Forsterkerens forbruk av effekten..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer Mikkel1977 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forsterkerens forbruk av effekten..

Lurer veldig på om det er mulig å måle forserkerens forbruk av effekt..

Dvs. Om man kan måle om man bruker opp hele forsterkerens effekt..

Om man har en forsterker på 2 x 100w 8ohm og høyttalere på eks. 8ohm..

Hva bruker man av effekt ? Kan jeg måle det ? Eks om man bruker opp alle kreftene til forsterkeren allerede ved kl.12

Trenger jeg en forsterker på eks 250 w eks Aw250 companiet...?

Dette synes jeg hadde vært interessangt å fått målt eller greie på !

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å måle reelle effektuttak fra en forsterker, krever nok måleutstyr som nok koster litt mer enn både du og jeg er villig til å legge på bordet. 8)

Samtidig skal det sies at man under normale omstendigheter, dvs normale lyttevolum, bruker svært lite av tilgjengelig effekt fra forsterkeren - i gjennomsnitt kanskje 5-10%

Det bør også nevnes at om man drar på litt utover det vanlige, fort kan havne i et område som også kan gi en ganske markant forvrengning, om forsterkeren er for liten.

Som en bitteliten tommelfingerregel, vil jeg si at man aldri går feil med en "overdimensjonert" forsterker.
    Du, og dine høyttalere, vil garantert trives bedre med en forsterker på 2x250w, i forhold til en på 2x100w.

Muligens et litt dårlig eksempel men likevel:
    Har du en bil med 50Hk, så vil du antakelig bruke bortimot 100% av motoreffekten for å nå 180km/t.
    Anskaffer du deg en bil med 200Hk, så bruker du kanskje 60-70% av effekten for å oppnå samme hastighet.
    Gjett hvem av motorene som har det mest behagelig?
    Slik er det som regel også med en forsterker.
    Kanskje et litt dårlig svar på spørsmålet ditt, men som kanskje gjør deg litt klokere allikevel?

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel litt vrient å måle effekt ved bruk av musikk. Er ikke akkurat en glatt og fin sinus kurve som suser igjennom med en konstant frekvens. På yrkesskole brukte vi en signalgenerator stilt inn på sinus og frekvens på 1KHz, et oscilloskop ble koblet på utgangen for å se på den forsterkede spenningen på utgangen som var tilkoblet en resistiv last på 8 eller 4 ohm inngangs spenningen ble justert opp til like før klippegrensen og effektivverdi målt over lasten med instrument(volt). Spenningen man målte ble delt på lasten, gjerne 8 eller 4. Da fikk man effekten.
    At bla. Macintosh bruker slike effektmålere på sine forsterkere ser jeg på et vis på som en gimmick enn noe nyttig.

En litt annerledes metode er å bruke dB måler og måle etter høytalerprodusents måleprinsipp ved beregning av høytalerfølsomhet typisk 1w@1m. Måler lydtrykket du spiller med der og da og regn deg fram til hvor mange watt du spiller med. Ved en økning av lydtrykket med 3dB dobles effekten. Om en høytalere har en følsomhet på 100dB 1m@1w og du spiller med et lydtrykk på 103dB er effekten 2w. Ved 106dB 4w osv.

Jeg mener at å måle effekt som "amatør" ved bruk av musikk som kilde både kan være vanskelig og misvisende.

Newcomer TANDBERGEREN sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at midlere effekt når man spiller rimelig HØYT sjelden overstiger mere enn noen få watt. Med høyt her menes såpass at det er i ferd med å bli vanskelig å gjennomføre en samtale der man spiller.
    Tenk bare over hvor høyt 96dB egentlig er dersom man har et sett høyttalere med en såpass lav driftseffekt som 1Watt.
    Men siden musikk er svært så dynamisk, så vil spissene lett fyke opp i et tresifret antall watt både titt og ofte mens man spiller og har slike reserver tilgjengelige.

Og man kan også trøste seg med det enkle faktum at man slett ikke blir sittende igjen med 240W i forsterkeren om man kun spiller 10W på en 250Watter. Det har seg jo slik at forsterkeren ikke henter mere enn nødvendig fra nettet enn det som skal til for å holde til de 10 wattene + litt til tap i forsterkerens kretser som må bruke litt strøm. Skrur man videre opp, så øker også strømregningen, og man vil merke at også forsterkeren blir varmere. Dette også på grunn av tap i kretsene som er uunngåelige, om man ikke kjører på dagens ICE-teknologi eller andre klasse D-varianter. Men nå er vi ewgentlig i ferd med å forlate trådens tema, føler jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •