Trenger hjelp med Bi Amp mm... :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Trenger hjelp med Bi Amp mm... :)

Hei,

Har nettopp fått en Onkyo TX-NR717 i hus.
    Har noen spørsmål ang bi-amping. Vet det er mange tråder om dette, men finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på.

Hvorfor må man ta bort broen mellom terminalene?

Kan man bi-ampe uten å ta bort broen? Altså koble fra front og bi-amp og til begge terminalene?

Kjøpte også med en trådløs adapter, TP-LINK TL-WN722NC Wireless adapter, men denne fungerer ikke som den skal. Jeg må trykke refresh hele tiden hvis ikke så har jeg ikke internett.
    Noen som vet om en som fungerer bedre?

På forhånd takk!!

Mvh Joakim

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joaroe
    Hei,

Har nettopp fått en Onkyo TX-NR717 i hus.
    Har noen spørsmål ang bi-amping. Vet det er mange tråder om dette, men finner ikke svar på akkurat det jeg lurer på.

Hvorfor må man ta bort broen mellom terminalene?

Kan man bi-ampe uten å ta bort broen? Altså koble fra front og bi-amp og til begge terminalene?

Kjøpte også med en trådløs adapter, TP-LINK TL-WN722NC Wireless adapter, men denne fungerer ikke som den skal. Jeg må trykke refresh hele tiden hvis ikke så har jeg ikke internett.
    Noen som vet om en som fungerer bedre?

På forhånd takk!!

Mvh Joakim
    Når du tar vekk broen mellom terminalene har du muligheten for å Bi-ampe. Det vil i praksis si at du kan kjøre to forskjellige effektkanaler og la den ene kun kose seg med diskanten, mens den andre får den tøffe jobben med mellomtone/bass. Hvis broen er på plass så deler de krefter. Hvis bassen da ønsker 90% av kreftene så blir det lite igjen til diskanten. Man vil også oppleve mer trykk i bassen på endel høyttalere med å biampe. Jeg gjør dette på mine B&W 604 med stort hell.
    Det er også flere fordeler med å biampe, mens noen opplever liten eller ingen bedring.
    Du bør lese manualen nøye for å koble til dette for at det skal bli bra.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved bi-amping - d.v.s. at man kobler to forskjellige effekttrin til én og samme høyttaler - MÅ man fjerne broen mellom høyttalerterminalene. Grunnen til det er at et effekttrinn som regel har en veldig lav utgangsimpedans - hvilket betyr at det andre effekttrinnet vil bli nærmest kortsluttet hvis det skulle bli kontakt mellom effekttrinnenes utganger. Det betyr potensielt dyre skader for begge effekttrinnene - både det som leverer kortslutningsstrøm, og det som får slik strøm inn i forsterkerutgangen.

Å koble fra front til begge høyttalerterminalene, det kaller vi bi-wiring. Da har vi bare ett effekttrinn som leverer strøm til høyttalerterminalene. I dette tilfelle er det helt ufarlig å beholde broen mellom høyttalerterminalene - men poenget med bi-wiring blir jo borte.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2012
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar

Da har jeg gjort riktig.
    Jeg følte jeg ikke hørte så stor forskjell fra den forrige forsterkeren, men har ikke testet den ordentlig på en fest ennå. Bare på et lite rom

Men ingen som visste noe om trådløs adapter?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •