Kalibrering av oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kalibrering av oppsett

Heisann

Gikk nettopp til anskaffelse av en brukt denon avr 2809, og er så langt veldig fornøyd. Fikk et tips fra han jeg kjøpte den av om å bruke pure direct signalet når jeg brukte forsterkeren i stereomodus.

Problemet er bare at jeg da føler lyden er litt tam og den mangler en del bass. Det kan selvfølgelig ha noe med rommet å gjøre, men dersom jeg kjører via eq i forsterkeren og har på audissey, så blir det mer bass.

Noen tanker om hvorfor det er sånn? Er det rett og slett fordi det som går via pure direct er mer "riktig"?

Og et kjapt spm utenom: Har tenkt å gå til innkjøp av en ekstern sub-amp og noen basshakers, men har bare en pre-out fra forsterkeren, og den går allerede til en xtz 10.16. Kan jeg bruke et y-ledd og splitte signalet til sub og basshakers?

Takk for svar

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint bruke ett Y-ledd for å splitte signalet.

Anående det andre spørsmålet ditt så kan jeg prøve å svare litt: I pure direct så er antageligvis ikke suben din med, derfor blir det mindre bass. Og EQ er vel heller ikke med å forandre lyden da Pure Direct er koblet utenom alle lydbehandlings prossesser.(correct me if im wrong)

Hos meg blir det litt skarpt i PD så jeg kjører mest i stereo da jeg får med subber og lyden er mer slik jeg liker den. Det er rett og slett litt smak og behag Prøv deg frem litt og spill slik du syns det låter best!
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et y-ledd er ikke unormalt nei, hører ikke noe negativt med mitt og det jeg har er en billig sak fra clas.

Angående pure direct kommer vel litt ann på høytalerne, som nevnt så er det jo slik at kilde materiale tolkes minst mulig og bare kjøres til sin opprinnelige kanal uten at receivern gjør noe mer med signalet, så ingen eq justering eller rom korreksjon etc.

Jeg bruker det selv på enkelte ting for nå har jeg satt frontene mine som small med x-over på 100hz. I pure direct så vil dette bli sett bort ifra og frontene spiller som large og med mindre det er et LFE spor blir ikke subbene brukt, hovedsaklig til bakgrunns musikk alá radio osv.

Når jeg virkelig skal høre på musikk foretrekker jeg stereo modus med subber.

Dette er jo bare smaksaker så er jo ikke noe 'galt' om du liker det eller ikke og kan fort virke tamt når man ikke har med subbene på musikk lenger.

Dette er jo en høyst subjektiv hobby mener jeg og det er jo DU som skal være fornøyd, kort sagt gjør man ikke noe galt med mindre det begynner og brenne

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Syns selv det spiller best uten å bruke pure direct.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •