gå for 7.1 eller holde meg til 5.1?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

gå for 7.1 eller holde meg til 5.1?

Heisann!

Har mulighet for 7.1 via denon avr 2809, men har foreløpig bare benyttet meg av 5.1. Har et lite rom på maks 3 x 4 meter, og sofaen er mer eller mindre helt inntil bakvegg. Hva ville dere gjort?

Og nå skal det sies at dersom det blir 7.1 så blir det med et sett billige brukte høyttalere som kan festes på veggen.

Active Wessey sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sndrem
    Heisann!

Har mulighet for 7.1 via denon avr 2809, men har foreløpig bare benyttet meg av 5.1. Har et lite rom på maks 3 x 4 meter, og sofaen er mer eller mindre helt inntil bakvegg. Hva ville dere gjort?

Og nå skal det sies at dersom det blir 7.1 så blir det med et sett billige brukte høyttalere som kan festes på veggen.
    Jeg skal prøve meg på et 7.1-oppsett når kjellerstuen er ferdig malt. Har en Denon 2808, og kjøpte to par Dynavoice Magic FX-4 (http://surround.no/Produkter/H%C3%B8...00000219.aspx). Rommet er ca 4x4 meter, og skal ha sofaen helt inntil bakvegg.

Men det tar nok fortsatt en uke eller to før ting er på plass her så kan ikke komme med noen erfaringer.

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold deg til 5.1.... eventuelt gå for 5.2!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commodus
    Hold deg til 5.1.... eventuelt gå for 5.2!
    Kan du begrunne dette? Jeg forstår at det kanskje blir litt vel mye lydbølger som kommer fra alle kanter og ødelegger? Har vurdert 5.2 og. Da blir det nok å dra sofaen litt fram og plassere en 10" bak sofaen også.

Active commodus sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sndrem
    Kan du begrunne dette? Jeg forstår at det kanskje blir litt vel mye lydbølger som kommer fra alle kanter og ødelegger? Har vurdert 5.2 og. Da blir det nok å dra sofaen litt fram og plassere en 10" bak sofaen også.
    Jeg kjørte selv 5,1. hoppet til 7,1 og datt tilbake til 5,1... jeg så rett og slett ikke poenget... da 5,1 ga meg mer en nok den kino følelsen jeg var ute etter! Savner dog en ekstra sub! så har planer om 5.2 opplegg!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av commodus
    Jeg kjørte selv 5,1. hoppet til 7,1 og datt tilbake til 5,1... jeg så rett og slett ikke poenget... da 5,1 ga meg mer en nok den kino følelsen jeg var ute etter! Savner dog en ekstra sub! så har planer om 5.2 opplegg!
    Det virker smart, spesielt med tanke på størrelsen blant annet jeg har på rommet.

Leker også med tanken på noen basshakers i sofaen istedenfor en ekstra sub fordi jeg ikke kan spille så høyt.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet for precense høytalere i front. Da jeg koblet opp dette i min gamle kino synes jeg dette gav et stort løft. Så du kunne jo testet ut dette om du har høytalere til det og recieveren din har denne funksjonen.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Ender sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    579
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer litt ann på. Ser du kun film så er forsåvidt 5.1 greit nok siden det finnes veldig lite 7.1 matriale. Selv syntes jeg 5.1 blir litt glissent bak. Får mye mer "surround" følelse av 7.1 syntes jeg selv om man koder om 5.1 til 7.1.

Når det gjelder spilling og denslags vil jeg helt klart anbefale 7.1. Har et Xonar 1.3 slim på gamer pcn og spilling i 7.1 er helt supert!

Dynavoice Magic FX-4 som det linkes til her er helt ok høyttalere, har selv brukt disse og skal kjøpe meg ett nytt sett til stua. Du kan ikke dra på til øreblødende nivåer men hvis du deler disse litt høyt får du mye lyd for penga. Siden disse er skråstilt kan de monteres litt over lytteposisjon så du slipper å sitte med lyden rett i bakhodet.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også svært begrenset hvor mange filmer som faktisk har 7.1 lyd, det er vel et par hundre forskjellige filmer totalt sett.

Her er en komplett liste: List of BDs with 7.1 Audio - Blu-ray Forum

De fleste receivere har vel mulighet til å "jukse til" et 7.1 signal ved å fordele 5.1 lyden ut over 7 høyttalere, men det er ikke mange titler der man får benyttet de to siste kanalene ordentlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nok ikke mulighet til presence. Den listen med 7.1 filmer er ganske lang da? Og det er ikke all verdens budsjett som går tapt dersom jeg feks kjøper et par dali concept 1 på bakvegg eller sidevegg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •