Anbefaling av platespiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av platespiller?

Hei, har muligheten til å arve en haug gamle gode rocke-lp'er av en onkel. Jeg har pr dags dato ikke platespiller. Dette må jeg jo følgelig ha hvis jeg skal nyte disse runde dingsene som jeg trodde forsvant for 20 år siden Poenget er: Hva bør jeg kjøpe?
    Er det mye å hente på å kjøpe en dyr kontra billig? Ser at det meste av det som er til salgs på bruktmarkedet er steingammelt, og jeg vet ikke helt om jeg vil ha det. Soundgarden hadde en fin til 2800 -http://www.soundgarden.no/stereo/platespiller/pro-ject-rpm-1-platespiller-sort-1964.html (jada, jeg vet man kan få den litt billigere, men litt bling må man kunne unne seg).
    Vil denne være et godt alternativ? Jeg syns den ser stilig ut, og det er omtrent den eneste preferansen jeg har på platespillere Trenger jeg RIAA-forsterker i tillegg?
    Utstyret mitt består forøvrig av Infinity kappa 9.2i høyttalere, Dynamic precision Pa400 effektforsterker, og Dac/pre er en Hegel hd20. Forslag i adekvat prisklasse mottas med takk. Og som sagt, liker jeg å legge vekt på utseendet når det gjelder platespillere uten at jeg helt kan si hvorfor

mvh oddi

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se link:
    PRO JECT Platespiller Debut III - svart | Pixmania

Jeg kan ikke tenke meg at du får mer for pengene noe annet sted. Jeg kjøpte en slik, og den låter helt nydelig. Litt jobb å kalibrere, men det er godt forklart i manualen (som du MÅ bruke). Jeg kjenner ikke utstyret ditt så godt, men hvis det ikke er egen "phono"-inngang må du ha en RIAA-forsterker. De koster ikke all verden.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en meget bra pro-ject 2xperience med riaa og mc picup til 6500.- ny pris over 15000 tror jeg. Send gjerne pm, den står på sentralen pro-ject 2xperience m/riaa - Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du finner en pent brukt Technics SL-1210Mk2.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ganske sikker på at HD20 ikke har phono inngang, mao må du kjøpe ett riaa trinn som igjen må passe til pickupen på platespiller (mest vanlig med MM i lavere prisklasser).

Her er det masse å velge i, kun prisen som setter en stopper Selv er jeg meget fornøyd med ASR, sikkert noe du kunne finne forholdsvis rimlig brukt.

Newcomer AvB sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd og bilde hadde en test for litt over en mnd siden.

5 platespillere | Lyd & Bilde

For min del blir det Project Debut Carbon Esprit om ikke så alt for lenge

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AvB
    Lyd og bilde hadde en test for litt over en mnd siden.

5 platespillere | Lyd & Bilde

For min del blir det Project Debut Carbon Esprit om ikke så alt for lenge
    Den projecten er bra den og en billig versjon av den jeg har for salg over her

Newcomer AvB sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Den projecten er bra den og en billig versjon av den jeg har for salg over her
    Det så interessant ut siden jeg også hadde sett for meg å kjøpe den samme RIAA'en. Er noe annet som ligger øverst på innkjøpslisten, men dersom annonsen ennå ligger ute om et par måneder så melder jeg kanskje min interesse.

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Problemet" med platespillere generelt er at det er et mekaniskt verk, noe som koster penger og tid, og det avspeiler på prislappen. (Ikke alltid proposjonalt)

Plustelig finner en ut at en vil oppgradere motoren, oppgradere diverse ting for å få det bedre, men den veien kan koste mer enn det smaker.
    Lurt å velge et makspris, for oppgraderingsmulighetene er omtrent uendelige.
    Ikke gå i den fella som meg.

Her kan det være lurt å sjekke wow og flutter ( variasjoner i tallerkenens rotasjonshastighet som skaper ujevn lyd).

Jeg slår også et slag for Technics SL12xx, med et riktig pickup blir det absolutt high class, til tross for at den ser drittkjedelig ut er det en skikkelig konstruksjon med høy presisjon i motoren og ekstremt lav wow and fluffer.

En platespiller ser kanskje enkel ut, men når en bytter ukritiskt ut ting med acryl/aluminuim tallerken, syntes jeg at det virker som om de fabrikkene ikke tar platespillerkunsten seriøst nok til å lage en god nok konstruksjon fra begynnelse.

Mitt gamle Project har glass og aluminumtallerken, og litt senere ble det populært med acryl, og jeg har glemt hva det neste var, jeg syntes at det virker som om disse platespillerfabrikkene følger etter vinden fremfor å lage en god konstruksjon og holder seg til den. :cry:

Lyd og bilde testene var morsomme å lese, men jeg ser at det mangler wow and fluffer tall der.
    "tomme tømmer buldrer mest"

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd og bilde kjørte nylig en test av rimelige platespillere som også sto på VGs nettsider. I den rimeligste enden av skalaen er det vanligvis Pro-Ject eller Rega som gir mest for pengene. Enkle, greie spillere som du kan leve lenge med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, mye gode innspill på platespillere her, ser at jeg har litt å lese meg opp på Faren min forklarte også endel om platespillere og motorer og slikt, virker som det kun er portemoné'en som setter begrensinger her, potensielt sett

Men tilbake til det som egentlig er "problemet", nemlig forsterkeriet. Jeg må altså ha meg en RIAA-sak.. Finnes disse med coaxial-utgang? Pr dags dato er det kun coaxial-utgangene på HD20'en som er ledig. Både optisk og usb er i bruk (til hhv tv og pc). En riaa til en slump penger kan jeg nok leve med å kjøpe så lenge den har coax-utgang, men hvis den ikke har det, må jeg vel fort vekk ha en forforsterker i tillegg til en rimeligere riaa? Hvis forforsterker også må handles inn må jeg nok se meg om etter noe brukt, og det blir jo "enda en boks" lyden skal igjennom, noe jeg ikke er helt fan av..

mvh oddi

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De allerfleste riaa'er har vanlig rca utganger, det du da trenger på din HD20 er ett sett ledige rca innganger

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    De allerfleste riaa'er har vanlig rca utganger, det du da trenger på din HD20 er ett sett ledige rca innganger
    Jepp, og det har jeg ikke. Den har faktisk kun digitale innganger (1x optisk, 1x usb og 2x coaxial). og det er kun 2x coaxial-innganger ledig idag, derfor ville det vært kjekt med en riaa med coaxial-utgang

mvh oddi

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du har altså bare digitale kilder idag og HD20 Dacen fungerer som signalvelger/volumkontroll...?

Fins vel noen RIAA'er med AD converter men da kanskje helst med USB.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    så du har altså bare digitale kilder idag og HD20 Dacen fungerer som signalvelger/volumkontroll...?

Fins vel noen RIAA'er med AD converter men da kanskje helst med USB.
    jepp, 10 poeng til herren på 2. rad med bart Har kun pc og tv som kilde idag. Finnes også USB-coax-converter og få kjøpt, så da må det da vel være mulig å få til noe... men det blir kanskje litt drøyt? like greit å få fatt i en god brukt forforsterker med innebygd riaa kanskje?

mvh oddi

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddster
    jepp, 10 poeng til herren på 2. rad med bart Har kun pc og tv som kilde idag. Finnes også USB-coax-converter og få kjøpt, så da må det da vel være mulig å få til noe... men det blir kanskje litt drøyt? like greit å få fatt i en god brukt forforsterker med innebygd riaa kanskje?

mvh oddi
    siterer meg selv litt jeg.. men denne: Hegel P2A - FINN Torget var jo usedvanlig stilig, og til en pris jeg kan leve med. Finner dessverre ingen tester av saken, men jeg er veldig fornøyd med dac'en, så da kan vel ikke denne pre'en være særlig dårlig? og med en grei riaa bør vel ting starte å virke lovende?

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så jo ikke dum ut den der.
    På P4 står det at fjernkontrollen også styrer andre Hegel produkter slik at du kan velge inngang på dacen med den. montro om det også gjelder P2...?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    så jo ikke dum ut den der.
    På P4 står det at fjernkontrollen også styrer andre Hegel produkter slik at du kan velge inngang på dacen med den. montro om det også gjelder P2...?
    Hegel P2 er visstnok gammel og har såpass kjip fjernkontroll at den ikke engang styrer inngangsvelger på forforsterker P2a er sannsynligvis en nyere versjon, men jeg finner svært lite info om den...

mvh oddi

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P4a er jo veldig mye bedre enn 2a da, men uansett, om du fortsatt vil ha en minimalistisk preamp med usb dac, og riaa, da kan du jo teste denne lille saken til å erstatte din Hegel dac: Pm Audio
    Vedr. test av ADL GT40 I FIDELITY
    Uansett, om du bare ønsker å spille dine plater og ikke fokusere så vanvittig på kvaliteten kan du jo kjøpe deg en usb platespiller, denne kan du plugge enten til pc`en eller din dac uten problemer.
    Ønsker du god gammeldags platespiller trenger du riaa, og da må du ha en forforsterker med riaa, eller separate komponenter som du skriver ja. Spørsmålet er da om du mister for mye av den gode lyden med en ymse forforsterker....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    P4a er jo veldig mye bedre enn 2a da, men uansett, om du fortsatt vil ha en minimalistisk preamp med usb dac, og riaa, da kan du jo teste denne lille saken til å erstatte din Hegel dac: Pm Audio
    Vedr. test av ADL GT40 I FIDELITY
    Uansett, om du bare ønsker å spille dine plater og ikke fokusere så vanvittig på kvaliteten kan du jo kjøpe deg en usb platespiller, denne kan du plugge enten til pc`en eller din dac uten problemer.
    Ønsker du god gammeldags platespiller trenger du riaa, og da må du ha en forforsterker med riaa, eller separate komponenter som du skriver ja. Spørsmålet er da om du mister for mye av den gode lyden med en ymse forforsterker....
    å bytte ut dacen er uaktuelt, den er helt ny Men spørs om ikke det må bli en ny (brukt) forforsterker ja...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •