Er HI-FI bladene "sponset" av importører/leverandører? Kjør debatt :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er HI-FI bladene "sponset" av importører/leverandører? Kjør debatt :-)

Vet ikke om dette er rett kategori,men fant ikke noen som passet bedre så prøver.
    Ja innledningen sier seg selv. Vet at dette spørsmålet dukker opp fra tid til annen,men kan ikke huske å ha lest noe her i det siste. Jeg har lest diverse lyd og bildeblader (fortrinnsvis de norske) i 15-20 år nå. Det dreier seg i hovedsak om Lyd & Bilde, Lyd i Bil (lagt inn årene), Hjemmekino og nå Watt. Det har i mange år vært de samme journalistene som har hoppet litt frem og tilbake mellom disse bladene eller vært deltakende i flere om man kan si det slik. Men det har forsåvidt ikke så mye å si da. Husker at spørsmålet om "sponsing" dukket opp innimellom,men at dette alltid ble avkreftet av de ansvarlige. Uansett så ville det vel aldri blitt innrømt uansett.

Det som også ble diskutert av og til var at det nesten uten unntak ble gitt gode eller supergode karakterer til alt som var NORSKPRODUSERT (her dukker spørsmålet om sponsing/gratisreklame opp igjen).
    Jeg føler fortsatt at dette kan være aktuelle problemstillinger å ta tak i,om ikke for annet enn å av krefte eventuelle sammenblandinger eller rett og slett bare se hva folk OG BRANSJEN mener om saken :-)
    For å begynne med det siste først. I dag er det bare WATT jeg abonnerer på så det er de som må ta "støyten" denne gang

Før i tida var det Electrocompaniet som "alltid" vant alle mulige tester. De siste årene har det vært Hegel som jeg aldri kan huske å ha sett en mindre god omtale av. Men når sant skal sies så er det så skjelden vi ser dårlige omtaler av et produkt at man skulle tro det egentlig var umulig å sammenligne produkter i det hele tatt. Hvorfor er det slik at NORSKE produkter alltid får skryt? Det kan umulig stemme og jeg stiller derfor spørsmål ved disse testene. Vil gjerne at de ansvarlige for Watt også kommer med innspill her.
    En annen sak jeg har bitt meg merke i i det siste (jeg har abonnert på Watt siden nr 4/2012) er at ELAC høyttalere har blitt testet i 5 av de 8 siste bladene. Det virker litt merkverdig at et høyttalermerke skal få så til de grader mye oppmerksomhet på kort tid. Eller er det bare en tilfeldighet? Det er klart at det er andre merker som også er eksponert hele tiden siden det ikke er så mange aktører å velge i,så det er ikke til å unngå.

Klart at Denon,Yamaha,Onkyo,Pioneer,Marantz,NAD går igjen i Receivertester.Det som er litt rart er at f.eks Harman Kardon som var en stor aktør for bare noen få år siden, bare har vært deltaker i test ÉN gang siden nr 4/2012. Soundgarden selger fortsatt HK,men er det slik at Pioneer,Marantz og Onkyo som de også selger har gått forbi salgstallene til HK (pga mere omtale? ) og derfor er mere interessant å teste? Ikke vet jeg,men litt rart synes jeg det er.
    Så kom med betraktninger folkens om hva dere mener her. Jeg har prøvd å skrive litt generelt så ikke alt må oppfattes som MIN bestemte mening,men klart at jeg lurer også :-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde Harman/Kardon før i tida, signalkilder ig forsterkere. Men produktene virker irrelevante nå synes jeg. Før var det dvd-spillere med godt drivverk og gode dacer, og dessuten Lexicon prosessorer i receiverne og enorme strømforsyninger. Nå lagger de bak i utviklingen synes jeg. Kanskje jeg bare ikke har fulgt med etter overgang til Yamaha og Sony.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norge er et lite land , hvor "alle kjenner alle" i bransjen.

Trenger ikke nødvendigvis være snakk om sponsing, men bladene vil jo være avhengig av velvilje fra importører/forhandlere for å få tilgang til nye, spennende og ikke nødvendigvis billige produkter.

Terskelen for å skrive noe negativt blir da mye høyere - hva skal man da skrive om dersom tilgangen på spennende utstyr skrumper inn pga at leverandørene ikke "tør" låne det ut til test pga at de mener seg dårlig behandlet i tidligere tester.

En parallell:
    I sverige var det et snøscooter blad som hadde mye kvassere penn enn de andre. Var det svakheter med en scootermodell så ble de tatt opp. Importørene fikk selvfølgelig tilsvarsrett men mente jo at til tider at de ble hengt ut.
    I fjor gikk bladet konk, gjenoppsto senere med nye eiere - i en mye mer tannløs utgave.

Så det er nok en vanskelig balansegang....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Norge er et lite land , hvor "alle kjenner alle" i bransjen.

Trenger ikke nødvendigvis være snakk om sponsing, men bladene vil jo være avhengig av velvilje fra importører/forhandlere for å få tilgang til nye, spennende og ikke nødvendigvis billige produkter.

Terskelen for å skrive noe negativt blir da mye høyere - hva skal man da skrive om dersom tilgangen på spennende utstyr skrumper inn pga at leverandørene ikke "tør" låne det ut til test pga at de mener seg dårlig behandlet i tidligere tester.

En parallell:
    I sverige var det et snøscooter blad som hadde mye kvassere penn enn de andre. Var det svakheter med en scootermodell så ble de tatt opp. Importørene fikk selvfølgelig tilsvarsrett men mente jo at til tider at de ble hengt ut.
    I fjor gikk bladet konk, gjenoppsto senere med nye eiere - i en mye mer tannløs utgave.

Så det er nok en vanskelig balansegang....
    Hmmm jaggu lite interesse for dette temaet :-(
    Synes egentlig argumentet ditt for å låne bort utstyr er litt snodig. Man skulle vel tro at det var omvendt,dvs at LEVERANDØRENE var avhengig av å få lov å få testet produktene sine for å fremme salg og ikke at bladene er avhengig av leverandørene. Det virker jo helt bak mål. Et hi fi blad vil vel nesten alltid ha tilgang til produkter. Når det gjelder kvass penn eller tannløshet så må jeg vel si at for de norske bladene sin del så er de ofte rimelig tannløse ja. Det ser vi på karakterene i alle tester der jeg vil tippe 95 % av alle produkter som er til test får 4/6 eller mere i karaktér. Det sier vel litt om testkriteriene og det faktum at det faktisk ikke er så stor forskjell på hifi produkter som noen skulle tro....men det er kanskje en kombinasjon av det du og jeg mener? Vi får avvente å se om det kommer noe svar fra de som holder til "på toppen".....

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Er HI-FI bladene "sponset" av importører/leverandører? Kjør debatt :-)"

Ja.

Debatt ferdig.

:-)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i alle fall liten tvil om at bladene er avhengig av produsentene. Både i forhold til reklameinntekter og nye produkter å skrive om.

Påvirker dette tester? Helt klart.
    Betyr det at de er direkte kjøpt og betalt? Nei.

Dersom man hadde skribenter med god kunnskap og utelukkende ville veiledende lesere, så hadde man hatt helt annet stoff med langt mer faktabasert og undervisende materialet.
    Utifra kompromissløs lyd har jo nemlig mye på det kommersielle markedet ganske middels ytelse. WAF, utseendet, vekt, transportkostnader osv. styrer markedet. Tenker da primært på høyttalere.

Trolig vil aldri disse bladene f.eks skrive om hvordan du kan bygge en forsterker selv. Da kan man få topp ytelse til veldig lav pris. De er ikke tjent med slik veiledning. Da vil mange slutte å kjøpe ferdig forsterkere og det faller negativt tilbake på bladene til slutt.

Så eneste mulighet for en forbedring av situasjonen er at kundene kutter den type blader ut og etterspør noe annet. Men høy nok abonnementpriser, så kunne man ha drevet et blad totalt uten reklameinntekter.

Men vil folk ha tørr faktabasert undervisning med målinger, DIY og den slags framfor stadig pirrende bilder av nye eksotiske bokser? Jeg er ikke sikker.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det jeg har forstått er første kriterie for å ha et produkt på test hos et norsk AV-relatert blad, at produsenten har en forhandler i Norge.

Dette vet jeg fordi jeg i sin tid spurte en av journalistene i Hjemmekino(??) om hvorfor MonoPulse høyttalere aldri var testet om omtalt i et norsk blad.

Så får de som er på toppen av næringskjeden bekrefte eller avkrefte dette.

Uansett; jeg synes bladene gjør en generelt god jobb. Husk at de innenfor sine "permer" skal tilby et blad som skal være av såpass allmenn interesse for oss med denne hobbyen at vi alle skal kunne kjenne oss igjen her & der.
    Om man bare tester budsjettreceivere eller bare ultra-high-end, så mister man noen lesere. En god utgave skal på en måte favne alle lesere i brukergruppen.

At Yamaha nå virker å ha flere (og bedre?) produkter enn H/K kan like mye være H/K sin "feil" som Yamaha sin - og det er neppe Watt sin feil....

Personlig så savner jeg mere stoff om SACD-plateutgivelser, men det blir kanskje vel smalt.....

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob