Skal kjøpe nytt anlegg - trenger hjelp til å velge riktige oppsett / komponenter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe nytt anlegg - trenger hjelp til å velge riktige oppsett / komponenter

Hei

Har lyst på Focal Chorus 800 serien og receiver/forsterker som duger til både stereo og surround.

836V Front Focal, Chorus 836V Ebony, stk Gulvstående høyttaler - Mono AS

Det jeg da lurer på er i hovedsak, hva er forskjellen på disse receiverne og vil de holde til stereo / musikk bruk 2.0 eller 2.1

Det spriker fra 10.000kr til 25.000kr og Yamaha og Onkyo sine forsterkere.

Fikk beskjed om at 836V var mye mer tungdrevne enn 826

Uansett så vil jeg helst ikke bruke mer enn nødvendig på receiver enn nødvendig siden det fort blir noen tusenlapper når jeg får hele Chorus serien i 5.1 eller 7.1

Liker designet på både Onkyo og Yamaha, så jeg lurer på hva du egentlig får i praksis for de 10.000 ekstra den dyreste til Onkyo koster, kontra den 3020 til Yamaha til 15.000kr (og evt. den Yamaha 2020 til 10.000kr)

Onkyo TX-NR5010B Hjemmekinoreceiver
    Komplett.no - Onkyo TX-NR5010B Hjemmekinoreceiver

Yamaha RX-A3020BL hjemmekinoreceiver
    Komplett.no - Yamaha RX-A3020BL hjemmekinoreceiver

Yamaha RX-A2020BL hjemmekinoreceiver
    Komplett.no - Yamaha RX-A2020BL hjemmekinoreceiver

Forøvrig er det kjekt med AirPlay og slike ting også.

Det som ellers står i kjellerstua nå er;

Projektor JVC DLA-HD950BE
    PS3
    Xbox 360 Elite
    D-link! Boxee Box
    Blu-Ray Spiller (LG)

(Anlegget som skal byttes er Harman/Kardon (husker ikke modell) receiver og Dali 808 front + Usher senter + Sound Dynamics bakhøyttalere og Yamaha 8" aktiv sub)

(Mulig noen har forslag til en CD/DVD spiller for å få bedre kvalitet på kilden til anlegget... dette er jeg grønn på så om noen har innspill kom med dem!)

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste rådet jeg kan gi er dette:

Be om å få med deg et demoapparat, noe de fleste går med på bare de får et depositum mens du låner sakene.

For ingenting av tester og omtaler kan erstatte hva du selv blir å høre DER du skal nyte din musikk og på dette du ellers har av saker og ting som påvirker hvordan disse receiverne blir å presentere sakene for deg.

Jeg har til dags dato ikke kjøpt et eneste apparat til HiFi-nytelse på noen annen måte. Treffprosent? SVÆRT høy.

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Omnislash
    Uansett så vil jeg helst ikke bruke mer enn nødvendig på receiver enn nødvendig siden det fort blir noen tusenlapper når jeg får hele Chorus serien i 5.1 eller 7.1
    miniumkravet er kanskje equaliser og romkorreksjon?
    lavpassfilter for bassjustering til sub?
    digital delay/phase for tilpassing og justering?
    digitalinnganger?
    drite i 3D siden du kopler BD direkte til TV?

Jeg foretrekker digitale innganger (og lyd over hdmi) så jeg trenger bare 1-2 analoge innganger.

Ta en titt på NAD receivere, de er fleksible.

Liker designet på både Onkyo og Yamaha, så jeg lurer på hva du egentlig får i praksis for de 10.000 ekstra den dyreste til Onkyo koster, kontra den 3020 til Yamaha til 15.000kr (og evt. den Yamaha 2020 til 10.000kr)
    Valg av forsterkere/recievere er et veldig personlig valg, så ingen kan fortelle deg hva du skal ha, her er du nesten nødt til å researche selv.
    Begge er gode, hva slags features trenger du, og hvem av dem dekker de behovene du har?

Selv så jeg et Onkyo receiver til ca 3000 hos elkjøp; løp og kjøp

(Anlegget som skal byttes er Harman/Kardon (husker ikke modell) receiver og Dali 808 front + Usher senter + Sound Dynamics bakhøyttalere og Yamaha 8" aktiv sub)
    Forøvrig er det kjekt med AirPlay og slike ting også.

(Mulig noen har forslag til en CD/DVD spiller for å få bedre kvalitet på kilden til anlegget... dette er jeg grønn på så om noen har innspill kom med dem!)
    Mitt forslag er å vente med dvd/cd spiller da du skal ha airplay og allerede har en bd-spiller fra før. Bruk digital inngang/utgang så blir det mindre påvirkning fra de billigere enhetene, lydkvaliteten er så god for tiden at det er ikke noe vits i å betale overpris for de mer fænsy cd-spillere. En annen alternativ er å rippe CD'ene med EAC og bruke FLAC/mp3 avspilling.

Du har et stramt budsjett, og da sier det litt av seg selv at en må være litt forsiktig, det er litt farlig der ute!

Det fascinerende med økonomi, er at en kan vurdere tidspunktet for å bytte ut ting for å ha minst mulig utgifter, eller er det billigst mulig å bruke de tingene lengst mulig, eller vil jeg bytte ut tingene for å henge med i svingene, jeg vil være mest mulig trendy?
    Hvor er den beste skjæringspunktet for trendy, behov, features, kostnad?
    "tomme tømmer buldrer mest"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TANDBERGEREN
    Det beste rådet jeg kan gi er dette:

Be om å få med deg et demoapparat, noe de fleste går med på bare de får et depositum mens du låner sakene.

For ingenting av tester og omtaler kan erstatte hva du selv blir å høre DER du skal nyte din musikk og på dette du ellers har av saker og ting som påvirker hvordan disse receiverne blir å presentere sakene for deg.

Jeg har til dags dato ikke kjøpt et eneste apparat til HiFi-nytelse på noen annen måte. Treffprosent? SVÆRT høy.

Uten tvil et godt tips, men kan bli litt mye styr om man har mange modeller å velge ut ifra, må vel begrense utvalget litt før jeg kan gå for å ta med hjem og teste det ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ jeg er litt interessert i i forhold til Focal Chorus er

Klipsch Referance serien, det ser sprekt ut og har fått mye skryt, men vet noen om de store forskjellene på disse seriene? Jeg ser mye film og hører mye på all slags musikk.

forum.hjemmekino.no • Se emne - Klipsch RF82 - De Tusens Hjems Dynamikkbomber

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blashyrkh
    miniumkravet er kanskje equaliser og romkorreksjon?
    lavpassfilter for bassjustering til sub?
    digital delay/phase for tilpassing og justering?
    digitalinnganger?
    drite i 3D siden du kopler BD direkte til TV?

Jeg foretrekker digitale innganger (og lyd over hdmi) så jeg trenger bare 1-2 analoge innganger.

Ta en titt på NAD receivere, de er fleksible.

Valg av forsterkere/recievere er et veldig personlig valg, så ingen kan fortelle deg hva du skal ha, her er du nesten nødt til å researche selv.
    Begge er gode, hva slags features trenger du, og hvem av dem dekker de behovene du har?

Selv så jeg et Onkyo receiver til ca 3000 hos elkjøp; løp og kjøp

Mitt forslag er å vente med dvd/cd spiller da du skal ha airplay og allerede har en bd-spiller fra før. Bruk digital inngang/utgang så blir det mindre påvirkning fra de billigere enhetene, lydkvaliteten er så god for tiden at det er ikke noe vits i å betale overpris for de mer fænsy cd-spillere. En annen alternativ er å rippe CD'ene med EAC og bruke FLAC/mp3 avspilling.

Du har et stramt budsjett, og da sier det litt av seg selv at en må være litt forsiktig, det er litt farlig der ute!

Det fascinerende med økonomi, er at en kan vurdere tidspunktet for å bytte ut ting for å ha minst mulig utgifter, eller er det billigst mulig å bruke de tingene lengst mulig, eller vil jeg bytte ut tingene for å henge med i svingene, jeg vil være mest mulig trendy?
    Hvor er den beste skjæringspunktet for trendy, behov, features, kostnad?
    Mye å svare på her, så jeg svarer deg litt senere.

Det er ikke stramt budsjett men snakk om fornuft og prioritering. Jeg er ute etter en funksjonell receiver som ikke holder igjen effekten i høyttalerene, derfor spurte jeg om noen visste om hvor stor (ut ifra de jeg linket) receiver jeg trenger for å drive Chorus serien eller nå evt. Klipsch. =)

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye å svare på her, så jeg svarer deg litt senere.

Det er ikke stramt budsjett men snakk om fornuft og prioritering. Jeg er ute etter en funksjonell receiver som ikke holder igjen effekten i høyttalerene, derfor spurte jeg om noen visste om hvor stor (ut ifra de jeg linket) receiver jeg trenger for å drive Chorus serien eller nå evt. Klipsch. =)
    eeh, det var mest som åpne spørsmåler som er fine å tenke over/på, men ikke så enkle å svare på der og da. Det virket litt som om du var handlingslammet, så jeg ville teppebombe deg med spørsmåler.

Jeg skulle hatt presisert det mer nøye, men jeg vet ikke helt hvordan en skal spørre og samtidig si at en ikke vil ha svar!
    "tomme tømmer buldrer mest"

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ jeg er litt interessert i i forhold til Focal Chorus er

Klipsch Referance serien, det ser sprekt ut og har fått mye skryt, men vet noen om de store forskjellene på disse seriene? Jeg ser mye film og hører mye på all slags musikk.

forum.hjemmekino.no • Se emne - Klipsch RF82 - De Tusens Hjems Dynamikkbomber

To veldig forskjellige høyttalere skulle jeg tro. Klipsch er kjent for massevis av dynamikk, bass og trøkk, men mange hevnder at de også låter spisst og hardt så de å parres forsiktig.

Har ikke stor erfaring med JM Lab men de gangene jeg har hørt de har jeg alltid opplevd de som litt blodfattige og kjedelige, men i forhold til Klipsch mer "hi-fi" og "korrekt".

Til syvende ogs siste handler det om hva du vil ha og hva slags lyd du foretrekker. Ta deg en runde og lytt litt til diverse alternativer og kjøp det du synes låt best uavhengig av pris

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    To veldig forskjellige høyttalere skulle jeg tro. Klipsch er kjent for massevis av dynamikk, bass og trøkk, men mange hevnder at de også låter spisst og hardt så de å parres forsiktig.

Har ikke stor erfaring med JM Lab men de gangene jeg har hørt de har jeg alltid opplevd de som litt blodfattige og kjedelige, men i forhold til Klipsch mer "hi-fi" og "korrekt".

Til syvende ogs siste handler det om hva du vil ha og hva slags lyd du foretrekker. Ta deg en runde og lytt litt til diverse alternativer og kjøp det du synes låt best uavhengig av pris

Ja, det er dette jeg har lest meg frem til. Har lest et par omtaler / tester som sier at Chorus 836 er høyttalere som passer mitt behov.
    Det blir jo da Hele 800 serien, både, senter, sub og bak/surroundhøyttalere.

Så det jeg er opptatt av nå da, er jo faktisk å være sikker på at jeg får en receiver / effekt nok til å drive hele dette uten at jeg går på kompromiss med lyden.. Så da hadde jeg håpet det var noen audiofile her som visste hvor langt ned jeg KAN gå av de eksemplene jeg har lagt frem.

Har lest at noen parrer receiver med en monoblokk: XPA-3 | 200W x 3 | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifier

Noen hensikt? Har en kompis som mener at dagens receivere i 15k + har nok effekt til å drive alene... hva mener dere?

Her er forøvrig et par av testene jeg fant:

SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com | SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com

Focal Chorus 836W Loudspeakers Reviewed

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen hensikt? Har en kompis som mener at dagens receivere i 15k + har nok effekt til å drive alene... hva mener dere?
    Enig med kompisen din. Selv min gamle Yamahareceiver driver lett JmLab Electra. Ikke bruk for mye penger med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Enig med kompisen din. Selv min gamle Yamahareceiver driver lett JmLab Electra. Ikke bruk for mye penger med en gang.

Okey, det hadde vært fint om jeg fikk oppgitt litt verdier på receiveren din og høyttalerene eller evt modell navn/nummer så kan jeg finne ut av det selv.

836V krever mellom 40 og 300 W, og da går jeg ut ifra at 300W er det tallet man bør forholde seg til, men igjen så er det vanskelig å finne ut om man har nok etter spesifikasjonene som blir oppgitt av produsentene, siden de alle måler effekt forskjellig.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Miitt tips!
    Kjøp en grei receiver men den må ha outputs til tront center og surr. Så kjøper du en Emotiva XPA-5 på www.emotiva.no så blir du nok meget fornøyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Miitt tips!
    Kjøp en grei receiver men den må ha outputs til tront center og surr. Så kjøper du en Emotiva XPA-5 på www.emotiva.no så blir du nok meget fornøyd!

De fleste receivere i dag ser ut til å ha pre-out til dette.
    Men er det noen hensikt med å kjøpe en egen monoblokk?
    Jeg ser jo nå at jeg fint kan bi-ampe en 7.2 receiver til 5.2 system (jeg benytter i realiteten 5.1) Da får jeg jo 140W/kanal i 8ohm og 200w/kanal i 6 ohm.

Så 280W eller 400W pr fronthøyttaler (Dette gjelder Onkyo TX-NR1010)

emotiva.no er ingen gyldig nettadresse forresten.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, det hadde vært fint om jeg fikk oppgitt litt verdier på receiveren din og høyttalerene eller evt modell navn/nummer så kan jeg finne ut av det selv.

836V krever mellom 40 og 300 W, og da går jeg ut ifra at 300W er det tallet man bør forholde seg til, men igjen så er det vanskelig å finne ut om man har nok etter spesifikasjonene som blir oppgitt av produsentene, sine de alle måler effekt forskjellig.
    Yamaha RXV 1900 og JmLab Electra 926. Kjører biamp så høyttalerne får da 280 watt hver. Står max 200 watt 8 ohm bakpå høyttalerne. Mener følsomhet er 91 men usikker. De er nok mer lettdrevet enn den nye Chorus serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olemt
    Yamaha RXV 1900 og JmLab Electra 926. Kjører biamp så høyttalerne får da 280 watt hver. Står max 200 watt 8 ohm bakpå høyttalerne. Mener følsomhet er 91 men usikker. De er nok mer lettdrevet enn den nye Chorus serien.

Ja, så lenge jeg kjører bi-amping så er det ganske mange receivere som kan drive disse, men ja de skal visst være endel mer tungdrevne enn feks 826

92dB følsomhet på 836V

Ulempen med bi-amping er jo det opplagte med dobbelt sett med kabler.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med effekt nok til å drive høyttalere trenger du ikke tenke på i det hele tatt, med mindre du ikke skal ha dem i et kjempestort rom og spille på full guffe hele tiden. I gamle dager var mange høyttalere tungdrevne og forsterkerne underdimensjonerte men dette er ikke et problem mer.

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har Chorus 826. De blir drevet med Yamaha rxv 1010 med meget godt resultat. Har vært mye på fest med de spillende i bakgrunnen!
    Hadde garantert valgt de frremfor 836. Dyrere elektronikk og muligens større akustikk problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Dette med effekt nok til å drive høyttalere trenger du ikke tenke på i det hele tatt, med mindre du ikke skal ha dem i et kjempestort rom og spille på full guffe hele tiden. I gamle dager var mange høyttalere tungdrevne og forsterkerne underdimensjonerte men dette er ikke et problem mer.

Okey, begynner å legge den bekymringen fra meg, men jeg har kun begrunnet det på bakgrunn av hva forhandleren sa selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcane
    En kompis av meg har Chorus 826. De blir drevet med Yamaha rxv 1010 med meget godt resultat. Har vært mye på fest med de spillende i bakgrunnen!
    Hadde garantert valgt de frremfor 836. Dyrere elektronikk og muligens større akustikk problemer.

Ja riktig. Men sliter med å finne noen relevante tester av 826, sånn til sammenligningsgrunnlag.

Intermediate Limpalot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    554
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, begynner å legge den bekymringen fra meg, men jeg har kun begrunnet det på bakgrunn av hva forhandleren sa selv.
    At dette ikke er et problem lenger er jeg ikke enig i.
    De fleste receivere leverer strøm nok til at du kan spille høyt, men klarer de å levere nok til å spille høyt, kontrollert?
    Nja...
    Kjøp uansett en receiver med pre-out, så du kan slenge på et effekttrinn eller en stereoforsterker med HT-inngang senere.
    Oppgitte watt på receivere er ofte ikke direkte sammenlignbart med en god stereoforsterker, det er ikke bare watt som teller....

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •