Hjelp til begrep: Forsterker som kan velge hvilke høyttalere som skal brukes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer LtdEdFred sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til begrep: Forsterker som kan velge hvilke høyttalere som skal brukes

Heisann.

Beklager dårlig trådtittel, men jeg hadde litt problemer med å formulere meg.

Utpå nyåret skal jeg pusse opp og jeg har lyst til å felle inn høyttalere i en downlightskasse som skal gå rundt stua. Planen er at disse da skal stå på hver side av TVen. Siden kassene skal gå rundt hele stua+kjøkkenet kan jeg jo like gjerne trekke en kabel til kjøkkenet og en til badet så får jeg en eller to høyttalere der også. Jeg har sett litt på forsterkere, men har problemer med å finne ut hva jeg skal se etter av funksjoner som gjør at jeg kan velge om lyden kun skal sendes til stua, stua og kjøkkenet, kun til badet osv (om jeg sitter i stua å spiller PS3 er det ikke sikkert samboeren er like interessert i høre den lyden på badet). Er det vanskelig å få tak eller veldig dyrt å få tre "kanaler" kan jeg klare meg med to.

Så spørsmålet er: Hva kalles denne funksjonen?

I denne forbindelse lurer jeg også på om noen har noen formening om hvor langt fra hverandre disse høyttalerne bør plasseres? TV-plasseringen blir litt låst pga hvor det er naturlig å ha sofaen på den ene siden og en dør som hindrer plasseringen av TVen på den andre siden av stua. Det jeg tenker på er om det er best å plassere de sentrert over TVen med 0.5-1m mellomrom eller er det bedre med f. eks 2m mellomrom?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en sone funskjon som en del receivere har mulighet for.

Hvor f.eks noen kan se på film i stua på 5.1 annlegget og mor/far kan ha radio på kjøkkenet, alt drifta via samme receivern.
    Det ofte og noen resteiksjoner medfølgende tror f.eks at min pioneer lx85 ikke har støtte for digitale kilder i sekundær sonene så har ikke prøvd noe særlig (alle kilder jeg har nå er digitale)

Ellers så er det ikke så uvanlig at stereo forsterkere/surround receivere har A/B terminaler med bryter på fjernkontroll og på front som bytter mellom hvilke høytalere som får strøm (typiskt a og b eller enten a eller b alene switching)

Ellers så kan man jo ta det nesten enklest og sette opp et sonos system som forsåvidt går trådløst i huset, de har jo også relativt mobile enheter som kan flyttes på der du vil ha musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LtdEdFred
    Heisann.

Utpå nyåret skal jeg pusse opp og jeg har lyst til å felle inn høyttalere i en downlightskasse som skal gå rundt stua. Planen er at disse da skal stå på hver side av TVen. Siden kassene skal gå rundt hele stua+kjøkkenet kan jeg jo like gjerne trekke en kabel til kjøkkenet og en til badet så får jeg en eller to høyttalere der også. Jeg har sett litt på forsterkere, men har problemer med å finne ut hva jeg skal se etter av funksjoner som gjør at jeg kan velge om lyden kun skal sendes til stua, stua og kjøkkenet, kun til badet osv (om jeg sitter i stua å spiller PS3 er det ikke sikkert samboeren er like interessert i høre den lyden på badet). Er det vanskelig å få tak eller veldig dyrt å få tre "kanaler" kan jeg klare meg med to.

I denne forbindelse lurer jeg også på om noen har noen formening om hvor langt fra hverandre disse høyttalerne bør plasseres? TV-plasseringen blir litt låst pga hvor det er naturlig å ha sofaen på den ene siden og en dør som hindrer plasseringen av TVen på den andre siden av stua. Det jeg tenker på er om det er best å plassere de sentrert over TVen med 0.5-1m mellomrom eller er det bedre med f. eks 2m mellomrom?
    Hvis det er musikk du skal sende rundt i huset så vil SONOS kunne gjøre jobben for deg. Ellers må du vel på en receiver alla denne:DENON AVR-3313 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben
    som har HDMI sone 2 funksjon. Hvis det er noe sånt du er ute etter?
    I forhold til høyttalerplasseringen så gjelder stort sett "vanlige" regler om at det bør være like langt mellom høyttalerne som avstanden til sitte/lytteposisjon. Men så har du det hvis du skal bruke høyttalerne til TVlyd så bør de ikke være alt for langt ut på sidene av skjermen siden det da kan bli litt breidt lydbilde i forhold til bildet,hvis du skjønte min halvgode/dårlige forklaring Må testes og prøves ut,men etter mitt syn så er det dumt å låse seg til en fast løsning.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LtdEdFred
    Heisann.

Sjekk ut Sonos. Det vil løse alle problemene dine.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo har også recievere med funksjon for zone 2 og 3.
    Da kan du sende lyd fra analoge og digitale kilder, mulighet for å sende bilde til zone 2 også om det er ønske for det...
    Men jeg har ikke testet ut disse funksjonene selv.
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svarene.

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Høres ut som en sone funskjon som en del receivere har mulighet for. Hvor f.eks noen kan se på film i stua på 5.1 annlegget og mor/far kan ha radio på kjøkkenet, alt drifta via samme receivern.
    Det du beskriver her er egentlig mer avansert enn jeg har behov for. Receiveren kommer til å være tilkoblet en PC som er lydkilden. Høyttalerne over TVen skal naturligvis stå for lyd til spill og film. Høyttaleren(e) på kjøkkenet og badet blir bakgrunnslyd når man lager mat/dusjer og andre ting man gjør i disse rommene. Da spilles musikk fra PCen. Leiligheten er ikke så stor at man ikke hører musikken fra stua på kjøkkenet (disse "rommene" er ikke delt opp, men en åpen løsning), men jeg tenkte at man da ikke trenger å spille for høyt på stuehøyttalerene og dermed plage naboene.

Det hadde selvfølgelig vært litt deilig å hatt muligheten til å spille fra forskjellige lydkilder, men da koster det nok litt mer enn jeg hadde tenkt meg. Oppussinga koster mer enn nok som den gjør.

Sitat Opprinnelig postet av edguy
    Hvis det er musikk du skal sende rundt i huset så vil SONOS kunne gjøre jobben for deg. Ellers må du vel på en receiver alla denne:DENON AVR-3313 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben
    som har HDMI sone 2 funksjon. Hvis det er noe sånt du er ute etter?
    I forhold til høyttalerplasseringen så gjelder stort sett "vanlige" regler om at det bør være like langt mellom høyttalerne som avstanden til sitte/lytteposisjon. Men så har du det hvis du skal bruke høyttalerne til TVlyd så bør de ikke være alt for langt ut på sidene av skjermen siden det da kan bli litt breidt lydbilde i forhold til bildet,hvis du skjønte min halvgode/dårlige forklaring Må testes og prøves ut,men etter mitt syn så er det dumt å låse seg til en fast løsning.
    Den receiveren der er dessverre en del dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Maks 4-5000. Jeg får titte litt nærmere på Sonos og hva det kan tilby. Takk for tipset angående høyttalerplassering. Jeg vet ikke ennå om jeg kommer til å route TV-lyden gjennom forsterkeren for da må receiveren stå på unødvendig mye og TVen har helt grei lyd til å se på det lille av serier og nyheter vi ser på TVen (men den står mye på i bakgrunnen).

Da jeg studerte leide jeg en leiligheten hvor eieren hadde et stereoanlegg stående (høyttalere i stua og i taket på badet). Dette hadde den A/B/A+B funksjonen som ble nevnt tidligere. Jeg tenkte at det at de kalte det A og B var spesifikt for Denon. Er det noen som vet hva dette kalles slik at jeg kan se etter det i spesfikasjonene når jeg skal handle forsterker/receiver?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sånn på kjøkken og bad:Tivoli Audio Norge - Model One® radio
    Om du ellers skal ha lyd i hele huset med betjening innfelt som et veggpanel el. lign. koster det fort litt, da er det noe sånt som dette du kanskje må se på: Skal det gjøres, skal det gjøres skikkelig... | Hi-Fi Klubben
    Squeezeboxens fremtid er usikker, men Sonos er nevnt allerede, blir dog fort dyrt for hele huset, men det er veldig lekkert system.
    Sonos vs Apple Airplay - eivind.jonassen.info
    Mange stereo receivere har tilkobling for 2 sett høyttalere, A og B, men du kan ikke alltid fjernstyre lyden jo....
    DENON DRA-700AE Receiver | Hi-Fi Klubben
    CAMBRIDGE SR10 v2 Receiver | Hi-Fi Klubben
    Du er nødt til å studere specs veldig nøye for å få det du ønsker, om du vil ha full kontroll med fjernbetjening osv....var jeg deg ville jeg tenke streaming istedet for receiver...Streaming og AirPlay produkter fra bl.a. Sonos, Denon og B&W | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tipsene, Niels. De recieverene der var mer i min prisklasse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •