Kabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Kabler

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabler

Hei Godt Folk!

Jeg har kjøpt meg følgende oppsett:

Pioneer sc LX86

Front: B&W CM8
    Senter: B&W CMC2
    Bak: B&W DS3 (Skal trekkes igjennom rør)
    Sub: XTZ 99 W12.18 X 2

Jeg er helt fersk i game og er på ingen måte fantast. Når det er sagt så lurer jeg på hva slags kabler dere anbefaler til et slik oppsett??

HIFI klubben anbefalte meg følgende:

Front: VAN DEN HUL The TEATRACK HYBRID kabel VAN DEN HUL The TEATRACK HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben

Senter: fikk ikke noe forslag.

Bak: QED Silver Anniversary XT kabel QED Silver Anniversary XT kabel | Hi-Fi Klubben

sub: VAN DEN HUL The MINISUB HYBRID kabel VAN DEN HUL The MINISUB HYBRID kabel | Hi-Fi Klubben

Er dette noe å gå for?? Bedre å spørre ekspertene enn de som jobber på HIFI klubben

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Clas ohlson har noen helt kurante coax kabler til sub i min mening, 50 kr for 5m, 99 kr for 10m.

Syns sjøl hk er til tider hissig på og pushe kabler så jeg hadde sett på alternativer bare på trass hehe.

I fare for og starte enda en kabel krigs tråd så kan jeg nevne her at jeg nettopp viste beskrivelsen til van den hul kabelen til svogers som avslutter snart masteren i material egenskaper (om jeg har skjønt hva han holder på med rett noe jeg absolutt ikke skal påstå) og han bare rister på hodet.

Addendum:
    Det jeg kanskje vil anbefale uansett kabler du velger og vurdere bi-amping av frontene, mener lx86 har blitt testa til og kunne yte ca 100+ watt i 7 kanaler i drift, så kan få mye headroom ut av receivern om frontene får to kanaler og trekke fra.

Uansett har selv lx85 så her tror jeg du har fått meget godt annlegg.

Så gratulerer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Clas ohlson har noen helt kurante coax kabler til sub i mening, 50 kr for 5m, 99 kr for 10m.

Syns sjøl hk er til tider meger hissig på og pushe kabler så jeg hadde sett på alternativer bare på trass hehe.

I fare for og starte enda en kabel krigs tråd så kan jeg nevne her at jeg nettopp viste beskrivelsen til van den hul kabelen til svogers som avslutter snart masteren i material egenskaper (om jeg har skjønt hva han holder på med rett noe jeg absolutt ikke skal påstå) og han bare rister på hodet.
    Biltema har også noen gode kabler til en rimelig penge. f.eks. Ljudia har billige balanserte kabler. Oppfordrer trådstarter til selv å teste med forskjellige kabler, få noen til å bytte de for deg slik at det blir blindtest og sjekk om du hører forskjell
    I et anlegg til den prisklassen er det sååå mange andre ting man heller burde ofre en større tanke. f.eks. høyttalerplassering, størrelse på rom, akustikk etc. Kanskje kabelbudsjettet heller burde brukes til å kjøpe et fint teppe under stuebordet, og DET gir bedre lydopplevelse?

mvh oddi

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema har og mange kabler, er kanskje litt farga over at clas er i bånn av bakken og biltema helt over elva :-P

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Biltema har og mange kabler, er kanskje litt farga over at clas er i bånn av bakken og biltema helt over elva :-P
    høyttalerkablene får man jo kjøpt på rull, billig også! Ellers er det jo endel som lager høyttalerkabler av cat5-kabler, behøver ikke bli så dyrt det heller. Men jeg bifaller argumentet ditt med at man foretrekker å kjøpe kabler der man kan trille ned med sykkel(eller i disse tider, stå på ski nedover), og slipper og tråkke over en bru

mvh oddi

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass... Disse svaret hadde jeg ikke forventet meg:-)

Vel det koster ikke noe å starte med noen Clas Ohlson kabler (enklest for meg:-)), for eventuelt å oppgradere hvis jeg merker noe forskjell :-)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polymorphe
    Såpass... Disse svaret hadde jeg ikke forventet meg:-)

Vel det koster ikke noe å starte med noen Clas Ohlson kabler (enklest for meg:-)), for eventuelt å oppgradere hvis jeg merker noe forskjell :-)
    Det koster svært lite å kjøpe/prøve noen Clas Ohlson kabler med godt tverrsnitt. Om du plutselig begynner å lure om det er mer å hente lydmessig, få lånt noen eksotiske hifikabler for blindtesting før du bestemmer deg for å "oppgradere". Det er lett å lure seg selv til å tro at bytte til eksotiske hifikabler gir bedre lyd, det gjenstår enda å påvise det via målinger og blindtester.

Plassering av høyttalere, akustiske tiltak i rommet og bruk av EQ/romkorreksjon gir hørbare og målbare endringer i lydbilde.

PS! Gratulerer med tøft anlegg

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig holder jeg en knapp på rimeligere kabler, og heller sørger for og terminere de så godt som mulig, ha de i rette lengder så man slipper kveiler, også ikke legge de på langs med strøm kabler.

Å krysse strøm kabler er stort sett ikke noe problem i min lille erfaring.

F.eks så skader jo ikke og prøve seg fram med billige kabler og når du vet hvor høytalere og slikt skal stå handle inn akkurat de meterne du trenger av en mer 'mote-riktig' variant når du finner noen ekstra kroner glemt i sofa'n :P

Angående lyd messig oppgradering av kabler, jeg syns jeg har merket en 'bedring' i lyden bare med og ta ut de kablene jeg har fra høytalerne, tvinne de på ny og skru de fast igjen.
    Det er nok godt mulig hos meg at terminalene løsner litt rundt ledningene så det gradvis blir dårligere kontakt og det å feste de på ny retter på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres bra ut. deilig å slippe å bruke penger på kabler nå i disse juletider