Kombinere kino og stereo med to forskjellige høyttalerpar?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kombinere kino og stereo med to forskjellige høyttalerpar?

Jeg sparer til stereo anlegg og er forholdsvis grønn på området. Utgangspunktet var et eget stereo oppsett til ca 20000kr men innser at plassen ikke er til det. Mitt spørsmål er, går det an å bruke min nåværende receiver CA 551R og kople til en forsterker og høyttalere til stero bruk.. I hjemmekinoen har jeg Dali Fazon LCR og det har aldri vært meningen å bruke disse til musikk da det blir alt for flat og livløst. Har lest litt i brukermanualen men må høre med dere
    Er ovenstående en mulighet vil det hjelpe veldig.
    Ovenstående skal ikke oppfattes som et dumt spørsmål trenger bare litt hjelp.....

Mvh
    Renè

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis receiveren har pre-out på frontene kan du det. Da kan du kjøpe deg en effektforsterker eller en integrert receiver med Home Theater Passthrough el.l inngang.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gjør det heller slik:

Receiver - pre out til Stereoforsterker og på noen fronter. gjør vell ikke noe om man får stereo i kinoen, eller?

Active Jimbeam sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er pre out 5.1/7.1.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme jeg blir litt forvirret av de to andre svarene du har fått her, men kanskje jeg må gå og legge meg....
    Bruker du preout til en ekstern effektforsterker virker jo IKKE fronterne på din Cambridge, altså kan du ikke ha to sett med høyttalere som du bruker til kino og stereo, men, når dette er sagt, bruker du preout til en effektforsterker, da har mange av de tilkobling for 2 sett høyttalere, A og B, du kan da koble dine fronter til A, og dine stereo høyttalere til B, når du da skal lytte til stereo kobler du A ut og slår B på, skjønner?

Vitsen med en integrert forsterker med Home Theater inngang er også det at man kobler sine fronter til denne, og disse drives da av den integrertes effektforsterker ved kino, alle stereokilder er koblet til den integrerte og således brukes da dine fronter ved stereo, altså får du ikke muligheten for 2 sett høyttalere her medmindre den integrerte har tilkobling for to sett høyttalere, og ikke mange har det tror jeg.
    (Om din receiver har Zone 2, altså tilkobling for en ekstern effektforsterker her, da kan du bruke denne til stereo på et annet sett høyttalere, men da må du ha en effektforsterker og bruke Zone 2 hver gang du vil lytte til stereo, vet ikke hvor praktisk dette vil være.)
    Så ja, kanskje du må se på en effektforsterker med mulighet for tilkobling av to sett høyttalere.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså dette er veldig enkelt egentlig: du kjøper deg en ekstra forsterker (integrert eller effekt) og et par høyttalere og bruker disse sammen med (evt uten) Cambridge forsterker til stereo. Du bruker Daliene som bakhøyttalere når du skal se film. Easy peasy.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •