Vits med DAC? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44

Tråd: Vits med DAC?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Min erfaring er at noen ganger gir DAC et løft i lyden - den store prikken over i'en - andre ganger er det hipp som happ. Mer enn én gang har jeg vært rundt til til familie og hifivenner - med medbragdt DAC - for å overbevise dem om at DAC er tingen, bare for å oppleve et stort "tja?". Det har skjedd selv med mine beste DACer.

Så hvis trådstarter opplever at det ikke er allverden å investere i en DAC, synes jeg han bør returnere den til butikken.

"Alt henger sammen med alt", var det noen som sa - og da er det bedre å vente til anlegget er mottagelig for det en god DAC kan levere. I mellomtiden kan man bruke pengene på god musikk eller noe annet hyggelig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer MortenTS sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hijacker tråden litt da det ser ut som trådstarter har fått svar.

Film er viktigst, og uten å søke nett eller feilsøke med andre kabler så merker jeg at når jeg ser film på pc kontra popcorn hour (begge via hdmi) så kommer svak støy/susing når det er stille ved 5dB lavere volum fra PC enn fra PCH.

Har også ett 1000kr's dedikert internt lydkort i pc'n, kan optisk fra der være veien å gå? Har vel også Koaksial og mulighet for Aux - Aux

Eller vil DAC være veien å gå for å redusere støy?, musikk kvalitet er for meg lite viktigt.
    Lyd: Klipsch RF 82, RC 62, RS 52. XTZ: W10.16. Dynavoice: S-5. Emotiva: XPA-5
    Bilde: Epson: EH-TW9100. Grandview: 106" 0.8 grått ramme. Panasonic BDT330 Bluray spiller
    Komponenter: Yamaha RX-V663 Receiver
    Div: Pc, Asus Prime Tablett, SGS 3.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin-Vega og Harman/Kardon AVR er vel ikke akkurat spesielt åpne i gjengivelsen. De blir såpass stor flaskehals ville jeg tro at små forskjeller som det er mellom DACer nesten drukner. I tillegg spiller eventuelle romproblemer inn.

Bruk heller pengene på å gjøre noe med akustikken i rommet. Det vil gi deg et mye større løft. Bassfeller i hjørner og absorbenter til å dempe utstikkende refleksjoner. Bruk søkefunksjonen.

Rune Bakke
    Guest

DAC er vesentlig bedre enn det meste rett fra PC!

Alle DAC'er jeg har prøvd (og det har blitt noen etterhvert), har forbedret lyden fra PC, kontra det å ta det rett fra et halvbra lydkort.

Om du ikke opplever noen forskjell, så er det nok andre steder i kjeden din du har noen mangler. Jeg ville lagt litt mere i en forsterker istedet.

Legg de 1500 kronene (og helst litt til) i en brukt integrert forsterker i stedet! Så opgraderer du etterhvert som du får råd.
    Eksempelvis:
    En god hifi forsterker ville vært en EC3 til 5200.- på Finn, men det er kanskje i dyreste laget nå.
    Et annet alternativ er en rør forsterker, Jolida JD 102B, til 4000 på Finn.
    Ellers synes jeg dette er veldig mye for pengene:
    Forsterker med høytalerpar - FINN Torget
    Eller om du bare skal ha noe billig som gir OK lyd:
    NAD 3130 - FINN Torget

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen magiske triks å justere inn i feks. VLC for å få FLAC lyden til å bli optimal med en Abrahamsen A-DacII? Ser at det er et hav av justeringer man kan gjøre. Kan ikke finne noe relevant på google eller Abrahamsen sine sider. Jeg sliter også en del med "skurring" fra diskant ved avspilling av FLAC, dette gjelder med både internt lydkort og bruk av DAC, kun ved avspilling av FLAC og på enkelte låter er verre enn andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en hegel hd2 til jul, og jeg må si at den ga et lydløft. Spesielt på akustisk gitar syns jeg den spiller veldig bra. Med litt justering av høyttalerposisjon så er det nesten som gitaren ligger foran meg og jeg kan se hvor artisten spiller oppover gitarhalsen. Absolutt verdt pengene. Det eneste jeg kanskje savner er flere inngangen enn kun USB.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter det jeg har hørt så forsvant skurringen som jeg hadde med minijack!

Newcomer HaakonDrang sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som om det varierer veldig etter musikk, høyttalere, forsterker, rom, øre for lyd osv. Mange faktorer som virker inn!

Vil bare si at jeg leverte DAC'en inn igjen, og fikk de 1500 kronene rett på kortet. Nå legger jeg ut ca. 7-8k for ny integrert receiver og effektforsterker så nå skal det bli "trøkk"!

Takk til alle som svarte meg!
    Tenker denne tråden blir brukt litt videre i diverse DAC sammenhenger og spørsmål

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte selc en dac, (C.A.C DA53), ikke enorm forbedring, kanskje lydkortet mitt var greit nok. idk
    Fordelen er jo at man slipper ev støy fra PC,i de tilfellene man har det og man kan koble til det meste av enheter uten å bekymre seg over kvaliteten.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får nok ikke prøvd ut dette med DAC skikkelig før jeg får flyttet stereoanlegget mitt til et større rom!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet med en Fiio E17. Ingen forskjell i lydkvalitet fra å benytte laptopens eget lydkort. DAC'en gikk rett i retur.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ingen forskjell med dacmagic

hei, låner tråden litt

kjøpte i dag en dacmagic 100 (1800 kr) og hører i praksis ingen forskjell. hørte på akkuart de samme sangene, mp3, apple loseless og spotify. med dac var lyden kanskje en anelse varmere og litt høyere, men dama kunne ikke høre noen forskjell. fjernet ikke noe særlig støy heller

Har jeg gjort noe feil?
    kablene jeg brukte var usben som fulgte med og en billig biltema aux kabel, så de burde være på likt nivå.
    Utstyr:
    hk 980
    dali consept 6
    dali sub e-12f

spiller av fra en macbook pro

hadde gledet meg til dacen lenge, så ble ganske skuffet.
    noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av karl91
    hei, låner tråden litt

kjøpte i dag en dacmagic 100 (1800 kr) og hører i praksis ingen forskjell. hørte på akkuart de samme sangene, mp3, apple loseless og spotify. med dac var lyden kanskje en anelse varmere og litt høyere, men dama kunne ikke høre noen forskjell. fjernet ikke noe særlig støy heller

Har jeg gjort noe feil?
    kablene jeg brukte var usben som fulgte med og en billig biltema aux kabel, så de burde være på likt nivå.
    Utstyr:
    hk 980
    dali consept 6
    dali sub e-12f

noen tips?
    Tror ikke du har gjort noen feil. Forskjellen er bare ikke større. Stadig flere melder om det samme som deg inkludert undertegnede.

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, låner tråden litt

Har jeg gjort noe feil?
    Utstyr:
    hk 980
    dali consept 6
    dali sub e-12f

noen tips?
    Samme her! Spilte også av fra en Mac.
    Jeg leverte den simpelthen inn igjen, og brukte pengene på noe annet.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spiller musikk fra pc gjennom en Squeezebox Touch. Forskjellen fra Dacèn i Touchèn til Rega Dacèn som jeg har høres veldig godt på mitt anlegg i alle fall. Lyden er mye klarere, oppløst og detaljert. Merkes best på bra produksjoner som i utgangspunktet har bra lyd. Dritt inn blir dritt ut nesten uansett syns jeg...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, låner tråden litt

Har jeg gjort noe feil?
    Utstyr:
    hk 980
    dali consept 6
    dali sub e-12f

noen tips?
    kan det være en ide å levere den inn igjen på hifiklubben og heller bruke pengene på en bedre signalkabel?
    gir dyrere signalkabler mindre støy? minijack-rca

Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan det være en ide å levere den inn igjen på hifiklubben og heller bruke pengene på en bedre signalkabel?
    Njaa, du skal ha et drevent øre for å høre slikt. Med mindre kabelen din er ødelagt er det ikke så stor forskjell. Støyen er der alltid, bare i bittelitt mindre grad.

Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med å kjøre med DAC er at man har digitalt signal helt fram til DACen som står tilkoblet med korte kabler(hos meg noen svindyre balanserte kabler fra Dynabel(derfor ingen støy i denne biten av kjeden heller)) rett ved preampen/forsterkern. Støy biter ikke på spesielt på. Det mest optimale er optisk. Da skiller man også datamaskinens strømforsyning med dacens strømforsyning og fungerer derfor som galvanisk skille.

Man slipper også alt dette tullet med at Jack pluggen ramler ut av maskinen i tide og utide eller på fest når volumknotten nærmest står på maks. Med dac, anlegget slutter å spille og og det blir musestille. Ingen fare for at noe utstyr går istykker.

DACens fordeler kanskje fra et annet perspektiv.

Jeg kjører USB fra Macbook til DAC, balansert fra DAC til preamp og balanserte kabler på 10 meter hver forsyner monoblokkene mine som står ved hver høytaler.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje greit å tenke igjennom hvilke forutsetninger man har (tenker da på resten av utstyr og ikke minst akkustikk/rom) og hva man ønsker å oppnå ved å kjøpe en dac.

Forskjeller på dac'er er jo gjerne små og på ett nivå som kan drukne i resten av oppsettet. Er jo ikke slik at en dac er en vidundermedisin.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen fra dac til dac er liten, fra kabel til kabel er enda mindre.

Har du støy kommer det antagelig fra macen, kjøp heller et usb-lydkort/usb-dac, så vil du antagelig få eliminert støyen.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •