Anbefaling av platespiller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kan ikke gjøre om det analoge signalet fra platespilleren til et digitalt et som dac'en forstår, sånn uten videre. Du trenger en rimelig forforsterker med innebygd RIAA og det skulle ikke by på store problemer å få tak i.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen takk for nyttige tilbakemeldinger, fikk vel i det store og hele bekreftet mine "mistanker". I tillegg til hegel'en, har jeg sett at det ligger etpar slike på finn: Abrahamsen V 3.0 forforsterker - FINN Torget
    samme pris (ca), men nyere. Hvordan er kvaliteten? lyden? Er dette et forsøk på å slå mynt på ec-design og rykte? Jeg mener å ha sett Abrahamsen på Elkjøp.. og som hifiklubben sier: Man får ikke kjøpt hifiutstyr der de selger brødristere.. Propaganda eller ligger det noe i det?

mvh oddi

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oddster
    Igjen takk for nyttige tilbakemeldinger, fikk vel i det store og hele bekreftet mine "mistanker". I tillegg til hegel'en, har jeg sett at det ligger etpar slike på finn: Abrahamsen V 3.0 forforsterker - FINN Torget
    samme pris (ca), men nyere. Hvordan er kvaliteten? lyden? Er dette et forsøk på å slå mynt på ec-design og rykte? Jeg mener å ha sett Abrahamsen på Elkjøp.. og som hifiklubben sier: Man får ikke kjøpt hifiutstyr der de selger brødristere.. Propaganda eller ligger det noe i det?

mvh oddi
    Abrahamsen forsterkerne er laget av han som laget ec før i tiden, og det hifiklubben sier er jo bare tull, man får kjøpt mye bra hifi på elkjøp.
    elkjøp selger jo f.eks kef og man kan ikke si at det er dårlig..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Abrahamsen forsterkerne er laget av han som laget ec før i tiden, og det hifiklubben sier er jo bare tull, man får kjøpt mye bra hifi på elkjøp.
    elkjøp selger jo f.eks kef og man kan ikke si at det er dårlig..
    Ja, vet at det er Per Abrahamsen som står bak begge merkene, men hva kostet en slik abrahamsen forforsterker ny? Ser at EC forforsterkere koster fra 18 000 på f.eks. dynabel, og abrahamsen har vel neppe vært i disse prisklassene? Betyr det at EC Er overpriset eller at abrahamsen er betydelig dårligere?

mvh oddi

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vet at det er Per Abrahamsen som står bak begge merkene, men hva kostet en slik abrahamsen forforsterker ny? Ser at EC forforsterkere koster fra 18 000 på f.eks. dynabel, og abrahamsen har vel neppe vært i disse prisklassene? Betyr det at EC Er overpriset eller at abrahamsen er betydelig dårligere?

mvh oddi
    Den koster 8000kr ny.
    Har både hatt abrahamsen v2 og electrocompaniet eci 3 og lyden i de to er veldige like, så ja jeg vil si at electrocompaniet er litt overpriset.
    Kan ikke uttale meg om abrahamsen v3, men den har fått veldig mye skryt..
    Abrahamsen V3.0 vs Electrocompaniet 4.8 her står det litt om forskjellen mellom ex og abrahamsen..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Rune Bakke
    Guest

Platespiller og RIAA

Jeg er også nokså ny i platespiller verdenen, men har vært heldig å ha venner og bekjente med mye viten rundt dette.

Noen tips:
    Gamle platespillere kan låte fantastisk og er ofte et godt utgangspunkt for å bygge videre. Thorens, Tandberg (også Thorens), Lenco, Linn, Luxman og flere andre er noe du bør vurdere og se etter om kanskje noen i din familie har liggende.

Rega er et merke som man ikke kan gå veldig galt med. Desto høyere nummer (RB250, RB300, RB500 osv), desto bedre arm.
    Og armen betyr MYE! SME armer er veldig bra...

Technics 1200 spillerene er litt overpriset og jeg tror du bør holde deg unna! Men eldre japanske direktedrevne spillere fra rundt 1975 til 1985 kan også være gull verdt!

Når det gjelder RIAA. Eldre forsterkere eller fortrinn har ofte veldig gode RIAA trinn. Det var RIAA trinnet man la penger i før. Så sjekk ut vintage utstyr også. Men det finnes nye og nokså billige RIAA trinn, som visstnok skal låte helt ok. Musical Fidelity og Clearaudio er noen du bør sjekke ut. Mener de ligger rundt 1500 og 2500 kroner.

Jeg anbefaler å sjekke ut Hifisentralen, der er det flere som har laget side opp og side ned med gode tips til hva du skal se etter og hva man bør ha.
    Lykke til med jakten :-D

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Bakke
    Jeg er også nokså ny i platespiller verdenen, men har vært heldig å ha venner og bekjente med mye viten rundt dette.

Noen tips:
    Gamle platespillere kan låte fantastisk og er ofte et godt utgangspunkt for å bygge videre. Thorens, Tandberg (også Thorens), Lenco, Linn, Luxman og flere andre er noe du bør vurdere og se etter om kanskje noen i din familie har liggende.

Rega er et merke som man ikke kan gå veldig galt med. Desto høyere nummer (RB250, RB300, RB500 osv), desto bedre arm.
    Og armen betyr MYE! SME armer er veldig bra...

Technics 1200 spillerene er litt overpriset og jeg tror du bør holde deg unna! Men eldre japanske direktedrevne spillere fra rundt 1975 til 1985 kan også være gull verdt!

Når det gjelder RIAA. Eldre forsterkere eller fortrinn har ofte veldig gode RIAA trinn. Det var RIAA trinnet man la penger i før. Så sjekk ut vintage utstyr også. Men det finnes nye og nokså billige RIAA trinn, som visstnok skal låte helt ok. Musical Fidelity og Clearaudio er noen du bør sjekke ut. Mener de ligger rundt 1500 og 2500 kroner.

Jeg anbefaler å sjekke ut Hifisentralen, der er det flere som har laget side opp og side ned med gode tips til hva du skal se etter og hva man bør ha.
    Lykke til med jakten :-D

Du har rett i at gamle platespillere kan være veldig gode, men det er samtidig mye mer jobb med dem. Har man en gammel spiller er sjansen mye større for at den må justeres, repareres eller byttes pick-up på, noe som ikke er verken enkelt eller billig i alle tilfeller.

Rune Bakke
    Guest
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Du har rett i at gamle platespillere kan være veldig gode, men det er samtidig mye mer jobb med dem. Har man en gammel spiller er sjansen mye større for at den må justeres, repareres eller byttes pick-up på, noe som ikke er verken enkelt eller billig i alle tilfeller.
    Det er en sannhet med store modifikasjoner.

En ok pick-up koster 3-500 kroner, en justering av arm og pick-up kan man med enkle grep og råd klare selv og på reim drevne platespillere er det stort sett bare reimen som må byttes.

Sansyneligheten for at man må justere en ny spiller er også stor.

Men direktedrevne platespillere kan være et problem om motoren bryter sammen. Det koster penger. Men samtidig kan noen av disse japanske 70 talls spillerne gi fantastisk lyd.

Ikke la eldre platespillere skremme deg. De kunne virkelig bygge slikt før.

Samtidig kan det for noen være en grei vei å gå via nye Rega eller Project spillere til 2500-3500 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jess. hadde på en måte bestemt meg for en abrahamsen forforsterker på min vei mot analog lyd, men selgeren bestemte seg for å ikke å selge likevel?? Litt rart når man faktisk er enige om pris (samme som den ble annonsert for), samtidig som jeg kan hente, OG man har annonsert den 2 steder? Jaja.. jakten på en god pre fortsetter..
    Mye bra info om platespillere her forresten! jeg har nada peiling, men ser jo at det er evig mange parametere å ta hensyn til her...

mvh oddi

Rune Bakke
    Guest
    Husk at vintage forsterkere også kan være et alternativ.

Det finnes mange gode integrerte og en del bra fortrinn, begge med fantastiske RIAA trinn.
    Og det finnes mange dere ute som har peiling på hva man bør se etter. Spør de rette og du vil få gode svar.

jess. hadde på en måte bestemt meg for en abrahamsen forforsterker på min vei mot analog lyd, men selgeren bestemte seg for å ikke å selge likevel?? Litt rart når man faktisk er enige om pris (samme som den ble annonsert for), samtidig som jeg kan hente, OG man har annonsert den 2 steder? Jaja.. jakten på en god pre fortsetter..
    Mye bra info om platespillere her forresten! jeg har nada peiling, men ser jo at det er evig mange parametere å ta hensyn til her...

mvh oddi

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En integrert forsterker med innebygd riia og pre-out vil også gjøre nytten. På HFK får du en ny Denon til 3000kr. som sikkert vil gjøre en grei jobb eller en egen NAD pre til 5K.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •