Kan noen hjelpe meg med å få lyd? BD spiller/5.1 surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen hjelpe meg med å få lyd? BD spiller/5.1 surround

Hei!

Blu Ray Spiller her.
    Hjemmekino anlegg her.

Vil først bare si at jeg er noob, og har ikke så mye peiling på dette.

Altså, jeg har aldri hatt et 5.1 surround anlegg før. Jeg har en 42 plasma panasonic tv. Til vanlig har jeg bare jalla mekka en gammel forsterker og noen høytalere. Jeg fikk ett gratis hjemmekino anlegg av en kompis fordi han ikke bruker det. Det er veldig gammelt, men det er tross alt bedre en tv lyden. Dette er da mitt første 5.1, bortsett fra pc høytalere.

Det er jo bare dessverre DVD på dette. Jeg fikk fyrt den i gang i går, og det var lyd på alle frekvensene. Da kjørte jeg en film med 5.1 så klart. Prøvde også og spille av aux til iphone, og det funka lekkert. Har nå satt opp blu ray spilleren også og prøver og få lyden, men får det ikke helt til.

Jeg har prøvd nesten alt nå. Det er 4 utganger bak forserkeren
    ; AUX/DVD & CD/TV/VCR. Vist jeg forstår riktig da, så går lyden inn der? og så skal den kobler til tven, på lyd ut? Det har jeg prøvd, og jeg har prøvd masse annet. Jeg bruker vanlig lydkabel/rød og hvit.

Den eneste gangen jeg fikk lyd var når jeg satt den i AUX. Da kom lyden fra bly ray spilleren, og ut av tven, og inn så klart. men jeg tror ikke AUX er riktig? fordi da får jeg kun 2.1 lyd. Man skal vel ikke koble lyd kabelen til blu ray spilleren? Bak der er det kun 2 utganger.

Ok, håper dere forstod noe av dette!:P Jeg setter veldig pris på litt hjelp! Manualen er linket til hjemmekino anlegget, og spilleren.!

Tusen takk foor svar!

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Må nok skuffe deg her.

Du vil ikke få 5.1 fra blu-ray spilleren uten at forsterkeren har digital inn. (Optisk/coax).
    Etter som jeg ser i manualen så har den bare vanlige analoge rød/sort innganger, dvs stereo.
    Om det er flatskjerm du har (og den har hdmi) så vil jeg heller sterkt anbefale deg å kjøpe et alt i et anlegg med forsterker/blu-ray spiller, disse har blitt meget rimelige. Du vil da få både bedre bilde og lyd !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A-ha, okey... Det var jo litt dumt! Ja, jeg skal bruke litt penger på dette etterhvert, alltid hatt lyst til det, men jeg skal ut å reise nå. Når jeg fikk dette, så takket jeg selfølgelig ikke nei!

Da får det dessverre duge med DVD, så lenge, vist jeg skal ha 5.1
    Da blir det kun 2.1 på blu ray spilleren, men alikevel, så er det bedre lyd enn tven...

Det er jo et 5.1 surround anlegg. Er dette da kun ment for den innebygde dvd spilleren? synes det høres litt rart ut, men ja, den er jo gammel.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo noe som heter; VCR-IN & TV-IN, rød, og hvit.. Begge fungerer når jeg kobler de direkte til blu ray spilleren, men kun 2.1. Det er helt sikkert at det ikke fungerer? Jeg har plasma tv ja, HDMI. Jeg må koste på meg ett skikkelig anlegg engang, men hadde vært super om dette hadde funger midlertidig.

Jeg bare tittet på dette. Er dette et greit nybegynner system? Å dette får jeg koblet til blu ray spilleren min, og kjøre 5.1??

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spetwols

Jeg bare tittet på dette. Er dette et greit nybegynner system? Å dette får jeg koblet til blu ray spilleren min, og kjøre 5.1??
    Det fungerer nok greit. Men hva med å kjøpe det billigste ststemet fra SVS?

når det gjelder det gamle anlegget, så skal jeg engang ha meg et slikt. Når jeg får meg falsk frontvegg, skal jeg ha noen slike pc-høytalere til å lure besøkende med:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Det fungerer nok greit. Men hva med å kjøpe det billigste ststemet fra SVS?

når det gjelder det gamle anlegget, så skal jeg engang ha meg et slikt. Når jeg får meg falsk frontvegg, skal jeg ha noen slike pc-høytalere til å lure besøkende med:twisted:
    Hehe, hørtes kult ut.. :P

Det vil si at den eneste måten til at jeg kan få 5.1 surround. Er at jeg kjøper 1 dvd & 1 blu ray med 5.1, og synker bilde, og lyden så godt jeg kan.,...^^

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, hørtes kult ut.. :P

Det vil si at den eneste måten til at jeg kan få 5.1 surround. Er at jeg kjøper 1 dvd & 1 blu ray med 5.1, og synker bilde, og lyden så godt jeg kan.,...^^
    5.1 med det gamle anlegget ditt? Det er ikke verdt bryet.

Kjøp deg en reciever til rundt 5k, og det samme i ht, og du har et anlegg som forbløffer de fleste.

Klipsch er jo på billigsalg ennå. Her kan du gjøre ett kupp.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    5.1 med det gamle anlegget ditt? Det er ikke verdt bryet.

Kjøp deg en reciever til rundt 5k, og det samme i ht, og du har et anlegg som forbløffer de fleste.

Klipsch er jo på billigsalg ennå. Her kan du gjøre ett kupp.
    Neida, tror ikke det er verdt det. Som jeg sa. Dette er kun midlertidig nå siden jeg fikk det gratis, men jeg har lenge hatt lyst på det. Skal ut å reise i 2 mnd, så alle penger går dit nå, men når jeg kommer tilbake, så vil jeg kjøpe meg et bra. Har planer, om ikke enda, og bygge en hjemme kino. Det får duge med dvd når jeg vil høre 5.1, men blir nok mest blu ray, på 2.1 da. Funker greit nok. Nå er jeg veldig interesert i film, noir film osv, hvor det kun finnes mono spor. Da spiller det ingen rolle.

Jeg bare lurer på en ting. Hvor bor folk egentlig som har hjemmekino anlegg? :P Altså, på jalla mekka anlegge mitt, så kommer naboene på døra etter 2 min... på halv lyd. Med mitt kinoanlegg nå som jeg fikk, høres det veldig godt uten fra på bare litt lyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk det til!

Jeg koblet hvit og rød kabel fra blu ray spilleren, til in-TV!! på anlegget, så det funka vist av likevel! Da har jeg 5.1 når jeg spiller fra blu ray'n også!!
    Fungerte også på netflix, da de filmene som hadde 5.1! Dette var da flott! Takk for hjelpen, likevel.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,713
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Snodig
    Flott det fungerte !

Om naboene kommer på døra etter 2 min så må du nesten se om du kan stille ned bassen på anlegget, usikker på hvordan det er med nivåjusteringer på såpass gamle anlegg, men tror det skal gå fint.
    Synest selv at bassen i slike systemer ofte er stilt for høyt.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke ekte 5.1 du får, det er Dolby Digital Pro Logic du får da. Receiveren lager et 5.1 signal ut i fra rød og hvit, altså stereo.
    Men ok, om du synes det fungerer er det jo fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er ikke ekte 5.1 du får, det er Dolby Digital Pro Logic du får da. Receiveren lager et 5.1 signal ut i fra rød og hvit, altså stereo.
    Men ok, om du synes det fungerer er det jo fint.
    Ja, det er riktig. Det er ikke ekte 5.1, men det fungerer ganske bra. Jeg setter opp lyden litt mere bak bare, og det blir jo nesten samme lyd, men ikke effektene helt. Det er jo som sagt bare midlertidig, og jeg har en del DVD også, som jeg da vil se på anlegge så jeg får ekte.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er noe galt. Når jeg ser 5.1 på selve anlegget, så blir det så lav lyd på høytalerne bak. Jeg ser top gun nå, og det er nesten ikke noe lyd. Jeg hørte masse skryt av at top gun skulle ha så bra surround lyd, så det må være bedre enn dette!

Jeg har prøvd alt av innstillinger nå tror jeg. Alle høytalerne er koblet riktig, og det er lyd i alle sammen. Det er ikke noe med lyd kabler heller, fordi den kjører jo fra anlegget, fordi det er innebgyd spiller. Det er noe som heter "super surround" å den setter jeg på movie. pro logic skal man vel ikke bruke? uansett, får det ikke til da heller....

Man kan også stille på noe inne på menyen som heter; "Speaker Setting" Den står på multichannel, så kan man stille på noe som heter MS. Begge to står på 0, men skal stilles på max 15.9.. Så er det "D. Range Compression" den står på off. Å Audio During Search, som står på ON.

Ser også på panelet at 5.1 surround er aktiv. Nå vet ikke jeg egentlig hvordan lyden skal være, men dette her er ikke noe. Jeg så transformers, og da var det ganske bra tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk det til! Leste i manualen på nettet. Gleder meg skikkelig nå til jeg får et ordentlig anlegg!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurer på en ting, det funker vel ikke å koble til andre høytalere på det anlegget her??? har 2 på 180W hver.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det tror jeg ikke, som sagt, kjøp deg heller en receiver med preout, da kan du fortsatt bruke din effektforsterker, det vil være en god løsning. Du får ikke ekte surround før du får en ny receiver. Nå får du rar lyd fordi receiveren din lager et surround signal ut fra stereo signalet.
    Du må ha en aktiv subwoofer også, se etter en brukt XTZ på bruktbørsen.
    Bare for sikkerhets skyld, du skrev noe om at du ville ha dvd og blu-ray spiller, du trenger jo bare blu-ray spiller, som du har, den spiller jo dvd også.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Nå har elkjøp romjulsalg, og nå får man denne receiver'en for 1000 kroner! Pioneer 5.1 receiver VSX-322-K..

En tusen lapp er jo ingenting, så bør jeg gå for denne som nybegynner? Jeg ser forresten ikke noe utgang til suben bak der?? Kun til høytalerne,. Uansett, jeg reiser til asia i 6 uker, så jeg har ikke råd til noe mere en kun denne nå. Egentlig ikke denne heller, men det virker som er veldig bra tilbud!

Det jeg lurer på da, får jeg brukt de gamle høytalerne til panasonic hjemmekino anlegget mitt? Det bør vel funke? sikkert ikke noe mere tess, men da får jeg jo tross alt 5.1 lyd på blu ray! Er det kun hvit, og rød man trenger og koble fra lyd ut, og lyd inn fra blu ray spiller til receiver?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei, det tror jeg ikke, som sagt, kjøp deg heller en receiver med preout, da kan du fortsatt bruke din effektforsterker, det vil være en god løsning. Bare for sikkerhets skyld, du skrev noe om at du ville ha dvd og blu-ray spiller, du trenger jo bare blu-ray spiller, som du har, den spiller jo dvd også.
    Skjønte ikke dette helt.. :P Trenger jeg preout, og hva er det fornoe? Jeg trenger vel ikke sånn preout vist jeg kjøper denne receiveren? Fordi bruker jeg jo kun denne, og kobler til de gamle høyalerne, så kobler jeg lyden fra blu ray spilleren til receiveren. Er sånn det funker eller tar jeg feil?^^ å man får 5.1 med hvit og rød kabel? tror jeg leste et sted at det ikke fungerte xD

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Preout er noe du trenger hvis du skal koble til ekstra effektforsterker. Dvs. Hvis du en dag vil ha mere kraft/strøm til f.eks fronthøytalerene dine kobler du til en slik istedenfor å kjøpe ny receiver.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kun hvit, og rød man trenger og koble fra lyd ut, og lyd inn fra blu ray spiller til receiver?
    Du bruker ikke annet enn HDMI kabelen mellom spiller og reciever. Husk å sette blu-ray spilleren til å sende ut bitstream, ikke stereo.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •