B&W CM9 vurderes kjøpt, trenger litt hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question B&W CM9 vurderes kjøpt, trenger litt hjelp

Hei!

Jeg er av en eller annen grunn B&W frelst og skal nå inn i ny leilighet og trenger da ett sett til stua! vurderer da cm9 fra B&W. vet skal(bør) være gode høytalere, men lurer på om noen har noe erfaringer med de? spiller de like godt på lav db som på høyere db?

også lurer jeg litt på hvilken reciever/forsterker jeg bør ha, da jeg vet de trenger en strømsterk(?) forsterker?

Takker for gode svar!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solstrålen Gilmour har disse og burde kunne hjelpe.

EDIT: Ser ut til at han er utestengt igjen.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å spørre om noe B&W-relatert, er at "haters" og "fanboys" ofte liker å bli hørt. Spesielt sine egne synspunkter og meninger uten noen form for nyanse eller gehør for andres meninger og erfaringer :neutral:

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger en forsterker som er generøs med strøm og er oppløst.

Broren min har disse.

Spilte ganske rent og pent. Spessielt i mellomtone.
    Liker seg best i rom med litt størrelse.
    Spiller ikke spessiet dypt til prisen og være, men med god kontroll så dypt de klarer.

Med disse høytalerne børe det ikke være noe problem og spille på lavere nivå eller.

Budsjett til forsterkeri ?

Vurdert Pre amp + Effektforsterker ?

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Problemet med å spørre om noe B&W-relatert, er at "haters" og "fanboys" ofte liker å bli hørt. Spesielt sine egne synspunkter og meninger uten noen form for nyanse eller gehør for andres meninger og erfaringer :neutral:
    Dette var ikke noe nevneverdig problem før brukeren som er nevnt over her frekventerte forumet, og har ikke vært det etter han ble utestengt.
    La det ligge og svar trådstarter.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Dette var ikke noe nevneverdig problem før brukeren som er nevnt over her frekventerte forumet, og har ikke vært det etter han ble utestengt.
    La det ligge og svar trådstarter.
    Ja, det gikk hett for seg her en stund, jeg tok like gjerne en frivillig sommerferie fra forumet selv.

TS nevner at du er B&W frelst, da må jo denne tråden passe perfekt: B&W Klubben. Mange fanboys samlet på ett sted, spør og les her og du får garantert svarene du søker.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toboja
    Hei!

Jeg er av en eller annen grunn B&W frelst og skal nå inn i ny leilighet og trenger da ett sett til stua! vurderer da cm9 fra B&W. vet skal(bør) være gode høytalere, men lurer på om noen har noe erfaringer med de? spiller de like godt på lav db som på høyere db?

også lurer jeg litt på hvilken reciever/forsterker jeg bør ha, da jeg vet de trenger en strømsterk(?) forsterker?

Takker for gode svar!
    CM9 spiller veldig fint og flott, men mangler litt kjøtt på bassen. Det hele låter litt "spett" i mine ører. Men alt til sitt bruk, men er begrensa på favoritt musikkgrupper på CM serien.

Hva slags musikk hører du på ? for folk flest er 683 et mye bedre valg, og da har du 10000kr ekstra til GOD forsterker også. Hegel H200 spiller veldig bra på 683 og CM9 .

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg har cm9 med Onkyo 3007 og Adcom GFA 7705? sammen i ett surround oppset. Personlig syntest jeg det spiller veldig bra, liker veldig godt lyden i cm9 uans om jeg er Klipsch frelst selv.

Man merker fort att disse trenger mye strøm for og sprudle, så en reciever/pre-amp + effekt løsning er å annbefale

om opsettet dit i hovedsak skal brukes til musikk, så ville jeg styrt unna reciever.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    CM9 spiller veldig fint og flott, men mangler litt kjøtt på bassen. Det hele låter litt "spett" i mine ører. Men alt til sitt bruk, men er begrensa på favoritt musikkgrupper på CM serien.

Hva slags musikk hører du på ? for folk flest er 683 et mye bedre valg, og da har du 10000kr ekstra til GOD forsterker også. Hegel H200 spiller veldig bra på 683 og CM9 .

Hvem er "folk flest" - personer som har mindre krav til lydkvalitet?
    CM9 er en mye mer sofistikert HT enn 683, koster det dobbelte, bedre på alle områder og ser mye bedre ut.

Jeg vet fra tidligere at CM9 vekker til live svært sterke følelser i AV-forum -hos dem som brenner for andre modeller og merker, men fakta er at de er en svært populær HT i klassen 20k og at de har testet veldig bra. Ikke dermed gitt at de passer for alle, særlig ikke hvis man liker lys og litt pågående lyd.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt cm9 i mange år selv, og de er gode ht til prisen, eneste som jeg ikke var helt fornøyd med var et problem område i mellombassen. Det ble rett og slett for mye, om det er en kasseresonans eller en ujevn frekvenskurve vet jeg ikke, men dette problemet hadde jeg ikke med vienna bbg eller ml som jeg har nå. men ellers er de strålendes

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på disse en del ganger,men bare i demorommet til HFK i Kristiansand. Husker ikke hva slags forsterker som har vært brukt da det har variert. Mitt inntrykk i den settingen er at de er kjempegode høyttalere for de som har generell musikksmak,men for meg som spiller mest rock og metal så ble de "kjedelige" å høre på.En såkalt korrekt høyttaler,men mangler litt trøkk på den musikken som krever det. Jeg ble imponert over en superklar mellomtone som nok favoriserer vokalbasert og/eller akustisk musikk og en meget behagelig lydbilde med stor kropp som det så fint heter...,går dypt nok med en strømsterk forsterker,men mangler bånndraget som trengs til musikk med trøkk i. Med en SUB i tillegg så tipper jeg det kunne blitt superbra.Da kunne jeg godt ha hatt disse selv i et kombinert stereo/kinoppsett. Utseendet er jo flott da etter mitt syn :-) Ser for meg at en slik høyttaler er litt kresen på plassering,gjerne i et litt stort rom,så det er jo gså viktig å tenke på.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har CM9, og edguy har truffet spikeren ganske så bra.

CM9 er en korrekt høyttaler, den er ikke rocka eller bråkete. Jeg digger også melodiøs metall/powermetall, men det blir litt for korrekt på CM9. Så blir mindre av det, noen grupper, som Sympony X, låper helt strålende på CM9. Mens andre faller igjennom, Iron Maiden blir ikke akkurat rått og imponerende.

Jeg personlig synes CM9 har bra med bass, tross altbare snakk om 6,5" elementer. Kurvene mine viser at den går fint svakt fallende ned til 20Hz før den faller av 6dB, men så holder den seg der ned til 10Hz.
    (true story 15m2 rom: 80Hz=90dB 20Hz=88dB 14dB=82dB) + på en subb så er man godt i boks på bass-siden også.

Volum : De er like vakre å høre på om man spiller 70dB eller 110dB.

Men bør ha Nok effekt å mate på med.
    Prøvde meg uten Effektforsterkeren i stua, Reciveren sine 95w 8ohm ble for puslete til å få skikkelig basskontroll.
    Kjører de nå med 2x400w 4ohm (Hypex 400 HG HxR)

Film : Jeg ble egentlig mest imponert over hvor gode de er til Filmbruk.
    Den krystallklare mellomtonen og diskanten er bare herlig med film på HØYT volum. (+ subb)

Konklusjon :
    Dra og hør på et par CM9, ikke kjøp u-hørt.
    De er jævlig gode, men hører du på Metallica og Iron Maiden så kan de bli for puslete når det kommer til råskapen.

Edit : 683 var med på lytterunden jeg hadde før kjøp
    (hadde også med egen forsterker inn på hifhiklubben så jeg ikke skulle bli lurt av forskjellige forsterkere. Morsomt syn, ofrsterker uten deksel med putetrekk rundt )
    683 har mere råskap, men CM9 parkerte den i gangen med å spille VAKKERT...
    Dali Mentor 6 tror jeg det var som ble med inn også (eller om det var Ikon7 mk2, husker ikke)
    Visakortet mitt fikk vondt og måtte ut med 20.000kr + kabler for CM9, var ingen vei utenom.. :twisted:
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Scorpioen nevner så spiller CM9 mye penere/finere enn 683 men mangler litt av råskapen 683 kan vise til med nok effekt. Har selv 683 og kunne nok ikke tenkt meg å bytte til CM9.(basert på det jeg har hørt av CM9 selvsagt)
    Dette pga jeg liker spillestilen til 683 bedre og jeg opplever at 683 har en litt mer rocka lyd på det meste av musikk.

En kompis av meg som er veldig B&W frelst hadde CM9 på prøve hjemme hos seg, sammen med CM7 (eller 8 var det kansje) og han opplevde CM9 som veldig vanskelig å plassere riktig for å få ett godt stereo perspektiv. Det kan godt være rommet hans som gjorde det slik. Han endte forøvrig opp med 805d så ett lite prishopp ble det jo der...

Men som nevnt, ta turen til HFK og hør på CM9 og andre høyttalere. Lenge. Og med din egen musikk som du kjenner godt.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Har CM9, og edguy har truffet spikeren ganske så bra.

CM9 er en korrekt høyttaler, den er ikke rocka eller bråkete. Jeg digger også melodiøs metall/powermetall, men det blir litt for korrekt på CM9. Så blir mindre av det, noen grupper, som Sympony X, låper helt strålende på CM9. Mens andre faller igjennom, Iron Maiden blir ikke akkurat rått og imponerende.

Jeg personlig synes CM9 har bra med bass, tross altbare snakk om 6,5" elementer. Kurvene mine viser at den går fint svakt fallende ned til 20Hz før den faller av 6dB, men så holder den seg der ned til 10Hz.
    (true story 15m2 rom: 80Hz=90dB 20Hz=88dB 14dB=82dB) + på en subb så er man godt i boks på bass-siden også.

Volum : De er like vakre å høre på om man spiller 70dB eller 110dB.

Prøvde meg uten Effektforsterkeren i stua, Reciveren sine 95w 8ohm ble for puslete til å få skikkelig basskontroll.
    Kjører de nå med 2x400w 4ohm (Hypex 400 HG HxR)

Film : Jeg ble egentlig mest imponert over hvor gode de er til Filmbruk.
    Den krystallklare mellomtonen og diskanten er bare herlig med film på HØYT volum. (+ subb)

Konklusjon :
    Dra og hør på et par CM9, ikke kjøp u-hørt.
    De er jævlig gode, men hører du på Metallica og Iron Maiden så kan de bli for puslete når det kommer til råskapen.

Edit : 683 var med på lytterunden jeg hadde før kjøp
    (hadde også med egen forsterker inn på hifhiklubben så jeg ikke skulle bli lurt av forskjellige forsterkere. Morsomt syn, ofrsterker uten deksel med putetrekk rundt )
    Dali Mentor 6 tror jeg det var som ble med inn også (eller om det var Ikon7 mk2, husker ikke)
    Visakortet mitt fikk vondt og måtte ut med 20.000kr + kabler for CM9, var ingen vei utenom.. :twisted:

Tja, hva var hentet inn da tro.

Icon 7, 683 og Cm7

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jah sånn var det ja :razz:

CM7 jeg tenkte å kjøpe når jeg gikk inn ja, hadde rundt 10-14.000 å bruke, men så måtte jeg jo ta inn CM9 også som den idioten jeg er, å da var det gjort.. :???:
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Mens andre faller igjennom, Iron Maiden blir ikke akkurat rått og imponerende.

Disse punktene er jeg meget enig i, og har ofte brukt disse selv i beskrivelsen angående B&W generelt. Når jeg i tillegg selv ikke var fornøyd med 683 (med nok effekt) til rock og metal, så sier det seg selv at CM9 ihvertfall ikke er et tema for de som er glade i den sjangeren, eller setter pris på "live" lyden.

Active
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    336
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som mange andre liker B&W! Har cm9 selv. Jeg falt pladask for lyden i disse. Hørte de sammen med noen Dali høyttalere og 683 før jeg bestemte meg! Dali høyttalerne koster det samme!! Alt ble prøvd i samme rom på samme elektronikk hos Hifi klubben.(Nad) Daliene ble fort byttet ut med 683 da daliene ble for 'skrikete' for meg og fruen! 683 spilte imponerende til prisen, meg og fruen ble rett og slett sjokkert over hva disse høyttalerne til 10 lapper kunne prestere! Så prøvde vi cm9, 2 låter etterpå så var vi solgt En fantastisk dynamikk, flott bass og en nydelig mellomtone! Vi hører på det meste av musikk og vi synes dette er gode allround høyttalere! Som nevnt over så er ikke hardrock dems sterkeste side men du verden som de spiller på annen musikk og film. Jeg kjørte de på 2 stk Nad 218 og byttet fort effekttrinn! Nå parres de med Electrocompaniet og det spiller helt fantastisk. Hvis du velger CM9 så ikke spar på strømmen!! De spiller villt med mye strøm. Som TS lurer på så spiller de like bra på lavt volum som på høyt volum. Ta turen på Hifi klubben og lytt!
    Lykke til med valget av høyttalere
    B&W CM9
    B&W CMC senter
    SVS SB13-Ultra
    Marantz SR6010
    Electrocompaniet AW250R
    PS3
    Samsung 51" plasma 8000 Serie
    B&W P3

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,tenkte jeg og kunne prøve bidra med tips,.).Hadde 683 selv før og har cm9 foran og cm7 bak nå og med bra lydkilde og passe effekt så låter det imponerende bra.De som har hørt det her synes det er veldig detaljert og "riktig" lyd. Bruker et onkyo lydkort som er litt ordentlig,i mediasenter og en rotel rmb-1095 som effektforsterker,5-kanals,den drar alle 5 kanaler uten problem.Med en riktig sub så spiller cm9 meget bra hele veien. Har prøvd mye forskjellig men dette låter fint hvertfall,spesielt på vokal og gitar,god klang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har så godt som bestemt meg for å kjøpe CM9 da også madammen vil ha de i en farge ved wenge (passer fint i stua, og jeg klager ikke).
    jeg er ganske alt etende på musikk og er vant med "ærlige" høyttalere.

men ett spørsmål som jeg fortsatt sliter med er løsning på reciver/forsterker. jeg har en Pioneer VSX-921 (mener jeg) som fungerer greit pr i dag. men vil tro jeg trenger mer enn bare nye høyttalere for å få bedre lyd. er det nok med bare en effektforsterker? eller bør jeg bytte ut hele reciveren? håpte å holde det under 10 høvdinger, men den kan bøyes litt(visst den ser bra ut ) hva vil fungere best?

tusen takk for alle svar, ble overveldet over deres kunnskap

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av toboja
    Jeg har så godt som bestemt meg for å kjøpe CM9 da også madammen vil ha de i en farge ved wenge (passer fint i stua, og jeg klager ikke).
    jeg er ganske alt etende på musikk og er vant med "ærlige" høyttalere.

men ett spørsmål som jeg fortsatt sliter med er løsning på reciver/forsterker. jeg har en Pioneer VSX-921 (mener jeg) som fungerer greit pr i dag. men vil tro jeg trenger mer enn bare nye høyttalere for å få bedre lyd. er det nok med bare en effektforsterker? eller bør jeg bytte ut hele reciveren? håpte å holde det under 10 høvdinger, men den kan bøyes litt(visst den ser bra ut ) hva vil fungere best?

tusen takk for alle svar, ble overveldet over deres kunnskap

Kjøp en så stor som mulig Vincent effektforsterker eller kl.D monoblokker (midgard)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •