er like misfornøyd, prøv å krøll sammen dyner og plasser de i hjørnene, prøvd andre plasseringer av høytalerne, se om du kan få lånt deg tjukke tepper av bekjente osv..

Kort sagt vil det ikke være videre hensiktsmessig å hoppe til på dette januartilbudet; HD11 er kanskje "bedre" enn HD70, men det hjelper så lite hvis det er (a) hegel-lyden du ikke liker eller (b) rommet som krangler. Pluss at slike ikke altfor minneverdige tilbud kommer ved jevne mellomrom
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sitter faktisk med akkurat den kombinasjonen det er snakk om, og satt faktisk opp HD11 for én time siden. Har naturligvis brukt den siste timen på å høre på forskjellene.

Forskjellene er helt klart merkbare, også ved lavere lyttevolum. Selvom den innebygde DAC-en i H70 er temmelig god, merker jeg at HD11 graver frem ganske mye mer detaljer i diskanten. Den gir samtidig bedre skyv i bassen.

Mulig at mitt ordvalg samsvarer vel mye med anmeldelsen til Lyd og Bilde, men det er nå slik jeg også opplever det. Dette til tross for at jeg bruker et par RCA-kabler mellom DAC og forsterker til 99 kr, mens jeg venter på noen litt bedre XLR-kabler.

Jeg har hatt H70 i 6 måneder nå, og bruker den i kombinasjon med System Audio Mantra 60. Jeg har vært fornøyd med lyden, men nå ble den enda litt bedre.

I mine øyne var det verdt prisen, men hjernen min jobber selvfølgelig på spreng på øyeblikket for å rettferdiggjøre kjøpet. Dama, som i utgangspunktet ikke så poenget med å bruke ytterligere 5000 kr, klarte også å høre forskjell ganske greit, når jeg byttet frem og tilbake. Hun visste ikke hva som var hva. Jeg bør kanskje gjøre en liten blindtest jeg også. :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke misfornøyd med lyden. Jeg er faktisk veldig fornøyd, men bassen er veldig fyldig og litt uryddig i bunnen. Jeg vet av erfaring at det som lager krøll er hjørnet i rommet.
    Det som er problemet er at om jeg endrer akustikken og så kjøper Dac som gir litt mer bass vil jeg kanskje få problemet tilbake igjen. Mulig det er best å få all elektronikken på plass før eventuelle rom korreksjoner....

Tror nok Begge deler kommer til å skje, det er egentlig bare rekkefølgen av tiltakene jeg lurer på.

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg vært deg ville jeg fått orden på akustikken først og jobbet med plasseringen på høyttalere og lytteposisjon. Etter det vil du få mer ut av det du har og evenuelt vil kjøpe i fremtiden.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    utenfor salg: forsterker 9995,- dac 5995,- høyttalere 4495,-
    kanskje det bør ringe noen bjeller?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Det som er problemet er at om jeg endrer akustikken og så kjøper Dac som gir litt mer bass vil jeg kanskje få problemet tilbake igjen. Mulig det er best å få all elektronikken på plass før eventuelle rom korreksjoner....
    Jeg ser ikke helt logikken din her. Det å oppgradere en komponent handler om å få bedre lyd. Å definere det er ikke alltid like lett, men det som i 99% av tilfellene stemmer er det at lydbildet blir større og at alle positive så vel som negative ting i signalkjeden forsterkes. Om du VET at du har visse problemer i rommet så vil en oppgradering av utstyret bare forsterke problemene i lydbildet.
    -------
    Mvh
    Rune
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har som sagt gjort alt det som kan gjøres med tanke på plassering osv.
    Jeg har tross alt bodd her i 10 år snart.
    Høytalerne har jeg hatt en stund så det er bare småjusteringer det er snakk om.
    Likevel er det vel en viss logik i å få på plass alt utstyret før finjustering?

Jeg har egentlig fått svaret jeg var ute etter, nemlig at bassen påvirkes av å tilføre en H11 og har derfor bestemt meg for å få denne i hus før jeg bygger bassfelle....

Takk for alle innspill.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rillto
    Likevel er det vel en viss logik i å få på plass alt utstyret før finjustering?
    Nja, både ja og nei. Det er jo like logisk å fikse rommets utfordringer før man får på plass utstyret, da vil man i alle fall ha et tilnærmet perfekt utgangspunkt for at utstyret skal låte best mulig i det aktuelle rommet. Men jeg ser så absolutt poenget ditt; jeg har også hatt en lei tendens til å tenke utstyr før rom når penger skal brukes
    -------
    Mvh
    Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    Nja, både ja og nei. Det er jo like logisk å fikse rommets utfordringer før man får på plass utstyret, da vil man i alle fall ha et tilnærmet perfekt utgangspunkt for at utstyret skal låte best mulig i det aktuelle rommet. Men jeg ser så absolutt poenget ditt; jeg har også hatt en lei tendens til å tenke utstyr før rom når penger skal brukes
    Tanken var å kjøre noen nye målinger etter at nytt utstyr kom i hus. De målingene jeg har er utført med annen forsterker og andre høytalere. Plasseringen av Dynaudio høytalerne bygger kun på hørsel og tidligere erfaringer. H 70 gir betydelig mer bass en min gamle forsterker derfor oppstod behovet for bassfelle.
    Det jeg vil unngå er å måle og å justere, kjøpe Dac og så lure på om jeg må måle igjen.
    Siden det kommer klart frem at en Dac øker bassen og da også selvfølgelig uønskede resonanser har jeg bestemt meg for å å alt på plass og så måle. Da vil justeringene med bassfelle være mer nøyaktig og basert på reelle målinger og aktuelt utstyr. Kona har også kjøpt ny sofa siden forrige måling...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er når man har fått plassering og akustikk på plass, at man virkelig klarer å skille og dømme elektronikk. Hørt om alle de audiofile som bedømmer nøytral og åpen elektronikk som kald og klinisk? Det er fordi de hører svakheter i integrasjonen rom og høyttalere.

En bassfelle holder derimot ikke.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei bassfeller holder ikke. nye bedre høyttalere holder. akustikk er latterlig overdrevet. om rommet og plassering er relativt normalt kan man skylde på høyttalerdesign evig lenge før rommet. "bilen yter dårlig fordi veien er dårlig"..øhh!
    det er snakk om et par små stativhøyttalere her som alltid vil ha alvorlige kompromisser sammenlignet med elektronikken. no pun intended
    sikkert mange som er uenig, men ikke søren om man får en veldig godt konstruert høyttaler til å yte som en skranglekasse om man så putter de i et tomt betongrom. de gode egenskapene er mer enn merkbar uanz :P

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    nei bassfeller holder ikke. nye bedre høyttalere holder. akustikk er latterlig overdrevet. om rommet og plassering er relativt normalt kan man skylde på høyttalerdesign evig lenge før rommet. "bilen yter dårlig fordi veien er dårlig"..øhh!
    det er snakk om et par små stativhøyttalere her som alltid vil ha alvorlige kompromisser sammenlignet med elektronikken. no pun intended
    sikkert mange som er uenig, men ikke søren om man får en veldig godt konstruert høyttaler til å yte som en skranglekasse om man så putter de i et tomt betongrom. de gode egenskapene er mer enn merkbar uanz :P
    Det du sier her er helt feil. Rommet mitt har et klassisk problem med for mye bass selv fra små høytalere og det skyldes hjørnet bak venstre høytaler. Det er en ideel plass for sub hvis du ønsker mye bass men et problem hvis du ønsker klar bass.

Bassfeller løser nettopp slike problemer om jeg har under 100 hz.
    Mine DM 26 høres faktisk ut som en 10 toms sub hvis jeg lytter dem inn til veggen så vi snakker ikke om skrangle lyd men for mye bass. Større høytalere gjør det bare verre.

Referansen til bilkjøring er også ulogisk. Du kan ikke kjøre 300 km/t på grusvei så det nytter ikke å kjøpe en Veyron som går enda fortere.
    Du må utbedre veien, altså rommet i dette tilfellet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassproblemer får man uansett hvilke høyttalere man har. einis bør skaffe seg litt erfaringer med basstiltak og begynne å måle tidsdomenet. Eller ta seg en pille. :-P

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv først å dempe den ene hjørnet du mener er problemet med en dyne, noen bøker el.l. før du kjøper dyre akustikk produkter ihvertfall.

jeg regner med at du har prøvd å tette igjen bassporten og prøve evt. andre stativer, høyttalerunderlag, blu-tac osv?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Prøv først å dempe den ene hjørnet du mener er problemet med en dyne, noen bøker el.l. før du kjøper dyre akustikk produkter ihvertfall.
    I og med at verken dyne eller bøker demper i bassen, så blir der helt meningsløst og sammenligne det med bassfeller.
    En svær bokhylle fylt med bøker vil dempe noe i bassen p.g.a. massen, men det er alikevel ingen erstatning for en god bassfelle. Og en dyne demper knapt nedre diskant.......

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg flyttet litt på høytalerne igjen og fått teppe på gulvet.
    Bassen er under kontroll men nå er det et problem med mellomtonen.
    Alle s og f høres ut som en plystrelyd. Det er ikke lett å høre forkjell på de to bokstavene. Alt høres ut som shuit.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •