Lei ustabile lydkiler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face Lei ustabile lydkiler

Hei folkens!
    Jeg er eier av en squeezebox touch, som jeg bruker til musikk avspilling mot Spotify. Denne ble kjøpt inn for 3 år siden.

For å komme til sakens kjerne, så begynner jeg å bli lei av boxen som har tendens til å slå seg av og til stadighet må restartes. Denne er koblet til trådløst nettverk (har desverre ikke kabel i stuen) og det blir iallefall ikke bedre når resten av huset koble seg til nettverket med iphoner, ipader og PC`er.

Også var det dette med brukervennlighet. Den er bra så lenge det fungerer. Sqeezeboxen har egen app og det er både bra og oversiktlig så lenge det virker. Bruker jeg appen, så virker det nesten som om den har en tendens til å bli enda mer hakkete og ustabil.

Teknisk - har optisk ut som jeg sender til reciveren. Kan da omgå den integrerte dacen og bruker reciver dacen som er vesentlig bedre.

Hva finnes det stabile gode og brukervennlige alternativer. Vet Sonos har et godt grep om dette markedet, men får en følelse av det er er litt det samme som sqeezebox når jeg leser om det.

Ønsketenkning - en stabil enhet med mulihet for offline spilling av høy kvalitet og med stabile apper til å styre fra iphone/ipad.

Hva har markedet å tilby ifht ønsketenkninger?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde først og fremst prøvd en nettverks kabel.

Sonos system 2-5000 kr.
    Nettverks kabel til 150-200kr?

Høres ut som du har mer nettverks problemer enn annet, men skal ikke si helt meg dønn sikker på at ikke squeezeboxen er feilfri.

Om du allerede ligger i yttergrensene av hva wifi nettet ditt klarer så vil det ha ingen positiv effekt og bytte til sonos om du også kobler denne trådløst.

Hadde testet med kabel før jeg hadde vurdert dyrere ting.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Szueezeboxen er garantert usabil. Har forsøkt å strekke ned kablel fra 2 etg og det ble noe bedre, men slo seg alikevel av og på.

Har vært inne på tanken å få tak i en ipod for å backup minne, koblet til docking med optisk utgang (Onkyo ND-S1 feks). Men det blir jo mye mikk makk og dyrt. Også ser jeg ikke hva som spilles av på ipoden heller, da den blir stående ca 4 meter fra deg jeg sitter. Hadde håpet at det fantes bedre og mer skreddersydde løsninger på markedet i dag.

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk fra squeezebox duet til Sonos og angrer ikke et sekund på det.
    Squeezeboxen var ustabil hakkete og hang seg opp hele tiden.
    Med sonos ble det en helt annen verden. Har ikke hatt problemer i det hele tatt.
    Nettverks harddisk i router og du bruker det offline. Glimrende :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fullt mulig å få squeezebox stabilt, selv på trådløst nett.
    - Kjøp en bedre trådløs router, bruk den i stedet for eller i tillegg til den du allerede har. Plasser den mest mulig gunstig ifht til stua og andre forstyrrende bokser.
    - Velg en annen kanal på det trådløse om du har naboer rundt deg som kjører på samme kanal.
    - Skift ut Squeezebox sin egen app til fordel for Squeezebox commander. Den koster 20-30kr og er verdt det! :-D
    - PC eller touch som kjører squeezebox server bør absolutt være på kablet nett, helst med fast IP adresse og se til at nødvendige porter er åpne og at ikke evnt brannmur skaper problemer.

- Lån en annen squeezebox og test om det er der problemet ligger (tviler).

Jeg har Duet, Touch og 2xBoom hjemme hvor kun Touch og server er kablet. Hadde en del trøbbel i starten men nå har det fungert uten nevneverdig problemer i et par år. Når det hikker er det som regel relatert til Squeezebox server (eller Logitech media server som den vel heter nå)

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Szueezeboxen er garantert usabil. Har forsøkt å strekke ned kablel fra 2 etg og det ble noe bedre, men slo seg alikevel av og på.

Har vært inne på tanken å få tak i en ipod for å backup minne, koblet til docking med optisk utgang (Onkyo ND-S1 feks). Men det blir jo mye mikk makk og dyrt. Også ser jeg ikke hva som spilles av på ipoden heller, da den blir stående ca 4 meter fra deg jeg sitter. Hadde håpet at det fantes bedre og mer skreddersydde løsninger på markedet i dag.
    Ja det høres jo litt ut som logitech (brilliante dingser i billig billig kina plast) Det eneste fullgode alternativet er vel sonos, eventuelt en gammel laptop og en usb dac kan diverse software spillere fjernstyres med en app.

Ville da satt en knapp på sonos selv om jeg aldri har prøvd de, men bruker pc til receiver og det funker dog ikke helt smertefritt.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den største fordelen med Sonos i ditt tilfelle, er at Sonos har sitt eget trådløse nett, og dermed ikke blir påvirket av andre apparater som kobler seg på hjemmenettverket ditt.

Båndbredden på internettet inn i selve huset vil begrense den totale datamengden som kan lastes ned samtidig, men den trådløse delen av Sonos-systemet vil ikke være en flaskehals.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    - Velg en annen kanal på det trådløse om du har naboer rundt deg som kjører på samme kanal.
    for å sjekke kanalbruk og signalstyrke, så anbefaler jeg programmet inSSIDer
    (vil tippe mange får litt bakoversveis når man ser hvor mange trådløsnett som konkurrerer om plass i 2.4 GHz båndet...!)

Den største fordelen med Sonos i ditt tilfelle, er at Sonos har sitt eget trådløse nett, og dermed ikke blir påvirket av andre apparater som kobler seg på hjemmenettverket ditt.

Båndbredden på internettet inn i selve huset vil begrense den totale datamengden som kan lastes ned samtidig, men den trådløse delen av Sonos-systemet vil ikke være en flaskehals.
    Går dette på "vanlig" 802.11G/N nett? I så fall så må det konkurrere om plass med andre nettverk..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan slenge meg på norcads tips. Jeg har to Squeezeboxer, begge kjører trådløst fra en Windows homeserver. Jeg bruker ipeng til styring fra telefonen. Både serveren og begge boxene har fast Ip-adresse, det er mulig det er dette som gjør det mer stabilt enn det andre opplever.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På hifiklubben kan du låne et Sonos oppsett i 14 dager.
    Gå innom og spør.
    Dersom det fungerer bedre, så kan du vurdere å bruke "halv skatt" pengene på desemberlønningen på en Sonosn connect og en bridge.

Er det like ustabilt så har du dømt SB' en din for tidlig.
    I ytterste konsekvens så har du fått en dårlig SB. Men en liten intern feil fra produsent. Ingen er perfekte.

Så suit up og kom deg til hifiklubben

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Går dette på "vanlig" 802.11G/N nett? I så fall så må det konkurrere om plass med andre nettverk..
    Det går på et modifisert n-nettverk med litt nedskalert hastighet, slik at det ikke skal kunne oppdages av n-nettverkskort. Man kan også endre kanalen, som kan være nyttig om man opplever interferens.

Jeg skal ikke si sikkert at det utelukker konkurranse om plass, men det utelukker i alle fall at ruterens trådløsdel makses ut på grunn av Sonos.

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt Squeezebox sammen med Spotify siden Triode sitt plugin ble tilgjengelig, og kan ikke annet enn å si at det har fungert aldeles utmerket...opplever aldri brudd på lyden eller slikt..

Jeg har 3 SB Boom og 1 Touch sammen med Qnap NAS som kjører Logitech Server og Triode's 3dje parts plugin, samt Asus RT-66 Router. Boomer kjører trådløst og Touch med kabel.

Kan jo legge til at jeg hadde Sonos tidligere, men syns at prisen er for dyr når en ønsker flere soner i huset, og valgte dermed å gå over på Squeezebox

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i kontakt med fiberleverandør idag. Nå kommer det fiber inn rett bak Tv og stereoanlegg. Da plugger jeg ledning rett i boksen og øker hastighet x 12 ifht hva jeg har har av kapasitet i dag, så får se om det hjelper.. Har også lagt til Ipeng for å styre squeezeboxen og det virker mer stabilt en logitech sin egen app.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har fiber eller ikke har ingenting å si for hvor stabil boksen er. Når vi snakker om nett så gjelder det nettet internt i huset, og ikke hvor stor kapasitet du har ut av huset. Men dersom du får en ny ruter i fbm. fibertilkoblingen, så kan jo det ha en del å si.

Newcomer Gemini68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Netlimiter eller lignende.

Program for å styre båndbredden til diverse program/trafikk. Kan virke som om det er trangt på nettet ditt.

Håper det kan hjelpe.

Mvh
    Ove
    Musikk og film skal være moro!

Yamaha RX-V1067 - JBL ES80, ES 25C, Proson HFC1266, XTZ 99 W8.16- Samsung LE46C535 - PS 3 slim.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å fått noe bedring når jeg koblet squeezeboxen til nettverkskabel la jeg det planlagte Sonos prosjektet på is en stund.

Var innom Hi-fi klubben for en liten tid tilbake og i jeg gikk ut med en Sonos connect uten at det var planlagt.

Har nå testet ut en liten stund og dette funker som fjell kontra Squeezeboxen. Ikke noe mer hakking, tull og tøys som jeg har vært vant med. Samtid er sonos basert på å fungere opp mot iphone/Ipad/android, hvilket oppsette for også bærer preg av. Veldig bra og en annen liga enn Squeezebox..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •