tv->optiskt->DAC->stereo forsterker == følsom volum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

tv->optiskt->DAC->stereo forsterker == følsom volum

Har problem med at volumkontrollen (på forsterker) er aaaalt for følsom: å skru volumen en millimeter oppover resulterer i et akkurat for stort hopp til at det går å finjustere volum (og volum knappen er ikke flyttet mye fra "null" til å begynne med).

Her er oppsettet: TV (es8005) -> optiskt ut -> v-dac -> NAD 356BEE -> DALI Zensor. I streven etter enkelhet (og enkelt bruk for alle involverte (samboer)) går helst all lyd gjenom tv fra HDMI-inngangene via DAC til stereon.
    Problemet er altså at flyttes det bittelitt på volumen (og NAD fjernkontrollen flytter en god del på volum potmeteret når man såvidt tykker på den) blir volum-forskjellen alt for stor til at det går å "dial-e" inn perfekt TV/BD/PS3/etc volum.

Problemet fantes såvidt før når jeg hadde CD-spiller mot forsterkeren (RCA), tror aldrig jeg har flyttet volumen over "kvart på", og mot Apple-TV (optisk). Men med Samsung TV-en er den extremt følsom.

Varken DAC eller forsterker har noen form for gain jeg kan stille inn, ikke heller kan jeg styre volum på optiskt ut fra TV (obviously). Så hva kan jeg gjøre for å få litt muligheter for finjustering av volum? Er der noen mismatch i utstyret (for svak/kraftig forsterker for forhold til høytaler eller vice-versa)?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo dempe signalet ut fra dac noe med disse Attenuators det skulle flytte volumkontrollen litt oppover og redusere følsomheten noe. Dempeledd kan fås i forskjellige styrker, søk litt på rca attenuators f.eks. på E-bay også om du vil ha billigere alternativer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan jo dempe signalet ut fra dac noe med disse Attenuators det skulle flytte volumkontrollen litt oppover og redusere følsomheten noe. Dempeledd kan fås i forskjellige styrker, søk litt på rca attenuators f.eks. på E-bay også om du vil ha billigere alternativer.
    Se der ja, disse høres jo akkurat ut som det jeg trenger!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •