Nybegynner skal kjøpe sitt første anlegg...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynner skal kjøpe sitt første anlegg...

Hallo, der!

Har nå lenge vurdert å gå til innkjøp av et stereoanlegg, og etter en god del jobbing i år, så tror jeg at jeg faktisk skal ta meg råd til det. Har rundt 10k å bruke, og tenkte å kjøpe forsterker, høyttalere og DAC. Kommer til å spille av fra datamaskin, og har fått med meg at det er det som gjelder nå. Jeg tror egentlig at jeg har funnet de komponentene jeg vil ha, ved å ha lest litt tester rundt omkring, så jeg tror egentlig jeg bare trenger ett "approving nod" før jeg bestiller.

Jeg kommer til å sette anlegget i et lite rom med begrenset plass, så jeg holder meg til stativhøyttalere. Er ikke veldig avhengig av å kunne spille høyt, er mer ute etter noe som kan produsere god lydkvalitet. Jeg hører egentlig på alt mulig fra hip-hop og trip-hop til post-rock og videre til jazz. Her er i hvert fall det jeg hadde tenkt meg:

Harman/Kardon HK980 forsterker
    Hegel HD2 DAC
    B&W DM686 høyttalere

Utenom dette er jeg litt usikker på hva slags kabler jeg trenger. Ser at DAC'en kommer uten USB-kabel, så da kan jeg vel bare kjøpe noe som dette? I tillegg trenger jeg vel en signalkabel mellom DAC'en og forsterkeren? Dette er bare noe jeg tipper på, mulig det er ganske langt fra sannheten. I så fall tenkte jeg meg bare noe som dette. Også trenger jeg vel høyttalerkabler imellom forsterker og høyttalere? Tenkte meg noe som dette.

Som dere kanskje skjønner så er jeg temmelig ny til hifi, men ønsker å ta første skrittet inn i denne verdenen. Kanskje det fenger! Men litt hjelp i oppstartperioden hadde vært veldig kjekt.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta deg en tur på biltema eller clas olson.

Kjøp høyttalerkabel med godt tversnitt. Gjerne 2.5mm eller 4mm.
    Kjøp noen skjermete signalkabler.
    Kjøp en billig USB kabel
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner jeg med en gang blir litt skeptisk til HK 980 sammen med B&W, har kjørt det på noen gulvstående B&W DM604S2 med blandede følelser. Om den gjør en god jobb på disse stativhøyttalerne kan godt være tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, det er sånne ting jeg er ute etter : p

Jeg har ikke noe i mot å bruke de pengene på kabler fra soundgarden. Da føler jeg meg i hvert fall litt bedre, og slipper å bytte kabler med en gang : p

Det du sier, MB-S124, er interessant. Finnes det noen andre gode alternativ til stativhøyttalere i en prisklasse rundt 4k? Dali Lektor 2, kanskje? Er det verdt å gå opp til 3?

Active MB-S124 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du H/K 980 fra før? Eller bestemt at du skal ha akkurat den? Finnes sikkert flere alternativer til forsterker enn H/K 980

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

For de pengene du legger på bordet, gå på bruktmarkedet. Du får så mye mer da. Det er noen ”sikre” valg der ute, og de får du for halve prisen eller enda lavere brukt. Du ser på HK (bra greier), men det finner også en del alternativer til dette. NAD bør nevnes i den anledning, Rotel kan du også se på. Høytalere er smak og behag, men B&W 686 er dyre i forhold til hva du får (min mening). Se på alternativer. Kan ikke annet en å anbefale XTZ 99.26, eller Dali Ikon. Brukt finner du de til rundt 4k.

Selv har jeg kjøpt brukt anlegg med Densen og XTZ (nevnt over) for ca. det du har lagt på bordet, det låter meget bra og hadde ny pris på rundt 30k.

Hold oss oppdatert, dette er spennende

Noen tips:
    XTZ 5.1 Høytallerpakke - FINN Torget

Forsterker og høytalere selges - FINN Torget

Dali Suite Høytalere - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jeg være ærlig så¨liker jeg ikke så godt å handle brukt. Jeg er litt sær sånn, vet det utelukker mye fint... I tillegg så ønsker jeg meg stativ-, ikke gulvhøyttalere : )

Kunne jo kanskje strekt meg til en Dali Ikon 1 MK2 til 5k, hvis det vil fungere godt.

Når det gjelder HK 980, så har jeg bare lest flere steder at den er anbefalt. Finnes det gode alternativer tar jeg gjerne imot! Høres jo ut som DAC'en er ganske sikker, da, så jeg vil helst ikke bruke mer enn 8k på høyttaler og forsterker tilsammen.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lov å være skeptisk

Det er dine penger, vi (jeg) gir bare råd. Har selv vært der du er, og skulle ønske jeg brukte pengene mine bedre den gang. Garanti på tingene er greit å ha. Men hvis du kan dra å kikke/lytte på det du kjøper brukt er det en grei måte å unngå dårlige varer.

Ikon 1 er en fin høyttaler det, men du bør lytte på den. Kanskje den ikke passer deg og din musikk. Kan kreve en subb i tillegg.

Når det kommer til stativ vs. gulv så tar den samme plass på gulvet

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville definitivt gått for gulv.(hvis du ikke har sub). XTZ er nevnt over her, det er et bra valg. Rotel eller HK forsterker går bra. Trenger ikke legge allverden i kabler, går fint med Clas/Biltema. I neste fase kan du jo bygge ut med en XTZ sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa, skal jeg ha stativhøyttaler, ikke gulvhøyttaler. Det har jeg ikke plass til, da de må stå på gulvet. Stativhøyttalerne putter jeg på en hylle. Hva med XTZ 99.24? Er det verdt å satse noe særlig på?

Og har jeg forstått hva slags kabler jeg trenger riktig?

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chikamaharry
    Hva med XTZ 99.24?
    99.24? Er det ikke 95.24 du mener?
    Isåfall er jo det greie hyllehøyttalere som evt. senere kan anvendes som bakhøyttalere i et 5.1 oppsett.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hei

Prøv NAD på B&W
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger meg på denne. Er på utkikk etter en brukbar surrpundreceiver med tilkoblingsmulighet for dekoder fra get(og sende bildet videre til tv), xbox360, ps3. Har lyst på satelitthøytalere og sub. Går for 2.1 i første omgang, og skal ha senter og bakhøytalere noe tvstua blir ferdig til våren(håper jeg).

Noen forslag til hva jeg burde gå for. Vil ikke bruke mere enn 10k på receiver, 2 satelitter og sub. Også må det høre mulig å slenge på de resterende 3(eller 5) siste satelittene ved en senere anledning. Anlegget skal først og framst vrukes til film, og noe musikk(mest rock/metal)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •